In deze verdiepingsparagraaf wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de zorguitgaven. Deze verdiepingsparagraaf is opgedeeld in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). De bijstellingen zijn per sector en deelsector weergegeven en toegelicht. Dit geeft een beeld van de budgettaire ontwikkelingen binnen de afzonderlijke onderdelen van de zorg. De bijstellingen zijn weergegeven ten opzichte van de ontwerpbegroting 2018.
In deze verdiepingsparagraaf worden alleen de mutaties toegelicht die hebben plaatsgevonden na de NvW begroting 2018. Voor een uitgebreide toelichting op de Startnota mutaties wordt verwezen naar de NvW begroting 2018 (TK 34 775 XVI, nr. 15).
De toelichtingen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën: autonoom, beleidsmatig en technisch. De afzonderlijke posten worden toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 10 miljoen
De bijstellingen op de begrotingsgefinancierde zorguitgaven worden toegelicht bij de begrotingsartikelen.
4.1. Zorgverzekeringswet (Zvw)
In deze paragraaf wordt ingegaan op de financiële ontwikkelingen binnen de Zvw. In tabel 7 wordt het totaal van de bijstellingen tussen de ontwerpbegroting 2018 en de 1e suppletoire begroting 2018 voor de Zvw per sector/deelsector weergegeven. Na tabel 7 wordt per sector/deelsector ingegaan op de bijstellingen die hebben plaatsgevonden na de NvW begroting 2018.
Stand ontwerpbegroting | Bijstelling Startnota | Stand NvW | Bijstelling 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Bijstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Eerstelijnszorg | 5.802,5 | 0,0 | 5.802,5 | 171,7 | 5.974,2 | 171,6 | 171,5 | 171,5 | 171,5 |
Huisartsenzorg | 2.999,2 | 0,0 | 2.999,2 | 107,0 | 3.106,1 | 106,9 | 106,9 | 106,9 | 106,9 |
Multidisciplinaire zorgverlening | 494,9 | 0,0 | 494,9 | 19,8 | 514,7 | 19,8 | 19,8 | 19,8 | 19,8 |
Tandheelkundige zorg | 764,1 | 0,0 | 764,1 | 19,6 | 783,7 | 19,6 | 19,6 | 19,6 | 19,6 |
Paramedische zorg | 786,2 | 0,0 | 786,2 | 33,0 | 819,2 | 33,0 | 32,9 | 32,8 | 32,8 |
Verloskundige zorg | 260,9 | 0,0 | 260,9 | – 4,2 | 256,7 | – 4,2 | – 4,2 | – 4,2 | – 4,2 |
Kraamzorg | 314,5 | 0,0 | 314,5 | 3,0 | 317,5 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Zintuiglijk gehandicapten | 182,8 | 0,0 | 182,8 | – 6,5 | 176,3 | – 6,5 | – 6,5 | – 6,5 | – 6,5 |
Tweedelijnszorg | 24.197,4 | 0,0 | 24.197,4 | 739,2 | 24.936,6 | 737,4 | 737,0 | 735,7 | 735,6 |
Medisch-specialistische zorg | 21.840,9 | 0,0 | 21.840,9 | 702,7 | 22.543,6 | 701,1 | 700,6 | 699,3 | 699,2 |
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf | 1.065,4 | 0,0 | 1.065,4 | 16,3 | 1.081,7 | 17,3 | 17,3 | 17,3 | 17,3 |
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg | 674,6 | 0,0 | 674,6 | 22,9 | 697,5 | 22,9 | 23,0 | 23,0 | 23,0 |
Beschikbaarheidbijdrage kapitaallasten academische zorg | 54,5 | 0,0 | 54,5 | 1,1 | 55,6 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Beschikbaarheidbijdragen overig medisch-specialistische zorg | 92,7 | 0,0 | 92,7 | 4,3 | 97,0 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Overig curatieve zorg | 469,4 | 0,0 | 469,4 | – 8,2 | 461,2 | – 8,2 | – 8,2 | – 8,2 | – 8,2 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg | 3.851,6 | 0,0 | 3.851,6 | 135,3 | 3.986,9 | 137,4 | 137,4 | 137,4 | 137,4 |
Genees- en hulpmiddelen | 6.564,6 | 0,0 | 6.564,6 | – 258,1 | 6.306,5 | – 258,1 | – 258,2 | – 258,2 | – 258,2 |
Geneesmiddelen | 4.969,3 | 0,0 | 4.969,3 | – 214,4 | 4.754,9 | – 214,5 | – 214,5 | – 214,5 | – 214,5 |
Hulpmiddelen | 1.595,3 | 0,0 | 1.595,3 | – 43,7 | 1.551,6 | – 43,7 | – 43,7 | – 43,7 | – 43,7 |
Wijkverpleging | 3.778,0 | 0,0 | 3.778,0 | 129,6 | 3.907,6 | 130,9 | 131,2 | 131,1 | 131,0 |
