Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 652.043 | 3.000 | 655.043 | 662.043 | 42.970 | 705.013 | – 4.986 | 9.172 | 9.041 | 9.041 | ||
Uitgaven | 666.585 | 3.000 | 669.585 | 676.585 | 9.520 | 686.105 | 7.514 | 9.172 | 9.041 | 9.041 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 97,3% | 95,5% | ||||||||||
1. Gezondheidsbescherming | 110.257 | 0 | 110.257 | 110.757 | 1.754 | 112.511 | 176 | 176 | 211 | 211 | ||
Subsidies | 8.038 | 0 | 8.038 | 8.038 | 170 | 8.208 | 475 | 475 | 350 | 250 | ||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie | 8.038 | 0 | 8.038 | 8.038 | – 180 | 7.858 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 350 | 350 | 475 | 475 | 350 | 250 | ||
Opdrachten | 2.146 | 0 | 2.146 | 2.146 | 584 | 2.730 | 246 | 235 | 123 | 0 | ||
Overig | 2.146 | 0 | 2.146 | 2.146 | 584 | 2.730 | 246 | 235 | 123 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 99.481 | 0 | 99.481 | 99.981 | 991 | 100.972 | – 554 | – 543 | – 271 | – 48 | ||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit | 81.380 | 0 | 81.380 | 81.380 | 493 | 81.873 | 467 | 467 | 467 | 467 | ||
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 16.101 | 0 | 16.101 | 16.601 | 1.257 | 17.858 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.000 | 0 | 2.000 | 2.000 | – 759 | 1.241 | – 1.021 | – 1.010 | – 738 | – 515 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 592 | 0 | 592 | 592 | 9 | 601 | 9 | 9 | 9 | 9 | ||
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 114 | 0 | 114 | 114 | 9 | 123 | 9 | 9 | 9 | 9 | ||
Lokaal verbinden | 208 | 0 | 208 | 208 | 0 | 208 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 270 | 0 | 270 | 270 | 0 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Ziektepreventie | 481.829 | 3.000 | 484.829 | 485.429 | 2.307 | 487.736 | 9.425 | 9.430 | 8.989 | 8.989 | ||
Subsidies | 248.363 | 3.000 | 251.363 | 251.363 | – 4.434 | 246.929 | – 80 | – 84 | 0 | 0 | ||
Ziektepreventie | 12.118 | 3.000 | 15.118 | 15.118 | 3.566 | 18.684 | – 80 | – 84 | 0 | 0 | ||
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid | 210.245 | 0 | 210.245 | 210.245 | 0 | 210.245 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT) | 26.000 | 0 | 26.000 | 26.000 | – 8.000 | 18.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 7.738 | 0 | 7.738 | 7.738 | 0 | 7.738 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
(Vaccin)onderzoek | 7.427 | 0 | 7.427 | 7.427 | 0 | 7.427 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 311 | 0 | 311 | 311 | 0 | 311 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 224.732 | 0 | 224.732 | 225.332 | 6.741 | 232.073 | 9.505 | 9.514 | 8.989 | 8.989 | ||
RIVM: Opdrachtverlening Centra | 224.732 | 0 | 224.732 | 225.332 | 6.741 | 232.073 | 9.505 | 9.514 | 8.989 | 8.989 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 996 | 0 | 996 | 996 | 0 | 996 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 996 | 0 | 996 | 996 | 0 | 996 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Gezondheidsbevordering | 56.028 | 0 | 56.028 | 61.928 | 5.218 | 67.146 | – 2.028 | – 375 | – 100 | – 100 | ||
Subsidies | 35.769 | 0 | 35.769 | 41.369 | 5.640 | 47.009 | 391 | 0 | 0 | 0 | ||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 8.077 | 0 | 8.077 | 8.677 | 490 | 9.167 | 790 | 790 | 790 | 790 | ||
Gezonde leefstijl en gezond gewicht | 13.958 | 0 | 13.958 | 13.958 | 0 | 13.958 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Letselpreventie | 4.294 | 0 | 4.294 | 4.294 | – 98 | 4.196 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg | 5.038 | 0 | 5.038 | 5.038 | 50 | 5.088 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Bevordering van seksuele gezondheid | 2.772 | 0 | 2.772 | 7.772 | – 50 | 7.722 | – 50 | – 50 | – 50 | – 50 | ||
Overig | 1.630 | 0 | 1.630 | 1.630 | 5.248 | 6.878 | – 399 | – 790 | – 790 | – 790 | ||
Opdrachten | 4.687 | 0 | 4.687 | 4.987 | 1.338 | 6.325 | – 1.060 | 0 | 0 | 0 | ||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 3.100 | 0 | 3.100 | 3.100 | 0 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak | 1.060 | 0 | 1.060 | 1.060 | – 1.060 | 0 | – 1.060 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 527 | 0 | 527 | 827 | 2.398 | 3.225 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 693 | 0 | 693 | 693 | – 325 | 368 | – 266 | – 275 | 81 | 81 | ||
Overig | 693 | 0 | 693 | 693 | – 325 | 368 | – 266 | – 275 | 81 | 81 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 246 | 0 | 246 | 246 | – 105 | 141 | – 537 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 246 | 0 | 246 | 246 | – 105 | 141 | – 537 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 14.633 | 0 | 14.633 | 14.633 | – 1.330 | 13.303 | – 556 | – 100 | – 181 | – 181 | ||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 13.559 | 0 | 13.559 | 13.559 | – 256 | 13.303 | – 256 | – 256 | – 256 | – 256 | ||
Overig | 1.074 | 0 | 1.074 | 1.074 | – 1.074 | 0 | – 300 | 156 | 75 | 75 | ||
4. Ethiek | 18.471 | 0 | 18.471 | 18.471 | 241 | 18.712 | – 59 | – 59 | – 59 | – 59 | ||
Subsidies | 17.421 | 0 | 17.421 | 17.421 | 0 | 17.421 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Abortusklinieken | 15.755 | 0 | 15.755 | 15.755 | 0 | 15.755 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Beleid Medische Ethiek | 1.666 | 0 | 1.666 | 1.666 | 0 | 1.666 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 336 | 0 | 336 | 336 | 0 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 336 | 0 | 336 | 336 | 0 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 714 | 0 | 714 | 714 | 241 | 955 | – 59 | – 59 | – 59 | – 59 | ||
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 714 | 0 | 714 | 714 | 241 | 955 | – 59 | – 59 | – 59 | – 59 | ||
Ontvangsten | 8.403 | 0 | 8.403 | 8.403 | 0 | 8.403 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bestuurlijke boetes | 5.400 | 0 | 5.400 | 5.400 | 0 | 5.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 3.003 | 0 | 3.003 | 3.003 | 0 | 3.003 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Artikel 1 Volksgezondheid
2. Ziektepreventie
Subsidie
Ziektepreventie
In 2018 zal een schikking worden getroffen met ouders die de Staat aansprakelijk hebben gesteld voor het ontstaan van narcolepsie bij hun kinderen, mogelijk als gevolg van vaccinatie met Pandemrix, het vaccin tegen de Mexicaanse griep in 2009. De hoogte van de overeenkomsten is afhankelijk van de individuele schade en inschatting door medische experts over de relatie tussen de aandoening en het vaccineren. Hiervoor is incidenteel een budget beschikbaar van € 5 miljoen.
