Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 9 Algemeen.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 33.140 | 0 | 33.140 | 33.140 | 8.685 | 41.825 | – 9.775 | – 14.775 | – 14.775 | – 14.775 | ||
Uitgaven | 33.140 | 0 | 33.140 | 33.140 | 8.685 | 41.825 | – 9.775 | – 14.775 | – 14.775 | – 14.775 | ||
1. Internationale samenwerking | 4.671 | 0 | 4.671 | 4.671 | 35 | 4.706 | 225 | 225 | 225 | 225 | ||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 4.671 | 0 | 4.671 | 4.671 | – 844 | 3.827 | 225 | 225 | 225 | 225 | ||
World Health Organization | 3.868 | 0 | 3.868 | 3.868 | – 879 | 2.989 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 803 | 0 | 803 | 803 | 35 | 838 | 225 | 225 | 225 | 225 | ||
Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 879 | 879 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 879 | 879 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Eigenaarsbijdrage RIVM | 18.469 | 0 | 18.469 | 18.469 | 13.650 | 32.119 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 18.469 | 0 | 18.469 | 18.469 | 13.650 | 32.119 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Eigenaarsbijdrage RIVM | 18.469 | 0 | 18.469 | 18.469 | 5.000 | 23.469 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Eigenaarsbijdrage aCBG | 0 | 0 | 0 | 0 | 350 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Eigenaarsbijdrage CIBG | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.300 | 8.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties | 10.000 | 0 | 10.000 | 10.000 | – 5.000 | 5.000 | – 10.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | ||
Garanties | 10.000 | 0 | 10.000 | 10.000 | – 5.000 | 5.000 | – 10.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | ||
Overig | 10.000 | 0 | 10.000 | 10.000 | – 5.000 | 5.000 | – 10.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
3. Eigenaarsbijdrage RIVM
Bijdragen aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage RIVM
De ambities van het RIVM kunnen niet worden gerealiseerd zonder verbetering en vernieuwing van de huidige informatievoorziening en ICT-omgeving. Afgelopen jaren is hier door het RIVM al veel aan gedaan en zijn de kosten vooral door het RIVM gedragen. De ICT-investering is nodig om de ingezette transitie verder vorm te geven en zo het RIVM voorbereid op de toekomst te laten zijn (€ 5 miljoen).
Eigenaarsbijdrage aCBG
Door de verhuizing van de EMA van Londen naar Amsterdam wordt er bij EMA kritisch gekeken waar de capaciteit van de organisatie wordt ingezet. Op ICT-gebied wordt een aantal projecten getemporiseerd. Één van die projecten is de ontwikkeling van een EU-grondstoffen database, de zogenaamde Global Substance Registration System (GSRS, overigens in samenwerking met de FDA). Het aCBG neemt de rol van projectleider voor minimaal 2 jaar over van EMA (€ 0,4 miljoen).
Eigenaarsbijdrage CIBG
Het CIBG heeft extra middelen nodig voor de afwaardering van ICT-investeringen (€ 8,3 miljoen).
4. Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties
Garanties
Overig
Sinds 2017 bouwt VWS een begrotingsreserve op bij Financiën met het oog op eventuele schade in het kader van de achterborg voor het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). In de begroting is rekening gehouden met een jaarlijkse opbouw van 5 miljoen en een structurele storting van 20 miljoen vanaf 2020. Gezien het garantievolume afneemt en er reeds voldoende risicomitigerende maatregelen zijn ingebouwd, volstaat een jaarlijkse storting van 5 miljoen. De overtollige middelen die gereserveerd staan op de begroting vallen vrij.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 10 Apparaatsuitgaven.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 271.998 | 250 | 272.248 | 273.248 | 47.585 | 320.833 | 35.267 | 26.104 | 17.309 | 14.859 | ||
Uitgaven | 272.223 | 250 | 272.473 | 273.473 | 52.935 | 326.408 | 35.267 | 26.104 | 17.309 | 14.859 | ||
– Personele uitgaven | 215.367 | 250 | 215.617 | 216.617 | 30.581 | 247.198 | 16.613 | 12.111 | 9.072 | 6.828 | ||
waarvan eigen personeel | 206.236 | 250 | 206.486 | 207.486 | 26.403 | 233.889 | 14.432 | 10.982 | 8.527 | 6.283 | ||
waarvan externe inhuur | 5.700 | 0 | 5.700 | 5.700 | 4.178 | 9.878 | 2.181 | 1.129 | 545 | 545 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 3.431 | 0 | 3.431 | 3.431 | 0 | 3.431 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– Materiële uitgaven | 56.856 | 0 | 56.856 | 56.856 | 22.354 | 79.210 | 18.654 | 13.993 | 8.237 | 8.031 | ||