Ziekenvervoer | 729,7 | 0,0 | 729,7 | 16,4 | 746,1 | 15,3 | 15,3 | 15,4 | 15,4 |
Ambulancevervoer | 611,2 | 0,0 | 611,2 | 20,6 | 631,8 | 20,5 | 20,6 | 20,6 | 20,7 |
Overige ziekenvervoer | 118,5 | 0,0 | 118,5 | – 4,2 | 114,3 | – 5,2 | – 5,2 | – 5,2 | – 5,2 |
Opleidingen | 1.285,8 | 0,0 | 1.285,8 | 43,7 | 1.329,4 | 43,6 | 43,2 | 41,6 | 42,4 |
Grensoverschrijdende zorg | 676,9 | 0,0 | 676,9 | 22,6 | 699,5 | 22,5 | 22,5 | 22,5 | 22,5 |
Nominaal en onverdeeld | 1.608,7 | 22,0 | 1.630,7 | – 1.541,0 | 89,8 | – 1.909,1 | – 2.231,4 | – 2.428,3 | – 2.759,8 |
Bruto Zvw-uitgaven | 48.495,3 | 22,0 | 48.517,3 | – 540,8 | 47.976,5 | – 908,6 | – 1.231,5 | – 1.431,3 | – 1.762,3 |
Eigen betalingen Zvw | 3.308,4 | – 100,7 | 3.207,7 | 0,0 | 3.207,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Zvw-ontvangsten | 3.308,4 | – 100,7 | 3.207,7 | 0,0 | 3.207,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Netto Zvw-uitgaven | 45.186,9 | 122,7 | 45.309,6 | – 540,8 | 44.768,8 | – 908,6 | – 1.231,5 | – 1.431,3 | – 1.762,3 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Huisartsenzorg | 103,3 | 103,3 | 103,3 | 103,3 | 103,3 |
Multidisciplinaire zorgverlening | 16,8 | 16,8 | 16,8 | 16,8 | 16,8 |
Tandheelkundige zorg | 25,7 | 25,7 | 25,7 | 25,7 | 25,7 |
Paramedische zorg | 26,7 | 26,6 | 26,6 | 26,5 | 26,5 |
Verloskundige zorg | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Kraamzorg | 11,1 | 11,1 | 11,1 | 11,1 | 11,1 |
Zintuiglijk gehandicapten | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Zintuiglijk gehandicapten | – 12,7 | – 12,7 | – 12,7 | – 12,7 | – 12,7 |
Oefentherapie | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 |
Dieetadvisering | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
Kraamzorg | – 8,1 | – 8,1 | – 8,1 | – 8,1 | – 8,1 |
Verloskundige zorg | – 13,3 | – 13,3 | – 13,3 | – 13,3 | – 13,3 |
Ergotherapie | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,7 |
Logopedie | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Tandheelkundige zorg Zvw | – 6,1 | – 6,1 | – 6,1 | – 6,1 | – 6,1 |
Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven voor de eerstelijnszorg in 2017 lager uit dan eerder geraamd. Deze lagere uitgaven worden deels structureel verondersteld. Per saldo gaat het daarbij om circa € 34 miljoen. De lagere uitgaven voor kraamzorg en verloskundige zorg hangen samen met een lager aantal geboorten. Op basis van onderzoek en in gang gezette acties bij de zorg voor zintuiglijk gehandicapten worden de lagere uitgaven in 2017 voor de helft structureel verondersteld. | |||||
Technisch | |||||
Overig technisch | |||||
Huisartsenzorg | |||||
Overboeking middelen voor substitutie vanuit sector MSZ | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Multidisciplinaire zorgverlening | |||||
Overboeking middelen voor substitutie vanuit sector MSZ | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 171,7 | 171,6 | 171,5 | 171,5 | 171,5 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Medisch-specialistische zorg | 709,4 | 707,8 | 707,3 | 706,0 | 705,9 |
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf | 36,0 | 36,0 | 36,0 | 36,0 | 36,0 |
Beschikbaarheidbijdrage overig medisch-specialistische zorg | 3,0 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Beschikbaarheidbijdrage kapitaallasten academische zorg | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg | 22,9 | 22,9 | 23,0 | 23,0 | 23,0 |
Overig curatieve zorg | 15,2 | 15,2 | 15,2 | 15,2 | 15,2 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Overig curatieve zorg | – 20,6 | – 20,6 | – 20,6 | – 20,6 | – 20,6 |
Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven in 2017 circa € 21 miljoen lager uit dan eerder geraamd. Met uitzondering van de trombosediensten en de beleidsregel innovatie is sprake van een stijging van de uitgaven ten opzichte van 2016, maar de stijging is lager dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. De onderschrijding wordt structureel verondersteld. | |||||
Geriatrische revalidatiezorg | – 18,7 | – 18,7 | – 18,7 | – 18,7 | – 18,7 |
Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven in 2017 circa € 19 miljoen lager uit dan eerder geraamd. De onderschrijding wordt structureel verondersteld. | |||||
Technisch | |||||
Medisch-specialistische zorg | |||||
Overboeking middelen voor substitutie naar huisartsenzorg en MDZ | – 6,7 | – 6,7 | – 6,7 | – 6,7 | – 6,7 |
Overig curatieve zorg | |||||
Overheveling trombosezorg naar sector ouderenzorg (Wlz) | – 2,8 | – 2,8 | – 2,8 | – 2,8 | – 2,8 |
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf | |||||
Overheveling vervoer van GRZ naar overig ziekenvervoer | – 1,0 | ||||
Beschikbaarheidbijdrage overig medisch-specialistische zorg | |||||
Overheveling i.v.m. andere bekostiging van post mortem orgaandonatie vanuit de VWS-begroting; aanvulling op overheveling in begroting 2018 | 1,3 | ||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 739,2 | 737,4 | 737,0 | 735,7 | 735,6 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 134,3 | 136,4 | 136,4 | 136,4 | 136,4 |
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Technisch | |||||
Ambulantiseringschuif ggz vanuit sector langdurige ggz (Wlz) | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 135,3 | 137,4 | 137,4 | 137,4 | 137,4 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Geneesmiddelen | 147,6 | 147,5 | 147,5 | 147,5 | 147,5 |
Hulpmiddelen | 47,4 | 47,4 | 47,4 | 47,4 | 47,4 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Geneesmiddelen | – 261,5 | – 260,3 | – 260,4 | – 260,4 | – 260,4 |
De onderuitputting bij de geneesmiddelen op basis van de actualisatiecijfers 2017 bedraagt € 261 miljoen. De onderschrijding komt voornamelijk door het koerseffect van de Britse Pond (wat doorwerkt via de Wet geneesmiddelenprijzen), de rol van verzekeraars omtrent de inkoop van geneesmiddelen en een beperkte volumegroei. | |||||
Hulpmiddelen | – 90,7 | – 88,6 | – 88,7 | – 89,0 | – 89,0 |
De onderuitputting bij de hulpmiddelen op basis van de actualisatiecijfers 2017 bedraagt € 91 miljoen. Dit is voornamelijk het gevolg van scherpe inkoop (m.n. op hoortoestellen en verzorgingsmiddelen) door zorgverzekeraars in 2016 (dit effect was nog niet structureel doorgetrokken). | |||||
Geneesmiddelen | |||||
Ramingsbijstelling geneesmiddelen | – 100,0 | – 100,0 | – 100,0 | – 100,0 | – 100,0 |
De verwachte uitgaven aan geneesmiddelen is gegeven de inschatting van het Zorginstituut lager dan eerder geraamd. Dit is onder andere het gevolg van de prijsdruk op geneesmiddelen. Ten aanzien van de uitgaven 2018 is een bijstelling van € 100 miljoen op zijn plaats. | |||||
Technisch | |||||
Ruimte kader hulpmiddelen | – 0,4 | – 2,4 | – 2,3 | – 2,1 | – 2,1 |
Ruimte kader geneesmiddelen | – 0,1 | – 0,7 | – 0,6 | – 0,6 | – 0,6 |
Ruimte kader geneesmiddelen | – 0,4 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 |
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | – 258,1 | – 258,1 | – 258,2 | – 258,2 | – 258,2 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 131,8 | 131,9 | 132,2 | 132,1 | 132,0 |
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Technisch | |||||
Overheveling naar de VWS-begroting i.v.m. doorbetaling van loon bij ziekte en kortdurend zorgverlof van zorgverleners van pgb-houders. | – 2,2 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 |
