Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020
Art. | Uitgaven 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 8.778.923 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 10.243.479 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Verduurzaming industrie | 2 | ‒ 42.787 |
Noodloket TOGS | 2 | ‒ 775.000 |
Tegemoetkoming vaste lasten | 2 | ‒ 120.000 |
Bedrijfssteun | 2 | ‒ 100.000 |
Co-investment venture capital instrument / EIF | 3 | ‒ 32.462 |
Thematische Technology Transfer | 3 | ‒ 27.548 |
Innovatieregelingen artikel 4 | 4 | ‒ 38.498 |
Maatregelen voor CO2-reductie | 4 | ‒ 11.597 |
COVA-heffing | 4 | ‒ 14.000 |
Uitkoopregeling | 4 | ‒ 11.765 |
Schadevergoedingen | 5 | 160.000 |
Waardedaling en immateriële schade Groningen | 5 | 303.000 |
Overige mutaties | ‒ 63.432 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2020 | 9.469.390 |
Toelichting
Verduurzaming industrie
De uitfinanciering van de aangegane verplichtingen voor de DEI+ en TSE valt lager valt uit dan eerder is geraamd. Daarnaast is er bij twee specifieke projecten vertraging ontstaan door o.a. een Europese staatssteuntoets.
Noodloket TOGS
Het budget wordt verlaagd. Deze verlaging vloeit terug naar het generale beeld. Na de laatste uitbetalingen wordt de eindbalans opgemaakt, waarna een tekort generaal wordt aangevuld en een overschot terugvloeit naar het generale beeld.
Tegemoetkoming vaste lasten
Het budget voor de TVL wordt met € 300 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de TVL 1.0 wordt gedaan dan het aanvankelijk geraamde budget. Daarnaast wordt het budget voor de TVL 2.0 met € 180 mln verhoogd, waarvan € 140 mln voor verbreding van de TVL en met € 40 mln voor een eenmalige opslag voor ondernemingen met een eet- of drinkgelegenheid. De Kamer is hierover op 27 oktober 2020 geïnformeerd met de brief over de economische impact van het coronavirus en contactbeperkende maatregelen.
Bedrijfssteun
Ten behoeve van de lening aan Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)is € 100 mln verschoven naar 2021 omdat de verwachting is dat SGR pas in 2021 aanspraak zal maken op de lening.
Co-investment venture capital instrument/EIF
Deze mutatie betreft de verdeling van de middelen van het Co-investment venture capital instrument / EIF ten behoeve van de Seed Capital regeling, de regeling Vroegefasefinanciering en een investering ten behoeve van het fotonica ecosysteem. Het Co-investment venture capital instrument is conform de machtigingswet Invest-NL overgedragen aan Invest-NL.
Thematische Technology Transfer
Omdat de uitgaven voor zowel het subsidie als het leningen gedeelte van deze regeling plaatsvinden op basis van de liquiditeitsbehoefte, is de raming van de middelen aangepast naar het jaar waarin ze nodig zijn. Het budget dat aanvankelijk in 2020 was geraamd is daardoor verschoven naar latere jaren.
Innovatieregelingen artikel 4
Een deel van de voor de DEI+ en de MOOI beschikbare middelen zal niet worden benut. De niet-bestede middelen bij de DEI+ (€ 30,4 mln) zijn voor een groot deel overgeheveld naar artikel 2 van de EZK-begroting en daar ingezet om de laboratoriuminfrastructuur van TNO te verbeteren en om twee onderzoeksvoorstellen van NWO te financieren. De onderuitputting bij de MOOI (€ 8,1 mln) wordt voornamelijk veroorzaakt doordat alle betalingen die in 2020 op de openstelling 2020 werden verwacht doorschuiven naar 2021.
Maatregelen voor CO2-reductie
Op het budget dat gereserveerd was voor de nadeelcompensatie voor de sluiting van de Hemweg-centrale is sprake van een meevaller, omdat deze nadeelcompensatie lager is uitgevallen dan eerder ingeschat. Deze meevaller (€ 11,6 mln) vloeit terug naar de algemene middelen.
COVA-heffing
De COVA-heffing is een opslag die wordt geheven op aardolieproducten in Nederland en is bedoeld voor het financieren van het aanhouden van strategische olievoorraden door de Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA). Als gevolg van de coronacrisis is er minder getankt. Hierdoor is er minder voorraadheffing opgehaald en wordt er ook minder uitgekeerd aan COVA.
