Base description which applies to whole site

4. Verdieping zorguitgaven en -ontvangsten naar sectoren

In deze verdiepingsparagraaf wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de zorguitgaven. Deze verdiepingsparagraaf is opgedeeld in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). De bijstellingen zijn per sector en deelsector weergegeven en toegelicht. Dit geeft een beeld van de budgettaire ontwikkelingen binnen de afzonderlijke onderdelen van de zorg. De bijstellingen zijn weergegeven ten opzichte van de ontwerpbegroting 2018.

In deze verdiepingsparagraaf worden alleen de mutaties toegelicht die hebben plaatsgevonden na de NvW begroting 2018. Voor een uitgebreide toelichting op de Startnota mutaties wordt verwezen naar de NvW begroting 2018 (TK 34 775 XVI, nr. 15).

De toelichtingen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën: autonoom, beleidsmatig en technisch. De afzonderlijke posten worden toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 10 miljoen

De bijstellingen op de begrotingsgefinancierde zorguitgaven worden toegelicht bij de begrotingsartikelen.

4.1. Zorgverzekeringswet (Zvw)

In deze paragraaf wordt ingegaan op de financiële ontwikkelingen binnen de Zvw. In tabel 7 wordt het totaal van de bijstellingen tussen de ontwerpbegroting 2018 en de 1e suppletoire begroting 2018 voor de Zvw per sector/deelsector weergegeven. Na tabel 7 wordt per sector/deelsector ingegaan op de bijstellingen die hebben plaatsgevonden na de NvW begroting 2018.

Tabel 7 Ontwikkeling van de Zvw-uitgaven per deelsector 2018–2022 (bedragen x € 1 miljoen)
 

Stand ontwerpbegroting

Bijstelling Startnota

Stand NvW

Bijstelling 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Bijstelling

 

2018

2018

2018

2018

2018

2019

2020

2021

2022

Eerstelijnszorg

5.802,5

0,0

5.802,5

171,7

5.974,2

171,6

171,5

171,5

171,5

Huisartsenzorg

2.999,2

0,0

2.999,2

107,0

3.106,1

106,9

106,9

106,9

106,9

Multidisciplinaire zorgverlening

494,9

0,0

494,9

19,8

514,7

19,8

19,8

19,8

19,8

Tandheelkundige zorg

764,1

0,0

764,1

19,6

783,7

19,6

19,6

19,6

19,6

Paramedische zorg

786,2

0,0

786,2

33,0

819,2

33,0

32,9

32,8

32,8

Verloskundige zorg

260,9

0,0

260,9

– 4,2

256,7

– 4,2

– 4,2

– 4,2

– 4,2

Kraamzorg

314,5

0,0

314,5

3,0

317,5

3,0

3,0

3,0

3,0

Zintuiglijk gehandicapten

182,8

0,0

182,8

– 6,5

176,3

– 6,5

– 6,5

– 6,5

– 6,5

                   

Tweedelijnszorg

24.197,4

0,0

24.197,4

739,2

24.936,6

737,4

737,0

735,7

735,6

Medisch-specialistische zorg

21.840,9

0,0

21.840,9

702,7

22.543,6

701,1

700,6

699,3

699,2

Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf

1.065,4

0,0

1.065,4

16,3

1.081,7

17,3

17,3

17,3

17,3

Beschikbaarheidbijdrage academische zorg

674,6

0,0

674,6

22,9

697,5

22,9

23,0

23,0

23,0

Beschikbaarheidbijdrage kapitaallasten academische zorg

54,5

0,0

54,5

1,1

55,6

1,1

1,1

1,1

1,1

Beschikbaarheidbijdragen overig medisch-specialistische zorg

92,7

0,0

92,7

4,3

97,0

3,1

3,1

3,1

3,1

Overig curatieve zorg

469,4

0,0

469,4

– 8,2

461,2

– 8,2

– 8,2

– 8,2

– 8,2

                   

Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg

3.851,6

0,0

3.851,6

135,3

3.986,9

137,4

137,4

137,4

137,4

                   

Genees- en hulpmiddelen

6.564,6

0,0

6.564,6

– 258,1

6.306,5

– 258,1

– 258,2

– 258,2

– 258,2

Geneesmiddelen

4.969,3

0,0

4.969,3

– 214,4

4.754,9

– 214,5

– 214,5

– 214,5

– 214,5

Hulpmiddelen

1.595,3

0,0

1.595,3

– 43,7

1.551,6

– 43,7

– 43,7

– 43,7

– 43,7

                   

