Inleiding
P-Direkt levert direct toegankelijke bedrijfsvoeringservices met een focus op personeel, voor en door de rijksambtenaar. P-Direkt bedient de rijksambtenaar met het P-Direktportaal, Rijksportaal Personeel en het contactcenter P-Direkt.
De dienstverlening bestaat uit een gevarieerd pakket aan HR-services aan ruim 120.000 rijksambtenaren, werkzaam voor 10 ministeries, een aantal Hoge Colleges van Staat en het Kabinet der Koning. De diensten zijn gericht op eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen en zelfbediening. De salarisbetaling en personele informatievoorziening zijn belangrijke eindproducten.
De doelstellingen voor 2018 en verder
1. Het moderniseren van de klantrelatie voor een betere «user-experience»
De kwaliteit van dienstverlening uit zich deels in een betere en snellere interactie met onze gebruikers. Dit gebeurt door gebruikmaking van nieuwe technieken, andere klantbenadering en werkwijzen: chat, spraaktechnologie, robotisering, in combinatie met skillsturing en «call me back-modellen». Met mobiele teams zullen we diensten en ministeries aan doen, om de dienstverlening toegankelijker te maken (face contact).
Het P-Direktportaal wordt met een technische vernieuwing meer gepersonaliseerd en de formulieren in het portaal zullen sneller werken. P-Direkt zal steeds vaker informatie aanbieden op het moment dat de gebruiker of manager dat nodig heeft in het proces. De gebruiker kan volgen hoe het met de afhandeling van zijn personeelszaken staat (track and trace) en er is een, vanuit gebruikersperspectief, logischer indeling van het portaal («event driven»).
2. Continu verbeteren en diversificeren dienstverlening (voorzien in klantwensen en klantwensen voorzien)
De huidige standaard dienstverlening is en blijft de basis van onze dienstverlening. Waar nodig of vanuit logisch perspectief vullen we deze aan met meer specifieke diensten die passen bij de rollen en positie van de afnemers. Hiermee realiseren we een meer persoonlijke benadering van onze gebruikers. We maken telkens een afweging tussen het aanbieden van enerzijds geautomatiseerde processen en anderzijds persoonlijk georganiseerd maatwerk. Een aantal bestaande dienstverleningsprocessen wordt compleet herontworpen en ingericht.
3. Opbouw data als unieke bron van informatievoorzieninging
Informatie is van waarde als je weet waar je het over hebt. P-Direkt wil als datagestuurde dienstverlener opereren richting haar klanten en zorgen voor toegankelijke en betrouwbare HR-informatie. Niet alleen blijven we informatie leveren die ondersteunt bij analyses en evaluaties, we willen een actieve rol gaan vervullen in het leveren van voorspellende HR-informatie. Daartoe is het Data Informatie Servicecentrum (DISC) opgezet.
De basis van informatie is data. Hoe beter de kwaliteit van de data, des te waardevoller de informatie die eruit gefilterd kan worden. P-Direkt wil langs een aantal uitgangspunten samen met de ministeries werken aan verbetering van de datakwaliteit:
-
– Door het kweken van begrip voor het doel en context van de (HR-gerelateerde) data (of architectuur van de informatievoorziening);
-
– Door de uitbreiding van de rol van interne controle (IC) bij P-Direkt, die gericht is op continue monitoring van de kwaliteit van de data;
-
– Door het vastleggen van voor relevante partijen toegankelijke metadata en door toe te werken naar een bron (of samenhangende unieke bronnen) voor HR-gegevens die (near) realtime beschikbaar is (/zijn).
4. Modernisering van de technologie (als randvoorwaarde voor de dienstverlening)
Goed zijn in de combinatie van HR en ICT vraagt om actuele technologie. P-Direkt maakt anno 2017 gebruik van complexe technologie en historisch gegroeid maatwerk. Diverse componenten zijn aan het einde van hun technische levensfase en krijgen in de komende jaren een upgrade of worden vervangen. Daarnaast heeft P-Direkt voor de dienstverlening te maken met de technologie van onze afnemers. Trends als «bring your own device» en «multi-channel» zorgen ervoor dat in de toekomst meer lokale variaties moeten worden ondersteund.