Uitkoopregeling
Voor de uitkoop van huiseigenaren die loodrecht onder hoogspanningslijnen wonen is in 2020 € 23,6 mln beschikbaar. Op dit budget wordt een onderuitputting verwacht van € 11,8 mln vanwege een beperkt beroep op de regeling.
Schadevergoedingen
Naar aanleiding van nieuwe ramingen van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) worden de uitgaven voor de schade verhoogd met € 160 mln. Deze kosten worden conform gebruikelijke systematiek aan de NAM gefactureerd.
Waardedaling en immateriële schade Groningen
Dit betreft een bijstelling van de raming voor verwachte uitgaven door het IMG voor de vergoeding van de waardedaling van woningen in Groningen en de vergoeding van immateriële schade in Groningen. Deze kosten worden via een heffing bij de NAM in rekening gebracht en worden in 2021 op de EZK-begroting terug ontvangen.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020
Art. | Ontvangsten 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 4.903.988 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 4.923.144 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Veiling 5G-frequenties | 1 | 822.586 |
High Trust | 1 | 75.316 |
COVA-heffing | 4 | ‒ 14.000 |
Bijstelling ETS-raming | 4 | ‒ 10.000 |
Ontvangsten NAM | 5 | 148.300 |
Aardgasbaten | 5 | ‒ 411.000 |
Verlaging raming inkomsten mijnbouwwet | 5 | ‒ 130.000 |
Overige mutaties | 1.190 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2020 | 5.405.536 |
Toelichting
Veiling 5G-frequenties
De veilingen van de zogenoemde frequentiebanden voor 700, 1400 en 2100 Megahertz zijn in juli 2020 afgerond. De opbrengst van deze veiling bedraagt € 1,23 mld, waarvan een eerste termijn van € 0,822 mld in 2020 is ontvangen. De opbrengst van de veiling wordt overeenkomstig de afspraken in 2020 en 2021 betaald.
High Trust
Op basis van de huidige realisatie wordt de raming van de boeteontvangsten met € 75,3 mln verhoogd. Dit vanwege de ontvangst van boetes die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgelegd aan vier grote sigarettenfabrikanten. De ACM is onafhankelijk in de keuze al dan niet een boete op te leggen. Het bedrag aan boetes dat feitelijk wordt ontvangen, kan daarom fors fluctueren en is moeilijk te ramen.
COVA-heffing
Zie toelichting COVA-heffing bij de uitgaven.
Bijstelling ETS-raming
Jaarlijks wordt op basis van een prijsverwachting en te veilen ETS-rechten een raming gemaakt van de ETS-ontvangsten. Het aantal te veilen rechten hangt af van hoeveel rechten er terecht komen in de Marktstabiliteitsreserve (MSR), en die om die reden niet worden geveild. Voor 2020 wordt verwacht dat er € 10 mln aan ETS-ontvangsten minder wordt gerealiseerd dan oorspronkelijk begroot.
Ontvangsten NAM
NAM vergoedt de uitgaven aan schadevergoedingen, waardedalingen en immateriële schade in Groningen. Ook de hierbij behorende uitvoeringskosten van RVO.nl worden door NAM vergoed.
Aardgasbaten
De raming van de aardgasbaten wordt naar beneden bijgesteld als gevolg van de ontwikkeling van de gasprijs. De lage gasprijs werkt door op de dividendinkomsten uit EBN en de inkomsten uit de mijnbouwwet. In de raming voor de dividendontvangsten van EBN zijn naast de prijs ook de operationele kosten en eventuele bijstortingen betrokken.
Verlaging raming inkomsten mijnbouwwet
De ontvangstenraming in het kader van de Mijnbouwwet voor 2020 wordt met een bedrag van € 130 mln naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling hangt samen met de aanpassing van de Mijnbouwwet. Sinds 2018 valt het Groningenresultaat van NAM ook onder de Mijnbouwwet en worden de inkomsten geconsolideerd met de resultaten uit de kleine velden. Het resultaat van NAM valt daardoor lager uit en dat heeft geleid tot een teruggave van de Belastingdienst.