Wijkverpleging

3.778,0

0,0

3.778,0

129,6

3.907,6

130,9

131,2

131,1

131,0

                   

Ziekenvervoer

729,7

0,0

729,7

16,4

746,1

15,3

15,3

15,4

15,4

Ambulancevervoer

611,2

0,0

611,2

20,6

631,8

20,5

20,6

20,6

20,7

Overige ziekenvervoer

118,5

0,0

118,5

– 4,2

114,3

– 5,2

– 5,2

– 5,2

– 5,2

                   

Opleidingen

1.285,8

0,0

1.285,8

43,7

1.329,4

43,6

43,2

41,6

42,4

Grensoverschrijdende zorg

676,9

0,0

676,9

22,6

699,5

22,5

22,5

22,5

22,5

Nominaal en onverdeeld

1.608,7

22,0

1.630,7

– 1.541,0

89,8

– 1.909,1

– 2.231,4

– 2.428,3

– 2.759,8

Bruto Zvw-uitgaven

48.495,3

22,0

48.517,3

– 540,8

47.976,5

– 908,6

– 1.231,5

– 1.431,3

– 1.762,3

Eigen betalingen Zvw

3.308,4

– 100,7

3.207,7

0,0

3.207,7

0,0

0,0

0,0

0,0

Zvw-ontvangsten

3.308,4

– 100,7

3.207,7

0,0

3.207,7

0,0

0,0

0,0

0,0

Netto Zvw-uitgaven

45.186,9

122,7

45.309,6

– 540,8

44.768,8

– 908,6

– 1.231,5

– 1.431,3

– 1.762,3

Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.

Eerstelijnszorg (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

         

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         

Huisartsenzorg

103,3

103,3

103,3

103,3

103,3

Multidisciplinaire zorgverlening

16,8

16,8

16,8

16,8

16,8

Tandheelkundige zorg

25,7

25,7

25,7

25,7

25,7

Paramedische zorg

26,7

26,6

26,6

26,5

26,5

Verloskundige zorg

9,0

9,0

9,0

9,0

9,0

Kraamzorg

11,1

11,1

11,1

11,1

11,1

Zintuiglijk gehandicapten

6,2

6,2

6,2

6,2

6,2

           

Actualisering zorguitgaven

         

Zintuiglijk gehandicapten

– 12,7

– 12,7

– 12,7

– 12,7

– 12,7

Oefentherapie

– 0,3

– 0,3

– 0,3

– 0,3

– 0,3

Dieetadvisering

2,6

2,6

2,6

2,6

2,6

Kraamzorg

– 8,1

– 8,1

– 8,1

– 8,1

– 8,1

Verloskundige zorg

– 13,3

– 13,3

– 13,3

– 13,3

– 13,3

Ergotherapie

2,7

2,7

2,7

2,7

2,7

Logopedie

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Tandheelkundige zorg Zvw

– 6,1

– 6,1

– 6,1

– 6,1

– 6,1

Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven voor de eerstelijnszorg in 2017 lager uit dan eerder geraamd. Deze lagere uitgaven worden deels structureel verondersteld. Per saldo gaat het daarbij om circa € 34 miljoen. De lagere uitgaven voor kraamzorg en verloskundige zorg hangen samen met een lager aantal geboorten. Op basis van onderzoek en in gang gezette acties bij de zorg voor zintuiglijk gehandicapten worden de lagere uitgaven in 2017 voor de helft structureel verondersteld.

         
           

Technisch

         

Overig technisch

         

Huisartsenzorg

         

Overboeking middelen voor substitutie vanuit sector MSZ

3,6

3,6

3,6

3,6

3,6

           

Multidisciplinaire zorgverlening

         

Overboeking middelen voor substitutie vanuit sector MSZ

3,0

3,0

3,0

3,0

3,0

           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

171,7

171,6

171,5

171,5

171,5

Tweedelijnszorg (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

         

