Dit hoofdstuk bevat de uitgebreide toelichting met een tabel «budgettaire gevolgen van beleid» per begrotingsartikel van begroting IX. Hierbij worden tenminste de mutaties op instrumentniveau groter of gelijk aan eerder genoemde staffel toegelicht (tabel 1).
De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. De toelichting op de mutatie van de belastingontvangsten is in de Najaarsnota opgenomen.
Artikel 1 Belastingen
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1ste suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4=2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 2.872.375 | 3.033.161 | – 38.693 | 61.077 | 3.055.545 |
Uitgaven (1) + (2) | 2.886.061 | 3.046.847 | 20.621 | 61.077 | 3.128.545 |
(1) Programma-uitgaven | 151.824 | 151.824 | – 4.620 | 47.467 | 194.671 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | ||
Rente | 89.990 | 89.990 | – 5.000 | 37.000 | 121.990 |
Belasting- en invorderingsrente | 89.990 | 89.990 | – 5.000 | 37.000 | 121.990 |
Bekostiging | 5.955 | 5.955 | 17 | 500 | 6.472 |
Proceskosten | 4.161 | 4.161 | 0 | 300 | 4.461 |
Overige programma-uitgaven | 1.794 | 1.794 | 17 | 200 | 2.011 |
Bijdrage agentschappen | 55.879 | 55.879 | 363 | 9.967 | 66.209 |
waarvan: programmakosten | 55.879 | 55.879 | 363 | 9.967 | 66.209 |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.734.237 | 2.895.023 | 25.241 | 13.610 | 2.933.874 |
Personele uitgaven | 2.084.550 | 2.256.124 | 2.068 | 39.057 | 2.297.249 |
waarvan: Eigen personeel | 1.959.221 | 2.065.323 | – 14.311 | 43.220 | 2.094.232 |
waarvan: Inhuur externen | 125.329 | 190.801 | 16.379 | – 4.163 | 203.017 |
Materiële uitgaven | 649.687 | 638.899 | 23.173 | – 25.447 | 636.625 |
waarvan: ICT | 223.527 | 245.701 | 3.581 | 607 | 249.889 |
waarvan: Bijdrage SSO's | 130.943 | 126.114 | 196 | 36.637 | 162.947 |
waarvan: Overige | 295.217 | 267.084 | 19.396 | – 62.691 | 223.789 |
Ontvangsten (3) + (4) | 139.732.815 | 141.864.998 | – 80.652 | 234.146 | 142.018.492 |
(3) Programma-ontvangsten | 139.712.505 | 141.844.688 | – 85.198 | 230.338 | 141.989.828 |
Waarvan: | |||||
Belastingontvangsten | 138.909.952 | 141.042.135 | – 100.198 | 192.338 | 141.134.275 |
Rente | 399.400 | 399.400 | 15.000 | 9.000 | 423.400 |
Belasting- en invorderingsrente | 399.400 | 399.400 | 15.000 | 9.000 | 423.400 |
Boetes en schikkingen | 205.877 | 205.877 | 0 | – 6.000 | 199.877 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 205.877 | 205.877 | 0 | – 6.000 | 199.877 |
Bekostiging | 197.276 | 197.276 | 0 | 35.000 | 232.276 |
Kosten vervolging | 197.276 | 197.276 | 0 | 35.000 | 232.276 |
(4) Apparaatsontvangsten | 20.310 | 20.310 | 4.546 | 3.808 | 28.664 |
Toelichting
Uitgaven en verplichtingen
Belasting- en invorderingsrente (+ € 32,0 mln.)
De uitgaven voor de belasting- en invorderingsrente zijn per saldo € 32 mln. hoger. Dit komt door bijstellingen van aanslagen uit oude belastingjaren (voor 2013), waarvoor nog de oude heffingsrenteregeling van toepassing is.
Bijdrage agentschappen (+ € 10,3 mln.)
Dit betreft een hogere raming van de uitgaven aan Logius voor de ICT-dienstverlening. Logius is het agentschap dat zorgt voor de producten en diensten voor de digitale overheid.
Personele uitgaven (+ € 41,1 mln.)
Per saldo is het budget voor de personele uitgaven opgehoogd met € 41,1 mln. De voornaamste oorzaken van deze mutatie zijn:
-
– De loon- en prijsbijstelling tranche 2018 is vanaf artikel 10 overgeheveld aan onder andere artikel 1 (€ 53,7 mln.);
-
– De bijdrage aan de Rijksbrede problematiek vanuit artikel 1 in 2018 bedraagt € 40 mln. (– € 40 mln.);
-
– Een budgetneutrale technische herschikking van de materiële uitgaven naar eigen personeel (+ € 49,2 mln.). Tegenover deze verhoging staat een even grote verlaging van de materiële uitgaven op de post Materiële uitgaven – Overige bij artikel 1. Op deze wijze wordt beter aangesloten bij de indeling van de Rijksbegrotingsvoorschriften.
