In deze bijlage zijn de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma’s opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT-tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
– van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
– van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project. De stand «vorig projectbudget» betreft de stand in de Slotwet 2019. De stand «vorig kasbudget» betreft de stand Ontwerpbegroting 2020.
12.03.01 Realisatieprogramma
Realisatieprogramma hoofdwegennet (12.03.01) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 1 | 2 | 43 | 43 | nvt | nvt | |
Programma 130 km | 18 | 2 | 54 | 45 | ‒ | ‒ | 1 |
Programma aansluitingen | 24 | 28 | 117 | 117 | nvt | nvt | |
Quick Wins Wegen | 1 | 12 | 12 | ‒ | ‒ | ||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 2 | 1 | 1.488 | 1.488 | 2016 | 2016 | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 20 | 20 | 2015 | 2015 | |||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 17 | 192 | 1.291 | 2.133 | 2025-2027 | 2025-2027 | 2 |
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 2 | 3 | 54 | 54 | 2018 | 2018 | |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 4 | 43 | 309 | 309 | 2028 | 2028 | |
A2 Holendrecht - Oudenrijn | 1 | 1.210 | 1.210 | 2012 | 2012 | ||
A28 Knooppunt Hoevelaken | 13 | 19 | 785 | 785 | 2023-2025 | 2023-2025 | |
A9 Badhoevedorp | 4 | 321 | 321 | 2017 | 2017 | ||
N50 Ens - Emmeloord | 1 | 1 | 20 | 20 | 2016 | 2016 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
A4 Burgerveen - Leiden | 2 | 550 | 548 | 2015 | 2015 | ||
A4 Delft - Schiedam | ‒ 1 | 641 | 641 | 2015 | 2015 | ||
A4 Vlietland / N14 | 2 | 16 | 16 | 2020-2022 | 2020-2022 | ||
A4-A44 Rijnlandroute | 59 | 105 | 575 | 575 | Regio | Regio | |
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 3 | 3 | 12 | 12 | 2022 | 2020 | 3 |
N61 Hoek-Schoondijke | 1 | 111 | 111 | 2015 | 2015 | ||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 6 | 16 | 0 | 2021 | ‒ | 4 | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
A2 Passage Maastricht | 1 | 680 | 680 | 2016 | 2016 | ||
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 260 | 259 | 2014 | 2014 | |||
A76 Aansluiting Nuth | 59 | 59 | Regio | Regio | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a | 103 | 120 | 256 | 256 | |||
A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen | 32 | 32 | 2017 | 2017 | |||
A12/A15 Ressen - Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 201 | 240 | 683 | 576 | 5 | ||
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 2017 | 2017 | |||
N35 Combiplan Nijverdal | 2 | 319 | 319 | 2015 | 2015 | ||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 3 | 4 | 21 | 19 | 2018 | 2018 | |
N35 Zwolle - Wijthmen | 10 | 1 | 49 | 54 | 2018 | 2018 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 84 | 92 | 706 | 700 | 2024 | 2021-2023 | |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 1 | 219 | 219 | 2014 | 2014 | ||
Overige maatregelen | |||||||
Fileaanpak | 19 | 19 | 54 | 54 | |||
Meer kwaliteit leefomgeving | 150 | 145 | |||||
Meer veilig | 50 | 50 | |||||
Afrondingen | ‒ 1 | ‒ 2 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 583 | 873 | 11.452 | 12.151 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 64 | 82 | 539 | 470 | |||
Programma Realisatie | 647 | 955 | 11.991 | 12.621 | |||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 518 | 783 | 11.991 | 12.621 | |||
Overprogrammering | ‒ 129 | ‒ 172 |
Toelichting
1. De geraamde kosten van het Kabinetsbesluit om de maximale snelheid op snelwegen te verlagen zijn hoger dan voorzien. In totaal is er € 9,3 miljoen extra benodigd om de maatregel te kunnen uitvoeren.
2. In verband met het inpassen van het DBFM contract A9 Badhoeverdorp - Holendrecht is het projectbudget met € 842 miljoen verlaagd.
3. Het project is vertraagd door uitloop van de planfase. Daarnaast is meer tijd nodig om de uitkomsten van de planfase en onderzoeken om te zetten naar een definitief ontwerp. Het afstemmen van de scope/definitief ontwerp met de regio kost ook meer tijd.
4. Voor het project A15 Papendrecht - Sliedrecht is een uitvoeringsbesluit genomen.
5. De verhoging van het projectbudget komt door de toevoeging van € 142 miljoen vanuit de Investeringsruimte Hoofdwegennet ten behoeve van het oplossen van budgetspanning op het project. Daartegenover zorgt de betaling van een dagvergoeding door RWS aan de aannemer voor een verlaging van het projectbudget met € 35 miljoen. Per saldo wordt het projectbudget dus met € 107 miljoen verhoogd.
