Artikel 97 Algemeen departement
97 | Algemeen departement | Stand Ontwerp Begroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) | Mutaties 2024 (11) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 50.214 | 50.214 | 21.162 | 71.376 | – 106 | – 155 | – 22 | ||||
waarvan juridisch verplicht | |||||||||||
Uitgaven | 62.073 | 62.073 | 29.153 | 91.226 | 54 | 4 | |||||
97.01 | Algemeen departement | 57.073 | 57.073 | 29.153 | 86.226 | 54 | 4 | ||||
97.01.01 | Opdrachten | 28.815 | 28.815 | 29.153 | 57.968 | 54 | 4 | ||||
– Overige Opdrachten | 2.845 | 2.845 | – 10 | 2.835 | 10 | 10 | |||||
– Regeringsvliegtuig | 6.737 | 6.737 | 28.315 | 35.052 | |||||||
– van A naar Beter | 1.878 | 1.878 | 1.878 | ||||||||
– Ext. juridische adv. | 1.578 | 1.578 | 1.578 | ||||||||
– DCC | 7.069 | 7.069 | 50 | 7.119 | 50 | ||||||
– Onderzoeksproj. | 1.629 | 1.629 | – 256 | 1.373 | – 6 | – 6 | |||||
– Overig alg. depart. | 854 | 854 | 854 | ||||||||
– Onderzoeken PBL | 2.345 | 2.345 | 1.060 | 3.405 | |||||||
– Onderzoeken ANVS | 3.880 | 3.880 | – 6 | 3.874 | |||||||
97.01.02 | Subsidies | 1.255 | 1.255 | 1.255 | |||||||
– Overige Subsidies | 1.255 | 1.255 | 1.255 | ||||||||
97.01.03 | Bijdragen aan agentschappen | 21.765 | 21.765 | 21.765 | |||||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap ILT | 12.476 | 12.476 | 12.476 | ||||||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI | 109 | 109 | 109 | ||||||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI | 104 | 104 | 104 | ||||||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 292 | 292 | 292 | ||||||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 330 | 330 | 330 | ||||||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.010 | 2.010 | 2.010 | ||||||||
– Dienstverlening RIVM | 2.283 | 2.283 | 2.283 | ||||||||
– Dienstverlening RIVM | 4.161 | 4.161 | 4.161 | ||||||||
97.01.06 | Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 5.238 | 5.238 | 5.238 | |||||||
StAB | 5.238 | 5.238 | 5.238 | ||||||||
97.02 | Sanering Thermphos | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||||||
97.02.02 | Subsidies | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||||||
Sanering Thermphos | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||||||||
Ontvangsten | 1.101 | 1.101 | 800 | 1.901 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties op dit artikel hangen voornamelijk samen met de overlopende verplichting uit 2018 ten behoeve van de aanschaf van het nieuwe regeringsvliegtuig.
97.01 IenW-brede programmamiddelen
Opdrachten
De extra uitgaven betreft het niet betaalde deel van de gereserveerde gelden uit 2018 voor de aanschaf van het nieuwe Regeringsvliegtuig. Deze middelen worden aan de IenW begroting 2019 toegevoegd, omdat een deel van de betalingen in 2019 plaatsvindt.
Tevens verwacht PBL extra opdrachten voor onderzoeksprogramma’s van o.a. de Europese Commissie en DG Water en Bodem
Ontvangsten
De verhoging betreft voornamelijk de opbrengst van de onderzoeksopdrachten van PBL vanuit de Europese Commissie.
Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | Stand Ontwerp Begroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (6) | Mutaties 2021 (7) | Mutaties 2022 (8) | Mutaties 2023 (9) | Mutaties 2024 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 293.059 | 293.059 | 6.648 | 299.707 | 915 | 1.710 | 1.973 | 2.525 | 2.558 | ||
Uitgaven | 299.115 | 299.115 | 13.348 | 312.463 | 2.123 | 2.771 | 2.615 | 2.525 | 2.558 | ||
98.01 | Personele uitgaven | 223.422 | 223.422 | 10.501 | 233.923 | 2.273 | 2.141 | 1.985 | 1.835 | 1.705 | |
– waarvan eigen personeel | 193.622 | 193.622 | 7.110 | 200.732 | 2.348 | 2.068 | 1.912 | 1.912 | 1.782 | ||
– waarvan externe inhuur | 21.241 | 21.241 | 3.391 | 24.632 | – 75 | 73 | 73 | – 77 | – 77 | ||
– waarvan overige personele uitgaven | 8.559 | 8.559 | 8.559 | ||||||||
98.02 | Materiele uitgaven | 75.693 | 75.693 | 2.847 | 78.540 | – 150 | 630 | 630 | 690 | 853 | |
– waarvan ICT | 20.383 | 20.383 | 3.491 | 23.874 | |||||||
– waarvan bijdrage aan SSO's | 34.527 | 34.527 | 210 | 34.737 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | ||
– waarvan overige materiële uitgaven | 20.783 | 20.783 | – 854 | 19.929 | – 151 | 629 | 629 | 689 | 853 | ||
Ontvangsten | 5.430 | 5.430 | 6.651 | 12.081 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties hangen samen met onderstaande toelichtingen op de uitgaven. Het verschil betreft eerdere verplichtingenschuiven naar 2018.
