Introductie
Het Ministerie van IenW kent een scheiding tussen beleid, uitvoering en toezicht. Het formuleren van beleid en wet- en regelgeving is primair belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. De toezichthoudende taken zijn bij IenW belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT voert ook taken uit namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Justitie en Veiligheid.
Producten en diensten
De producten en diensten van de ILT betreffen de toelating op de markt (vergunningen) en vervolgens de handhaving van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
De ILT zet haar schaarse capaciteit selectief in op de terreinen waar de maatschappelijke risico’s het grootst zijn en waar het handelen van de ILT het meeste effect kan sorteren. Een belangrijke pijler voor deze afweging is de ILT-Brede Risicoanalyse (IBRA). Deze ontwikkelde methode helpt de ILT om ordelijk te kiezen, op basis van maatschappelijke schade, aan welke taken zij prioriteit geeft en aan welke niet. De grootste risico’s worden door de ILT programmatisch aangepakt. De ILT gaat steeds meer in programma’s werken, met telkens de meest kansrijke combinatie van disciplines, specialisten en instrumenten. Daarbij worden instrumenten ingezet van gerichte nalevingscommunicatie tot opsporing.
1. Vergunningverlening
Nieuwe toetreders tot een markt moeten aantonen dat ze aan de wettelijke eisen voldoen. Wordt daar aan voldaan, dan verleent de ILT één of meer vergunning(en) of certificaten. De wetgever verbindt door die keuze veiligheidseisen aan marktordeningsprincipes: zonder vergunning mag het bedrijf niet handelen.
2. Handhaving
Het handhaven van wet- en regelgeving geschiedt door middel van dienstverlening, toezicht en opsporing. Het zwaartepunt van de inspectieactiviteiten ligt op het terrein van het toezicht. De ILT kent de volgende toezicht vormen:
-
• Objectinspecties;
-
• Administratiecontroles;
-
• Audits;
-
• Dienstverlening (meldingen, vragen)
3. Incident- en ongevalsonderzoek
Ongevallenonderzoek is bij ernstige ongevallen opgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). In voorkomende gevallen levert de ILT expertise en deskundigen en soms (zoals bij scheepvaart en railvervoer) heeft de ILT een eigen taak bij het onderzoeken van ongevallen. Ongevallenonderzoek kan aanleiding zijn om de dienstverlening te vergroten en/of het toezicht te versterken. In ernstige gevallen van falen kan uit het onderzoek een toezichtmaatregel voortvloeien.
Incidenten en ongevallen vragen om een snelle respons en een gecoördineerde aanpak. Ondanks dat crisismanagement geen toezichtstaak is, is de (systeem)verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de crisisbeheersingstaak belegd bij de Inspecteur-generaal. Het betreft de preparatie, respons en (deels) nazorg van incidenten.
Begroting baten en lasten
realisatie 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 121.028 | 121.951 | 120.548 | 119.729 | 119.708 | 119.713 | 119.713 |
Omzet overige departementen | 375 | 375 | 875 | 875 | 875 | 875 | 875 |
Omzet derden | 27.989 | 24.580 | 24.156 | 23.803 | 23.401 | 23.401 | 23.401 |
Rentebaten | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Vrijval voorzieningen | 98 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1.647 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 151.137 | 146.956 | 145.629 | 144.457 | 144.034 | 144.039 | 144.039 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 152.664 | 145.514 | 144.861 | 144.245 | 143.834 | 143.839 | 143.839 |
Personele kosten | 112.741 | 107.980 | 108.413 | 108.235 | 107.832 | 107.832 | 107.832 |
Waarvan eigen personeel | 99.425 | 102.653 | 103.753 | 103.753 | 103.753 | 103.753 | 103.753 |
Waarvan externe inhuur | 13.249 | 5.127 | 4.460 | 4.282 | 3.879 | 3.879 | 3.879 |
Waarvan overige personele kosten | 67 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Materiële kosten | 39.922 | 37.535 | 36.448 | 36.010 | 36.002 | 36.007 | 36.007 |
Waarvan apparaat ICT | 379 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 22.146 | 19.467 | 17.290 | 16.684 | 16.663 | 16.668 | 16.668 |
Waarvan overige materiële kosten | 17.397 | 17.868 | 18.958 | 19.126 | 19.139 | 19.138 | 19.138 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 1.808 | 1.342 | 668 | 112 | 100 | 100 | 100 |
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materieel | 1.808 | 1.342 | 668 | 112 | 100 | 100 | 100 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 1.535 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Dotaties voorzieningen | 1.266 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijzondere lasten | 269 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 156.006 | 146.956 | 145.629 | 144.457 | 144.034 | 144.039 | 144.039 |
Saldo van baten en lasten | – 4.869 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet IenW is een vergoeding voor de productgroepen vergunningverlening en handhaving (toezicht, incidentmelding en onderzoek).
Hoofdstuk XII | realisatie 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
artikel 24 Handhaving en Toezicht | 106.759 | 109.227 | 108.072 | 107.253 | 107.235 | 107.241 | 107.241 |
artikel 97 Algemeen departement | 12.412 | 12.471 | 12.476 | 12.476 | 12.473 | 12.472 | 12.472 |
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor | 253 | 253 | |||||
Realisatie nutv werkzaamheden | 1.604 | ||||||
Totaal | 121.028 | 121.951 | 120.548 | 119.729 | 119.708 | 119.713 | 119.713 |
Omzet overige departementen
De omzet afkomstig van andere departementen betreft de middelen voor het toezicht op naleving van de Wet normering topinkomens in opdracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Ook zet de ILT, in opdracht van dezelfde Minister, haar werkzaamheden voort op het gebied van de handhaving van de naleving van de verplichtingen met betrekking tot het energielabel in het kader van de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen.