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 129,6 | 130,9 | 131,2 | 131,1 | 131,0 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Ambulancevervoer | 20,6 | 20,5 | 20,6 | 20,6 | 20,7 |
Overige ziekenvervoer | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Overige ziekenvervoer | – 9,2 | – 9,2 | – 9,2 | – 9,2 | – 9,2 |
Zoals gerapporteerd in het VWS-jaarverslag 2017 vielen de uitgaven voor overig ziekenvervoer in 2017 circa € 9 miljoen lager uit dan eerder geraamd. De onderschrijding is in lijn met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Deze onderschrijding wordt structureel verondersteld en is het gevolg van scherpere inkoop door zorgverzekeraars. | |||||
Technisch | |||||
Overige ziekenvervoer | |||||
Overheveling vervoer van geriatrische revalidatiezorg naar overig ziekenvervoer | 1,0 | ||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 16,4 | 15,3 | 15,3 | 15,4 | 15,4 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 43,7 | 43,6 | 43,2 | 41,6 | 42,4 |
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 43,7 | 43,6 | 43,2 | 41,6 | 42,4 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 22,6 | 22,5 | 22,5 | 22,5 | 22,5 |
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 22,6 | 22,5 | 22,5 | 22,5 | 22,5 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | – 1.538,4 | – 1.538,9 | – 1.538,3 | – 1.535,3 | – 1.535,9 |
Dit betreft de uitdeling aan de verschillende sectoren van de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Nominale ontwikkeling | – 364,2 | – 687,9 | – 889,1 | – 1.220,3 | |
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau (CPB). | |||||
Technisch | |||||
Flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Overboeking middelen flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden | – 2,0 | – 2,0 | – 2,0 | – 2,0 | – 2,0 |
Ruimte nominaal en onverdeeld | – 2,6 | – 6,0 | – 1,0 | 0,0 | 0,0 |
Middelen nieuwbouw EMA | – 4,2 | – 4,0 | – 3,7 | ||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | – 1.541,0 | – 1.909,1 | – 2.231,4 | – 2.428,3 | – 2.759,8 |
4.2. Wet langdurige zorg (Wlz)
In deze paragraaf wordt ingegaan op de financiële ontwikkelingen binnen de Wlz. In tabel 8 wordt het totaal van de bijstellingen tussen de ontwerpbegroting 2018 en de 1e suppletoire begroting 2018 voor de Wlz per sector/deelsector weergegeven. Na tabel 8 wordt per sector/deelsector alleen ingegaan op de bijstellingen die hebben plaatsgevonden na de NvW begroting 2018.
Stand ontwerpbegroting | Bijstelling Startnota | Stand NvW | Bijstelling 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Bijstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Binnen contracteerruimte | 18.107,2 | 0,0 | 18.107,2 | 804,6 | 18.911,8 | 832,1 | 856,2 | 878,7 | 898,8 |
Ouderenzorg | 9.840,1 | 0,0 | 9.840,1 | 403,3 | 10.243,4 | 425,4 | 445,3 | 462,8 | 472,9 |
Gehandicaptenzorg | 6.407,8 | 0,0 | 6.407,8 | 306,9 | 6.714,7 | 302,6 | 302,2 | 302,4 | 302,6 |
Langdurige ggz | 576,2 | 0,0 | 576,2 | – 19,3 | 556,9 | – 19,3 | – 19,4 | – 19,4 | – 19,4 |
Volledig pakket thuis | 444,3 | 0,0 | 444,3 | 66,5 | 510,7 | 66,5 | 66,3 | 66,3 | 66,3 |
Extramurale zorg | 623,8 | 0,0 | 623,8 | – 3,4 | 620,4 | – 3,6 | – 3,8 | – 4,0 | – 4,2 |
Overige binnen contracteerruimte | 215,0 | 0,0 | 215,0 | 50,7 | 265,7 | 60,7 | 65,7 | 70,7 | 80,7 |
Persoonsgebonden budgetten | 2.156,2 | 0,0 | 2.156,2 | – 172,0 | 1.984,2 | – 172,0 | – 172,0 | – 171,9 | – 171,9 |
Buiten contracteerruimte | 1.548,4 | 49,8 | 1.598,2 | – 915,8 | 682,4 | – 1.099,6 | – 1.333,3 | – 1.504,2 | – 1.731,3 |