In dezelfde periode werkt P-Direkt aan het moderniseren van de ICT voor onze klantinteractie. We bereiden de kanalen uit die we gebruiken voor onze dienstverlening en gaan nieuwe technologie voor «skillsturing» toepassen. Ook gaan we de interfaces moderniseren, waarbij we toe willen naar interfaces op basis van servicegeoriënteerde architectuur (SOA).
5. Aanbieden geïntegreerde dienstverlening op het gebied van HR en DG Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk
UBR|EC O&P en P-Direkt zijn een partnerschap aangegaan. We willen samen de HR-keten beter organiseren voor de klant en tegelijkertijd elkaars vakmanschap versterken. Zo is P-Direkt beter in staat de IT te verzorgen en zij neemt dan ook steeds meer systemen van EC O&P in beheer, zodat EC O&P meer ruimte heeft voor advies. Een ander voorbeeld is de ketenaanpak op verzuim.
De rijksbrede bedrijfsvoeringsfunctie en wens naar integraal inzicht in voor medewerkers relevante bedrijfsvoeringsaangelegenheden is volop in ontwikkeling.
Gezien de nu al vrij forse omvang van de dienstverlening en de grote mate van efficiency kan een verdere efficiency ook bereikt worden door een (beperkte) groei met nu nog «aanpalende» HR- en bedrijfsprocessen. De verwachting is dat deze taakverruimingen bijdragen aan de algehele efficiency van P-Direkt en kwaliteitsverbetering in de keten.
6. Nieuwe dienstverlening
P-Direkt is intensief betrokken bij het programma Implementatie Normalisering Rijk (INR). In 2018 zal dit programma veel capaciteit vragen van P-Direkt in het analyseren van de verschillen tussen het ARAR en het BW. Daarna zal de impact worden onderzocht op de dienstverleningsprocessen en op onze informatie op het rijksportaal en P-Direkt.nl. In 2018 zal dan ook al begonnen worden met de voorbereidingen voor het realiseren van alle wijzigingen.
De implementatie van het nieuwe instrument Gesprekscyclus Rijk zal begin 2018 afgerond worden met het implementeren van dit instrument bij de laatste onderdelen van het Rijk. Naast deze laatste implementaties is dit voor P-Direkt ook het startsein om het oude instrument personeelsgesprekken te archiveren en het project af te gaan sluiten.
Vanuit het Programma Roosterinnovatie Rijk (RIR) is gevraagd aan P-Direkt om de impact te bepalen van het voorgestelde nieuw Roosterstatuut sector Rijk. In 2018 zal gekeken worden naar de impact op de salarisverwerking en de interfaces met de departementen. P-Direkt gaat ook onderzoek doen naar mogelijkheden om systeemondersteuning aan te bieden ten behoeve van inroosteren van personeel.
Staat van baten en lasten
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 67.611 | 65.281 | 71.337 | 70.161 | 69.179 | 68.511 | 67.857 |
Omzet overige departementen | 18.155 | 19.812 | 19.732 | 19.815 | 18.131 | 18.131 | 17.914 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 85.793 | 85.093 | 91.069 | 89.976 | 87.310 | 86.642 | 85.771 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 69.970 | 72.790 | 76.247 | 77.276 | 77.350 | 78.779 | 77.151 |
Personele kosten | 44.098 | 44.305 | 46.294 | 47.323 | 47.397 | 48.826 | 47.198 |
– waarvan eigen personeel | 35.950 | 35.159 | 38.013 | 38.913 | 38.964 | 40.164 | 38.802 |
– waarvan externe inhuur | 7.405 | 8.066 | 7.147 | 7.276 | 7.299 | 7.528 | 7.262 |
– waarvan overige personele kosten | 743 | 1.080 | 1.134 | 1.134 | 1.134 | 1.134 | 1.134 |
Materiële kosten | 25.872 | 28.485 | 29.953 | 29.953 | 29.953 | 29.953 | 29.953 |