12.03.02 Planuitwerkingsprogramma
Verkenningen en planuitwerkingen hoofdwegennet (12.03.02) | Budget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatie uitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ‒ 539 | ‒ 470 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 105 | 116 | nvt | nvt | 1 |
Geluidsaneringprogramma – weg | 267 | 267 | nvt | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 14 | 14 | nvt | nvt | |
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 3 | 195 | nvt | nvt | 2 |
Reservering voor LCC | 306 | 306 | nvt | nvt | |
Snelfietsroutes | 27 | 29 | nvt | nvt | |
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 112 | 112 | nvt | nvt | |
Vervolgprogramma Meer Veilig | 55 | 55 | nvt | nvt | |
Voorbereiding vrachtheffing | 30 | 25 | nvt | nvt | 3 |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 184 | 185 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.206 | 1.206 | 2027-2028 | 2027-2028 | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 325 | 305 | 4 | ||
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6 | 54 | 53 | 2023 | 2023 | |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 179 | 179 | Regio | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 27 | 27 | Regio | Regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A15 Papendrecht – Sliedrecht | 16 | 16 | 2020-2021 | 2020-2021 | |
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 133 | 165 | 2023-2026 | 2023-2026 | 5 |
A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen - N14 | 226 | 133 | 6 | ||
A4 Haaglanden - N14 | 467 | 467 | |||
N59 Verkeersveiligheid | 10 | 10 | nvt | nvt | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 273 | 273 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
A27 Houten - Hooipolder | 1.447 | 1.447 | Zuid: 2027-2029 | Zuid: 2027-2029 | |
Noord: 2028-2030 | Noord: 2028-2030 | ||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 4 | 4 | 2021-2022 | 2021-2022 | |
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 26 | 26 | Regio | Regio | |
N65 Vught - Haaren | 125 | 113 | 2024-2026 | 2024-2026 | 7 |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Zaarderheiken | 154 | 157 | |||
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 432 | 430 | 2022-2024 | 2022-2024 | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 31 | 31 | nvt | nvt | |
Reservering N65 | 4 | 4 | |||
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 2 | 2 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1 Apeldoorn – Azelo: fase 2b | 191 | 191 | Fase2b 2020-2022 | Fase2b 2020-2022 | |
A1/A30 Barneveld | 42 | 42 | |||
N35 Nijverdal - Wierden | 116 | 122 | 2022-2024 | 2022-2024 | |
N35 Raalte | 13 | 13 | Regio | Regio | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 5 | 5 | 2022-2024 | 2022-2024 | |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn - Azelo | 30 | 30 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 100 | 100 | 2022-2024 | 2022-2024 | |
Overige projecten en reserveringen | 256 | 263 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | 3 | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 6.461 | 6.648 | |||
Begroting (IF 12.03.02) | 6.461 | 6.648 |
Toelichting
1. De verlaging van het projectbudget is het gevolg van overboekingen naar Hoofdstuk XII voor programma en apparaat.
2. In verband met het in werking treden van de Omgevingswet valt het gereserveerde budget van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Lucht (NSL) ad € 192 miljoen vrij. Met het Ministerie van Financiën is afgesproken dat het resterende budget NSL op het Infrastructuurfonds vooralsnog ongemoeid blijft, in afwachting van besluitvorming over bronmaatregelen stikstof.
3. De herijking van de voorbereidingsfase heeft geresulteerd in het verhogen van het budget voor Vrachtwagenheffing.
4. Bij de faseovergang naar planstudie is besloten om het projectbudget voor het project Corridor Amsterdam-Hoorn (CAH) met € 20 miljoen te verhogen. De dekking komt uit de gereserveerde middelen vanuit het Regeerakkoord Rutte III van de Investeringsruimte Hoofdwegennet.
5. Per abuis is de voorkeursbeslissing A20 Nieuwekerk aan den IJssel - Gouwe niet juist verwerkt. Hierdoor heeft de vrijval naar de Investeringsruimte Hoofdwegennet niet volledig plaatsgevonden.
6. Dit betreft het enerzijds toevoegen van budget voor het voorkeursalternatief B (+ € 53 miljoen) naar aanleiding van het partieel voorkeursbesluit en anderzijds het toevoegen van budget voor het Ringvaartaquaduct (West-Variant) ad € 40 miljoen. Dekking van beide toevoegingen vindt plaats uit de gereserveerde middelen vanuit het Regeerakkoord Rutte III van de Investeringsruimte Hoofdwegennet.
7. De uitvoering van het project N65 Vught-Haaren wordt aan de Provincie Noord-Brabant overgedragen. Hiervoor is additioneel € 12 miljoen benodigd.
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Geïntegreerde contractvormen Hoofdwegennet (12.04) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | eind contract | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6) | 66 | 71 | 1.822 | 1.822 | 2019 | 2019 | 2042 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere) | 21 | 20 | 369 | 388 | 2019 | 2019 | 2040 | 1 |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 55 | 63 | 1.144 | 1.138 | 2020 | 2020 | 2038 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Badhoevedorp-Holendrecht) | 42 | 1.232 | 2026 | 2040 | 2 | |||
A10 Tweede Coentunnel | 54 | 58 | 2.152 | 2.152 | 2013 | 2013 | 2037 | |
A12 Lunetten - Veenendaal | 25 | 25 | 684 | 684 | 2012 | 2012 | 2033 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 17 | 14 | 360 | 360 | 2018-2020 | 2018-2020 | 2044 | |
Aflossing tunnels | 48 | 48 | 950 | 950 | ‒ | ‒ | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A15 Maasvlakte - Vaanplein | 112 | 112 | 2.252 | 2.252 | 2015 | 2015 | 2035 | |
A16 Rotterdam | 36 | 43 | 1.498 | 1.498 | ||||
A24 Blankenburgverbinding | 54 | 38 | 1.875 | 1.800 | 3 | |||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
A59 Rosmalen - Geffen | 1 | 2 | 272 | 272 | 2005 | 2005 | 2020 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A12 Ede - Grijsoord | 17 | 15 | 184 | 184 | 2016 | 2016 | 2032 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 16 | 10 | 459 | 456 | 2018 | 2018 | 2043 | |
A12/A15 Ressen - Oudbroeken | 36 | 36 | 4 | |||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden - Drachten | 6 | 6 | 168 | 168 | 2007 | 2007 | 2022 | |
N33 Assen - Zuidbroek | 14 | 14 | 340 | 340 | 2014 | 2014 | 2034 | |
Afrondingen | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven (NCW) | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | 5 | 5 | nvt | nvt | nvt | |||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) | 460 | 460 | nvt | nvt | nvt | |||
Afrondingen | ‒ 2 | ‒ 1 | nvt | nvt | nvt | |||
Totaal | 618 | 538 | 16.262 | 14.929 | ||||
Begroting (IF 12.04) | 618 | 538 | 16.262 | 14.929 |
Toelichting
1. De verlaging van het projectbudget met € 19 miljoen komt met name door dat een deel van de risicoreservering vrij is gevallen ten gunste van het deeltraject A9 Badhoevedorp - Holendrecht (- € 20,9 miljoen). Daartegenover zijn de bijdragen van derden hoger dan geraamd (+ € 1,9 miljoen).