Kapitaallasten (nacalculatie) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Beheerskosten | 185,3 | 0,0 | 185,3 | 8,1 | 193,4 | 12,4 | 8,4 | 6,2 | 6,2 |
Overig buiten contracteerruimte1 | 396,9 | 0,0 | 396,9 | 62,8 | 459,7 | 77,9 | 77,9 | 77,9 | 27,9 |
Nominaal en onverdeeld | 966,2 | 49,8 | 1.016,0 | – 986,7 | 29,3 | – 1.189,9 | – 1.419,6 | – 1.588,4 | – 1.765,4 |
Bruto Wlz-uitgaven | 21.811,9 | 49,8 | 21.861,7 | – 283,3 | 21.578,4 | – 439,4 | – 649,1 | – 797,4 | – 1.004,3 |
Eigen bijdrage Wlz | 1.879,1 | – 16,2 | 1.862,9 | – 24,8 | 1.838,1 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 |
Wlz-ontvangsten | 1.879,1 | – 16,2 | 1.862,9 | – 24,8 | 1.838,1 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 |
Netto-Wlz-uitgaven | 19.932,8 | 66,0 | 19.998,8 | – 258,5 | 19.740,3 | – 414,6 | – 624,3 | – 772,6 | – 979,5 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
Bij de Wlz zijn onder de post «overige buiten contracteerruimte» opgenomen de deelsectoren: bovenbudgettaire vergoedingen, tandheelkunde Wlz, instellingen voor medisch-specialistische zorg Wlz, overig curatieve zorg Wlz, ADL, extramurale behandeling, zorginfrastructuur, innovatie en beschikbaarheidbijdrage opleidingen Wlz.
2018 | 2019 | 2020 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Ouderenzorg | 319,9 | 342,0 | 361,9 | 379,4 | 389,5 |
Gehandicaptenzorg | 210,4 | 211,1 | 210,8 | 210,9 | 211,1 |
Langdurige ggz | 19,0 | 19,0 | 18,9 | 18,9 | 18,9 |
Volledig pakket thuis | 15,2 | 15,2 | 15,0 | 15,0 | 15,0 |
Extramurale zorg | 21,4 | 21,2 | 21,0 | 20,8 | 20,6 |
Overige binnen contracteerruimte | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Ouderenzorg | 80,6 | 80,6 | 80,6 | 80,6 | 80,6 |
Gehandicaptenzorg | 144,9 | 144,9 | 144,9 | 144,9 | 144,9 |
Langdurige ggz | – 37,3 | – 37,3 | – 37,3 | – 37,3 | – 37,3 |
Volledig pakket thuis | 51,2 | 51,2 | 51,2 | 51,2 | 51,2 |
Extramurale zorg | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 |
Overige binnen contracteerruimte | 33,3 | 33,3 | 33,3 | 33,3 | 33,3 |
Deze mutatie betreft de doorwerking in 2018 van de actualisering van de uitgaven 2017. Zoals gemeld in het jaarverslag 2017 zijn dit voorlopige cijfers van de NZa, op basis van de tweede ronde productieafspraken. | |||||
Ramingsbijstelling uitgaven Wlz | – 100,0 | – 105,0 | – 105,0 | – 105,0 | – 105,0 |
Uit de uitvoeringsgegevens blijkt dat er ruimte is tussen het beschikbare Wlz-kader voor zorg in natura en persoonsgebonden budgetten en de benodigde raming in de begroting. Deze wordt structureel verondersteld. De uitgavenraming wordt in 2018 met € 100 miljoen verlaagd en vanaf 2019 met € 105 miljoen. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Actualisatie onderuitputting Zorg in natura (Wlz) | 54,0 | 54,0 | 54,0 | 54,0 | 54,0 |
Op basis van de actualisatiecijfers wordt de in de VWS-begroting veronderstelde onderuitputting van de Wlz-leveringsvorm zorg in natura vanaf 2018 verlaagd van 0,6% naar 0,3%. De in de begroting geraamde uitgaven voor zorg in natura worden daarom met € 54 miljoen verhoogd. Het Wlz-kader, het beschikbare budget voor zorg in natura waarmee zorg wordt ingekocht, verandert niet. | |||||
Overgangsproblematiek naar Wlz (zorgval) | 10,0 | 20,0 | 25,0 | 30,0 | 40,0 |
Bij de overgang van zorg en ondersteuning vanuit de Zvw en/of Wmo naar zorg vanuit de Wlz kunnen cliënten in de thuissituatie te maken krijgen met een terugval in uren zorg (omdat de inzet van Wlz-zorg thuis aan financiële grenzen is gebonden). Om de gevolgen van deze zogenaamde «zorgval» te voorkomen is besloten om de maatwerkregelingen zoals extra kosten thuis (EKT) en de meerzorgregeling uit te verruimen. Om dit te kunnen financieren zijn extra middelen nodig oplopend tot € 40 miljoen in 2022. | |||||