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         

Medisch-specialistische zorg

709,4

707,8

707,3

706,0

705,9

Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf

36,0

36,0

36,0

36,0

36,0

Beschikbaarheidbijdrage overig medisch-specialistische zorg

3,0

3,1

3,1

3,1

3,1

Beschikbaarheidbijdrage kapitaallasten academische zorg

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

Beschikbaarheidbijdrage academische zorg

22,9

22,9

23,0

23,0

23,0

Overig curatieve zorg

15,2

15,2

15,2

15,2

15,2

           

Actualisering zorguitgaven

         

Overig curatieve zorg

– 20,6

– 20,6

– 20,6

– 20,6

– 20,6

Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven in 2017 circa € 21 miljoen lager uit dan eerder geraamd. Met uitzondering van de trombosediensten en de beleidsregel innovatie is sprake van een stijging van de uitgaven ten opzichte van 2016, maar de stijging is lager dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. De onderschrijding wordt structureel verondersteld.

         
           

Geriatrische revalidatiezorg

– 18,7

– 18,7

– 18,7

– 18,7

– 18,7

Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven in 2017 circa € 19 miljoen lager uit dan eerder geraamd. De onderschrijding wordt structureel verondersteld.

         
           

Technisch

         

Medisch-specialistische zorg

         

Overboeking middelen voor substitutie naar huisartsenzorg en MDZ

– 6,7

– 6,7

– 6,7

– 6,7

– 6,7

           

Overig curatieve zorg

         

Overheveling trombosezorg naar sector ouderenzorg (Wlz)

– 2,8

– 2,8

– 2,8

– 2,8

– 2,8

           

Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf

         

Overheveling vervoer van GRZ naar overig ziekenvervoer

– 1,0

       
           

Beschikbaarheidbijdrage overig medisch-specialistische zorg

         

Overheveling i.v.m. andere bekostiging van post mortem orgaandonatie vanuit de VWS-begroting; aanvulling op overheveling in begroting 2018

1,3

       
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

739,2

737,4

737,0

735,7

735,6

Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

134,3

136,4

136,4

136,4

136,4

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Technisch

         

Ambulantiseringschuif ggz vanuit sector langdurige ggz (Wlz)

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

135,3

137,4

137,4

137,4

137,4

Genees- en hulpmiddelen (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

         

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         

Geneesmiddelen

147,6

147,5

147,5

147,5

147,5

Hulpmiddelen

47,4

47,4

47,4

47,4

47,4

           

Actualisering zorguitgaven

         

Geneesmiddelen

– 261,5

– 260,3

– 260,4

– 260,4

– 260,4

De onderuitputting bij de geneesmiddelen op basis van de actualisatiecijfers 2017 bedraagt € 261 miljoen. De onderschrijding komt voornamelijk door het koerseffect van de Britse Pond (wat doorwerkt via de Wet geneesmiddelenprijzen), de rol van verzekeraars omtrent de inkoop van geneesmiddelen en een beperkte volumegroei.

         
           

Hulpmiddelen

– 90,7

– 88,6

– 88,7

– 89,0

– 89,0

De onderuitputting bij de hulpmiddelen op basis van de actualisatiecijfers 2017 bedraagt € 91 miljoen. Dit is voornamelijk het gevolg van scherpe inkoop (m.n. op hoortoestellen en verzorgingsmiddelen) door zorgverzekeraars in 2016 (dit effect was nog niet structureel doorgetrokken).

         
           

Geneesmiddelen

         

Ramingsbijstelling geneesmiddelen

– 100,0

– 100,0

– 100,0

– 100,0

– 100,0

De verwachte uitgaven aan geneesmiddelen is gegeven de inschatting van het Zorginstituut lager dan eerder geraamd. Dit is onder andere het gevolg van de prijsdruk op geneesmiddelen. Ten aanzien van de uitgaven 2018 is een bijstelling van € 100 miljoen op zijn plaats.

         
           

Technisch

         

Ruimte kader hulpmiddelen

– 0,4

– 2,4

– 2,3

– 2,1

– 2,1

Ruimte kader geneesmiddelen

– 0,1

– 0,7

– 0,6

– 0,6

– 0,6

Ruimte kader geneesmiddelen

– 0,4

– 1,0

– 1,0

– 1,0

– 1,0

           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

– 258,1

– 258,1

– 258,2

– 258,2

– 258,2

Wijkverpleging (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

131,8

131,9

132,2

132,1

132,0

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Technisch

         

Overheveling naar de VWS-begroting i.v.m. doorbetaling van loon bij ziekte en kortdurend zorgverlof van zorgverleners van pgb-houders.

