Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (t+1) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 75.215 | 156.412 | 6.180 | ‒ 162.259 | 333 | |
Uitgaven | 74.622 | 156.078 | 3.140 | ‒ 159.218 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 0% | 0% | ||||
20.01 Verkenningen | 7.900 | 12.786 | ‒ 1.574 | ‒ 11.212 | 0 | |
20.02 Korte termijn mobiliteitsmaatregelen | 0 | |||||
20.03 Reserveringen | 66.722 | 139.576 | 8.430 | ‒ 148.006 | 0 | |
20.03.01 Gebiedsprogramma's | 17.722 | 36.500 | ‒ 36.500 | 0 | ||
20.03.02 Overige reserveringen | 49.000 | 103.076 | 8.430 | ‒ 111.506 | 0 | |
20.04 Generieke Investeringsruimte | 0 | |||||
20.05 Investeringsruimte | 3.716 | ‒ 3.716 | 0 | 0 | ||
20.05.01 Investeringstruimte Hoofdwegennet | 1.046 | ‒ 1.046 | 0 | |||
20.05.02 Investeringstruimte Spoorwegen | 2.670 | ‒ 2.670 | 0 | 0 | ||
20.05.03 Investeringstruimte Hoofdvaarwegennet | 0 | 0 | ||||
Ontvangsten | 0 | |||||
20.09 Ontvangsten |
Toelichting
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij 2e suppletoire begroting in 2020 van € 162,6 miljoen worden met name veroorzaakt door aanspraak op de verkenningen en reserveringen, zoals degebiedsprogramma’s Stedelijk OV Den Haag/Rotterdam en Utrecht en Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB) en de kortetermijnmaatregelen A2 Den Bosch-Deil. De afspraken met de regio's en de totstandkoming van de specifieke uitkering nemen meer tijd in beslag dan voorzien. Daarnaast vindt er een overheveling plaats voor de uitvoering van de regeling Investeringsimpuls SPV.
Uitgaven
20.01 Verkenningen
De mutatie 2e suppletoire begroting (- € 11,2 miljoen) betreft een saldomutatie bij de kortetermijnmaatregelen A2 Den Bosch-Deil, die zijn toegelicht bij de verplichtingen.
20.03 Reserveringen
De mutatie 2e suppletoire begroting betreft onder andere het doorschuiven van saldi op de gebiedsprogramma's. Dit valt uiteen in: Stedelijk OV Den Haag/Rotterdam (€ 9,1 miljoen) en Stedelijk OV Utrecht (14,0 miljoen) en Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB à € 9,9 miljoen).
Bij de overige reserveringen is het saldo Slimme/duurzame mobiliteit (€ 39,7 miljoen) en de reservering BenO CN (€ 14,5 miljoen) doorgeschoven. Het vormgeven van de afspraken neemt meer tijd in beslag dan voorzien.
Daarnaast vindt er een overheveling plaats van €50 mln. euro naar het jaar 2020 voor de uitvoering van de regeling Investeringsimpuls SPV vanuit de Reservering Strategisch Plan Verkeersveiligheid op artikel 20. Tevens is een ophoging van €50 miljoen aanvullend verplichtingenruimte benodigd.