2. Dit betreft het DBFM-contract voor het deeltraject A9 Badhoevedorp-Holendrecht. Deze is in 2020 ingepast.
3. Het projectbudget is verhoogd met aanvullend budget vanuit de NSL-reservering, conform het besluit van de minister (+ € 75 miljoen). Dit budget is nodig voor de aanvullende afspraken met de opdrachtnemer.
4. Dit betreft de dagvergoeding die RWS vooruitlopend op de inpassing van het DBFM-contract, verschuldigd is aan de opdrachtnemer.
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer
Realisatieprogramma Personenvervoer (13.03.01) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Benutten, betrouwbaarheid en capaciteit | |||||||
Be- en bijsturing toekomst | 5 | 4 | 15 | 15 | 2019 | 2019 | |
ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en expertisecentrum | 0 | 0 | 7 | 7 | 2015 | 2015 | |
Geluidsanering Spoorwegen | 19 | 30 | 609 | 609 | divers | divers | |
Programma Behandelen en Opstellen | 8 | 17 | 152 | 157 | divers | divers | 1 |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 0 | 1 | 27 | 27 | divers | divers | |
Verbeteraanpak stations | 2 | 1 | 11 | 12 | 2020 | 2020 | |
Verbeteraanpak trein | 3 | 5 | 43 | 51 | 2018/2019 | 2018/2019 | 2 |
Spoorcapaciteit 2030 | 31 | 15 | 135 | 45 | divers | divers | 3 |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Cameratoezicht op stations | 0 | 1 | 13 | 14 | 2017 | 2017 | |
Kleine stations | 13 | 0 | 18 | 18 | divers | divers | |
Toegankelijkheid stations | 42 | 40 | 496 | 496 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Aanleg ATBvv | 3 | 3 | 69 | 69 | divers | divers | |
Booggeluid | 1 | 0 | 3 | 3 | divers | divers | |
Fietsparkeren bij stations | 48 | 61 | 416 | 348 | divers | divers | 4 |
Kleine projecten personenvervoer | 5 | 9 | 23 | 27 | divers | divers | |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 8 | 9 | 35 | 24 | divers | divers | 5 |
Overwegenaanpak | 21 | 52 | 728 | 728 | divers | divers | |
Ontsnippering | 7 | 7 | 80 | 80 | divers | divers | |
Programma aanpak suïcidepreventie | 3 | 3 | 10 | 10 | 2021 | 2021 | |
Programma kleine functiewijzigingen | 17 | 28 | 380 | 450 | divers | divers | 6 |
Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten | 0 | 1 | 174 | 176 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 1 | 3 | 26 | 26 | 2020 | 2020 | |
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 0 | 3 | 408 | 413 | 2016 | 2016 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Vleuten - Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS) | 1 | 3 | 888 | 898 | divers | divers | 7 |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Den Haag CS perronsporen 11 en 12 | 2 | 1 | 65 | 65 | 2023-2025 | 2023-2025 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Rijswijk - Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 7 | 4 | 607 | 607 | 2017 | 2017 | |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Traject Oost | 22 | 22 | 239 | 239 | divers | divers | |
Regionale lijnen Gelderland | 0 | 0 | 15 | 15 | divers | divers | |
Zwolle - Herfte | 46 | 46 | 214 | 212 | 2021 | 2021 | |
Projecten Noord Nederland | |||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 27 | 25 | 139 | 131 | divers | divers | 8 |
Afrondingen | 0 | ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 340 | 391 | 6.046 | 5.972 | |||
Planuitwerkingsuitgaven binnen het realisatieprogramma | ‒ 9 | 8 | 8 | ||||
Afrekening voorschotten | 0 | 145 | 145 | ||||
Programma Realisatie | 340 | 382 | |||||
Budget Realisatie (IF 13.03.01) | 239 | 332 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 100 | ‒ 50 |
Toelichting
1. De binnen dit programma geraamde scope Opstellen Leeuwarden wordt uitgevoerd binnen het Programma Kleine functiewijzigingen. Het hiervoor geraamde budget (€ 4,8 miljoen) is overgeboekt naar dit programma.
2. Aangezien de verdere Verbeteraanpak Trein onderdeel is geworden van ‘Spoorcapaciteit 2030’ zijn de resterende, nog niet beschikte middelen (€ 8 miljoen) overgeboekt naar dit MIRT-project.