– 2,2

– 1,0

– 1,0

– 1,0

– 1,0

           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

129,6

130,9

131,2

131,1

131,0

Ziekenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

         

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         

Ambulancevervoer

20,6

20,5

20,6

20,6

20,7

Overige ziekenvervoer

4,0

4,0

4,0

4,0

4,0

           

Actualisering zorguitgaven

         

Overige ziekenvervoer

– 9,2

– 9,2

– 9,2

– 9,2

– 9,2

Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven voor overig ziekenvervoer in 2017 circa € 9 miljoen lager uit dan eerder geraamd. De onderschrijding is in lijn met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Deze onderschrijding wordt structureel verondersteld en is het gevolg van scherpere inkoop door zorgverzekeraars.

         
           

Technisch

         

Overige ziekenvervoer

         

Overheveling vervoer van geriatrische revalidatiezorg naar overig ziekenvervoer

1,0

       
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

16,4

15,3

15,3

15,4

15,4

Opleidingen (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

43,7

43,6

43,2

41,6

42,4

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

43,7

43,6

43,2

41,6

42,4

Grensoverschrijdende zorg (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

22,6

22,5

22,5

22,5

22,5

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

22,6

22,5

22,5

22,5

22,5

Nominaal en onverdeeld (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

– 1.538,4

– 1.538,9

– 1.538,3

– 1.535,3

– 1.535,9

Dit betreft de uitdeling aan de verschillende sectoren van de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Nominale ontwikkeling

 

– 364,2

– 687,9

– 889,1

– 1.220,3

De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau (CPB).

         
           

Technisch

         

Flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden

2,0

2,0

2,0

2,0

2,0

Overboeking middelen flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden

– 2,0

– 2,0

– 2,0

– 2,0

– 2,0

Ruimte nominaal en onverdeeld

– 2,6

– 6,0

– 1,0

0,0

0,0

Middelen nieuwbouw EMA

   

– 4,2

– 4,0

– 3,7

           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6)

– 1.541,0

– 1.909,1

– 2.231,4

– 2.428,3

– 2.759,8

4.2. Wet langdurige zorg (Wlz)

In deze paragraaf wordt ingegaan op de financiële ontwikkelingen binnen de Wlz. In tabel 8 wordt het totaal van de bijstellingen tussen de ontwerpbegroting 2018 en de 1e suppletoire begroting 2018 voor de Wlz per sector/deelsector weergegeven. Na tabel 8 wordt per sector/deelsector alleen ingegaan op de bijstellingen die hebben plaatsgevonden na de NvW begroting 2018.

Tabel 8 Ontwikkeling van de Wlz-uitgaven en -ontvangsten per deelsector 2018–2022 (bedragen x € 1 miljoen)
 

Stand ontwerpbegroting

Bijstelling Startnota

Stand NvW

Bijstelling 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Bijstelling

 

2018

2018

2018

2018

2018

2019

2020

2021

2022

Binnen contracteerruimte

18.107,2

0,0

18.107,2

804,6

18.911,8

832,1

856,2

878,7

898,8

Ouderenzorg

9.840,1

0,0

9.840,1

403,3

10.243,4

425,4

445,3

462,8

472,9

Gehandicaptenzorg

6.407,8

0,0

6.407,8

306,9

6.714,7

302,6

302,2

302,4

302,6

Langdurige ggz

576,2

0,0

576,2

– 19,3

556,9

– 19,3

– 19,4

– 19,4

– 19,4

Volledig pakket thuis

444,3

0,0

444,3

66,5

510,7

66,5

66,3

66,3

66,3

Extramurale zorg

623,8

0,0

623,8

– 3,4

620,4

– 3,6

– 3,8

– 4,0

– 4,2

Overige binnen contracteerruimte

215,0

0,0

215,0

50,7

265,7

60,7

65,7

70,7

80,7

                   

Persoonsgebonden budgetten

2.156,2

0,0

2.156,2

– 172,0

1.984,2

– 172,0

– 172,0

– 171,9

– 171,9

                   

Buiten contracteerruimte

1.548,4

49,8

1.598,2

– 915,8

682,4

– 1.099,6

– 1.333,3

– 1.504,2

– 1.731,3

Kapitaallasten (nacalculatie)

