Inleiding
De missie van Logius luidt: Logius biedt publieke dienstverleners een samenhangende digitale infrastructuur die hen in staat stelt met burgers en bedrijven en onderling, 24x7, betrouwbaar, snel, groen en gemakkelijk elektronisch zaken te doen.
Logius is een uitvoerder die op het gebied van verbinding en gegevensuitwisseling tussen overheden en burgers en bedrijven toegevoegde waarde levert aan afnemers met generieke ICT-dienstverlening. Onze afnemers zijn overheden en organisaties met een wettelijke taak. Logius ontzorgt hen door het leveren van ICT-voorzieningen, standaarden en afsprakenstelsels. De toegevoegde waarde drukt zich aantoonbaar uit in verlaging van kosten, ontlasten/ontzorgen op generieke ICT-vraagstukken, administratieve lastenverlichting en een gegarandeerde veilige toegang tot de overheid voor burgers en bedrijven. Zo dragen we bij aan doelstellingen van de e-overheid: verbinden en elektronisch zakendoen. Het merendeel van de voorzieningen die bij Logius in beheer zijn, vallen onder de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) van de Nederlandse overheid. De GDI is onderverdeeld in de volgende vier clusters:
Identificatie & Authenticatie
Identificatie & Authenticatie zorgt ervoor dat de overheid en andere organisaties eenduidig de identiteit van personen vast kunnen stellen en dat degene die online een aanvraag doet en gegevens deelt, daartoe ook bevoegd is. Vanuit deze doelstelling beheert Logius DigiD en DigiD Machtigen.
Dienstverlening
Het is van belang dat eindgebruikers de verschillende voorzieningen van de digitale overheid als één geheel ervaren. Vanuit deze doelstelling beheert Logius MijnOverheid inclusief de berichtenbox voor burgers en Standard Business Reporting (SBR).
Gegevens
Hergebruik van data maakt de overheid interactiever en transparant. Indien de data ook open zijn, kunnen buiten de overheid andere partijen de gegevens gebruiken en daarmee een toevoegende maatschappelijke bijdrage leveren. Vanuit deze doelstelling beheert Logius Digikoppeling, Digilevering en Digimelding.
Interconnectiviteit
Dit cluster richt zich vooral op de technische/infrastructurele kant van de GDI en het maken en naleven van afspraken ten aanzien van standaarden. Daarbij wordt het aspect informatieveiligheid expliciet belicht. Zonder beveiligde netwerken en koppelvlakken en zonder standaarden is er geen veilige toegang tot dienstverlening mogelijk en geen veilige uitwisseling van informatie tussen organisaties. Vanuit deze doelstelling beheert Logius Diginetwerk, Keteninformatiediensten Handel & Transport en PKIoverheid.
Speerpunten 2018
Logius staat voor een aantal grote uitdagingen in 2018.
Een daarvan is de verandering in de bekostiging van de GDI-voorzieningen. Het kabinet Rutte II heeft in februari 2017 besloten de exploitatiekosten van de GDI-voorzieningen door te belasten aan de publieke en private organisaties die de voorzieningen gebruiken in hun dienstverlening aan burgers en bedrijven. Vanaf 2018 wordt dit ingevoerd voor de voorzieningen DigiD, MijnOverheid en Digipoort. Vanaf 2019 zullen ook de exploitatiekosten voor deze overige voorzieningen van de GDI worden doorbelast.
De wet GDI is een tweede grote uitdaging. Logius heeft hierop een uitvoeringstoets gedaan waarbij aandachtspunten in kaart zijn gebracht en adviezen gegeven hoe hiermee om te gaan. Dit betreffen aandachtspunten op het gebied van de impact op onderdelen van de voorzieningen, bekostiging en technische implicaties. Voor de verdere uitwerking van de wet en de onderliggende regelgeving zal Logius een bijdrage leveren door uitvoeringstoetsen uit te voeren.
Logius heeft een meerjarenstrategie «Logius 2020» uitgewerkt. Hierin is uitgewerkt hoe Logius een sleutelrol binnen de GDI vervult, hoe het die taak uitvoert en hoe in de toekomst vorm wordt gegeven aan de dienstverlening. Dit is uitgewerkt in zeven speerpunten waaronder architectuur, portfoliomanagement en professioneel opdrachtgeverschap. In 2018 worden deze speerpunten verder uitgewerkt.
Alle hierboven geschetste ontwikkelingen zullen Logius klaar maken voor de toekomst. De uitdaging hierbij gedurende 2018 is het managen van de grote impact die de ontwikkelingen hebben op de organisatie.