-
– Naar aanleiding van Beheerst Vernieuwen heeft een kasschuif plaatsgevonden van 2018 naar 2020 om te zorgen dat het beschikbare budget past bij het verloop van de uitgaven (– € 27 mln.);
-
– In de brief Beheerst vernieuwen (Kamerstukken II 2017–2018, 31 066, nr. 403.) is aangegeven dat de Belastingdienst overgaat op de Rijksbrede werkwijze met het indienen van bestedingsplannen voor budgetoverheveling van de Aanvullende Post. Zoals in de bijlage van deze brief is vermeld, staat budget voor Beheerst Vernieuwen op de Aanvullende Post gereserveerd. Naar aanleiding van de ingediende bestedingsplannen zijn in de begroting 2019 middelen overgeboekt vanuit de Aanvullende Post naar de begroting van het Ministerie van Financiën (+ € 6,1 mln.);
-
– Er is een overboeking vanuit artikel 10 voor de uitvoeringskosten van fiscale wetgeving (€ 3,1 mln.);
-
– Er is een overboeking vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor de uitvoeringskosten voor de implementatie van de Wet tegemoetkomingen loondomein (€ 2,4 mln.);
-
– Als gevolg van het besluit van de inspecteur om het bezwaarschrift van de Belastingdienst inzake de Regeling voor Vervroegde Uittreding te honoreren, is de betaling van de RVU-heffing per september 2018 stopgezet. Dit betekent een vrijval van € 6 mln. in 2018. De in het verleden betaalde middelen zullen naar verwachting in 2019 worden terug ontvangen op de Financiënbegroting.
Materiele uitgaven (– € 2,9 mln.)
Per saldo zijn de materiële uitgaven met € 2,9 mln. verlaagd. De belangrijkste mutaties zijn:
-
– Een budgetneutrale technische herschikking van de materiële uitgaven (– € 49,2 mln.) naar de post Eigen personeel. Tegenover deze verlaging staat een even grote verhoging van de personele uitgaven bij artikel 1 (zie ook hierboven bij de toelichting op de personele uitgaven).
-
– Een budgetneutrale technische herschikking van Materiële uitgaven – Overig (– € 36,6 mln.) naar de post Bijdrage SSO’s. Tegenover deze verlaging staat een even grote verhoging van de post Bijdrage SSO’s.
-
– Bijdrage categoriemanagement voor Wolters Kluwer (+ € 6,2 mln.); dit betreft een nieuw contract voor levering van digitale content die noodzakelijk is voor de werkzaamheden van overheidsfunctionarissen;
-
– Overheveling van middelen vanaf artikel 10 voor de uitvoering van fiscale wet- en regelgeving (+ € 7,5 mln.). Het gaat onder andere om de uitvoeringskosten volgend uit het Regeerakkoord (in stand houden papieren dienstverlening) en het pakket Belastingplan 2019;
-
– Tot slot zijn er diverse overige mutaties (+ € 32,6 mln.). Dit betreft onder andere een ramingsbijstelling waarbij hogere overige materiële uitgaven verwacht worden, aanvullende middelen voor bestedingsplannen in het kader van Beheerst Vernieuwen, overlopende verplichtingen vanuit 2017, de prijsbijstelling 2018, facilitaire dienstverlenging die de Belastingdienst levert aan partijen binnen de rijksoverheid en enkele budgetoverboekingen met andere departementen.
Ontvangsten
Belastingontvangsten (+ € 92,1 mln.)
In de Najaarsnota 2018 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 172.432.000 | 175.227.724 | 1.022.616 | 176.250.340 |
–/– Afdracht Gemeentefonds | 28.282.670 | 28.870.336 | 512.144 | 29.382.480 |
–/– Afdracht Provinciefonds | 2.187.740 | 2.260.455 | 194.274 | 2.454.729 |
–/– Afdracht Btw-compensatiefonds | 3.010.252 | 3.013.412 | 223.365 | 3.236.777 |
–/– Afdracht BES-fonds | 41.386 | 41.386 | 693 | 42.079 |
Belastingontvangsten IX | 138.909.952 | 141.042.135 | 92.140 | 141.134.275 |
Belasting- en invorderingsrente (+ € 24 mln.)