3. De post ‘Spoorcapaciteit 2030’ is ingericht om gerichte investeringen te kunnen doen ten aanzien van knelpunten en verbetermogelijkheden richting 2030. Onderdeel hiervan is de Verbeteraanpak Trein die samengaat met het doorvoeren van frequentieverhogingen. Om die reden is de post ‘Vervolgfase Beter en Meer’ hernoemd en integraal onderdeel van ‘Spoorcapaciteit 2030’. Verder zijn de onderstaande mutaties doorgevoerd om een belangrijk deel van de investeringen te kunnen doen:
• Vanuit de post ‘Kleine Functiewijzigingen’ is € 75 miljoen toegevoegd. Bij de Miljoenennota 2019 is dit toentertijd aan dit programma toegevoegd vanuit de aanvullende middelen van het Regeerakkoord met het oogmerk om investeringen in capaciteit te kunnen doen. Nu al deze investeringen worden ondergebracht onder ‘Spoorcapaciteit 2030’ worden deze middelen overgeboekt.
• Vanuit de post ‘Beter en Meer’ resteert € 8,1 miljoen van de Verbeteraanpak Trein A2 (frequentieverhoging Amsterdam-Eindhoven). Aangezien de verdere Verbeteraanpak Trein onderdeel is geworden van ‘Spoorcapaciteit 2030’ worden deze middelen overgeboekt.
• Vanuit de post ‘Multimodale Knoop Schiphol’ wordt € 7 miljoen overgeboekt ten behoeve van de landelijke dienstregeling 2023 en de hoogfrequente sprinter Schiphol/Hoofddorp-Amsterdam. Hierover heeft in het BO MIRT van het najaar 2019 besluitvorming plaatsgevonden.
7. Vanuit het klimaatakkoord is € 75 miljoen beschikbaar gesteld voor de cofinanciering van investeringen in fietsenstallingen bij OV-knooppunten. Daarnaast is er € 7,8 miljoen overgeboekt naar het programma beheer onderhoud en vervanging ter dekking van de kosten voor beheer en onderhoud van in realisatie genomen projecten.
8. De stijging van het projectbudget wordt veroorzaakt door toevoegingen vanuit een aantal projecten, voornamelijk OV-terminal Utrecht (€ 3,5 miljoen), Vleuten-Geldermalsen (€ 8,1 miljoen)
en Leeuwarden- Werpsterhoek (€ 1,4 miljoen). Daarnaast is het projectbudget op basis van een inventarisatie van nog uit te voeren werkzaamheden en rekening houdend met resterende risico’s verlaagd met € 0,9 miljoen. Dit bedrag is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
9. De binnen het programma behandelen en opstellen geraamde scope Opstellen Leeuwarden wordt uitgevoerd binnen het Programma Kleine functiewijzigingen. Het hierbij behorende budget (€ 4,8 miljoen) is toegevoegd. Bij de Miljoenennota 2019 is toentertijd € 75 miljoen toegevoegd aan dit programma vanuit de aanvullende middelen van het Regeerakkoord met het oogmerk om investeringen in capaciteit te kunnen doen. Nu al deze investeringen worden ondergebracht onder ‘Spoorcapaciteit 2030’ worden deze middelen, met uitzondering van € 0,6 miljoen ten behoeve van het project Zandvoort, overgeboekt naar het project ‘Spoorcapaciteit 2030’.
10. Het project is in dienst gesteld waarbij € 8,1 miljoen overgeboekt is naar het MIRT project Nazorg gereed gekomen lijnen en halten. Het resterende budget (€ 2,4 miljoen) is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
11. Het projectbudget is verhoogd met € 7,9 miljoen vanuit de beschikbare RA-middelen voor Regionale knelpunten. Hiervan is € 5,3 miljoen bestemd voor het tekort op het deelproject Spoorboog Hoogeveen en € 2,6 miljoen voor tractiemaatregelen op het deelproject Zwolle-Meppel ten behoeve van de sprinters en als aanvulling van het risicobudget. Daarnaast is € 4,7 miljoen overgeboekt naar artikel 14.03 ten behoeve van het project Spoorzone Groningen.
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer
Realisatieprogramma Goederenvervoer (13.03.02) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ProRail Projecten | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
Kleine projecten goederenvervoer | 2 | 1 | 2 | 1 | divers | divers | |
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 1 | 1 | 170 | 170 | divers | divers | |
PAGE risico reductie | 0 | 0 | 19 | 19 | divers | divers | |
Programma Emplacementen op orde | 7 | 5 | 60 | 60 | divers | divers | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Calandbrug | 1 | 0 | 161 | 161 | 2020/2021 | 2020/2021 | |
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 1 | 2 | 24 | 27 | divers | divers | 1 |
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 1 | 5 | 225 | 225 | divers | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Projecten Oost Nederland | |||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 9 | 11 | 136 | 136 | divers | divers | |
Overige projecten | |||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 1 | 0 | 8 | 2 | divers | divers | |
Afrondingen | ‒ 1 | 0 | |||||
Totaal uitvoeringsprgramma | 22 | 26 | 805 | 801 | |||
Planuitwerkingskosten realisatieprogramma t.l.v. IF 13.03.05 | ‒ 4 | ||||||
Afrekening voorschotten | 0 | ||||||
Programma Realisatie | 22 | 22 | |||||
Budget Realisatie (IF 13.03.02) | 22 | 22 |
Toelichting
1. Op basis van een inventarisatie van de resterende werkzaamheden en de nog te verwachten risico’s bleek het mogelijk het projectbudget te verlagen met € 3,5 miljoen. Dit bedrag is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoor (IF 20.05).
