Overzicht niet-juridisch verplichte uitgaven in 2020
In onderstaand overzicht wordt, conform de wens van de Tweede Kamer, per subartikel aangegeven welk deel van de geraamde uitgaven juridisch- en niet juridisch verplicht is en wat in grote lijnen de bestemming is van de niet-juridisch verplichte uitgaven. In de toelichting op de beleidsartikelen (hoofdstuk 3, onderdeel D2) wordt nader ingegaan op de juridisch verplichte uitgaven.
Art.nr. | Naam artikel (€ tot. uitg.art.) | (Geraamde uitgaven) | Juridisch verplichte uitgaven | % | Niet – juridisch verplichte uitgaven | % | Bestemming van de niet – juridisch verplichte uitgaven |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Versterkte internationale rechtsorde | 125.788 | 79.069 | 63% | 46.719 | 37% | – Programma’s internationaal recht – Jaarlijkse bijdrage OHCHR – Centrale en decentrale mensenrechtenprogramma’s – Gastlanduitgaven voor tribunalen, waarvan twee gehuisvest in Vredespaleis |
2 | Veiligheid en stabiliteit | 283.826 | 241.568 | 85% | 42.258 | 15% | – Contraterrorsisme activeiten – Cybersecurity activiteiten – Programma’s op het snijvlak van vrede, veiligheid en ontwikkeling uit het Stabiliteitsfonds – Training voor buitenlandse diplomaten – Matra programma’s gefinancierd door posten in Matra doellanden – Shiraka programma’s |
3 | Effectieve Europese samenwerking | 9.069.744 | 9.068.883 | 100% | 862 | 0% | – Onderzoeks- programma’s gerelateerd aan gevolgen Brexit |
4 | Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden | 54.198 | 27.465 | 51% | 26.733 | 49% | – Kosten voor visumverlening Kosten voor reisdocumenten – Investeringen in consulaire informatiesystemen – Uitgaven ten behoeve van publieksdiplomatie op de posten en BZ. – Uitgaven voor de Bezoekersprogramma’s – Strategische beleidscommunicatie – Inkomende en uitgaande Staats- en werkbezoeken – Uitgaven ten behoeve van het Corps Diplomatique – Programma’s ten behoeve van Chinastrategie – Verbetering van bilaterale betrekkingen – Bevordering van multilaterale samenwerking mensenrechten, democratisering en goed bestuur en internationale juridische en justitiële samenwerking |
Totaal aan niet verplichte uitgaven | 116.571 |
NB. In de tabel kunnen afrondingsverschillen voorkomen.
2.3 Meerjarenplanning beleidsdoorlichtingen
Art | Naam artikel / beleidsdoelstelling | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Geheel |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
realisatie | planning | Artikel? | |||||||
1 | Versterkte internationale rechtsorde | X | Ja | ||||||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | ||||||||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | ||||||||
1.3 | Gastlandbeleid internationale organisaties | ||||||||
2 | Veiligheid en stabiliteit | X1 | Ja | ||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | ||||||||
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | ||||||||
2.3 | Wapenbeheersing | X2 | |||||||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | ||||||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | X3 | |||||||
3 | Effectieve Europese samenwerking | X | Ja | ||||||
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | ||||||||
3.2 | Europees Ontwikkelingsfonds | X | |||||||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | ||||||||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie | ||||||||
4 | Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden | X | Ja | ||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | ||||||||
4.2 | Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren | ||||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | ||||||||
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen |
De beleidsdoorlichtingen van beleidsdoelstelling 2.1 en 2.2 zijn omgezet in een beleidsdoorlichting voor het gehele beleidsartikel 2 in 2022.
2.4 Overzicht risico regelingen
Overzicht risicoregelingen
Artikel | Omschrijving | Uitstaande | Geraamd te | Geraamd te | Uitstaande | Geraamd te | Geraamd te | Uitstaande | Garantie-plafond (jaarlijks) | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
garanties in 2018 | verlenen in 2019 | vervallen in 2019 | garanties in 2019 | verlenen in 2020 | vervallen in 2020 | garanties in 2020 | ||||
Effectieve Europese samenwerking | Raad van Europa | 176.743 | 176.743 | 0 | 0 | 176.743 | 176.743 | |||
Totaal | 176.743 | 0 | 0 | 176.743 | 0 | 0 | 176.743 | 0 | 176.743 |
Artikel | Omschrijving | Uitgaven 2018 | Ontvangsten 2018 | Stand risico voorziening 2018 | Saldo 2018 | Uitgaven 2019 | Ontvangsten 2019 | Stand risico voorziening 2019 | Saldo 2019 | Uitgaven 2020 | Ontvangsten 2020 | Stand risico voorziening 2020 | Saldo 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 3 | Raad van Europa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raad van Europa
De garanties voor de Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa zijn vastgesteld in EUR en laten geen verandering zien. De Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa is in 1956 opgericht met het doel om de Raad van Europa eigen financiële middelen te geven om zelfstandig activiteiten te kunnen uitvoeren. De bank verstrekt leningen voor uitvoering van projecten aan overheden en andere instanties op de volgende drie gebieden: integratie van vluchtelingen en migranten, duurzame en inclusieve (economische) groei, en klimaat. Het vermogen van de bank is opgebouwd uit bijdragen van de eenenveertig lidstaten en de aandeelhouders. Per ultimo december 2019 bedraagt het totale aandelenkapitaal ruim EUR 5,5 miljard, het Nederlands aandeel hiervan bedraagt 3,633%. Het garantiekapitaal betreft het niet volgestorte gedeelte van het Nederlandse aandeel. Premieheffing is niet van toepassing.