De ontvangsten voor de belasting- en invorderingsrente zijn per saldo € 24 mln. hoger. Dit is het gevolg van hogere belastingaangiften waarover rente moet worden betaald. Daarnaast is er een gunstigere verdeelsleutel voor de verdeling van de rente tussen de Belastingdienst en de Sociale Fondsen.
Kosten vervolging (+ € 35,0 mln.)
Aan belastingschuldigen worden de kosten doorberekend van invorderingsresultaten (aanmaning, dwangbevel, beslaglegging, enz.). Er hebben meer invorderingsmaatregelen plaatsgevonden dan verwacht, waardoor meer kosten zijn doorberekend.
Artikel 2 Financiële Markten
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1ste suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4=2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 28.769 | – 43.058 | 1.118 | – 2.294 | – 44.234 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||
Garantie BES | 0 | – 65.000 | 0 | 0 | – 65.000 |
Uitgaven | 28.769 | 21.942 | 1.118 | – 2.294 | 20.766 |
waarvan juridisch verplicht | 75,5% | 89,1% | 98,1% | ||
Subsidies | 436 | 436 | 0 | 0 | 436 |
Vakbekwaamheid | 436 | 436 | 0 | 0 | 436 |
Bekostiging | 13.037 | 11.419 | – 270 | – 2.041 | 9.108 |
Rechtspraak Financiële Markten | 1.259 | 1.259 | 36 | 0 | 1.295 |
Muntcirculatie | 11.263 | 9.500 | – 151 | – 2.054 | 7.295 |
Afname munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toezicht en Handhaving MIF | 120 | 250 | – 250 | 0 | 0 |
PSD II | 195 | 195 | 280 | – 137 | 338 |
Overig | 200 | 215 | – 185 | 150 | 180 |
Garanties | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 |
Opdrachten | 4.202 | 5.543 | – 230 | – 305 | 5.008 |
Wijzer in geldzaken | 272 | 1.913 | – 230 | 0 | 1.683 |
Vakbekwaamheid | 3.930 | 3.630 | 0 | – 305 | 3.325 |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 9.694 | 3.144 | 1.618 | 72 | 4.834 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 405 | 405 | 0 | – 44 | 361 |
Bijdrage DNB BES-toezicht en FEC | 2.289 | 2.739 | 1.618 | 116 | 4.473 |
Overig | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 400 | 400 | 0 | – 20 | 380 |
Caribean Financial Action Taskforce | 20 | 20 | 0 | – 20 | 0 |
IASB | 380 | 380 | 0 | 0 | 380 |
Ontvangsten | 13.021 | 12.037 | 2.130 | – 796 | 13.371 |
Bekostiging | 5.184 | 2.600 | 0 | – 376 | 2.224 |
Ontvangsten muntwezen | 5.184 | 2.600 | 0 | – 376 | 2.224 |
Toename munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 7.837 | 9.437 | 2.130 | – 420 | 11.147 |
Toelichting
Uitgaven
Muntcirculatie (– € 2,2 mln.)
De uitgaven in 2018 vallen met name lager uit doordat er minder rondellen benodigd zijn dan voorzien.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1ste suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4=2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 18.588 | – 5.711.694 | 1.282 | 100.792 | – 5.609.620 |
waarvan betalingsverplichtingen | 0 | ||||
Garantie DNB | 0 | – 5.700.000 | 0 | 0 | – 5.700.000 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen | 0 | – 30.000 | 0 | – 139 | – 30.139 |
Uitgaven | 366.932 | 366.650 | 4.818 | 98.683 | 470.151 |
waarvan juridisch verplicht | 99,5% | 99,5% | 99,9% | ||
Vermogensverschaffing | 350.000 | 350.000 | 0 | 0 | 350.000 |
Kapitaalinjectie TenneT | 350.000 | 350.000 | 0 | 0 | 350.000 |
Conversie schuld KNM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermogensonttrekking | 0 | 0 | 0 | 103.650 | 103.650 |
Afdrachten Staatsloterij | 0 | 0 | 0 | 103.650 | 103.650 |
Bijdrage aan RWT | 7.500 | 5.000 | 0 | 0 | 5.000 |
NLFI | 7.500 | 5.000 | 0 | 0 | 5.000 |
Garanties | 4.900 | 4.850 | 0 | 0 | 4.850 |
Regeling BF | 100 | 50 | 0 | 0 | 50 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 0 | 4.800 |
Opdrachten | 4.532 | 6.800 | 2.509 | – 2.658 | 6.651 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.532 | 6.800 | 200 | – 1.900 | 5.100 |
Opstart Invest-NL | 0 | 0 | 2.309 | – 758 | 1.551 |
Ontvangsten | 984.550 | 1.604.346 | 365.000 | 130.510 | 2.099.856 |
Vermogensonttrekking | 973.000 | 1.595.000 | 365.000 | 129.181 | 2.089.181 |
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividend en afdrachten staatsdeelnemingen | 967.000 | 1.480.000 | 365.000 | 25.140 | 1.870.140 |
Afdrachten Staatsloterij | 0 | 0 | 0 | 103.650 | 103.650 |
Winstafdracht DNB | 6.000 | 115.000 | 0 | 391 | 115.391 |
waarvan SMP-Griekenland | 27.000 | 54.000 | – 5.550 | 0 | 48.450 |
waarvan investeringsportefeuille DNB | 0 | 51000 | 300 | 0 | 51300 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's | 6.750 | 4.500 | 0 | – 97 | 4.403 |
NLFI | 6.750 | 4.500 | 0 | – 97 | 4.403 |
Garanties | 4.800 | 4.846 | 0 | 0 | 4.846 |
Premieontvangsten garantie TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 0 | 4.800 |
Overig | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 1.426 | 1.426 |
Terug te vorderen kosten staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | 1.426 | 1.426 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Afdrachten Staatsloterij (+ € 103,7 mln.)