Daarnaast is € 1,3 miljoen overgeheveld naar artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning voor de uitvoering van het project Terugdringen Antibioticaresistentie (ABR) in verpleeghuizen door Vilans. Daarnaast is er nog een aantal kleinere mutaties waardoor het budget per saldo met € 3,6 miljoen wordt verhoogd.
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT)
Op basis van de ingediende subsidieaanvragen van de 3 UMC's is het benodigde budget voor 2018 circa € 18 miljoen. Het beschikbare budget wordt daarom met € 8 miljoen neerwaarts bijgesteld en het beschikbare budget voor de subsidieregeling is daarom met € 8 miljoen naar beneden bijgesteld.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening Centra
Het Rijksvaccinatieprogramma wordt uitgebreid met de vaccinatie tegen meningokokken groep W infecties (zie brief van 25 september 2017, TK 32 739, nr. 279). De kosten bedragen € 10,7 miljoen in 2018 en structureel € 13,4 miljoen. In 2018 is voor deze uitbreiding van het Rijksvaccinatieprogramma € 6,7 miljoen extra budget beschikbaar gesteld. Dekking van de kosten wordt deels (€ 4 miljoen per jaar) gevonden in de middelen die beschikbaar waren voor de aanschaf van Antivirale middelen. Met brief van 6 juni 2017, TK 32 739, nr. 271 is besloten dat nu geen nieuwe antivirale middelen worden aangeschaft voor de strategische voorraad.
3. Gezondheidsbevordering
Subsidies
Overig
In aanloop naar het nog te sluiten Preventieakkoord financiert VWS in 2018 eenmalige no-regret maatregelen. Deze maatregelen betreffen intensiveringen van bestaande maatregelen op de drie thema’s alcoholgebruik, roken en overgewicht. Subsidies betreffen de initiatieven Rookvrije omgeving kind, Gezonde school en omgeving, Gezonde kind opvang en Care for obesity (totaal € 3,6 miljoen).
Ook voor de verdere uitwerking van de regeerakkoordmaatregel «Experimenten wietteelt in een gesloten coffeeshopketen» zet VWS in 2018 middelen in (€ 0,5 miljoen).
Opdrachten
Overig
In aanloop naar het nog te sluiten Preventieakkoord financiert VWS in 2018 eenmalige no-regret maatregelen. Deze maatregelen betreffen intensiveringen van bestaande maatregelen op de drie thema’s alcoholgebruik, roken en overgewicht. Opdrachten betreffen een campagne en masterplan Rookvrij opgroeien en intensivering aanpak alcohol met een intensivering van de NIX18 campagne (totaal € 2,2 miljoen).
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.052.782 | 2.100 | 3.054.882 | 3.054.882 | – 52.595 | 3.002.287 | – 103.751 | 9.289 | – 42.074 | – 24.313 | ||
Uitgaven | 3.521.459 | 2.100 | 3.523.559 | 3.523.559 | – 15.081 | 3.508.478 | – 20.205 | 10.089 | – 42.074 | – 24.313 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,4% | 99,5% | ||||||||||
1. Kwaliteit en veiligheid | 213.790 | 0 | 213.790 | 213.790 | – 10.745 | 203.045 | 7.507 | 48.591 | 8.991 | 6.991 | ||
Subsidies | 195.300 | 0 | 195.300 | 195.300 | – 13.397 | 181.903 | 190 | 23.374 | 9.374 | 9.374 | ||
IKNL en NKI | 52.466 | 0 | 52.466 | 52.466 | 52.466 | |||||||
Zwangerschap en geboorte | 5.323 | 0 | 5.323 | 5.323 | 5.323 | |||||||
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.648 | 0 | 3.648 | 3.648 | 3.648 | |||||||
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen | 47.875 | 0 | 47.875 | 47.875 | 47.875 | |||||||
Stimuleren E health en versterken inzet ICT GGZ | 25.000 | 0 | 25.000 | 25.000 | – 14.300 | 10.700 | – 3.200 | 17.000 | ||||
Nederlandse transplantatie stichting | 3.705 | 0 | 3.705 | 3.705 | 39 | 3.744 | 39 | 39 | 39 | 39 | ||
Orgaandonatie en transplantatie | 6.781 | 0 | 6.781 | 6.781 | – 1.035 | 5.746 | 250 | 3.000 | 6.000 | 6.000 | ||
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten | 21.967 | 0 | 21.967 | 21.967 | 21.967 | |||||||
Antibioticaresistentie | 10.000 | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |||||||
Basisondersteuning Research Prinses Maxima Centrum | 4.114 | 0 | 4.114 | 4.114 | 4.114 | |||||||
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders1 | 4.200 | 0 | 4.200 | 4.200 | – 4.200 | 0 | – 4.200 | – 4.200 | – 2.800 | – 2.800 | ||
Overig | 10.221 | 0 | 10.221 | 10.221 | 1.899 | 16.320 | 3.101 | 3.335 | 3.335 | 3.335 | ||
Opdrachten | 7.510 | 0 | 7.510 | 7.510 | 4.693 | 12.203 | 8.119 | 1.419 | – 1.581 | – 1.581 | ||
Kwaliteitsbeleid Paramedische zorg | 1.000 | 0 | 1.000 | 1.000 | – 220 | 780 | – 34 | |||||
Voorwaardelijke Toelating | 720 | 0 | 720 | 720 | 720 | |||||||
Publiekscampagne orgaandonatie | 1.800 | 0 | 1.800 | 1.800 | 6.500 | 8.300 | 10.000 | 3.000 | ||||
Overig | 3.990 | 0 | 3.990 | 3.990 | – 1.587 | 2.403 | – 1.847 | – 1.581 | – 1.581 | – 1.581 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 7.284 | 0 | 7.284 | 7.284 | 285 | 7.569 | 1.030 | 25.630 | 3.030 | 1.030 | ||
aCBG | 2.700 | 0 | 2.700 | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
CIBG: Donorregister | 2.440 | 0 | 2.440 | 2.440 | 0 | 2.440 | 600 | 25.200 | 2.600 | 2.600 | ||
Overig | 2.144 | 0 | 2.144 | 2.144 | 285 | 2.429 | 430 | 430 | 430 | – 1.570 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 3.696 | 0 | 3.696 | 3.696 | – 2.326 | 1.370 | – 1.832 | – 1.832 | – 1.832 | – 1.832 | ||
Beschikbaarheid Medische produkten | 2.000 | 0 | 2.000 | 2.000 | – 2.000 | 0 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | ||
Overig | 1.696 | 0 | 1.696 | 1.696 | – 326 | 1.370 | 168 | 168 | 168 | 168 | ||
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 3.252.355 | 2.100 | 3.254.455 | 3.254.455 | – 6.831 | 3.247.624 | – 29.207 | – 39.522 | – 52.085 | – 32.324 | ||
Subsidies | 41.448 | 0 | 41.448 | 41.448 | 771 | 42.219 | 9.066 | 3.267 | 1.722 | 89 | ||