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Beheerskosten

185,3

0,0

185,3

8,1

193,4

12,4

8,4

6,2

6,2

Overig buiten contracteerruimte1

396,9

0,0

396,9

62,8

459,7

77,9

77,9

77,9

27,9

Nominaal en onverdeeld

966,2

49,8

1.016,0

– 986,7

29,3

– 1.189,9

– 1.419,6

– 1.588,4

– 1.765,4

Bruto Wlz-uitgaven

21.811,9

49,8

21.861,7

– 283,3

21.578,4

– 439,4

– 649,1

– 797,4

– 1.004,3

Eigen bijdrage Wlz

1.879,1

– 16,2

1.862,9

– 24,8

1.838,1

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

Wlz-ontvangsten

1.879,1

– 16,2

1.862,9

– 24,8

1.838,1

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

Netto-Wlz-uitgaven

19.932,8

66,0

19.998,8

– 258,5

19.740,3

– 414,6

– 624,3

– 772,6

– 979,5

Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.

1

Bij de Wlz zijn onder de post «overige buiten contracteerruimte» opgenomen de deelsectoren: bovenbudgettaire vergoedingen, tandheelkunde Wlz, instellingen voor medisch-specialistische zorg Wlz, overig curatieve zorg Wlz, ADL, extramurale behandeling, zorginfrastructuur, innovatie en beschikbaarheidbijdrage opleidingen Wlz.

Binnen contracteerruimte (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2020

2021

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

         

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         

Ouderenzorg

319,9

342,0

361,9

379,4

389,5

Gehandicaptenzorg

210,4

211,1

210,8

210,9

211,1

Langdurige ggz

19,0

19,0

18,9

18,9

18,9

Volledig pakket thuis

15,2

15,2

15,0

15,0

15,0

Extramurale zorg

21,4

21,2

21,0

20,8

20,6

Overige binnen contracteerruimte

7,4

7,4

7,4

7,4

7,4

           

Actualisering zorguitgaven

         

Ouderenzorg

80,6

80,6

80,6

80,6

80,6

Gehandicaptenzorg

144,9

144,9

144,9

144,9

144,9

Langdurige ggz

– 37,3

– 37,3

– 37,3

– 37,3

– 37,3

Volledig pakket thuis

51,2

51,2

51,2

51,2

51,2

Extramurale zorg

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

Overige binnen contracteerruimte

33,3

33,3

33,3

33,3

33,3

Deze mutatie betreft de doorwerking in 2018 van de actualisering van de uitgaven 2017. Zoals gemeld in het jaarverslag 2017 zijn dit voorlopige cijfers van de NZa, op basis van de tweede ronde productieafspraken.

         
           

Ramingsbijstelling uitgaven Wlz

– 100,0

– 105,0

– 105,0

– 105,0

– 105,0

Uit de uitvoeringsgegevens blijkt dat er ruimte is tussen het beschikbare Wlz-kader voor zorg in natura en persoonsgebonden budgetten en de benodigde raming in de begroting. Deze wordt structureel verondersteld. De uitgavenraming wordt in 2018 met

€ 100 miljoen verlaagd en vanaf 2019 met € 105 miljoen.

         
           

Beleidsmatig

         

Actualisatie onderuitputting Zorg in natura (Wlz)

54,0

54,0

54,0

54,0

54,0

Op basis van de actualisatiecijfers wordt de in de VWS-begroting veronderstelde onderuitputting van de Wlz-leveringsvorm zorg in natura vanaf 2018 verlaagd van 0,6% naar 0,3%. De in de begroting geraamde uitgaven voor zorg in natura worden daarom met € 54 miljoen verhoogd. Het Wlz-kader, het beschikbare budget voor zorg in natura waarmee zorg wordt ingekocht, verandert niet.

         
           

Overgangsproblematiek naar Wlz (zorgval)

10,0

20,0

25,0

30,0

40,0

Bij de overgang van zorg en ondersteuning vanuit de Zvw en/of Wmo naar zorg vanuit de Wlz kunnen cliënten in de thuissituatie te maken krijgen met een terugval in uren zorg (omdat de inzet van Wlz-zorg thuis aan financiële grenzen is gebonden). Om de gevolgen van deze zogenaamde «zorgval» te voorkomen is besloten om de maatwerkregelingen zoals extra kosten thuis (EKT) en de meerzorgregeling uit te verruimen. Om dit te kunnen financieren zijn extra middelen nodig oplopend tot € 40 miljoen in 2022.