Omzet derden
De opbrengsten derden betreffen de doorberekende kosten aan de afnemers van de vergunningen en overige externe opdrachten. Het toezicht op de woningcorporaties wordt doorbelast aan de sector en is ook opgenomen onder omzet derden (raming 2019: € 13,3 miljoen).
Lasten
Personele kosten
In 2019 stijgt de personele omvang van de ILT als gevolg van nieuwe taken op het gebied van exportheffing. Bij het doorgaande verloop vanwege pensionering, is kennisborging en -deling een belangrijk onderdeel van het personeelsbeleid. De externe inhuur betreft voornamelijk inhuur op ict-terrein.
realisatie 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal FTE | 1.099 | 1.113 | 1.124 | 1.124 | 1.124 | 1.124 | 1.124 |
Eigen personeelskosten (x € 1.000) | 99.425 | 102.653 | 103.753 | 103.753 | 103.753 | 103.753 | 103.753 |
Externe inhuur (x € 1.000) | 13.249 | 5.127 | 4.460 | 4.282 | 3.879 | 3.879 | 3.879 |
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen en overige kosten voor middelen ten behoeve van de uitvoering van de inspectietaken. De eerder begrote kostendalingen op huisvesting en ICT-beheer worden vanaf 2020 gerealiseerd.
De organisatieverandering bij ILT is in volle gang. Onder meer het programmatisch werken wordt geïmplementeerd zoals in het Meerjarenplan verder wordt toegelicht. Daarnaast wordt het IV- landschap vernieuwd. Dit levert de komende jaren naar verwachting besparingen op de ICT-kosten op, afhankelijk van het tempo waarmee de verouderde applicaties kunnen worden vervangen en stopgezet. Mede daardoor kunnen de kosten voor externe ICT-inhuur worden teruggebracht.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 40.775 | 26.542 | 20.083 | 16.652 | 16.664 | 16.664 | 16.664 |
2a totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | – 5.174 | 146.956 | 145.629 | 144.457 | 144.034 | 144.039 | 144.039 |
2b totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 4.199 | – 153.214 | – 148.861 | – 144.245 | – 143.834 | – 143.839 | – 143.839 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 9.373 | – 6.258 | – 3.232 | 212 | 200 | 200 | 200 |
3a. totaal investeringen (–/–) | – 120 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
3b. totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | 25 | – | – | – | – | – | – |
3. Totaal investeringskasstroom | – 96 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 4.765 | – | – | – | – | – | – |
4b. eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4c. aflossingen op leningen (–/–) | – | – | – | – | – | – | – |
4d. beroep op leenfaciliteit (+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4. Totaal financieringskasstroom | – 4.765 | – | – | – | – | – | – |
5. Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekening en (=1+2+3+4) | 26.542 | 20.083 | 16.652 | 16.664 | 16.664 | 16.664 | 16.664 |
(Maximale roodstand € 0,5 mln.) |
Toelichting
Operationele kasstroom
De reserveringen en voorzieningen op de ILT-balans lopen naar verwachting de komende jaren terug door uitbetaling, waarna de totale operationele kasstroom zal afvlakken.
Investeringskasstroom
De investeringenkasstroom is naar verwachting beperkt omdat de ILT overgaat van eigen auto’s naar lease. De resterende investeringen betreffen bedrijfsspecifieke apparatuur.
Financieringskasstroom
Gelet op de beschikbare liquiditeiten is het doelmatig om de beperkte investeringen te financieren met eigen kasmiddelen.
Omschrijving Generiek Deel | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per productgroep (x € 1.000) | |||||||
– Handhaving | 130.267 | 124.594 | 123.855 | 122.878 | 122.553 | 122.557 | 122.557 |
– Vergunningverlening | 25.739 | 22.362 | 21.774 | 21.580 | 21.481 | 21.482 | 21.482 |
2. Tarieven/uur (x € 1) | |||||||
– Handhaving | 145,6 | 137,8 | 134,6 | 133,5 | 133,2 | 133,2 | 133,2 |
– Vergunningverlening | 141,1 | 132,6 | 129,1 | 127,9 | 127,4 | 127,4 | 127,4 |
3. Omzet per productgroep (pxq)(x € 1.000) | |||||||
– Handhaving | 122.759 | 120.320 | 118.988 | 117.816 | 117.396 | 117.402 | 117.402 |
– Vergunningverlening | 14.221 | 14.115 | 14.115 | 14.115 | 14.115 | 14.115 | 14.115 |
4. FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1.099 | 1.113 | 1.124 | 1.124 | 1.124 | 1.124 | 1.113 |
5. Saldo van baten en lasten (%) | – 3,2% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
6. Kwaliteitsindicator 1: Doorlooptijd vergunningen binnen norm | 91% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
7. Kwaliteitsindicator 2: Wachttijden informatiecentrum | 38 sec | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. |
Omschrijving Specifiek Deel Inspectiediensten | |||||||
8. Kwaliteit Handhaving: | |||||||
Klachten (bezwaar en beroep) | 1.071 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Waarvan gegrond (%) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Toelichting
Bovenstaand overzicht bevat de doelmatigheidsindicatoren van de ILT en is opgesteld conform de Rijksbegrotingsvoorschriften. Het geraamde aantal fte’s past binnen de randen van de begroting.
De kwaliteitsindicatoren (6, 7 en 8) betreffen de kwaliteit van vergunningverlening, dienstverlening en handhaving. Aangezien «gegronde klachten» in het Inspectieproces niet bestaan, c.q. van de klachten niet formeel wordt vastgesteld of deze wel of niet gegrond zijn, is deze vervangen door «bezwaar- en beroepszaken». De ILT streeft naar 0% gegrond verklaarde bezwaren en beroepen.