Sluitende aanpak verwarde personen | 13.524 | 0 | 13.524 | 13.524 | – 140 | 13.384 | 4.050 | – 1.800 | ||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden | 2.000 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |||||||
Kwaliteitsgelden Wijkverpleging | 1.400 | 0 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | |||||||
Uitvoering wet verplichte GGZ | 905 | 0 | 905 | 905 | 905 | |||||||
Vertrouwenspersoon in de ggz | 6.541 | 0 | 6.541 | 6.541 | 6.541 | |||||||
Suïcidepreventie | 4.040 | 0 | 4.040 | 4.040 | 4.040 | |||||||
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.100 | 2.100 | 4.200 | 4.200 | 2.800 | 2.800 | ||
Overig | 13.038 | 0 | 13.038 | 13.038 | 3.011 | 11.849 | 5.016 | 5.067 | 1.722 | 89 | ||
Bekostiging | 3.182.583 | 2.100 | 3.184.683 | 3.184.683 | 0 | 3.184.683 | – 36.600 | – 38.600 | – 49.900 | – 30.500 | ||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.693.800 | 2.100 | 2.695.900 | 2.695.900 | 0 | 2.695.900 | – 36.600 | – 38.600 | – 49.900 | – 30.500 | ||
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 451.000 | 0 | 451.000 | 451.000 | 0 | 451.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 37.783 | 0 | 37.783 | 37.783 | 0 | 37.783 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 20.725 | 0 | 20.725 | 20.725 | – 4.095 | 16.630 | 3.337 | 337 | 587 | 587 | ||
Kwaliteit, veiligheid, doelmatigheid hulpmiddelen | 3.200 | 0 | 3.200 | 3.200 | – 539 | 2.661 | – 413 | – 413 | – 413 | – 413 | ||
Tolkenvoorziening huisartsen – statushouders | 2.805 | 0 | 2.805 | 2.805 | 2.805 | |||||||
Publiekscampagne Depressie | 1.000 | 0 | 1.000 | 1.000 | – 1.000 | 0 | ||||||
Pilot Inbedding Psychosociale zorg bij somatische aandoeningen | 4.000 | 0 | 4.000 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | |||||
Overig | 9.720 | 0 | 9.720 | 9.720 | – 2.556 | 7.164 | 3.750 | 750 | 1.000 | 1.000 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 1.569 | 0 | 1.569 | 1.569 | 890 | 2.459 | 892 | 892 | 892 | 892 | ||
CIBG: WPG/GVS/APG | 1.569 | 0 | 1.569 | 1.569 | 890 | 2.459 | 892 | 892 | 892 | 892 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 6.030 | 0 | 6.030 | 6.030 | – 4.397 | 1.633 | – 5.902 | – 5.418 | – 5.386 | – 3.392 | ||
ZonMW: gepast gebruik genees- en hulpmiddelen | 6.030 | 0 | 6.030 | 6.030 | – 4.397 | 1.633 | – 5.902 | – 5.418 | – 5.386 | – 3.392 | ||
3. Ondersteuning van het stelsel | 55.314 | 0 | 55.314 | 55.314 | 2.495 | 57.809 | 1.495 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | ||
Subsidies | 4.607 | 0 | 4.607 | 4.607 | 2.665 | 7.272 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.243 | 0 | 1.243 | 1.243 | 25 | 1.268 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 2.720 | 0 | 2.720 | 2.720 | 2.640 | 5.360 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 644 | 0 | 644 | 644 | 0 | 644 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomensoverdrachten | 22.056 | 0 | 22.056 | 22.056 | 20 | 22.076 | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 21.950 | 0 | 21.950 | 21.950 | 0 | 21.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 106 | 0 | 106 | 106 | 20 | 126 | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
Opdrachten | 4.544 | 0 | 4.544 | 4.544 | 700 | 5.244 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Risicoverevening | 1.927 | 0 | 1.927 | 1.927 | 0 | 1.927 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 508 | 0 | 508 | 508 | 700 | 1.208 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Overig | 2.109 | 0 | 2.109 | 2.109 | 0 | 2.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 15.815 | 0 | 15.815 | 15.815 | – 1.835 | 13.980 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | ||
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 15.815 | 0 | 15.815 | 15.815 | – 1.835 | 13.980 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 4.075 | 0 | 4.075 | 4.075 | 945 | 5.020 | 1.475 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
SVB: Onverzekerden | 3.600 | 0 | 3.600 | 3.600 | – 580 | 3.020 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 475 | 0 | 475 | 475 | 1.525 | 2.000 | 1.475 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.217 | 0 | 4.217 | 4.217 | 0 | 4.217 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
VenJ: Bijdrage C2000 | 4.217 | 0 | 4.217 | 4.217 | 0 | 4.217 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 1.053 | 0 | 1.053 | 1.053 | 0 | 1.053 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.053 | 0 | 1.053 | 1.053 | 0 | 1.053 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Stimuleren E health en versterken inzet ICT GGZ
Het budget voor het Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP) is overgeheveld naar 2020 omdat het programma later start dan voorzien.
Daarnaast is voor de uitvoeringskosten van de VIPP regelingen MSZ en GGZ € 0,3 miljoen overgeheveld naar artikel 10 Apparaatsuitgaven.
Subsidie borstvergroting transgenders
Het budget is in de begroting per abuis gepresenteerd onder artikelonderdeel 1 in plaats van artikelonderdeel 2 Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg (€ 4,2 miljoen). Dit wordt nu gecorrigeerd. Dit betreft geen mutatie, maar een correctie van de begroting.
Overig
Om de besparing van € 1,9 miljard zoals overeengekomen in het RA te kunnen realiseren, zullen met verschillende sectoren HLA's gesloten moeten worden. Een bedrag van € 2 miljoen is nodig om met deze sectoren afspraken te kunnen maken over besparingen en deze ook uit te kunnen voeren. Het betreft flankerend beleid om de akkoorden uit te voeren.