13.03.04 Planstudieprogramma personenvervoer
Planuitwerkingsprogramma Personenvervoer (13.03.04) | Budget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatieuitgaven op IF 13.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | 0 | ||||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 14 | 14 | divers | ||
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 71 | 61 | divers | 1 | |
Kleine projecten Personenvervoer | 9 | 2 | divers | ||
Regionale Knelpunten | 31 | 10 | divers | 2 | |
Reizigersfonds | 3 | 3 | nvt | ||
Geluidsmaatregelen HSL-Zuid | 69 | 73 | divers | ||
Prestatieverbetering HSL-Zuid | 62 | 62 | divers | ||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Maaslijn | 37 | 10 | divers | 3 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Sporen Schiedam-Rotterdam | 1 | 1 | divers | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 17 | 21 | divers | 4 | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Multimodale knoop Schiphol | 254 | 261 | divers | 5 | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
Studie en innovatiebudget | 31 | 31 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 599 | 549 | |||
Begroting (IF 13.03.04) | 599 | 549 |
Toelichting
1. Het projectbudget is (per saldo) opgehoogd met € 9,3 miljoen. Hier liggen de onderstaande oorzaken aan ten grondslag:
• Om het tracé Heerlen-Herzogenrath geschikt te maken voor het goederenvervoer met elektrisch materieel is het wegnemen van het ATB-NG eiland (inclusief de twee aanwezige niet actief beveiligde overwegen (NABO’s)) tussen Landgraaf en de Nederlands-Duitse grens noodzakelijk. Hiervoor is € 3,5 miljoen toegevoegd vanuit de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
• Venlo wordt gezien als multimodaal vervoersknooppunt. Op dit moment kunnen treinen tussen Venlo en Kaldenkirchen alleen op het rechterspoor rijden waardoor het baanvak kwetsbaar is in het geval van een versperring. Door linkerspoorbeveiliging aan te leggen kan treinverkeer bij verstoringen wel links gaan rijden. Voor deze oplossing wordt € 2,5 miljoen toegevoegd vanuit de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
• Er is € 4,7 miljoen in het Provinciefonds gestort ter dekking van 50% van het jaarlijkse exploitatietekort van de sneltrein Maastricht-Heerlen-Aken voor de periode tot en met 2031 (einde concessie).
• Het projectbudget is verhoogd met € 6,7 miljoen in verband met de in oktober 2019 aangekondigde tijdelijke pilot tot uiterlijk eind 2024 met een doorgetrokken nachttrein uitgevoerd door NS in samenwerking met Österreichische Bundesbahnen (ÖBB).
6. Naar aanleiding van de Bestuurlijke overleggen (BO-MIRT) in het najaar van 2019 is het projectbudget verhoogd. Ten behoeve van de uitbreiding perroncapaciteit Heerlen oost is € 2,6 miljoen toegevoegd. Daarnaast hebben IenW en de regio afgesproken de benodigde middelen voor de verbetering van de transfer van het station Nijmegen Heyendaal beschikbaar te stellen (€ 6,5 miljoen). Tot slot is een bijdrage van € 12,5 miljoen toegezegd voor HOV-3, een hoogwaardige busverbinding tussen station Eindhoven en Eindhoven Airport. In totaal wordt € 21,6 miljoen toegevoegd vanuit de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
7. Na het ondertekenen van de Bestuursovereenkomst is de eerder gemaakte reservering ten behoeve Maaslijn (€ 1 miljoen) toegevoegd vanuit de reguliere investeringsruimte Spoor (IF 20.05). Daarnaast zal de Provincie Limburg naar aanleiding van de bestuurlijk afspraken over de Maaslijn € 26,4 miljoen aan reeds ontvangen bijdragen terugbetalen aan IenW. Hiermee ontstaat een IenW-budget van € 37 miljoen.
8. In het projectbudget was rekening gehouden met 50% bijdragen vanuit de regio. Aangezien een aantal van de gerealiseerde projecten uiteindelijk lager is uitgevallen qua kosten dan eerder geraamd zijn de verwachte bijdragen van derden bijgesteld met € 3,2 miljoen. Daarnaast is € 0,2 miljoen overgeboekt naar 13.03.01 in verband met de faseovergang van het deelproject «Aanpassing overwegschakeling Engweg».
9. Naar aanleiding van besluitvorming in het BO MIRT van het najaar 2029 wordt € 7 miljoen overgeboekt naar het programma Spoorcapaciteit 2030 ten behoeve van de landelijke dienstregeling 2023 en de hoogfrequente sprinter Schiphol/Hoofddorp-Amsterdam.
