Algemene doelstelling
Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politieorganisatie.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de politie. Hierbij zijn drie verantwoordelijkheden te onderscheiden:
-
• De eerste verantwoordelijkheid betreft de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel;
-
• De tweede verantwoordelijkheid betreft de bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister12 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de operationele sterkte. De korpschef is belast met de leiding en het beheer van de politie. De korpschef opereert binnen de kaders die de Minister stelt. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven;
-
• Tot slot stelt de Minister vanuit zijn beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast.
De Minister heeft ten aanzien van het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba, berust bij hem.13
Beleidswijzigingen
De politie zal in deze kabinetsperiode een nieuwe fase ingaan: een fase van versterking, vernieuwing en modernisering. De inzet is meer en betere politie die sneller en effectiever inzetbaar is, geworteld in de haarvaten van onze maatschappij, zichtbaar op straat en die voor alle burgers makkelijk benaderbaar is. Daartoe investeert het kabinet in extra capaciteit en middelen voor de politie en worden maatregelen genomen voor een slagvaardigere en flexibelere politieorganisatie.14 Omdat politiecapaciteit per definitie schaars en kostbaar is hecht het kabinet waarde aan het verder flexibiliseren van de organisatie, opdat de beschikbare mensen en middelen zo effectief mogelijk worden ingezet. De huidige dominante sturing op middelen met een dubbel slot (een vaststaande sterkte en een vaststaand budget) beperkt de kwaliteit en de flexibiliteit van de politieorganisatie. Om die reden en om in de bedrijfsvoering meer ruimte te creëren voor lokaal maatwerk wordt een bandbreedte op de operationele sterkte geïntroduceerd. Daarmee kunnen de politiechefs binnen hun eenheid – in overeenstemming met het gezag en binnen de financiële kaders – maximaal 2% van de formatieruimte voor operationele sterkte (exclusief aspiranten) inzetten om de daarmee vrijvallende middelen anders en daardoor effectiever te gebruiken. Andere maatregelen uit de flexibiliseringsagenda zijn het flexibeler toedelen van aspiranten aan de eenheden zodat beter kan worden in gespeeld op de vervangingsvraag en het creëren van een betere verbinding tussen de operationele keuzes en de consequenties in middelen of voor de bedrijfsvoeringorganisatie onder andere door het vergroten van het mandaat op beheergebied (personeel en financieel) van de chefs op lokaal niveau.
Het is van belang om meer inzicht in de effectiviteit van politieoptreden te krijgen. Bij de politie wordt een monitoring- en evaluatie-eenheid opgestart die analyses zal gaan uitvoeren naar de maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van veiligheid en effecten van de inzet van de politie op de veiligheid. Tevens wordt in een drietal pilots op het terrein van cybercrime, ondermijning en contraterrorisme een werkwijze en/of verantwoordingsmethodiek ontwikkeld over behaalde prestaties, met als doel meer inzicht te krijgen in de samenhang tussen activiteiten, resultaten, effecten en in te zetten middelen.
Ondanks al deze investeringen zijn ook in de komende jaren ongemakkelijke keuzes in zowel de veiligheids- als verbeterambities onvermijdelijk. Mede als gevolg van de in het verleden lagere instroom bij de Politieacademie, de hogere uitstroom ten gevolge van pensionering en de in de meeste eenheden nog bestaande situatie van overbezetting. Op de iets langere termijn leidt dit tot een fors verjongd en diverser personeelsbestand en een betere inzetbaarheid. De vraag naar de inzet van de politie zal de mogelijkheden van de politie echter altijd overtreffen. Het is dus blijvend noodzakelijk dat in de driehoeken het gesprek wordt gevoerd over prioritering in de inzet van de politie. Het is aan de politie om het gezag van betere informatie te voorzien om hen in staat te stellen deze keuzes te maken.