waarvan ICT | 6.965 | 0 | 6.965 | 6.965 | 56 | 7.021 | 448 | – 575 | – 934 | – 934 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 28.578 | 0 | 28.578 | 28.578 | 14.891 | 43.469 | 14.867 | 12.322 | 7.207 | 7.001 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 21.313 | 0 | 21.313 | 21.313 | 7.407 | 28.720 | 3.339 | 2.246 | 1.964 | 1.964 | ||
Ontvangsten | 11.679 | 0 | 11.679 | 11.679 | 11.899 | 23.578 | – 276 | – 126 | – 126 | – 126 | ||
Overig | 11.679 | 0 | 11.679 | 11.679 | 11.899 | 23.578 | – 276 | – 126 | – 126 | – 126 |
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS | 272.223 | 250 | 272.473 | 273.473 | 52.935 | 326.408 | 35.267 | 26.104 | 17.309 | 14.859 | ||
Personele uitgaven kerndepartement | 128.647 | 250 | 128.897 | 129.897 | 28.629 | 158.526 | 16.021 | 10.454 | 7.728 | 5.484 | ||
waarvan eigen personeel | 121.135 | 250 | 121.385 | 122.385 | 25.419 | 147.804 | 14.410 | 9.870 | 7.728 | 5.484 | ||
waarvan externe inhuur | 4.826 | 0 | 4.826 | 4.826 | 3.210 | 8.036 | 1.611 | 584 | 0 | 0 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 2.686 | 0 | 2.686 | 2.686 | 0 | 2.686 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Materiële uitgaven kerndepartement | 37.203 | 0 | 37.203 | 37.203 | 19.266 | 56.469 | 17.267 | 12.958 | 7.672 | 7.466 | ||
waarvan ICT | 3.319 | 0 | 3.319 | 3.319 | 1.213 | 4.532 | 1.501 | 537 | 536 | 536 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 24.332 | 0 | 24.332 | 24.332 | 14.766 | 39.098 | 14.788 | 12.243 | 7.128 | 6.922 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 9.552 | 0 | 9.552 | 9.552 | 3.287 | 12.839 | 978 | 178 | 8 | 8 | ||
Personele uitgaven inspecties | 68.204 | 0 | 68.204 | 68.204 | 1.420 | 69.624 | 1.520 | 1.610 | 1.520 | 1.520 | ||
waarvan eigen personeel | 66.935 | 0 | 66.935 | 66.935 | 970 | 67.905 | 1.070 | 1.160 | 1.070 | 1.070 | ||
waarvan externe inhuur | 524 | 0 | 524 | 524 | 450 | 974 | 450 | 450 | 450 | 450 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 745 | 0 | 745 | 745 | 0 | 745 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Materiële uitgaven inspecties | 15.481 | 0 | 15.481 | 15.481 | 84 | 15.565 | – 1.416 | – 1.416 | – 1.416 | – 1.416 | ||
waarvan ICT | 2.961 | 0 | 2.961 | 2.961 | – 1.411 | 1.550 | – 1.411 | – 1.411 | – 1.411 | – 1.411 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 3.950 | 0 | 3.950 | 3.950 | 0 | 3.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 8.570 | 0 | 8.570 | 8.570 | 1.495 | 10.065 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | ||
Personele uitgaven SCP en raden | 18.516 | 0 | 18.516 | 18.516 | 532 | 19.048 | – 928 | 47 | – 176 | – 176 | ||
waarvan eigen personeel | 18.166 | 0 | 18.166 | 18.166 | 14 | 18.180 | – 1.048 | – 48 | – 271 | – 271 | ||
waarvan externe inhuur | 350 | 0 | 350 | 350 | 518 | 868 | 120 | 95 | 95 | 95 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Materiële uitgaven SCP en raden | 4.172 | 0 | 4.172 | 4.172 | 3.004 | 7.176 | 2.803 | 2.451 | 1.981 | 1.981 | ||
waarvan ICT | 685 | 0 | 685 | 685 | 254 | 939 | 358 | 299 | – 59 | – 59 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 296 | 0 | 296 | 296 | 125 | 421 | 79 | 79 | 79 | 79 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 3.191 | 0 | 3.191 | 3.191 | 2.625 | 5.816 | 2.366 | 2.073 | 1.961 | 1.961 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting 2018
1. Personele uitgaven kerndepartement
Bij de eerste suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 28,6 miljoen plaatsgevonden op de personele uitgaven van het kerndepartement. Hiervan heeft € 12,2 miljoen betrekking op projectdirectie Anthonie van Leeuwenhoekterrein (PD ALt). Hier tegenover staan ook gelijke ontvangsten op de begroting. Daarnaast worden middelen beschikbaar gesteld voor de projectdirectie EMA (€ 3,4 miljoen). Ook zijn een aantal noodzakelijke personele intensiveringen van het VWS departement verwerkt ten behoeve van de uitvoering van de beleidsagenda van VWS. Dit betreft onder andere de uitvoering van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg (€ 1 miljoen), uitvoering van het actief donorregistratiesysteem (€ 0,2 miljoen), uitvoering van diverse regeerakkoordmaatregelen (€ 0,8 miljoen) en versterking van een aantal stafdirecties (bestuurlijk, financieel, juridisch en communicatie) (€ 4,3 miljoen).