Op basis van de Wet op de Kansspelen komen de opbrengsten van de Staatsloterij toe aan de Staat. Op basis van de fusieovereenkomst met de Lotto worden deze verrekend met de afdrachten van de Lotto, waarna 63% van het totaal toekomt aan de Staat (+ € 103,7 mln.). De verrekening is een technische post bij de uitgaven en ontvangsten, omdat tegenover deze uitgaven een even grote ontvangst staat.
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (– € 1,7 mln.)
Er zal minder worden uitgegeven aan uitvoeringskosten staatsdeelnemingen dan geraamd. Dit komt doordat een aantal opdrachten is doorgeschoven naar 2019.
Opstart Invest-NL (+ € 1,6 mln.)
Omdat het aandeelhouderschap Invest-NL is overgegaan van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar het Ministerie van Financiën, is € 13,8 mln. aan opstartbudget overgeheveld. In 2018 zal van dit bedrag naar verwachting € 1,6 mln. worden uitgegeven.
Ontvangsten
Dividend en afdrachten staatsdeelnemingen (+ € 390,1 mln.)
De realisatie voor 2018 valt hoger uit dan geraamd. Dit is met name het gevolg van het in september van ABN Amro ontvangen interim-dividend.
Afdrachten Staatsloterij (+ € 103,7 mln.)
Op basis van de Wet op de Kansspelen komen de opbrengsten van de Staatsloterij toe aan de Staat. Op basis van de fusieovereenkomst met de Lotto worden deze verrekend met de afdrachten van de Lotto, waarna 63% van het totaal toekomt aan de Staat. De verrekening is opgenomen als technische post bij de uitgaven en ontvangsten, omdat tegenover de ontvangst een even grote uitgave staat.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1ste suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4=2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 257.820 | 32.705 | 58.375 | 0 | 91.080 |
Waarvan garantieverplichtingen: | |||||
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 146.326 | – 78.906 | 0 | 0 | – 78.906 |
Garantie aan DNB inzake IMF en BIS | 0 | – 33.617 | 0 | 0 | – 33.617 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 |
EFSM | 0 | 60.000 | 0 | 0 | 60.000 |
AIIB | 0 | – 12.338 | 0 | 0 | – 12.338 |
Uitgaven | 419.328 | 355.400 | 4 | 0 | 355.404 |
Waarvan juridisch verplicht | 99,6% | 99,5% | 99,9% | ||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 313.391 | 249.463 | 0 | 0 | 249.463 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 274.895 | 215.676 | 0 | 0 | 215.676 |
AIIB | 38.496 | 33.787 | 0 | 0 | 33.787 |
Leningen | 104.260 | 104.260 | 0 | 0 | 104.260 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 104.260 | 104.260 | 0 | 0 | 104.260 |
Opdrachten | 1.677 | 1.677 | 4 | 0 | 1.681 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.677 | 1.677 | 4 | 0 | 1.681 |
Ontvangsten | 7.032 | 7.532 | 0 | – 1.442 | 6.090 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 655 | 4.655 | 0 | – 921 | 3.734 |
Ontvangsten IFI's | 655 | 4.655 | 0 | – 921 | 3.734 |
Leningen | 6.377 | 2.877 | 0 | – 521 | 2.356 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 6.377 | 2.877 | 0 | – 521 | 2.356 |
Toelichting
Verplichtingen (+ € 58,4 mln.)