Opdrachten
Publiekscampagne orgaandonatie
Op 13 februari 2018 heeft de Eerste Kamer het initiatiefwetsvoorstel van het lid Dijkstra (D66) tot invoering van een actief DonorRegistratiesysteem (ADR) aangenomen. De kosten bestaan uit het aanschrijven en registreren door het Donorregister van alle ongeregistreerde inwoners, het geven van voorlichting over de systeemwijziging en oproep tot registratie, het geven van voorlichting in verband met informed consent voor de categorie geen bezwaar en de structurele kosten voor de registratie van 18-jarigen en nieuw ingezetenen. In 2018 is hiervoor € 6,5 miljoen beschikbaar gesteld, € 10 miljoen in 2019 en € 3 miljoen in 2020.
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Subsidie borstvergroting transgenders
Het budget is in de begroting per abuis gepresenteerd onder artikelonderdeel 1 in plaats van artikelonderdeel 2 Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg (€ 4,2 miljoen). Dit wordt nu gecorrigeerd. Dit betreft geen mutatie, maar een correctie van de begroting.
Daarnaast is het budget als gevolg van het later van start gaan van de subsidieregeling met € 2,1 miljoen verlaagd.
Overig
In het Regeerakkoord zijn innovatiemiddelen beschikbaar gesteld voor digitaal ondersteunende zorg. De middelen worden ingezet voor het implementeren ehealth, het vergroten van gepast gebruik en voor stimuleringsregeling Medmij. Voor 2018 is slechts inzet van € 7,1 miljoen voorzien en in 2019 € 12,9 miljoen. Om het gewenste kasritme te krijgen is via een kasschuif € 2,9 miljoen naar 2019 geboekt. Daarnaast is nog een aantal kleinere mutaties verwerkt (€ 0,2 miljoen).
Opdrachten
Overig
De WvGGZ zal later inwerkingtreden dan beoogd waardoor de kosten ook later zullen worden gemaakt. Deze kasschuif brengt de beschikbare middelen in het juiste kasritme (€ 3 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
ZonMw: goed gebruik hulpmiddelen
Voor het project Oncode is € 2 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid omdat de financiering via ZonMw projecten loopt. Daarnaast is € 0,8 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid voor het programma goed geneesmiddelen gebruik en is € 0,7 miljoen overgeheveld voor het programma goed gebruik hulpmiddelen. Voor het uitbreiden van de beoordelingscapaciteit voor geneesmiddelen bij het Zorginstituut Nederland is € 0,3 miljoen overgeheveld. Tot slot zijn budgetten binnen artikel 2 herschikt (€ 0,7 miljoen).
3. Ondersteuning van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Zoals in de tweede suppletoire wet is vermeld is in 2017 zeer beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee medisch specialisten in de periode 2017–2019 worden gefaciliteerd bij de overstap naar loondienst. De middelen die in 2017 niet nodig zijn, worden overgeheveld naar 2018 (€ 2,6 miljoen).
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.972.691 | 30.400 | 4.003.091 | 4.048.391 | – 98.004 | 3.950.387 | 50.256 | 31.734 | 31.914 | – 54.401 | ||
Uitgaven | 3.905.370 | 30.400 | 3.935.770 | 3.981.070 | 7.036 | 3.988.106 | 55.196 | 34.774 | 34.954 | – 51.361 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,4% | 98,3% | ||||||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 112.325 | 17.000 | 129.325 | 174.625 | 2.706 | 177.331 | 21.459 | 21.040 | 14.955 | 5.140 | ||
Subsidies | 28.871 | 16.000 | 44.871 | 79.871 | 525 | 80.396 | 15.920 | 15.920 | 10.455 | 620 | ||
Movisie | 7.247 | 0 | 7.247 | 7.247 | 7.247 | |||||||
Volwaardig meedoen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Sociale werkplaatsen | 2.575 | 0 | 2.575 | 2.575 | 2.575 | |||||||
Ondersteuning vrijwilligers | 1.023 | 0 | 1.023 | 1.023 | 1.023 | |||||||
Mezzo | 2.200 | 0 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | |||||||
Zorg en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschap | 1.531 | 0 | 1.531 | 1.531 | 1.531 | |||||||
Waardig ouder worden | 0 | 0 | 0 | 31.000 | 31.000 | |||||||
Opvang slachtoffers loverboys | 0 | 0 | 0 | 4.000 | 4.000 | |||||||
Onafhankelijke cliëntondersteuning | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 14.420 | 14.420 | 9.835 | ||||
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |||||||
Gratis VOG | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 1.500 | 1.500 | 620 | 620 | ||
Overig | 14.295 | 0 | 14.295 | 14.295 | 25 | 14.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 83.454 | 1.000 | 84.454 | 94.754 | 2.181 | 96.935 | 5.539 | 5.120 | 4.500 | 4.520 | ||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 61.854 | 0 | 61.854 | 61.854 | 61.854 | |||||||
Evaluatie Wmo 2015 | 2.000 | 0 | 2.000 | 2.000 | – 2.000 | 0 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | ||
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel | 800 | 0 | 800 | 800 | 800 | |||||||
Doventolk en luisterend oor | 14.267 | 0 | 14.267 | 14.267 | 1.050 | 15.317 | ||||||
Waardig ouder worden | 0 | 0 | 0 | 10.300 | 0 | 10.300 | ||||||
Aanpak Laaggeletterdheid | 2.000 | 0 | 2.000 | 2.000 | – 1.425 | 575 | ||||||
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |||||||
Gratis VOG | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.950 | 2.950 | 7.450 | 6.950 | 6.330 | 6.350 | ||
Overig | 2.533 | 0 | 2.533 | 2.533 | 1.606 | 4.139 | 89 | 170 | 170 | 170 | ||
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 3.793.045 | 13.400 | 3.806.445 | 3.806.445 | 4.330 | 3.810.775 | 33.737 | 13.734 | 19.999 | – 56.501 | ||
Subsidies | 115.669 | 8.000 | 123.669 | 123.669 | – 10.284 | 113.385 | – 10.043 | – 10.032 | – 10.772 | – 9.772 | ||
Vilans | 4.754 | 0 | 4.754 | 4.754 | 153 | 4.907 | 17 | 15 | 15 | 15 | ||
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) | 11.210 | 0 | 11.210 | 11.210 | 112 | 11.322 | 112 | 112 | 112 | 112 | ||
InVoorZorg! (IVZ) | 2.151 | 0 | 2.151 | 2.151 | 0 | 2.151 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Joodse en Indische instellingen | 2.265 | 0 | 2.265 | 2.265 | – 1 | 2.264 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Palliatieve zorg | 24.691 | 8.000 | 32.691 | 32.691 | – 27 | 32.664 | 110 | – 31 | – 31 | 558 | ||