Budgettaire gevolgen van beleid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6.038.522 | 5.832.776 | 6.032.749 | 6.002.185 | 5.889.057 | 5.787.886 | 5.796.741 | |
Programma-uitgaven | 6.020.985 | 5.842.149 | 6.041.402 | 6.003.032 | 5.889.057 | 5.787.886 | 5.796.741 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||
31.2 Bekostiging Politie | ||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Politie | 5.861.219 | 5.674.344 | 5.859.572 | 5.739.625 | 5.625.538 | 5.524.390 | 5.533.232 | |
Politieacademie | 2.797 | 2.856 | 2.852 | 2.859 | 2.860 | 2.860 | 2.860 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
BES brandweer- en politiekorps | 23.075 | 26.235 | 23.214 | 23.211 | 23.219 | 23.217 | 23.218 | |
Opdrachten | ||||||||
Taptolken | 9.136 | 10.628 | 10.618 | 10.616 | 10.620 | 10.620 | 10.620 | |
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie | ||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Internationale samenwerkingsoperaties | 10.476 | 10.795 | 10.793 | 11.109 | 11.109 | 11.109 | 11.109 | |
Beheer multisystemen | 100.164 | 103.032 | 116.688 | 197.957 | 198.050 | 198.030 | 198.041 | |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 837 | 828 | 828 | 828 | 828 | 828 | 828 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 750 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 | |
Subsidies | ||||||||
Opsporing | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Overige subsidies | 337 | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 | |
Opdrachten | ||||||||
Providers | 8.895 | 9.239 | 9.228 | 9.218 | 9.222 | 9.222 | 9.222 | |
Overige opdrachten | 1.126 | 363 | 1.780 | 1.780 | 1.782 | 1.781 | 1.782 | |
Bijdragen Sociale fondsen | ||||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 1.473 | 1.714 | 3.714 | 3.714 | 3.714 | 3.714 | 3.714 | |
Ontvangsten | 16.199 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Als gevolg van onder andere deze meerjarige contracten met de telecomaanbieders wijkt voor de jaren 2018 tot en met 2020 het bedrag van de aangegane verplichtingen af van het bedrag van de programma-uitgaven.
31.2 Bekostiging politie
Toelichting op de instrumenten
Bijdrage ZBO’s en RWT’s
Politie
De politie levert een belangrijke bijdrage aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. De politie ontvangt daartoe bijdragen van de Minister15. De algemene bijdrage wordt als lumpsumbudget ter beschikking gesteld aan de politie en komt altijd volledig ten gunste van een adequate politiezorg. Het beleid is erop gericht de politie zoveel mogelijk flexibiliteit te geven om afgesproken doelen te realiseren. De algemene bijdrage bedraagt in 2019 ruim € 5,9 mld. Dit is inclusief de tranche 2019 van € 45 mln. structureel uit de extra gelden voor de politie in het Regeerakkoord en de gelden Opvang tijdelijk effect uitstroom politie.
Naast de algemene bijdrage worden bijzondere bijdragen gegeven voor een bepaald doel zoals onder andere de Dienst Speciale Interventies (€ 70,3 mln.), de teams verkeershandhaving (€ 49,4 mln.), digitalisering en cybercrime (€ 13,8 mln.), de versterking van de gebiedsgerichte inzet politie (€ 8,9 mln.) In het Regeerakkoord is opgenomen dat vanaf 2019 jaarlijks € 10,0 mln. extra is voorzien voor de uitvoering van de Wet Computercriminaliteit III. Van dit bedrag wordt € 8,0 mln. in de vorm een bijzondere bijdrage aan de politie beschikbaar gesteld voor capaciteit en ICT-ondersteuning bij de Landelijke Eenheid.
De politie voert een batenlastenstelsel. De personeelskosten voor de politie zijn voor 2019 geraamd op € 4,3 mld. Het overgrote deel zijn reguliere salariskosten van het operationele en niet-operationele personeel. Voor materiële kosten wordt ongeveer € 1,2 mld. begroot. Hiervan zijn de grootste posten huisvesting, vervoer, operationele kosten, beheer en verbindingen en automatisering.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Prognose | ||||||
Operationele sterkte in fte (incl. aspiranten) | 50.316 | 50.616 | 50.861 | 50.886 | 50.888 | 50.890 | 50.888 |
Bron: Jaarverslag 2017 en begroting politie 2019
De volledige begroting van de politie is als separate bijlage met de JenV-begroting meegezonden.