13.03.05 Planstudieprogramma goederenvervoer
Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer (13.03.05) | Budget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma IF 13.03.02 | 4 | ||||
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 22 | 26 | divers | ||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde Risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 22 | 26 | |||
Begroting (IF 13.03.05) | 22 | 26 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
13.04 Geïntegreerde contractvormen
Geïntegreerde contractvormen Spoorwegen (13.04) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | eind contract | |
Beschikbaarheidsvergoeding1 | 163 | 162 | 0 | 3.636 | 2007 | 2007 | ||
Rente- en belastingaanpassingen2 | ‒ 3 | 3 | 0 | ‒ 126 | ||||
Diverse afrekeningen etc.3 | 28 | 0 | 0 | 83 | ||||
Totaal | 188 | 165 | 0 | 3.593 | ||||
Begroting (IF 13.04) | 188 | 165 | 3.593 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
14.01.03 Realistieprogramma
Realisatieprogramma Regionaal, lokale infra-structuur (14.01.03) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Amstelveenlijn | 16 | 15 | 80 | 80 | 2020 | ||
Utrecht, tram naar de Uithof | 0 | 31 | 112 | 112 | 2018 | 1 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 0 | 1 | 211 | 211 | 2021 ‒ 2023 | ||
Rotterdamsebaan | 98 | 103 | 285 | 285 | regio | ||
Afrondingen | ‒ 1 | ‒ 1 | |||||
Totaal | 113 | 149 | 688 | 688 | |||
Begroting (IF 14.01.03) | 113 | 149 |
Toelichting
1. Gelet op de onzekerheid of in 2020 alle noodzakelijke documenten beschikbaar zijn om de subsidie van het project Uithoflijn vast te stellen en over te gaan tot het overmaken van het laatste termijnbedrag, is dit bedrag verschoven naar 2021
14.01.02 Planuitwekingsprogramma
Planuitwerkingsprogramma Regionaal, lokale infrastructuur (14.01.02) | Budget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Overige projecten en reserveringen | 48 | 49 | nvt | ||
Projecten in voorbereiding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 48 | 49 | |||
Begroting (IF 14.01.02) | 48 | 49 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
14.03 Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn
Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (14.03) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 25 | 25 | 71 | 73 | |||
14.03.02 Regionale Mobiliteit | 0 | 0 | 587 | 587 | |||
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Afronding | |||||||
Afrekening voorschotten | 0 | 0 | |||||
Totaal | 30 | 30 | 663 | 665 | |||
Begroting (IF 14.03) | 30 | 30 | 663 | 665 | |||
LMCA Spoor: sporendriehoek (IF 13.03.01) | 25 | 136 | |||||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 30 | 55 | 663 | 801 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
15.03.01 Realisatieprogramma
Realisatieprogramma Hoofdvaarwegennet (15.03.01) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Openstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Beter Benutten | 0 | 0 | 16 | 18 | ‒ | ‒ | |
Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen | 2 | 2 | 101 | 101 | 2018 | 2018 | |
Walradarsystemen | 1 | 0 | 26 | 26 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 0 | 0 | 13 | 13 | 2020 | 2020 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 2 | 0 | 13 | 13 | 2022 | 2023 | |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingshavens Merwedes | 4 | 6 | 20 | 20 | 2021 | 2021 | |
Nieuwe Sluis Terneuzen | 176 | 180 | 955 | 955 | 2022 | 2022 | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 9 | 21 | 641 | 641 | 2023 | 2023 | |
Wilhelminakanaal Tilburg | 0 | 2 | 99 | 96 | 2019 | na 2019 | |
Herbouw Sluis II Wilhelminakanaal | 1 | ‒ | 5 | 6 | 2023 | 2023 | |
Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en opwaardering tot Veghel | 0 | 0 | 431 | 431 | 2015 | 2015 | |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Toekomstvisie Waal | 13 | 14 | 136 | 136 | 2024 | 2022-2024 | |
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 1 | 0 | 65 | 65 | 2017 | 2017 | |
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 6 | 4 | 169 | 169 | 2023 | 2023 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
Vaarweg Lemmer - Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 0 | 0 | 284 | 284 | 2019 | 2019 | |
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 0 | 0 | 39 | 39 | 2017 | 2017 | |
Overige projecten | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 0 | 0 | 1 | 1 | |||
Afrondingen | 1 | 1 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 216 | 230 | 3.014 | 3.014 | |||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerking | 4 | 2 | |||||
Programma Realisatie | 220 | 232 | 3.014 | 3.014 | |||
Budget Realisatie (IF 15.03.01) | 176 | 171 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 42 | ‒ 61 |
15.03.02 Planstudieprogramma
Verkenningen en planuitwerkingen Hoofdvaarwegennet (15.03.02) | Budget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ‒ 33 | ‒ 30 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 11 | 12 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 250 | 250 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 6 | 6 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden | 65 | 65 | nnb | nnb | |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 27 | 36 | 2023 | 2023 | 1 |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 151 | 151 | 2024-2026 | 2024-2026 | |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 36 | 36 | 2026-2028 | 2026-2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 27 | 27 | 2023-2024 | 2021-2022 | 2 |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 103 | 102 | 2023-2025 | 2023-2025 | |
Overige projecten en reserveringen | 786 | 560 | 3 | ||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Verbreding sluiscomplex Kornwerderzand | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2; reservering verkenning bruggen (AP) | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Kreekraksluizen | 2026-2028 | ||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Verkenning IJssel fase 2 | 2028 | ||||
Overige projecten in voorbereiding | 2018-2020 | ||||
Gesignaleerde risico's | |||||
afrondingen | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 1.439 | 1.225 | |||
Begroting (IF 15.03.02) | 1.439 | 1.225 |
Toelichting
1. Vanuit het projectbudget voor Vaarweg IJsselmeer is € 8,5 miljoen overgeboekt naar de Reservering verbreding sluiscomplex Kornwerderzand ten behoeve van de verdieping van de vaargeul.
2. Er is vertraging ontstaan als gevolg van het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS).
3. Als gevolg van de bouw van windparken op de Noordzee (samenhangend met de Routekaart 2023 en 2030) zijn aanvullende maatregelen nodig om de scheepvaartveiligheid te borgen. Daartoe is € 241 miljoen ontvangen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waarvan reeds € 20 miljoen is overgeboekt aan het ministerie van Defensie voor personele kosten met betrekking tot de Kustwacht. Op artikel 15 is € 221 miljoen gereserveerd voor de implementatie van de maatregelen.