– waarvan apparaat ICT | 15.749 | 7.975 | 6.827 | 6.827 | 6.827 | 6.827 | 6.827 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 11.265 | 18.002 | 20.472 | 20.472 | 20.472 | 20.472 | 20.472 |
– waarvan overige materiële kosten | 2.066 | 2.508 | 2.654 | 2.654 | 2.654 | 2.654 | 2.654 |
Rentelasten | 1.349 | 1.156 | 679 | 340 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 13.448 | 13.409 | 14.143 | 12.360 | 9.960 | 7.863 | 8.620 |
– materieel | 98 | 112 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
– waarvan apparaat ICT | 112 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
– immaterieel | 13.350 | 13.297 | 13.943 | 12.160 | 9.760 | 7.663 | 8.420 |
Overige lasten | 5.713 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 2.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 3.504 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 90.480 | 87.355 | 91.069 | 89.976 | 87.310 | 86.642 | 85.771 |
Saldo van baten en lasten | – 4.687 | – 2.262 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
cijfers inclusief prijsindexatie 2018
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De structurele budgettaire reeksen van de ministeries voor de P-Direkt basis dienstverlening zijn overgeheveld naar BZK. De ministeries ontvangen geen factuur meer voor de basisdienstverlening. Met het overhevelen van deze budgetten voor P-Direkt naar BZK, is de opdrachtgeversrol van de ministeries centraal neergelegd bij de centrale opdrachtgever BZK.
P-Direkt streeft naar een overheveling met ingang van 2018 van de departementale budgetten voor de nieuwe dienstverleningen Centrale Archiefservice en Optimaal Verbinden.
De omzet stijgt in 2018 ten opzichte van 2017. Dit is het gevolg van:
-
• Het verwerken van een geprognosticeerde inflatie van 1% in de tarieven;
-
• Het verwerken van de (ongeveer 10%) hogere dan in SGO5 verband geprognosticeerde aantallen afnemers van de Basis dienstverlening;
-
• Nieuwe dienstverlening in het kader van de samenwerking met EC O&P zoals de inbesteding van het beheer van het CSO-platform (de Rijksbrede Carrière Sites van de Overheid) bij P-Direkt;
-
• Hogere kosten housing & Hosting als gevolg van een gewijzigde kostprijsmethodiek bij interne leverancier SSC-ICT;
-
• Hogere kosten van huisvesting als gevolg van de verhuizing van de vestiging Zwolle van een Specialty pand naar een Rijkskantorenpand.
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van Financiën | 5.265 | 5.882 | 5.682 | 5.682 | 5.127 | 5.127 | 4.911 |
Ministerie van VenJ | 6.866 | 7.395 | 7.387 | 7.387 | 6.658 | 6.658 | 6.658 |
Ministerie van IenM | 1.878 | 2.210 | 2.044 | 2.044 | 2.044 | 2.044 | 2.044 |
Ministerie van SZW | 451 | 515 | 620 | 703 | 705 | 705 | 705 |
Ministerie van VWS | 786 | 830 | 864 | 864 | 778 | 778 | 778 |
Ministerie van EZ | 1.545 | 1.623 | 1.645 | 1.645 | 1.474 | 1.474 | 1.474 |
Ministerie van BZ | 532 | 488 | 595 | 595 | 536 | 536 | 536 |
Ministerie van OCW | 759 | 796 | 823 | 823 | 743 | 743 | 743 |
Ministerie van AZ | 73 | 73 | 72 | 72 | 66 | 66 | 65 |
Totaal | 18.155 | 19.812 | 19.732 | 19.815 | 18.131 | 18.131 | 17.914 |
De dienstverlening Centrale Archief Service (€ 3,1 mln. in 2018) en «Optimaal Verbinden» (€ 14,4 mln. in 2018) wordt nu nog bij de afnemende departementen in rekening gebracht. Deze dienstverlening zal centraal bekostigd worden vanaf het moment dat sprake is van een stabiele en efficiënte productie. P-Direkt streeft naar een centralisatie per 2018.