Staat van baten en lasten
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 87.275 | 29.765 | 61.643 | 67.808 | 74.589 | 82.047 | 90.252 |
Omzet overige departementen | 78.099 | 154.941 | 88.425 | 97.268 | 106.995 | 117.694 | 129.463 |
Omzet derden | 4.114 | 4.619 | 56.263 | 61.889 | 68.078 | 74.885 | 82.374 |
Rentebaten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijzondere baten | 273 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 169.762 | 189.325 | 206.331 | 226.965 | 249.662 | 274.626 | 302.089 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 169.242 | 187.923 | 205.861 | 226.495 | 249.192 | 274.156 | 301.619 |
– personele kosten | 57.475 | 56.178 | 68.738 | 71.745 | 75.420 | 79.461 | 83.907 |
– waarvan eigen personeel | 20.033 | 26.910 | 31.136 | 34.250 | 37.675 | 41.442 | 45.587 |
– waarvan externe inhuur | 35.761 | 27.000 | 35.333 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
– waarvan overige personele kosten | 1.681 | 2.268 | 2.268 | 2.495 | 2.745 | 3.019 | 3.321 |
– materiële kosten | 111.767 | 131.745 | 137.124 | 154.750 | 173.772 | 194.695 | 217.712 |
– waarvan apparaat ICT | 4.132 | 3.500 | 4.132 | 4.545 | 5.000 | 5.500 | 6.050 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 129 | 3.300 | 129 | 142 | 156 | 171 | 189 |
– waarvan overige materiële kosten | 107.506 | 124.945 | 132.863 | 150.063 | 168.616 | 189.024 | 211.473 |
Rentelasten | 2 | ||||||
Afschrijvingskosten | 1.225 | 1.400 | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 |
– materieel | 1.225 | 1.400 | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 170.467 | 189.325 | 206.331 | 226.965 | 249.662 | 274.626 | 302.089 |
Saldo van baten en lasten | – 705 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement, overige departementen en derden
De begrote omzet voor 2018 is € 206 mln. De toename van de omzet wordt veroorzaakt door de doelstelling van het kabinet dat bedrijven en burgers al hun zaken met de overheid digitaal kunnen afhandelen. Dit betekent een forse toename van het gebruik van de producten en diensten die Logius levert. Bij de begrotingen van de GDI-voorzieningen is de lijn aangehouden van de bestedingsplannen van de beleidsverantwoordelijke departementen. De omzetten voor het beheer en de exploitatie van de in 2018 door te belasten voorzieningen MijnOverheid, DigiD en Digipoort zijn conform de verdeelsleutel uit het MR-besluit opgenomen bij de omzet moederdepartement, overige departementen en derden.
2018 | |
---|---|
Bijdragen beheer en doorontwikkeling voorzieningen eID-stelsel | 16,4 |
Stelselvoorzieningen | 13,4 |
DigiD Machtigen | 15,8 |
BSN koppel- en inzageregister | 5,6 |
DigiD | 2,9 |
Elektronisch bestellen en factureren (EBF-BVV) | 2,0 |
MijnOverheid | 2,0 |
PKI-overheid | 1,2 |
Haagse ring | 0,4 |
Webrichtlijnen | 0,4 |
Samenwerkende catalogi | 0,3 |
DigiInkoop | 0,3 |
Centrale Catalogi | 0,3 |
Standard Business Reporting (SBR) | 0,2 |
Rijksdiensten | 0,2 |
Diginetwerk | 0,1 |
Totaal | 61,6 |
2018 | |
---|---|
Beheer en doorontwikkeling voorzieningen Standard business Reporting | 22,6 |
Keteninformatiediensten Handel & Transport | 16,2 |
Maritiem single window (HMSW) | 9,6 |
DigiInkoop | 6,3 |
Globe | 6,0 |
MijnOverheid | 5,3 |
Idensys/eHerkenning | 4,8 |
Haagse ring | 3,4 |
Rijksdiensten | 1,9 |
Supd@x | 3,0 |
Elektronisch bestellen en factureren (EBF-BVV) | 2,8 |
DigiD | 2,6 |
Bureau Forum Standaardisatie (BFS) | 2,1 |
eIDAS | 0,9 |
Diginetwerk | 0,3 |
Centrale Catalogi | 0,2 |
Swift | 0,4 |
Totaal | 88,4 |
2018 | |
---|---|
Beheer en doorontwikkeling voorzieningen DigiD | 26,2 |
MijnOverheid | 15,2 |
Globe | 12,2 |
Standard business Reporting (SBR) | 2,0 |
DigiZSM | 0,4 |
Diginetwerk | 0,3 |
Totaal | 56,3 |
Lasten
Personele kosten
De personele kosten bedragen 33% van de totale apparaatskosten. De kosten voor eigen personeel zijn vast en gebaseerd op de formatie van 349 fte’s per 31 december 2017. Voor het overige deel personele inzet wordt extern ingehuurd. De combinatie van organisatorische randvoorwaarden (formatie), arbeidsmarktproblematiek (schaarste op ICT-personeel) en politiek-bestuurlijke urgentie (nieuwe werkzaamheden) maakt dat bij Logius het aandeel externe inhuur hoog is. In 2018 wordt de formatie uitgebreid met 25 fte’s. Daarnaast wordt er zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van detacheringen, I-interim en resultaatverplichtingen, waardoor de kosten voor externe inhuur worden beperkt.