Technisch | |||||
Langdurige ggz | |||||
Ambulantiseringschuif ggz naar sector curatieve ggz (Zvw) | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 |
Gehandicaptenzorg | |||||
Ruimte Zorg in natura | – 2,4 | – 2,4 | – 2,4 | – 2,4 | – 2,4 |
Ouderenzorg | |||||
Overheveling trombosezorg vanuit sector overig curatieve zorg (Zvw) | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 804,6 | 832,1 | 856,2 | 878,7 | 898,8 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 75,9 | 75,9 | 75,9 | 75,9 | 76,0 |
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Actualisering zorguitgaven | – 247,9 | – 247,9 | – 247,9 | – 247,9 | – 247,9 |
Deze mutatie betreft de doorwerking in 2018 (en volgende jaren) van de actualisering van de uitgaven 2017. Zoals gemeld in het jaarverslag 2017 zijn dit voorlopige cijfers van de NZa, op basis van de tweede ronde productieafspraken. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | – 172,0 | – 172,0 | – 172,0 | – 171,9 | – 171,9 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 6,3 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Overige beleidsmatig | |||||
Kosten onafhankelijke cliëntondersteuning | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Kasschuif beheerskosten Wlz Pgb | 6,4 | 0,0 | 0,0 | – 2,1 | – 2,1 |
Kasschuif ICT-investeringen PGB2.0-systeem | – 4,0 | 4,0 | |||
Technisch | |||||
Ruimte beheerskosten Wlz en maatwerk | – 3,0 | ||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 8,1 | 12,4 | 8,4 | 6,2 | 6,2 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Bovenbudgettaire vergoedingen | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Overige Wlz-zorg | 8,0 | 10,7 | 10,7 | 10,8 | 10,8 |
Opleidingen | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Bovenbudgettaire vergoedingen | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
Overige Wlz-zorg | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
De overschrijding is het saldo van overschrijdingen bij de bovenbudgettaire vergoedingen, de tandheelkundige zorg Wlz en overige Wlz-zorg. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Overige Wlz-zorg | |||||
Transitiekosten bedrijfsvoering verpleeghuiszorg | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | |
In het programma kwaliteit verpleeghuiszorg is vanuit de tijdelijke transitiemiddelen (2018–2021) € 50 miljoen beschikbaar gesteld voor regionale knelpunten op het gebied van innovatie, ICT of arbeidsmarkt. | |||||
Experiment domeinoverstijgende zorg | – 12,4 | ||||
Binnen de Wlz zijn er incidenteel in 2018 middelen geoormerkt voor een experiment «domeinoverstijgende zorg». Dit experiment wordt niet in 2018 opgestart en de middelen vallen vrij. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 62,8 | 77,9 | 77,9 | 77,9 | 27,9 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | – 689,0 | – 713,9 | – 733,1 | – 750,6 | – 760,8 |
Dit betreft de uitdeling aan de verschillende sectoren van de tranche 2018 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Nominale ontwikkeling | – 48,6 | – 228,4 | – 393,7 | – 511,1 | – 702,4 |
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2017) van het Centraal Planbureau (CPB). | |||||
Beleidsmatig | |||||
Tijdelijke voorziening sociaal domein (IBP) | 100,0 | ||||
Met het interbestuurlijk programma (IBP) is afgesproken om een tijdelijke voorziening te treffen voor gemeenten, die een stapeling van tekorten ervaren bij de uitvoering van de taken in het sociaal domein. De omvang van de voorziening is € 200 miljoen. De voorziening wordt gevuld met € 100 miljoen in 2018 vanuit VWS en € 100 miljoen in 2018 uit de algemene uitkering. De verdeling van de middelen over de gemeenten zal worden aangeleverd door de VNG. | |||||