Lasten
Personele kosten
De stijging van de kosten van eigen personeel is het gevolg van de geplande verambtelijking, de intensivering van het systeemonderhoud (meer kort cyclische vernieuwing), de hogere IAR-aantallen en de nieuwe dienstverlening in het kader van de samenwerking met EC O&P. Daar tegenover staat een daling van de kosten van de externe inhuur.
Materiële kosten
De bijdrage SSO’s stijgt doordat de dienstverlening housing & hosting van de apparatuur over is gedaan van een externe leverancier naar de interne leverancier SSC-ICT.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financieringslasten voor de bij het Ministerie van Financiën aangegane leningen ten behoeve van de investeringen in de aanschaf van de licenties en de bouw van de dienstverlening. Gegeven de nihil rentestand wordt voor de nieuwe leningen geen rente ingecalculeerd.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa. Het betreft de P-Direkt-systemen Payroll, het Portaal, het HR-registratiesysteem, het Electronisch personeelsarchief en het Contact center/Optimaal Verbinden.
De komende jaren worden de systemen gemoderniseerd. De afschrijvingslast zal structureel op een lager niveau liggen maar daar staat tegenover dat het kortcyclisch onderhoud en beheer intensiever zal worden.
Kasstroomoverzicht
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 4.495 | 4.342 | 9.523 | 11.684 | 12.962 | 14.490 | 13.771 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 19.672 | 13.817 | 91.069 | 89.976 | 87.310 | 86.642 | 85.771 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 5.457 | – 4.262 | – 76.926 | – 77.616 | – 77.350 | – 78.779 | – 77.151 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 14.215 | 9.555 | 14.143 | 12.360 | 9.960 | 7.863 | 8.620 |
–/– totaal investeringen | – 3.948 | – 3.300 | – 8.200 | – 8.200 | – 8.200 | – 8.200 | – 8.200 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.948 | – 3.300 | – 8.200 | – 8.200 | – 8.200 | – 8.200 | – 8.200 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 11.243 | – 11.251 | – 11.782 | – 10.882 | – 8.232 | – 8.382 | – 7.060 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 6.700 | 3.300 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 3.543 | – 7.951 | – 3.782 | – 2.882 | – 232 | – 382 | 940 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 11.219 | 2.646 | 11.684 | 12.962 | 14.490 | 13.771 | 15.131 |
Toelichting
Voor 2018 en volgende jaren wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor de modernisering van de ICT-technologie. De leningen worden bij aanvang van de dienstverlening of bij oplevering van het gerealiseerde actief in vijf jaar afgelost en afgeschreven.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 693,74 | 653,72 | 693,60 | 684,10 | 677,40 | 671,90 | 666,50 |
Verloop tarieven/uur (basisjaar 2011=100) | 120,7 | 113,7 | 120,6 | 119,0 | 117,8 | 116,9 | 115,9 |
Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR) | 125.328 | 120.502 | 127.142 | 127.642 | 128.142 | 128.142 | 128.142 |
Totale omzet basisdienstverlening (x1.000) | 82.220 | 78.775 | 86.037 | 84.969 | 82.328 | 81.660 | 81.005 |
Totale omzet overige + projecten (x1.000) | 3.546 | 6.318 | 5.032 | 5.007 | 4.982 | 4.982 | 4.766 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 559 | 598 | 605 | 605 | 605 | 605 | 605 |
Saldo van baten en lasten (%) | – 5,1 | – 2,66 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medewerkerstevredenheid | 6,9 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving Specifiek Deel ICT diensten | |||||||
Gebruikerstevredenheid De mate waarin de gebruiker tevreden is over de dienstverlening | 7,2 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Tijdige afhandeling wijzigingen: | |||||||
P-Direkt heeft de opdracht verwerkt voor afgesproken salarisbetaling | 97,3% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
P-Direkt handelt de aangeboden kritische mutatieopdrachten binnen 5 werkdagen af (aanstelling, overplaatsing, ontslag) | nnb | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Vraagafhandeling contactcenter: | |||||||
P-Direkt handelt de vragen die per telefoon, e-mail of post binnenkomen binnen 5 werkdagen af | 91,3% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