         
           

Technisch

         

Langdurige ggz

         

Ambulantiseringschuif ggz naar sector curatieve ggz (Zvw)

– 1,0

– 1,0

– 1,0

– 1,0

– 1,0

           

Gehandicaptenzorg

         

Ruimte Zorg in natura

– 2,4

– 2,4

– 2,4

– 2,4

– 2,4

           

Ouderenzorg

         

Overheveling trombosezorg vanuit sector overig curatieve zorg (Zvw)

2,8

2,8

2,8

2,8

2,8

           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7)

804,6

832,1

856,2

878,7

898,8

Persoonsgebonden budgetten (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

75,9

75,9

75,9

75,9

76,0

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Actualisering zorguitgaven

– 247,9

– 247,9

– 247,9

– 247,9

– 247,9

Deze mutatie betreft de doorwerking in 2018 (en volgende jaren) van de actualisering van de uitgaven 2017. Zoals gemeld in het jaarverslag 2017 zijn dit voorlopige cijfers van de NZa, op basis van de tweede ronde productieafspraken.

         
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7)

– 172,0

– 172,0

– 172,0

– 171,9

– 171,9

Beheerskosten (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

6,3

6,0

6,0

6,0

6,0

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Beleidsmatig

         

Overige beleidsmatig

         

Kosten onafhankelijke cliëntondersteuning

2,4

2,4

2,4

2,4

2,4

Kasschuif beheerskosten Wlz Pgb

6,4

0,0

0,0

– 2,1

– 2,1

Kasschuif ICT-investeringen PGB2.0-systeem

– 4,0

4,0

     
           

Technisch

         

Ruimte beheerskosten Wlz en maatwerk

– 3,0

       
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7)

8,1

12,4

8,4

6,2

6,2

Overige buiten contracteerruimte (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

         

Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         

Bovenbudgettaire vergoedingen

4,5

4,5

4,5

4,5

4,5

Overige Wlz-zorg

8,0

10,7

10,7

10,8

10,8

Opleidingen

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

           

Actualisering zorguitgaven

         

Bovenbudgettaire vergoedingen

4,7

4,7

4,7

4,7

4,7

Overige Wlz-zorg

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

De overschrijding is het saldo van overschrijdingen bij de bovenbudgettaire vergoedingen, de tandheelkundige zorg Wlz en overige Wlz-zorg.

         
           

Beleidsmatig

         

Overige Wlz-zorg

         

Transitiekosten bedrijfsvoering verpleeghuiszorg

50,0

50,0

50,0

50,0

 

In het programma kwaliteit verpleeghuiszorg is vanuit de tijdelijke transitiemiddelen (2018–2021) € 50 miljoen beschikbaar gesteld voor regionale knelpunten op het gebied van innovatie, ICT of arbeidsmarkt.

         
           

Experiment domeinoverstijgende zorg

– 12,4

       

Binnen de Wlz zijn er incidenteel in 2018 middelen geoormerkt voor een experiment «domeinoverstijgende zorg». Dit experiment wordt niet in 2018 opgestart en de middelen vallen vrij.

         
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7)

62,8

77,9

77,9

77,9

27,9

Nominaal en onverdeeld (bedragen x € 1 miljoen)
 

2018

2019

2020

2021

2022

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         
           

Autonoom

         

Loon- en prijsbijstelling

– 689,0

– 713,9

– 733,1

– 750,6

– 760,8

Dit betreft de uitdeling aan de verschillende sectoren van de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling.

         
           

Nominale ontwikkeling

– 48,6

– 228,4

– 393,7

– 511,1

– 702,4

De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2017) van het Centraal Planbureau (CPB).

         
           

Beleidsmatig

         

Tijdelijke voorziening sociaal domein (IBP)

100,0

       

Met het interbestuurlijk programma (IBP) is afgesproken om een tijdelijke voorziening te treffen voor gemeenten, die een stapeling van tekorten ervaren bij de uitvoering van de taken in het sociaal domein. De omvang van de voorziening is € 200 miljoen. De voorziening wordt gevuld met € 100 miljoen in 2018 vanuit VWS en € 100 miljoen in 2018 uit de algemene uitkering. De verdeling van de middelen over de gemeenten zal worden aangeleverd door de VNG.