Materiële kosten
De materiële kosten van € 137 mln. bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor o.a. applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hieronder de contractkosten voor bedrijfsvoering. Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage SSO’s. De afschrijvingen betreffen de afschrijvingskosten voor de investeringen in 2016 van de migratie Digipoort.
Kasstroomoverzicht
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 56.540 | 50.000 | 48.000 | 48.000 | 48.000 | 48.000 | 48.000 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 15.237 | – 600 | 206.331 | 226.964 | 249.661 | 274.627 | 302.090 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 3.982 | – 205.931 | – 226.565 | – 249.261 | – 274.227 | – 302.089 | ||
2. | Totaal operationele kasstroom | 11.255 | – 600 | 400 | 400 | 400 | 400 | 0 |
–/– totaal investeringen | 0 | 0 | ||||||
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | ||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | ||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | ||||||
–/– aflossingen op leningen | – 1.624 | – 1.400 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | ||||||
4. | Totaal financieringskasstroom | – 1.624 | – 1.400 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 66.171 | 48.000 | 48.000 | 48.000 | 48.000 | 48.000 | 48.000 |
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Verloop kostprijs (basisjaar 2017 = 100 | – | 100 | 99 | 98 | 97 | 96 | 95 |
Verloop tarieven (basisjaar 2011 = 100) | 94 | 94 | 93 | 92 | 91 | 90 | 89 |
Totale omzet Logius | – | 188 mln. | 181 mln. | 185 mln. | 186 mln. | 187 mln. | 190 mln. |
Omzet per cluster (in%) | |||||||
– Identificatie & Authenticatie | – | 33% | 33% | 33% | 33% | 33% | 33% |
– Dienstverlening | – | 36% | 36% | 36% | 36% | 36% | 36% |
– Gegevens | – | 8% | 8% | 8% | 8% | 8% | 8% |
– Interconnectiviteit | – | 18% | 18% | 18% | 18% | 18% | 18% |
– Overige voorzieningen | – | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% |
% FTE Overhead | 24 | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
FTE-totaal, excl. externe inhuur | 238 | 324 fte | 349 fte | 374 fte | 374 fte | 415 fte | 450 fte |
Saldo van baten en lasten (%) | – 0,40% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Klanttevredenheid (KTO) | – | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Medewerkerstevredenheid (MTO) | 7,1 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Benchmark | uitgevoerd | uitgevoerd | uitgevoerd | uitgevoerd | uitgevoerd | uitgevoerd | uitgevoerd |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
DigiD | |||||||
– Aantal DigiD authenticaties | 258 mln. | 358 mln. | 358 mln. | 400 mln. | 449 mln. | 520 mln. | 638 mln. |
MijnOverheid | |||||||
– Aantal berichten | 180 mln. | 101 mln. | 125 mln. | 153 mln. | 189 mln. | 232 mln. | |
Digipoort | |||||||
– Aantal berichten via Digipoort | 75,3 mln. | 72 mln. | 159 mln. | 169 mln. | 179 mln. | 189 mln. | 201 mln. |
– Doorlooptijd 1e lijns vraagbeantwoording | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur |
Toelichting
-
• Verloop kostprijs: Dit betreft een nieuwe doelmatigheidsindicator. De oude indicator bevatte de voorzieningen DigiD en de Digipoort OTP. Deze laatste voorziening wordt in 2017 uitgefaseerd. De nieuwe doelmatigheidsindicator is gebaseerd op het gemiddelde verloop van de producten DigiD, Keteninformatiediensten H&T en MijnOverheid;
-
• De tarieven per uur zijn de tarieven eigen personeel en gebaseerd op de handleiding overheidstarieven. De daling wordt veroorzaakt door het toepassen van het correctiepercentage op de handleiding overheidstarieven;
-
• De omzet is ingedeeld naar clusters. Deze indeling sluit aan op de indeling van de generieke digitale infrastructuur (GDI) van de digicommissaris;
-
• FTE-totaal: In 2018 wordt de formatie met 25 fte’s uitgebreid voor werkzaamheden met een structureel karakter, ter vervanging van de externe inhuur;
-
• Klanttevredenheid: jaarlijks organiseert Logius een onderzoek naar klanttevredenheid met betrekking tot de dienstverleningsprestaties. De doelstelling is jaarlijks een score van 7 te halen;
-
• Benchmark: het algemene beleid van Logius is om elke twee jaar een benchmark uit te laten voeren over de volwassen voorzieningen die bij Logius in beheer zijn. Benchmarking is voor Logius een methode om op een objectieve wijze inzicht te verkrijgen in de marktconformiteit van haar dienstverlening, die van haar externe leveranciers en transparantie van de dienstverlening;
-
• De stijging van het aantal DigiD authenticaties is mede het gevolg van een toename in het gebruik van MijnOverheid.