15.04 Geïntgreerde contractvormen
Geïntegreerde contractvormen Hoofdvaarwegennet (15.04) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen | 23 | 17 | 422 | 422 | 2019 | 2019 | 2046 | |
Zeetoegang IJmond | 19 | 46 | 1.021 | 1.021 | 2022 | 2022 | 2045 | |
Projecten Oost Nederland | ||||||||
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 11 | 10 | 157 | 157 | 2020 | 2020 | 2047 | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
Keersluis Limmel | 3 | 3 | 87 | 87 | 2018 | 2018 | 2048 | |
Afrondingen | ‒ 1 | |||||||
Totaal | 56 | 75 | 1.687 | 1.687 | ||||
Begroting (IF 15.04) | 56 | 75 |
17.02 Betuweroute
Betuweroute (17.02) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Betuweroute | 0 | 0 | 4.886 | 4.895 | 2007 | ||
Begroting (IF 17.02) |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
17.03 HSL-Zuid
HSL-Zuid (17.03) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
HSL-Zuid (IF 17.03.01) | 4 | 4 | 6145 | 6.145 | 2009 | 2009 | |
HSL-Zuid hoofdwegen (IF 17.03.03) | 0 | 1012 | 1012 | ||||
HSL-Zuid spoorwegen (IF 17.03.02) | 0 | 115 | 115 | ||||
Begroting (IF 17.03) | 4 | 4 | 7272 | 7272 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR)
Project Mainportontwikkeling Rotterdam (17.06) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | |||||||
Uitvoeringsorganisatie | 0 | 0 | 20 | 24 | nnb | nnb | 1 |
750 ha | 0 | 0 | 30 | 30 | nnb | nnb | |
Groene verbinding | 0 | 0 | 31 | 31 | 2011 | 2011 | |
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | |||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 0 | 0 | 0 | 2 | 2007 | 2007 | 2 |
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 2 | 1 | 103 | 115 | nnb | nnb | 3 |
Landaanwinning | 0 | 0 | 742 | 742 | 2013 | 2013 | |
BTW Buitencontour | 0 | 0 | 138 | 138 | 2013 | 2013 | |
Onvoorzien | 8 | 5 | 99 | 80 | nnb | nnb | 4 |
Afrondingsverschillen | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Programma | 11 | 7 | 1.164 | 1.162 | |||
Begroting (IF 17.06) |
Toelichting
1. Vanwege de afronding van de werkzaamheden wordt het restantbudget van de uitvoeringsorganisatie overgeboekt naar het budget onvoorzien.
2. Vanwege de afronding van de werkzaamheden wordt het restantbudget van het onderdeel Voorfinanciering FES monitoringsprogramma overgeboekt naar het budget onvoorzien.
3. Vanwege de afronding van de werkzaamheden wordt het restantbudget van het onderdeel Voorfinanciering FES natuurcompensatie overgeboekt naar het budget onvoorzien.
4. Vanwege de afronding van de werkzaamheden worden de restantbudgetten zoals hierboven genoemd overgeboekt naar het budget onvoorzien.
17.07 ERTMS
ERTMS (17.07) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ERTMS | |||||||
Realisatiefase | 95 | 176 | 2.347 | 2.359 | divers | divers | 1 |
Planuitwerkingsfase | 3 | 4 | 95 | 95 | divers | divers | |
Afrondingsverschillen | 1 | ||||||
Afrekening voorschotten | 7 | ||||||
Programma | 99 | 181 | 2.449 | 2.454 | |||
Begroting (IF 17.07) | 61 | 156 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 38 | ‒ 25 |
Toelichting
1. De verlaging van het realisatiebudget met € 12 miljoen wordt enerzijds veroorzaakt doordat de eerder toegekende EU-subsidie voor de realisatie van ERTMS (baseline 3) op de infrastructuur tussen Kijfhoek en Roosendaal is vervallen omdat de in het subsidiecontact vastgelegde termijn waarbinnen de werkzaamheden gerealiseerd moesten worden niet wordt gehaald. Daarnaast is een € 1,4 miljoen overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII ter dekking van de kosten van de opdrachtgeversunit die via de beleidsbegroting verantwoord worden.
17.08 ZuidasDok
ZuidasDok (17.08) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ZuidasDok | 2032-2036 | 2028 | 1 | ||||
Projectorganisatie en voorbereiding | 10 | 18 | 282 | 282 | |||
OVT incl. keerspoor | 30 | 33 | 390 | 390 | |||
Tunnel en A10 | 8 | 29 | 823 | 823 | |||
Generiek en ruimtelijke inrichting | 7 | 6 | 176 | 176 | |||
Afrondingen | 1 | ||||||
Programma | 56 | 86 | 1.671 | 1.671 | |||
Begroting (IF 17.08) | 56 | 86 |
Toelichting
1. Met een brief is de kamer geïnformeerd over de stand van zaken bij project Zuidasdok (Kamerstukken 32668 nr. 15).
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (17.10) | Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | |||||||
Realisatiefase | 204 | 166 | 1.741 | 1.637 | |||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 3 | 6 | 263 | 275 | 2017 | 2017 | 1 |
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 58 | 28 | 138 | 138 | 2021 | 2021 | |
PHS: Meteren - Boxtel | 16 | 13 | 53 | 53 | 2026-2028 | 2026-2028 | |
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 62 | 53 | 351 | 339 | 2023-2025 | 2023-2025 | 2 |
OV-SAAL korte termijn | 0 | 0 | 630 | 630 | 2016 | 2016 | |
OV-SAAL middellange termijn | 23 | 20 | 64 | 63 | 2026-2028 | 2026-2028 | |
PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen) | 41 | 45 | 242 | 139 | |||
afrondingen | 1 | ||||||
Planuitwerkingsfase | 2.517 | 2.630 | |||||
Corridor Alkmaar-Amsterdam | |||||||
Corridor Amsterdam-Utrecht-Eindhoven | |||||||
Corridor Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen | |||||||
Corridor Breda-Eindhoven | |||||||
Corridor Den Haag– Rotterdam | |||||||
Corridor OV SAAL middellange termijn | |||||||
Routering goederenvervoer Zuid-Nederland | |||||||
Overige (planstudiekosten) | |||||||
Afrekening voorschotten | |||||||
Programma | 204 | 166 | 4.258 | 4.267 | |||
Begroting (IF 17.07.01) | 161 | 151 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 43 | ‒ 15 |
Toelichting
1. Op basis van een inventarisatie van de resterende werkzaamheden en de nog te verwachten risico’s bleek het mogelijk het projectbudget van DSSU (Doorstroomstation Utrecht) te verlagen met € 12,1 miljoen. Deze vrijval is toegevoegd aan het planuitwerkingsbudget (17.10.02)
2. In verband met het afgeven van een realisatiebeschikking is ht realisatiebudget PHS Rijswijk Rotterdam verhoogd met € 12,1 miljoen vanuit het planuitwerkingsbudget.