Bijstelling LPO care 2017 | – 14,9 | – 21,8 | – 31,7 | – 43,6 | – 43,5 |
Op de sector nominaal en onverdeeld Wlz vallen middelen vrij die niet zijn ingezet bij de prijsindexatie 2017. | |||||
Bijstelling NHC-raming | 11,0 | – 7,7 | – 29,9 | – 36,1 | – 42,7 |
De indexering van de normatieve huisvestingscomponent is door het NZa lager vastgesteld dan in de raming was verondersteld. Hierdoor is de raming naar beneden bijgesteld. | |||||
Nominaal en onverdeeld Wlz | – 1,0 | 32,0 | 19,0 | 5,0 | – 14,0 |
Dit betreft een aanpassing van het kasritme van de middelen op de post nominaal en onverdeeld Wlz. | |||||
Overig beleidsmatig | |||||
Ruimte LPO in verband met vrijval Fort Oranje | – 5,3 | ||||
Technisch | |||||
Overheveling middelen tijdelijke voorziening sociaal domein (IBP) (Overboeking naar gemeentefonds) | – 100,0 | ||||
Met het interbestuurlijk programma (IBP) is afgesproken om een tijdelijke voorziening te treffen voor gemeenten, die geconfronteerd worden met een stapeling van tekorten bij de uitvoering van de taken in het sociaal domein. De omvang van de voorziening is € 200 miljoen. De voorziening wordt gevuld met € 100 miljoen in 2018 vanuit VWS en € 100 miljoen in 2018 uit de algemene uitkering. De verdeling van de middelen over de gemeenten zal worden aangeleverd door de VNG. Dit bedrag wordt overgeheveld van het Uitgavenplafond Zorg naar de algemene uitkering van het gemeentefonds (Uitgavenplafond Rijksbegroting). | |||||
Transitiekosten bedrijfsvoering verpleeghuiszorg | – 50,0 | – 50,0 | – 50,0 | – 50,0 | |
Van de gereserveerde transitiekosten kwaliteitskader verpleeghuiszorg wordt vanuit de tijdelijke transitiemiddelen (2018–2021) € 50 miljoen overgeboekt naar de sector overige Wlz-zorg. | |||||
Loon- en prijsbijstelling 2018 Wmo huishoudelijke verzorging, Wmo 2015 en Jeugdwet (Overboeking naar gemeentefonds). | – 154,2 | – 154,5 | – 156,2 | – 156,2 | |
Deze mutatie betreft het overboeken van de reservering van de loon- en prijsbijstelling vanaf 2019 naar de integratie-uitkering Sociaal domein (delen Wmo 2015 en Jeugdwet) en de integratie-uitkering Wmo/huishoudelijke verzorging. Vanaf 2019 maken deze budgetten onderdeel uit van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Dit betreft een overboeking van het Uitgavenplafond Zorg naar het Uitgavenplafond Rijksbegroting. | |||||
Loon- en prijsbijstelling 2018 Wmo huishoudelijke verzorging, Wmo 2015 en Jeugdwet | – 144,1 | ||||
Deze mutatie betreft het overboeken van de reservering van de loon- en prijsbijstelling 2018 naar de integratie-uitkering Sociaal domein (delen Wmo 2015 en Jeugdwet) en de integratie-uitkering Wmo/huishoudelijke verzorging voor het jaar 2018. | |||||
Loon- en prijsbijstelling 2018 beschermd wonen | – 44,8 | – 45,8 | – 45,8 | – 45,8 | – 45,8 |
Deze mutatie betreft het overboeken van de reservering van de loon- en prijsbijstelling 2018 naar de integratie-uitkering Sociaal domein, deel beschermd wonen. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | – 986,7 | – 1.189,9 | – 1.419,6 | – 1.588,4 | – 1.765,4 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Actualisering zorguitgaven | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 |
De lagere ontvangsten (eigen bijdragen + overige baten) in 2017 zijn structureel van aard. De realisatie wijkt af van eerdere geraamde effecten van beleidswijzigingen onder meer vanuit het extramuraliseren, de overheveling van eerstelijns verblijf naar de Zvw en de verlaging van de eigen bijdrage bij het Modulair Pakket Thuis (MPT) en nominale bijstellingen. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 | – 24,8 |