Politieacademie
Het budget van de Politieacademie betreft de personele kosten van de leiding en de kosten voor extern onderzoek. Het overige personeel en de middelen zijn ondergebracht bij de politie. De bekostiging van het personeel en de middelen die door de korpschef ter beschikking worden gesteld aan de Politieacademie, is opgenomen in de algemene bijdrage aan de politie.
Bijdrage medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
De Minister is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen van het Caribisch Nederland. In 2018 is deze post eenmalig € 3 mln. hoger vanwege de bijdrage van het departement aan het Pensioenfonds Caribisch Nederland.
Opdrachten
Taptolken
Uit dit budget worden de taptolken betaald die de politie inhuurt voor het beluisteren en vertalen van telefoon- of VoIP-gesprekken van verdachten.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Bijdrage ZBO’s en RWT’s
Internationale samenwerkingsoperaties
In opdracht van de Minister voert de politie activiteiten uit in het kader van internationale politiesamenwerking (IPS) en strategische landenprogramma’s (SLP’s). Ook coördineert de politie de uitzending van haar politiefunctionarissen naar internationale (civiele) missies en operaties, waarbij de politie en de Koninklijke Marechaussee (KMar) waar mogelijk gebruik maken van elkaars faciliteiten. Politie en KMar hebben een gezamenlijk liaisonnetwerk. De KMar levert een eigenstandige bijdrage aan de internationale politiesamenwerking en draagt vanuit Defensie bij aan uitzendingen.
Beheer multisystemen
De politie voert het beheer voor de verschillende multisystemen van de meldkamerorganisatie, waaronder C2000 en het geïntegreerd meldkamersysteem (GMS). Gebruikers van deze systemen zijn met name politie, brandweer, ambulance, Koninklijke Mareschaussee en de douane. De politie voert dit beheer uit binnen de governance van het multi-domein. Dit brengt met zich dat er steeds meer vanuit een multidisciplinaire invalshoek integrale afwegingen plaatsvinden over het beschikbare budget. Om de systemen te laten voldoen aan de vereisten vanuit wet- en regelgeving en technologische ontwikkelingen, vindt op de systemen continue doorontwikkeling plaats.
Op basis van het bestedingsplan meldkamer wordt het budget van de meldkamer in 2019 met € 15,2 mln. en vanaf 2020 structureel met € 17 mln. verhoogd uit de extra gelden voor de politie in het Regeerakkoord. De verdere stijging van dit budget vanaf 2020 betreft in hoofdzaak de structurele overboeking van het aandeel van de betrokken partijen (veiligheidsregio’s, ambulance, KMar, VWS en de politie), voor het beheer van de meldkamer door de politie, zoals door partijen overeengekomen in het uitwerkingskader meldkamer.
Bijdrage aan medeoverheden
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
Dit budget wordt gebruikt voor de ondersteuning van de regioburgemeesters in hun rol als overleg- en adviesorgaan voor de Minister in het kader van de Politiewet 2012.
Subsidies
Opsporing
Deze subsidie wordt verstrekt aan de onafhankelijke Stichting NL Confidential voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers makkelijker een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Opdrachten
Providers
De Staat heeft, op grond van de Regeling vergoeding kosten aftappen en gegevensverstrekking16, een overeenkomst gesloten met de grote telecomaanbieders. Deze overeenkomst wordt periodiek vernieuwd. Op grond van hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat vergoedt bepaalde kosten die aanbieders in dit verband maken.
Bijdragen Sociale fondsen
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie (SAOP)
De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van een financiële bijdrage die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van de Minister. In afstemming met de politievakorganisaties en de politie is de jaarlijkse bijdrage van het Ministerie van JenV aan SAOP structureel verlaagd. In 2018 met € 3 mln. naar € 1,7 mln. en vanaf 2019 met € 1 mln. naar € 3,7 mln. structureel.