Projectomschrijving | huidig | vorig | voorkeursbeslissing | |
---|---|---|---|---|
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
A9 Rottepolderplein | 31 | 31 | nnb | |
Amsterdam Zuid 5e en 6e spoor | 165 | 165 | nnb | |
OV Wonen Utrecht | 150 | 1 | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
A15 Papendrecht-Gorinchem | 337 | 337 | 2020 | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||
A2 Den Bosch-Deil | 462 | 463 | 2020 | |
A58 Breda-Tilburg | 54 | 54 | nnb | |
Totaal verkenningsprogramma | 1.199 | 1.050 | ||
Begroting (IF 20.01) | 1.199 | 1.050 |
Toelichting
1. Het Rijk, Provincie Utrecht (PU), de bestuurlijke regiovertegenwoordiging U10 en gemeente Utrecht (GU) hebben in het BO MIRT november 2019 besloten tot een MIRT-verkenning ‘OV en wonen in en rond Utrecht’. Hiervoor hebben partijen € 380 miljoen gereserveerd. Het aandeel van IenW is € 150 miljoen. Het bedrag is gebaseerd op prijspeil 2019 en inclusief BTW.
20.02 Korte termijn maatregelen
Projectomschrijving | huidig | vorig | voorkeursbeslissing | |
---|---|---|---|---|
Projecten Nationaal | ||||
Korte termijn aanpak files | 10 | 10 | Nvt | |
Totaal korte termijn maatregelen | 10 | 10 | ||
Begroting (IF 20.02) | 10 | 10 |
20.03 Reserveringen
Projectomschrijving | huidig | vorig | voorkeursbeslissing | |
---|---|---|---|---|
Gebiedsprogramma's | ||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Gebiedsprogramma Amsterdam | 170 | 170 | nnb | |
Stedelijk Openbaar Vervoer Utrecht | 29 | 23 | Nvt | 1 |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
Gebiedsprogramma Rotterdam - Den Haag | 200 | 200 | nnb | |
Stedelijk Openbaar Vervoer Den Haag-Rotterdam | 50 | 50 | Nvt | |
Reserveringen | ||||
BenO Caribisch Nederland | 52 | 69 | Nvt | 2 |
Maatregelenpakket spoorgoederenvervoer | Nvt | |||
ERTMS | 300 | 300 | Nvt | |
Kustwacht SAR/ETV | 138 | 138 | Nvt | |
Slimme en duurzame mobiliteit | 73 | 60 | Nvt | 3 |
Schone Lucht Akkoord | 46 | 50 | Nvt | |
BioLNG | 5 | 4 | ||
Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 500 | 5 | ||
Afrondingen | ‒ 1 | ‒ 1 | ||
Totaal reserveringen | 1.562 | 1.059 | ||
Begroting (IF 20.03) | 1.562 | 1.059 |
Toelichting
1. Vanuit de gemaakte afspraken in het Bestuurlijk Overleg in het najaar 2019 is besloten om € 6 miljoen te reserveren voor het programma Stedelijk Openbaar Vervoer Utrecht.
2. Dit betreft de overboeking van de op het Infrastructuurfonds gereserveerde middelen voor Beheer en onderhoud Caribisch Nederland. Vanwege de staat van de infrastructuur en het verkrijgen van kritische massa is een intensivering noodzakelijk op het gebied van beheer en onderhoud.
3. Naar aanleiding van de gemaakte afspraken in de Bestuurlijke Overleggen in het najaar 2019 is € 40 miljoen toegevoegd aan het gereserveerde budget voor Slimme en duurzame mobiliteit als rijksbijdrage. De dekking komt uit de Investeringsruimte van Hoofdwegenet en Spoor. Daartegenover is vanuit de reeds aanwezige middelen € 22,7 miljoen vrijgemaakt om de programma's in het kader van Slimme en Duurzame Mobiliteit vorm te geven. Hiertoe heeft een overboeking plaatsgevonden naar HXII voor programma en apparaat. Tevens is voortvloeiend uit gemaakte afspraken in het kader van de Brede DoelUitkering voorhet jaar 2020 € 4,9 miljoen overgeboekt naar artikel 25 op HXII.
4. Dit betreft de reservering van middelen ten behoeve van een alternatieve regeling bioLNG. Het gaat over de stimulering van de doorontwikkeling naar bioLNG als schonere brandstof voor zwaar vrachtverkeer voor twee jaar. De dekking is gevonden uit de gereserveerde meeropbrengsten uit de tariefverhoging Eurovignet binnen de Investeringsruimte Hoofdwegennet.
5. In december 2019 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat bekend gemaakt tien jaar lang € 50 miljoen per jaar voor verkeersveiligheid te hebben vrijgemaakt binnen de begroting. De dekking komt uit de generieke investeringsruimte.