Dementie | 3.412 | 0 | 3.412 | 3.412 | 0 | 3.412 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Waardigheid en trots | 35.291 | 0 | 35.291 | 35.291 | – 3.347 | 31.944 | – 665 | – 365 | – 290 | – 150 | ||
Programma gehandicaptenzorg | 4.000 | 0 | 4.000 | 4.000 | 1.326 | 5.326 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||
Kennisinfrastructuur | 9.000 | 0 | 9.000 | 9.000 | – 5.257 | 3.743 | – 3.285 | 650 | – 350 | – 350 | ||
Overig | 18.895 | 0 | 18.895 | 18.895 | – 3.243 | 15.652 | – 8.332 | – 12.413 | – 12.228 | – 11.957 | ||
Bekostiging | 3.577.500 | 5.400 | 3.582.900 | 3.582.900 | 7.400 | 3.590.300 | 39.600 | 18.800 | 27.700 | – 49.800 | ||
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.577.500 | 5.400 | 3.582.900 | 3.582.900 | 7.400 | 3.590.300 | 39.600 | 18.800 | 27.700 | – 49.800 | ||
Opdrachten | 3.413 | 0 | 3.413 | 3.413 | 3.814 | 7.227 | 4.180 | 4.966 | 3.071 | 3.071 | ||
Overig | 3.413 | 0 | 3.413 | 3.413 | 3.814 | 7.227 | 4.180 | 4.966 | 3.071 | 3.071 | ||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 96.463 | 0 | 96.463 | 96.463 | 3.400 | 99.863 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten | 36.800 | 0 | 36.800 | 36.800 | 3.000 | 39.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Centrum Indicatiestelling Zorg | 59.663 | 0 | 59.663 | 59.663 | 300 | 59.963 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 3.441 | 0 | 3.441 | 3.441 | 0 | 3.441 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 3.441 | 0 | 3.441 | 3.441 | 0 | 3.441 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Opdrachten
Gratis VOG
Zoals in het Regeerakkoord opgenomen kunnen vrijwilligers, die werken met mensen in een afhankelijkheidssituatie, voortaan een gratis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. Hiertoe wordt, vanwege operationalisering gedurende het jaar, het budget met € 3 miljoen verhoogd.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Waardigheid en trots
Voor het programma Waardigheid & Trots komt door een ander tempo ten aanzien van de regionale samenwerking en de vervallen subsidie voor het Maatschappelijk Debat een bedrag van € 3,4 miljoen niet tot besteding. Het budget wordt daarom met dit bedrag verlaagd.
Kennisinfrastructuur
Deze mutatie bestaat voornamelijk uit overhevelingen naar ZonMw. Om tot een adequate kennisinfrastructuur voor gehandicapten- en ouderenzorg te komen zijn door ZonMw twee programma’s ontwikkeld, daarnaast zijn voor het programma Gewoon Bijzonder additionele middelen beschikbaar gesteld.
Overig
In het kader van verantwoord begroten heeft een technische herschikking plaatsgevonden tussen de instrumenten Subsidies en Opdrachten.
Bekostiging
Bijdrage in Kosten van Kortingen (BIKK)
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 7,4 miljoen).
Opdrachten
Overig
In het kader van verantwoord begroten heeft een technische herschikking plaatsgevonden tussen de instrumenten Subsidies en Opdrachten.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 934.428 | 11.750 | 946.178 | 958.878 | – 103.800 | 855.078 | – 68.494 | – 101.013 | – 78.327 | 21.250 | ||
Uitgaven | 1.083.233 | 11.750 | 1.094.983 | 1.107.683 | 21.488 | 1.129.171 | 45.908 | 23.248 | 24.611 | 21.250 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 98,7% | 95,7% | ||||||||||
1. Positie cliënt | 26.110 | 0 | 26.110 | 26.110 | 2.308 | 28.418 | 936 | – 124 | – 124 | – 124 | ||
Subsidies | 19.893 | 0 | 19.893 | 19.893 | – 464 | 19.429 | 27 | 27 | 28 | 28 | ||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 19.893 | 0 | 19.893 | 19.893 | – 575 | 19.318 | – 73 | 27 | 25 | 28 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 111 | 111 | 100 | 0 | 3 | 0 | ||
Opdrachten | 6.217 | 0 | 6.217 | 6.217 | 2.772 | 8.989 | 909 | – 151 | – 152 | – 152 | ||
Ondersteuning cliëntorganisaties | 3.847 | 0 | 3.847 | 3.847 | 0 | 3.847 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.370 | 0 | 2.370 | 2.370 | 2.772 | 5.142 | 909 | – 151 | – 152 | – 152 | ||
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 512.678 | 0 | 512.678 | 512.678 | – 513 | 512.165 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Subsidies | 491.226 | 0 | 491.226 | 491.226 | – 500 | 490.726 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Stageplaatsen zorg / Stagefonds | 112.000 | 0 | 112.000 | 112.000 | 0 | 112.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Publieke Gezondheidszorgopleidingen | 21.000 | 0 | 21.000 | 21.000 | 0 | 21.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Vaccinatie stageplaatsen zorg | 4.700 | 0 | 4.700 | 4.700 | 0 | 4.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant | 32.800 | 0 | 32.800 | 32.800 | 0 | 32.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opleidingsplaatsen jeugd ggz | 1.500 | 0 | 1.500 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg | 200.000 | 0 | 200.000 | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Versterking regionaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid | 11.500 | 0 | 11.500 | 11.500 | 0 | 11.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Arbeidsmarktagenda (sectorbreed) | 25.000 | 0 | 25.000 | 25.000 | 0 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Arbeidsmarktagenda (verpleeghuizen) | 67.500 | 0 | 67.500 | 67.500 | 0 | 67.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Verpleegkundige vervolgopleidingen in een veranderend zorglandschap | 8.000 | 0 | 8.000 | 8.000 | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 7.226 | 0 | 7.226 | 7.226 | – 500 | 6.726 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Opdrachten | 9.509 | 0 | 9.509 | 9.509 | – 13 | 9.496 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opleidingen & beroepenstructuur | 5.000 | 0 | 5.000 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 4.509 | 0 | 4.509 | 4.509 | – 13 | 4.496 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 10.204 | 0 | 10.204 | 10.204 | 1.739 | 11.943 | 1.739 | 1.739 | 1.740 | 1.740 | ||
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z | 9.704 | 0 | 9.704 | 9.704 | 1.739 | 11.443 | 1.739 | 1.739 | 1.740 | 1.740 | ||