         
           

Bijstelling LPO care 2017

– 14,9

– 21,8

– 31,7

– 43,6

– 43,5

Op de sector nominaal en onverdeeld Wlz vallen middelen vrij die niet zijn ingezet bij de prijsindexatie 2017.

         
           

Bijstelling NHC-raming

11,0

– 7,7

– 29,9

– 36,1

– 42,7

De indexering van de normatieve huisvestingscomponent is door het NZa lager vastgesteld dan in de raming was verondersteld. Hierdoor is de raming naar beneden bijgesteld.

         
           

Nominaal en onverdeeld Wlz

– 1,0

32,0

19,0

5,0

– 14,0

Dit betreft een aanpassing van het kasritme van de middelen op de post nominaal en onverdeeld Wlz.

         
           

Overig beleidsmatig

         

Ruimte LPO in verband met vrijval Fort Oranje

– 5,3

       
           

Technisch

         

Overheveling middelen tijdelijke voorziening sociaal domein (IBP) (Overboeking naar gemeentefonds)

– 100,0

       

Met het interbestuurlijk programma (IBP) is afgesproken om een tijdelijke voorziening te treffen voor gemeenten, die geconfronteerd worden met een stapeling van tekorten bij de uitvoering van de taken in het sociaal domein. De omvang van de voorziening is € 200 miljoen. De voorziening wordt gevuld met € 100 miljoen in 2018 vanuit VWS en € 100 miljoen in 2018 uit de algemene uitkering. De verdeling van de middelen over de gemeenten zal worden aangeleverd door de VNG. Dit bedrag wordt overgeheveld van het Uitgavenplafond Zorg naar de algemene uitkering van het gemeentefonds (Uitgavenplafond Rijksbegroting).

         
           

Transitiekosten bedrijfsvoering verpleeghuiszorg

– 50,0

– 50,0

– 50,0

– 50,0

 

Van de gereserveerde transitiekosten kwaliteitskader verpleeghuiszorg wordt vanuit de tijdelijke transitiemiddelen (2018–2021) € 50 miljoen overgeboekt naar de sector overige Wlz-zorg.

         
           

Loon- en prijsbijstelling 2018 Wmo huishoudelijke verzorging, Wmo 2015 en Jeugdwet (Overboeking naar gemeentefonds).

 

– 154,2

– 154,5

– 156,2

– 156,2

Deze mutatie betreft het overboeken van de reservering van de loon- en prijsbijstelling vanaf 2019 naar de integratie-uitkering Sociaal domein (delen Wmo 2015 en Jeugdwet) en de integratie-uitkering Wmo/huishoudelijke verzorging. Vanaf 2019 maken deze budgetten onderdeel uit van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Dit betreft een overboeking van het Uitgavenplafond Zorg naar het Uitgavenplafond Rijksbegroting.

         
           

Loon- en prijsbijstelling 2018 Wmo huishoudelijke verzorging, Wmo 2015 en Jeugdwet

– 144,1

       

Deze mutatie betreft het overboeken van de reservering van de loon- en prijsbijstelling 2018 naar de integratie-uitkering Sociaal domein (delen Wmo 2015 en Jeugdwet) en de integratie-uitkering Wmo/huishoudelijke verzorging voor het jaar 2018.

         
           

Loon- en prijsbijstelling 2018 beschermd wonen

– 44,8

– 45,8

– 45,8

– 45,8

– 45,8

Deze mutatie betreft het overboeken van de reservering van de loon- en prijsbijstelling 2018 naar de integratie-uitkering Sociaal domein, deel beschermd wonen.

         
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7)

– 986,7

– 1.189,9

– 1.419,6

– 1.588,4

– 1.765,4

Ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
 

2017

2018

2019

2020

2021

Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting

         

Actualisering zorguitgaven

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

De lagere ontvangsten (eigen bijdragen + overige baten) in 2017 zijn structureel van aard. De realisatie wijkt af van eerdere geraamde effecten van beleidswijzigingen onder meer vanuit het extramuraliseren, de overheveling van eerstelijns verblijf naar de Zvw en de verlaging van de eigen bijdrage bij het Modulair Pakket Thuis (MPT) en nominale bijstellingen.

         
           

Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7)

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

– 24,8

Licence