P-Direkt handelt de vragen die per email binnenkomen in 1 keer goed af | nb | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Klachtbehandeling: P-Direkt handelt de klachten volgens de klachtenprocedure binnen 5 dagen inhoudelijk af | 100% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Responsetijden Contactcenter: de telefoon wordt opgenomen binnen 30 secconden (na keuzemenu) | 70,3% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Beschikbaarheid systeem: de P-Direktsystemen (P-Direktportaal, Rijksportaal Personeel en het personeelsdossier) zijn 7 dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. De servicewindow voor de systemen is van 8.00 uur tot 17.00 uur. Tijdens deze tijden geldt de beschikbaarheidsnorm. | 98,9% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Wet- en regelgeving up to date. Men kan wijzigingen in de wet- en regelgeving binnen 2 weken na publicatie in de Staatscourant op het Rijksportaal Personeel raadplegen | 100% | ||||||
Betrouwbaarheid: | |||||||
P-Direkt zorgt ervoor dat gegevens op tijd en juist worden opgeleverd (interfaces, rapportages) | nb | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
P-Direkt verwerkt een deel van de aangeboden wijzigingen handmatig in het geautomatiseerde systeem. Deze worden op de juiste manier verwerkt volgens de opdracht | nb | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlichting uitgevoerd in 2016 met rapportage in 2017: | x | x |
Toelichting
Doelmatigheid en Kwaliteit
P-Direkt streeft naar operational excellence gecombineerd met customer intimacy (maximale afstemming op behoefte gebruiker). Hierbij zet P-Direkt de Lean filosofie en methodiek in als basis voor continu verbeteren.
Efficiency realiseren we door een aantal, nu nog vrij complexe processen, te vereenvoudigen. Behalve verbetering van de interne processen en werkwijzen, leveren we ook input aan de HR-keten en de beleidskolom ter verbetering en versnelling van de keten.
Kwaliteit geven we verder inhoud door het verder uitbouwen van de nu al lopende processen rond kwaliteitsmeting en -monitoring, de meeluisterfunctie en de beoordelingscyclus.
P-Direkt werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de Producten-en dienstengids zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries van P-Direkt kunnen verwachten.
P-Direkt stelt de servicelevels jaarlijks vast in overleg met de stakeholders van P-Direkt. Deze SLA’s worden omgezet in een stelsel van «Quality Performance Indicators» als basis voor de interne sturing. Dagproductie en First time rightpercentages zijn belangrijkere kwaliteitsaspecten dan het oude «binnen 5 dagen-adagium».
Generiek
Onze servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen. P-Direkt informeert de stakeholders periodiek over de servicelevels via nieuwsbrieven. De behaalde servicelevels worden drie keer per jaar in het bestuurlijk overleg besproken. Gezamenlijk wordt vastgesteld of eventuele tekortkomingen hierin hebben geleid tot onoverkomelijke problemen. Op basis hiervan worden afspraken gemaakt voor de servicelevels in de volgende maand(en). Indien noodzakelijk zal P-Direkt de werkzaamheden (her)prioriteren en aanvullende verbetermaatregelen nemen.
De score op de servicelevels wordt uitgedrukt in percentages of de score op een schaal van 1–10.
Specifiek
Per 2016 is de dienstverlening van P-Direkt uitgebreid met Centrale Archiefservice, Optimaal Verbinden en IC over de Keten. P-Direkt realiseer jaarlijks goedkopere basis dienstverlening: tot en met 2019 1,5%, daarna 1%. Om dat te kunnen realiseren daalt de betreffende P-Direkt-formatie. Daartegenover staat de toename i.v.m. de hogere verzorgdenaantallen, intensivering van onderhoud en beheer en uitbreiding van dienstverlening. Per saldo zal sprake zijn van een gelijkblijvende formatie.
Het aantal klanten (individuele ambtenaren) is de laatste jaren ongeveer gelijk gebleven. P-Direkt zet daarom de aantallen april 2017 structureel vast. Een uitzondering hierop is het departement SZW waar de binnenkomst van de Rijks Schoonmaak Organisatie (RSO) wordt ingecalculeerd middels een jaarlijkse stijging met 500 individuele arbeidsrelaties (IAR) tot en met 2020.