RIVM: opleiding publiekegezondheidssector en kosten van ziekten | 500 | 0 | 500 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.739 | 0 | 1.739 | 1.739 | – 1.739 | 0 | – 1.739 | – 1.739 | – 1.740 | – 1.740 | ||
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen | 1.739 | 0 | 1.739 | 1.739 | – 1.739 | 0 | – 1.739 | – 1.739 | – 1.740 | – 1.740 | ||
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | 194.062 | 9.750 | 203.812 | 216.512 | 19.688 | 236.200 | 42.710 | 23.392 | 25.005 | 21.644 | ||
Subsidies | 30.929 | 9.750 | 40.679 | 47.579 | 1.986 | 49.565 | 731 | – 68 | – 68 | – 68 | ||
Nivel | 5.122 | 0 | 5.122 | 5.122 | 0 | 5.122 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing | 11.857 | 0 | 11.857 | 18.757 | 405 | 19.162 | 599 | 0 | 0 | 0 | ||
Nictiz | 5.500 | 0 | 5.500 | 5.500 | 0 | 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Transparantie kwaliteit van zorg | 5.000 | 9.750 | 14.750 | 14.750 | 0 | 14.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Rechtmatige zorg | 1.395 | 0 | 1.395 | 1.395 | 0 | 1.395 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.055 | 0 | 2.055 | 2.055 | 1.581 | 3.636 | 132 | – 68 | – 68 | – 68 | ||
Opdrachten | 5.442 | 0 | 5.442 | 8.242 | – 2.655 | 5.587 | 4.251 | 51 | 51 | 51 | ||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing | 1.314 | 0 | 1.314 | 1.314 | 400 | 1.714 | 4.200 | 0 | 0 | 0 | ||
Verminderen ervaren regeldruk | 345 | 0 | 345 | 3.145 | – 400 | 2.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Rechtmatige zorg | 374 | 0 | 374 | 374 | 374 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Overig | 3.409 | 0 | 3.409 | 3.409 | – 2.655 | 754 | 51 | 51 | 51 | 51 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 9.644 | 0 | 9.644 | 9.644 | 8.768 | 18.412 | 9.411 | 9.411 | 9.411 | 9.411 | ||
CIBG: WTZi en JMV | 3.790 | 0 | 3.790 | 3.790 | – 450 | 3.340 | – 450 | – 450 | – 450 | – 450 | ||
Overig | 5.854 | 0 | 5.854 | 5.854 | 9.218 | 15.072 | 9.861 | 9.861 | 9.861 | 9.861 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 148.047 | 0 | 148.047 | 151.047 | 11.589 | 162.636 | 28.317 | 13.998 | 15.611 | 12.250 | ||
ZonMw: programmering | 148.047 | 0 | 148.047 | 151.047 | 11.589 | 162.636 | 28.317 | 13.998 | 15.611 | 12.250 | ||
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten | 231.654 | 2.000 | 233.654 | 233.654 | 3.843 | 237.497 | 2.837 | 555 | 305 | 305 | ||
Opdrachten | 456 | 0 | 456 | 456 | 89 | 545 | 68 | 68 | 68 | 68 | ||
Overig | 456 | 0 | 456 | 456 | 89 | 545 | 68 | 68 | 68 | 68 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 231.168 | 2.000 | 233.168 | 233.168 | 2.284 | 235.452 | 1.799 | 517 | 267 | 267 | ||
CAK | 118.844 | 2.000 | 120.844 | 120.844 | 1.788 | 122.632 | 1.282 | 0 | 0 | 0 | ||
NZa | 58.755 | 0 | 58.755 | 58.755 | – 324 | 58.431 | 416 | 539 | 661 | 661 | ||
Zorginstituut Nederland | 50.749 | 0 | 50.749 | 50.749 | 1.040 | 51.789 | 555 | 555 | 305 | 305 | ||
CSZ | 2.820 | 0 | 2.820 | 2.820 | – 220 | 2.600 | – 454 | – 577 | – 699 | – 699 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 30 | 0 | 30 | 30 | – 30 | 0 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 | ||
Overig | 30 | 0 | 30 | 30 | – 30 | 0 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 | ||
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 118.729 | 0 | 118.729 | 118.729 | – 3.838 | 114.891 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | ||
Bekostiging | 118.729 | 0 | 118.729 | 118.729 | – 3.838 | 114.891 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | ||
Zorg en welzijn | 118.729 | 0 | 118.729 | 118.729 | – 3.838 | 114.891 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | ||
Ontvangsten | 68.860 | 0 | 68.860 | 68.860 | 4.600 | 73.460 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Wanbetalers en onverzekerden | 64.002 | 0 | 64.002 | 64.002 | 4.600 | 68.602 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 4.858 | 0 | 4.858 | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Positie cliënt
Opdrachten
Overig
Voor onder andere de depressiecampagne en het project NIX18 is budget overgeheveld vanuit andere artikelen (€ 2,7 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
ZonMw: programmering
Het nieuwe programma Maatschappelijke diensttijd begint in 2018 met (experiment) projecten via ZonMw. Voor deze projecten is voor 2018 in eerste instantie circa € 5 miljoen gereserveerd. Nadat in begin juli bekend is geworden hoeveel projecten gehonoreerd zijn, zullen de benodigde middelen hierop worden aangepast.
Voorts is vanuit artikel 2 Curatieve Zorg in totaal € 4,7 miljoen overgeheveld voor de financiering van de programma’s Paramedische Zorg, Oncode en Goed gebruik hulpmiddelenzorg, de ontwikkeling van kwaliteitsstandaarden en de financierring van een borstkankerstudie.
Tevens is vanuit artikel 5 Sport een budget van € 0,9 miljoen overgeheveld voor het onderzoeksprogramma Sport en Bewegen en het programma Sportinnovater.
Tot slot wordt voor de financiering van het Lifelinesonderzoek een aanvullend budget van € 1 miljoen beschikbaar gesteld.
Bijdragen aan agentschappen
Overig
In 2017 zijn middelen beschikbaar gekomen voor de kosten van de doorbelasting voor het gebruik van DigID in de zorg. Vanaf 2018 zullen alle beheer- en exploitatie kosten voor het gebruik van DigID worden doorbelast naar gebruikers, waaronder ook naar het Ministerie van VWS. Hiervoor heeft bij eerste suppletoire begroting een technische mutatie van artikel 11 Nominaal en onvoorzien naar artikel 4 Zorgbreed beleid plaatsgevonden.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg en Welzijn
De zorguitgaven op Caribisch Nederland worden in dollars verwerkt. Als gevolg een andere dan veronderstelde wisselkoers is sprake van lagere uitgaven (€ 3,9 miljoen).
Ontvangsten
Wanbetalers en onverzekerden
Het CAK heeft de opbrengstenraming van de ontvangsten als gevolg van de aanpak van wanbetalers geactualiseerd (incidenteel met € 4,6 miljoen in 2018). Op basis hiervan wordt de opbrengstenraming in de VWS-begroting naar boven bijgesteld.