98.01 Personele uitgaven
De verhoging van de uitgaven eigen personeel betreft o.a. de bijdragen vanuit de Europese Commissie (€ 1,2 miljoen) en EZK (€ 1,4 miljoen) aan PBL voor onderzoeksprogramma’s en een bijdrage van RWS aan de exploitatie van het Standaard platform (€ 1,3 miljoen). Daarnaast betreft het de (voorbereidingskosten) kilometerheffing vrachtverkeer (€ 0,8 miljoen), het project Smart Mobility (€ 0,5 miljoen) en beheerskosten Sap t.b.v. Buitenlandse Zaken (€ 0,5 miljoen). Ook vindt er een overboeking plaats van artikel 22 ter dekking van noodzakelijke detacheringen voor Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s (OenM € 0,8 miljoen).
De toename externe inhuur betreft een bijdrage vanuit Canada, UK en Denemarken voor de realisatie van het programma Global Commission on Adaption (€ 1,5 miljoen) en een overheveling vanuit het IF voor de Vrachtwagenheffing (€ 1,7 miljoen).
98.02 Materiële uitgaven
De toename van uitgaven aan ICT betreft voornamelijk de verrekening met Buitenlandse Zaken voor de beheerskosten SAP (€ 1,6 miljoen). Daarnaast verwacht PBL meerkosten voor de transitie naar SSC Campus (€ 0,8 miljoen) en extra contractonderzoek vanuit de Europese Commissie (€ 0,2 miljoen).
Ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn onder andere het gevolg van verwachte externe ontvangsten voor onderzoeksopdrachten bij het Planbureau voor de leefomgeving (€ 1,2 miljoen), een bijdrage van Buitenlandse Zaken in de beheerskosten SAP (€ 2,1 miljoen), en een bijdrage van € 1,5 miljoen vanuit Canada, UK en Denemarken voor de realisatie van het programma Global Commission on Adaption (voor de overige ontvangsten voor GCA, zie toelichting artikel 19).
Daarnaast betreft het ontvangsten van agentschappen voor uitgaven bedrijfsvoering als gevolg van interne leveranties binnen apparaat en een bijdrage van RWS aan de exploitatie van het Standaard platform (€ 1,3 miljoen).
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | Stand Ontwerp Begroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) | Mutaties 2024 (11) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 15.973 | – 15.973 | 211.726 | 195.753 | 201.844 | 201.176 | 194.984 | 200.942 | 189.126 | ||
Uitgaven | – 15.992 | – 15.992 | 211.726 | 195.734 | 201.844 | 201.176 | 194.984 | 200.942 | 189.126 | ||
99.01 | Nominaal en onvoorzien | – 15.992 | – 15.992 | 211.726 | 195.734 | 201.844 | 201.176 | 194.984 | 200.942 | 189.126 | |
Ontvangsten |
99.01 Nominaal en Onvoorzien
Het betreft grotendeels de ontvangen Loon- en Prijsbijstelling (€ 213,8 miljoen in 2019). Deze middelen worden bij Ontwerpbegroting 2019 toebedeeld binnen Hoofdstuk XII en het Infrastructuurfonds en het Deltafonds. Tevens is er € 5 miljoen toegevoegd voor een maatregel van asbest- naar duurzaam. Verder is € 3,6 miljoen van de bij Eerste suppletoire begroting 2018 toegevoegde middelen Cyber-security toebedeeld aan het Deltafonds (€ 3 miljoen) en artikel 98 (€ 0,6 miljoen).
Daarnaast wordt de taakstellende onderuitputting op artikel 99 nominaal en onvoorzien budgettair ingevuld op de beleidsbegroting van IenW.