2. Materiële uitgaven kerndepartement
Bij de eerste suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van € 19,3 miljoen plaatsgevonden op de materiële uitgaven van het kerndepartement. Hiervan heeft € 12,1 miljoen betrekking op een bijdrage aan de huisvesting van het EMA (tijdelijk en permanent). Daarnaast zijn onder andere extra middelen nodig voor de stijging van de tarieven van SSC ICT (€ 1,3 miljoen) en ICT-investeringen bij de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (€ 1,6 miljoen).
3. Personele en materiële uitgaven inspecties
Bij de eerste suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 1,5 miljoen plaatsgevonden op de personele en materiële uitgaven van de inspecties.
4. Personele en materiële uitgaven SCP en raden
Bij de eerste suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van € 3,5 miljoen plaatsgevonden op de personele en materiële uitgaven van het SCP en de raden. Dit betreft onder andere een structurele overboeking van programmamiddelen langdurige zorg en ondersteuning respectievelijk sport naar het SCP (€ 2,0 miljoen) ten behoeve van de jaarprogrammering van het SCP.
Ontvangsten
Bij de eerste suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van € 11,9 miljoen plaatsgevonden op de ontvangsten van het centrale apparaatsartikel. De grootste mutatie betreft ontvangsten van de projectdirectie Antonie van Leeuwenhoekterrein (€ 12,1 miljoen).
Artikel 11 Nominaal en onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 11 Nominaal en onverdeeld.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 16.181 | 0 | – 16.181 | – 16.181 | 80.357 | 64.176 | 74.711 | 70.882 | 51.659 | 49.660 | ||
Uitgaven | – 16.222 | 0 | – 16.222 | – 16.222 | 80.373 | 64.151 | 74.711 | 70.882 | 51.659 | 49.660 | ||
Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 69.286 | 69.286 | 67.773 | 64.294 | 63.128 | 61.333 | ||
– waarvan programma | 0 | 0 | 0 | 0 | 69.286 | 69.286 | 67.773 | 64.294 | 63.128 | 61.333 | ||
Prijsbijstelling | 9.887 | 0 | 9.887 | 9.887 | 1.925 | 11.812 | 1.682 | 1.382 | 1.375 | 1.171 | ||
– waarvan programma | 7.872 | 0 | 7.872 | 7.872 | 1.925 | 9.797 | 1.682 | 1.382 | 1.375 | 1.171 | ||
– waarvan apparaat | 2.015 | 0 | 2.015 | 2.015 | 0 | 2.015 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Taakstelling | – 26.109 | 0 | – 26.109 | – 26.109 | 9.162 | – 16.947 | 5.256 | 5.206 | – 12.844 | – 12.844 | ||
– waarvan programma | – 26.109 | 0 | – 26.109 | – 26.109 | 9.162 | – 16.947 | 5.256 | 5.206 | – 12.844 | – 12.844 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Loonbijstelling
Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstelling tranche 2018 (€ 69,3 miljoen).
Taakstelling
Dit betreft een saldoreeks van meerdere mutaties. De reeks wordt voornamelijk verklaard door een beperkte verhoging van de taakstellende onderuitputting, de afdracht van kosten voor het gebruik van DIGID per 2018 en een voorlopige boeking van regeerakkoordmiddelen die in de loop van het jaar specifiek zullen worden toebedeeld aan de betreffende beleidsartikelen op de VWS begroting.