Dit betreft een technische mutatie. De totale verplichtingenstand op artikel 4 is per abuis verkeerd opgenomen in de toelichting bij de eerste suppletoire begroting. Deze fout wordt op deze manier hersteld. Er zijn geen wijzigingen in onderliggende garantie- of betalingsverplichtingen.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4=2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 10.012.742 | 10.012.742 | 2.300 | – 6.949.934 | 3.065.108 |
waarvan garantieverplichtingen: | |||||
Exportkredietverzekeringen | 10.000.000 | 10.000.000 | 0 | – 7.000.000 | 3.000.000 |
Uitgaven | 75.442 | 75.442 | 100 | – 422 | 75.120 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | ||
Garanties | 62.700 | 62.700 | – 2.200 | – 584 | 59.916 |
Schade-uitkering ekv | 62.700 | 62.700 | – 2.200 | – 50.500 | 10.000 |
Schade-uitkering investeringsverzekeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve ekv | 0 | 0 | 0 | 49.904 | 49.904 |
Schade-uitkering Seno-Gom | 0 | 0 | 0 | 12 | 12 |
Opdrachten | 12.687 | 12.687 | 2.300 | 0 | 14.987 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12.687 | 12.687 | 2.300 | 0 | 14.987 |
Overige | 55 | 55 | 0 | 162 | 217 |
Overige uitgaven | 55 | 55 | 0 | 162 | 217 |
Ontvangsten | 280.422 | 280.422 | 0 | – 422 | 280.000 |
Garanties | 280.422 | 280.422 | 0 | – 422 | 280.000 |
Premies ekv | 91.250 | 91.250 | 0 | 38.750 | 130.000 |
Schaderestituties ekv | 189.172 | 189.172 | 0 | – 39.172 | 150.000 |
Toelichting
Verplichtingen
Exportkredietverzekeringen (– € 7.000,0 mln.)
Het verplichtingenplafond voor exportkredietverzekeringen (ekv) betreft € 10 mld. per jaar. Zoals gebruikelijk kan bij 2e sup worden vastgesteld in welke mate dit plafond wordt benut. Gegeven de huidige realisatie, wordt ultimo 2018 een lagere obligobenutting verwacht.
Uitgaven
Schade-uitkering ekv (– € 52,7 mln.)
De uitgaven vallen lager uit dan verwacht omdat in 2018 geen grote schades zijn uitgekeerd.
Dotatie begrotingsreserve ekv (+ € 49,9 mln.)
Het saldo van premies, schades en recuperaties (+ € 49,9 mln.) wordt in de risicovoorziening gestort om toekomstige schades op te kunnen vangen. De storting is het saldo van:
-
a. Lagere schade uitkeringen (– € 50,5 mln.) en hogere overige kosten (+ € 0,2 mln.) aan de uitgaven kant;
-
b. Lagere ontvangsten van schaderecuperaties en premies (– € 0,4 mln.).
Ontvangsten
Premies ekv (+ € 38,8 mln.)
De premie-inkomsten zijn hoger dan eerder geraamd, omdat naar verwachting nog een omvangrijke transactie in verzekering zal worden genomen.
Schaderestituties ekv (– € 39,2 mln.)
Bij het verhalen van uitgekeerde schade op andere landen worden minder schaderestituties gerealiseerd dan geraamd.
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1ste suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4=2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 3.010.252 | 3.013.412 | 211.598 | 11.767 | 3.236.777 |
Uitgaven | 3.010.252 | 3.013.412 | 211.598 | 11.767 | 3.236.777 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | ||
Bijdrage aan medeoverheden | 3.010.252 | 3.013.412 | 211.598 | 11.767 | 3.236.777 |
w.v. bijdragen aan gemeenten en kaderwetgebieden | 2.618.706 | 2.620.190 | 201.165 | 9.179 | 2.830.534 |
w.v. bijdragen aan provincies | 391.546 | 393.222 | 10.433 | 2.588 | 406.243 |
Ontvangsten | 3.010.252 | 3.013.412 | 211.598 | 11.767 | 3.236.777 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Bijdrage aan medeoverheden (+ € 223,4 mln.)
Dit betreft de jaarlijkse bijstelling van de raming van het btw-compensatiefonds (BCF). Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden, wordt een bedrag zonder btw in het gemeente- of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel wordt in het BCF gestort. Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw daarna weer terugvragen bij het BCF (+ € 223,4 mln.). Tegenover deze extra uitgaven staan gelijke ontvangsten.