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 90.135 | 0 | 90.135 | 90.135 | 43.381 | 133.516 | 17.405 | 16.905 | 16.875 | 5.375 | ||
Uitgaven | 90.135 | 0 | 90.135 | 90.135 | 43.381 | 133.516 | 17.405 | 16.905 | 16.875 | 5.375 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 74,9% | 64,9% | ||||||||||
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 90.135 | 0 | 90.135 | 90.135 | 43.381 | 133.516 | 17.405 | 16.905 | 16.875 | 5.375 | ||
Subsidies | 79.689 | 0 | 79.689 | 79.689 | 28.200 | 107.889 | 6.200 | 5.700 | 5.670 | – 5.830 | ||
Schippersinternaten | 18.907 | 0 | 18.907 | 18.907 | 0 | 18.907 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Participatie | 1.447 | 0 | 1.447 | 1.447 | 0 | 1.447 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling | 18.924 | 0 | 18.924 | 18.924 | – 1.800 | 17.124 | 6.200 | 5.700 | 5.670 | – 5.830 | ||
Jeugdhulp | 21.108 | 0 | 21.108 | 21.108 | – 5.000 | 16.108 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Transitie jeugd | 19.303 | 0 | 19.303 | 19.303 | 35.000 | 54.303 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 8.961 | 0 | 8.961 | 8.961 | 15.366 | 24.327 | 11.205 | 11.205 | 11.205 | 11.205 | ||
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling | 2.223 | 0 | 2.223 | 2.223 | 10.148 | 12.371 | 11.330 | 11.330 | 11.330 | 11.330 | ||
Jeugdhulp | 6.205 | 0 | 6.205 | 6.205 | 4.906 | 11.111 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | ||
Transitie jeugd | 0 | 0 | 0 | 0 | 217 | 217 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 533 | 0 | 533 | 533 | 95 | 628 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 1.277 | 0 | 1.277 | 1.277 | 0 | 1.277 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.277 | 0 | 1.277 | 1.277 | 0 | 1.277 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 208 | 0 | 208 | 208 | – 185 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 208 | 0 | 208 | 208 | – 185 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 4.508 | 0 | 4.508 | 4.508 | 0 | 4.508 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien | 4.423 | 0 | 4.423 | 4.423 | 0 | 4.423 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Noodzakelijke en passende zorg | 85 | 0 | 85 | 85 | 0 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling
Er is € 2,5 miljoen extra budget beschikbaar voor de Meldcode huiselijk geweld, forensisch-medische expertise kindermishandeling (FMEK) en het actieplan pleegzorg. Deze middelen zijn opgenomen in het regeerakkoord. De meldcode helpt professionals goed te reageren bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. In het actieplan pleegzorg worden knelpunten aangepakt, zodat de pleegzorg vaker en beter ingezet kan worden zodat meer kinderen in een gezinssituatie kunnen opgroeien. Met de extra middelen wordt het mogelijk FMEK breder beschikbaar te stellen en de forensische kennis op het terrein van kindermishandeling te versterken. Doel is letselduiding en vaststelling van kindermishandeling te verbeteren op een wijze waarmee dit ook bruikbaar is in een eventuele strafzaak.
Verder is € 6,5 miljoen aan budget beschikbaar gekomen voor het Nationaal ondersteuningsprogramma kindermishandeling. Doel hiervan is ondersteuning van regio’s bij het verbeteren van de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit programma wordt aangestuurd door een landelijk bureau en is ingericht vanuit een duidelijke visie op wat voor gezinsondersteuning noodzakelijk is en waarbij gebruik gemaakt wordt van een daarbij passende veranderkundige aanpak waar consequent en stringent op wordt gestuurd.
Er is € 0,6 miljoen budget overgeboekt vanaf het Gemeentefonds om subsidie te verlenen aan het LECK (Landelijk Expertise Centrum Kindermishandeling).
Tot slot is het budget voor de Kindertelefoon en de vertrouwenspersoon jeugdhulp overgeheveld van subsidies naar opdrachten (€ 11,3 miljoen).
Jeugdhulp
Er is € 5 miljoen overgeheveld van subsidie naar opdrachten.
Transitie jeugd
In 2018 is er ruim 19 miljoen beschikbaar voor de subsidieregeling «Bijzondere transitiekosten Jeugdwet». In eerdere jaren is minder subsidie verstrekt dan mogelijk was, in 2018 wordt verwacht dat deze subsidie in 2018 alsnog (deels) wordt aangevraagd. Het beschikbare budget is niet toereikend voor deze extra aanvragen en wordt daarom verhoogd met 35 miljoen.
Opdrachten
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling
Er is voor € 11,3 miljoen overgeheveld van subsidies naar opdrachten voor de Kindertelefoon en de vertrouwenspersoon jeugdhulp.
VWS draagt verder € 0,8 miljoen bij aan de commissie De Winter via een overboeking naar het Ministerie van JenV.
Jeugdhulp
Er is € 5 miljoen overgeheveld van subsidies naar opdrachten.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6 Sport en bewegen.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 125.320 | 0 | 125.320 | 137.320 | – 73.085 | 64.235 | – 4.820 | – 5.820 | – 2.770 | – 1.770 | ||
Uitgaven | 136.135 | 0 | 136.135 | 148.135 | – 60.755 | 87.380 | – 4.820 | – 5.820 | – 2.770 | – 1.770 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 96,5% | 97,5% | ||||||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod | 75.553 | 0 | 75.553 | 77.553 | – 58.776 | 18.777 | – 850 | – 850 | 0 | 0 | ||
Subsidies | 17.191 | 0 | 17.191 | 17.191 | – 2.125 | 15.066 | – 850 | – 850 | 0 | 0 | ||
Gehandicaptensport | 1.781 | 0 | 1.781 | 1.781 | 0 | 1.781 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Verantwoord sporten en bewegen | 297 | 0 | 297 | 297 | 495 | 792 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sport en bewegen in de buurt | 7.514 | 0 | 7.514 | 7.514 | – 2.800 | 4.714 | – 850 | – 850 | 0 | 0 | ||
Stimuleren van een veiliger sportklimaat | 7.599 | 0 | 7.599 | 7.599 | 180 | 7.779 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bekostiging | 2.500 | 0 | 2.500 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Energiebesparing en duurzame energie | 2.500 | 0 | 2.500 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 175 | 0 | 175 | 175 | 765 | 940 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sport en bewegen in de buurt | 175 | 0 | 175 | 175 | 765 | 940 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 48.600 | 0 | 48.600 | 48.600 | – 48.330 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sport en bewegen in de buurt | 48.600 | 0 | 48.600 | 48.600 | – 48.330 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 7.087 | 0 | 7.087 | 9.087 | – 9.086 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Energiebesparing en verduurzaming | 7.087 | 0 | 7.087 | 9.087 | – 9.086 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Uitblinken in sport | 51.877 | 0 | 51.877 | 61.877 | 0 | 61.877 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | 38.602 | 0 | 38.602 | 48.602 | 0 | 48.602 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Topsportevenementen | 7.478 | 0 | 7.478 | 7.478 | 0 | 7.478 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Topsportprogramma's | 29.577 | 0 | 29.577 | 39.577 | – 205 | 39.372 | – 200 | – 195 | – 195 | – 195 | ||
Dopingbestrijding | 1.547 | 0 | 1.547 | 1.547 | 205 | 1.752 | 200 | 195 | 195 | 195 | ||
Inkomensoverdrachten | 13.045 | 0 | 13.045 | 13.045 | 0 | 13.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stipendiumregeling | 13.045 | 0 | 13.045 | 13.045 | 0 | 13.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 230 | 0 | 230 | 230 | 0 | 230 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Dopingbestrijding | 230 | 0 | 230 | 230 | 0 | 230 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling | 8.705 | 0 | 8.705 | 8.705 | – 1.979 | 6.726 | – 3.970 | – 4.970 | – 2.770 | – 1.770 | ||
Subsidies | 8.334 | 0 | 8.334 | 8.334 | – 1.905 | 6.429 | – 3.870 | – 4.870 | – 2.670 | – 1.670 | ||
Kennis als fundament | 8.334 | 0 | 8.334 | 8.334 | – 1.905 | 6.429 | – 3.870 | – 4.870 | – 2.670 | – 1.670 | ||
Opdrachten | 309 | 0 | 309 | 309 | – 74 | 235 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
Kennis als fundament | 309 | 0 | 309 | 309 | – 74 | 235 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 62 | 0 | 62 | 62 | 0 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 62 | 0 | 62 | 62 | 0 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 740 | 0 | 740 | 740 | 0 | 740 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 740 | 0 | 740 | 740 | 0 | 740 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Subsidies
Sport en bewegen in de buurt
Voor het programma innovatie sport van ZonMw is € 0,8 miljoen naar artikel 4 Zorgbreed beleid. Daarnaast is er € 0,3 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de Nederlandse Sportraad. Verder is € 0,3 miljoen overgeheveld naar artikel 1 Volksgezondheid voor een bijdrage aan VeiligheidNL. Ook is € 0,3 miljoen overgeheveld naar artikel 1 Volksgezondheid voor een bijdrage aan het project Gezonde school. Tot slot is als gevolg van interne herschikkingen € 1,1 miljoen verschoven binnen de instrumenten van artikel 6.
Bijdragen aan medeoverheden
Sport en bewegen in de buurt
Gemeenten stellen professionals aan als buurtsportcoaches. Zij leggen verbindingen tussen sport en sectoren als onderwijs, cultuur, zorg, welzijn en buitenschoolse opvang. Vanuit VWS is in 2018 € 47,4 miljoen overgeboekt naar het gemeentefonds. Daarnaast is € 0,9 miljoen overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds in het kader van de buurtsportcoaches.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Energiebesparing en verduurzaming
In het kader van de subsidieregeling Energiebesparende maatregelen en Duurzame energie in de Sport is € 9,1 miljoen overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Dit hangt samen met de uitvoering van de regeling die is belegd bij RVO, een agentschap van EZK.
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 272.798 | 0 | 272.798 | 272.798 | – 249.721 | 23.077 | – 450 | – 125 | – 125 | – 125 | ||
Uitgaven | 272.798 | 0 | 272.798 | 272.798 | – 125 | 272.673 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,2% | 99,2% | ||||||||||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II | 23.788 | 0 | 23.788 | 23.788 | – 125 | 23.663 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | ||
Subsidies | 22.957 | 0 | 22.957 | 22.957 | – 125 | 22.832 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | ||
Nationaal Comité 4 en 5 mei | 4.947 | 0 | 4.947 | 4.947 | 0 | 4.947 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nationale herinneringscentra | 1.811 | 0 | 1.811 | 1.811 | 0 | 1.811 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Collectieve Erkenning Indisch Nederland | 1.600 | 0 | 1.600 | 1.600 | 0 | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Namenmonument | 800 | 0 | 800 | 800 | 0 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorg- en dienstverlening | 6.500 | 0 | 6.500 | 6.500 | 0 | 6.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 7.299 | 0 | 7.299 | 7.299 | – 125 | 7.174 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | ||
Bekostiging | 400 | 0 | 400 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 400 | 0 | 400 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 407 | 0 | 407 | 407 | 0 | 407 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 407 | 0 | 407 | 407 | 0 | 407 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 24 | 0 | 24 | 24 | 0 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 24 | 0 | 24 | 24 | 0 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II | 249.010 | 0 | 249.010 | 249.010 | 0 | 249.010 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomensoverdrachten | 235.786 | 0 | 235.786 | 235.786 | 0 | 235.786 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Wetten en regelingen verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen | 235.786 | 0 | 235.786 | 235.786 | 0 | 235.786 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 13.224 | 0 | 13.224 | 13.224 | 0 | 13.224 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
SVB | 10.221 | 0 | 10.221 | 10.221 | 0 | 10.221 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
PUR | 1.934 | 0 | 1.934 | 1.934 | 0 | 1.934 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.069 | 0 | 1.069 | 1.069 | 0 | 1.069 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 901 | 0 | 901 | 901 | 0 | 901 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 901 | 0 | 901 | 901 | 0 | 901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Verplichtingen
Zoals gemeld in de brief van 15 december 2017 (TK 34 775 XVI, nr. 113) is het verplichtingenbudget van het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s in 2017 met € 10,1 miljoen verhoogd. De mutatie betreft alleen verplichtingen en komt ten laste van het verplichtingenbudget 2018. De mutatie hangt samen met het vastleggen van de bijdragen aan de PUR en de SVB voor 2018. Het verplichtingenbudget van het instrument Inkomensoverdrachten is in 2017 met € 236 miljoen verhoogd. De mutatie betreft alleen verplichtingen en komt ten laste van het verplichtingenbudget 2018. De mutatie hangt samen met het vastleggen van uitkeringen voor 2018.
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten.
Stand ontwerpbegroting | Mutatie via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Stand vastgestelde ISB | Mutatie 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.263.880 | – 16.731 | 5.247.149 | 5.247.149 | – 237.143 | 5.010.006 | – 67.600 | – 44.400 | – 27.500 | 193.800 | ||
Uitgaven | 5.265.822 | – 16.731 | 5.249.091 | 5.249.091 | – 237.143 | 5.011.948 | – 67.600 | – 44.400 | – 27.500 | 193.800 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||||||||
Inkomensoverdrachten | 5.265.822 | – 16.731 | 5.249.091 | 5.249.091 | – 237.143 | 5.011.948 | – 67.600 | – 44.400 | – 27.500 | 193.800 | ||
1. Zorgtoeslag | 5.226.431 | – 16.731 | 5.209.700 | 5.209.700 | – 235.300 | 4.974.400 | – 67.600 | – 44.400 | – 27.500 | 193.800 | ||
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) | 1.942 | 0 | 1.942 | 1.942 | – 1.843 | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten | 37.449 | 0 | 37.449 | 37.449 | 0 | 37.449 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
1. Zorgtoeslag
De uitgavenraming 2018 van de zorgtoeslag is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 235,3 miljoen).