De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Baten | |||||||
Omzet | 2.210.008 | 2.317.640 | 2.248.652 | 2.220.055 | 2.085.834 | 2.084.687 | 2.091.467 |
– Omzet moederdepartement | 2.126.177 | 2.260.563 | 2.191.252 | 2.162.655 | 2.028.434 | 2.027.287 | 2.034.067 |
– Omzet overige departementen | 11.930 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Omzet derden | 71.901 | 57.077 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | 57.400 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Vrijval voorzieningen | 14.635 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 79.091 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.303.734 | 2.317.640 | 2.248.652 | 2.220.055 | 2.085.834 | 2.084.687 | 2.091.467 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.200.269 | 1.256.489 | 1.221.446 | 1.207.052 | 1.165.857 | 1.169.899 | 1.172.567 |
– Personele kosten | 1.077.164 | 1.136.721 | 1.097.045 | 1.083.719 | 1.047.517 | 1.052.558 | 1.053.227 |
– Waarvan eigen personeel | 892.684 | 1.002.112 | 936.298 | 940.930 | 916.768 | 919.320 | 919.320 |
– Waarvan externe inhuur | 132.062 | 107.598 | 130.000 | 130.000 | 120.000 | 120.000 | 120.000 |
– Waarvan overige personele kosten | 52.418 | 27.011 | 30.747 | 12.789 | 10.748 | 13.238 | 13.907 |
Materiële kosten | 123.105 | 119.768 | 124.401 | 123.333 | 118.340 | 117.340 | 119.340 |
– Waarvan ICT | 52.522 | 39.396 | 54.396 | 54.396 | 54.396 | 54.396 | 54.396 |
– Waarvan bijdrage aan SSO's | 28.253 | 34.265 | 29.057 | 29.057 | 27.057 | 26.057 | 26.057 |
– Waarvan overige materiele kosten | 42.330 | 46.107 | 40.948 | 39.880 | 36.887 | 36.887 | 38.887 |
Materiële programmakosten | 967.776 | 936.498 | 963.358 | 951.150 | 857.134 | 851.167 | 854.767 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 20.967 | 19.649 | 21.001 | 23.069 | 24.254 | 25.033 | 25.544 |
– Materieel | 16.692 | 15.123 | 16.043 | 17.523 | 18.390 | 18.971 | 19.361 |
– Waarvan apparaat ICT | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
– Immaterieel | 4.275 | 4.527 | 4.959 | 5.548 | 5.865 | 6.062 | 6.185 |
Overige lasten | 97.550 | 105.003 | 42.847 | 38.783 | 38.588 | 38.588 | 38.588 |
– Dotaties voorzieningen | 97.550 | 86.188 | 42.847 | 38.783 | 38.588 | 38.588 | 38.588 |
– Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 18.815 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.286.562 | 2.317.640 | 2.248.652 | 2.220.055 | 2.085.834 | 2.084.687 | 2.091.467 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 17.172 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 17.172 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement. Daarnaast ontvangt DJI een bijdrage voor de capaciteit op Caribisch Nederland.
Onder de omzet moederdepartement is verder ook de ondersteunende dienstverlening aan overige JenV-onderdelen zoals de Raad voor de Kinderbescherming en de Immigratie- en Naturalisatie Dienst opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Subtotaal volgens p*q (tabel 5.1.7) | 2.048,4 | 2.041,7 | 2.014,2 | 1.925,2 | 1.932,2 | 1.933,6 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 13,2 | 13,0 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 |
Vreemdelingencapaciteit (COA en bestuursrechtelijk) | 8,0 | 8,3 | 8,3 | 8,3 | 8,3 | 8,3 |
Reservering Van Werk Naar Werk (VWNW) Masterplan DJI | 8,1 | 4,3 | – | – | – | – |
Interne dienstverlening JenV | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 |
Vreemdelingenvervoer | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 |
Substantieel Bezwarende Functies (SBF) | 32,9 | 34,1 | 34,3 | 34,1 | 34,1 | 34,1 |
Solide personeelsbeleid | 25,0 | 25,0 | 25,0 | |||
Bijdrage moederdepartement frictiekosten | 80,5 | 6,8 | 9,8 | 7,3 | 9,3 | 14,5 |
Overig | 16,0 | 29,7 | 30,1 | 12,5 | 2,4 | 2,5 |
Totaal omzet moederdepartement | 2.260,6 | 2.191,3 | 2.162,7 | 2.028,4 | 2.027,3 | 2.034,1 |
Omzet derden
De omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
-
• Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
-
• Verdrag Noorwegen: betreft inzet van capaciteit t.b.v. Noorse gedetineerden, waarvan het convenant is afgelopen per 1 september 2018.
-
• Overig: o.a. de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof en de opbrengst ESF-subsidies.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 20.942 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Verdrag Noorwegen | 18.246 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten | 32.713 | 37.077 | 37.400 | 37.400 | 37.400 | 37.400 | 37.400 |
Totaal omzet derden | 71.901 | 57.077 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | 57.400 |
Lasten
Personele kosten
De totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaat uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in tabel 5.1.4, aangevuld met de overige personeelskosten (o.a. opleidingskosten en reiskosten woon-werkverkeer).
Externe inhuur
DJI maakt onder andere gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel en inhuur van ICT-deskundigen.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 892.684 | 1.002.112 | 936.298 | 940.930 | 916.768 | 919.320 | 919.320 |
Aantal fte | 13.731 | 14.183 | 14.402 | 14.473 | 14.101 | 14.141 | 14.141 |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 132.062 | 107.598 | 130.000 | 130.000 | 120.000 | 120.000 | 120.000 |
Overige personeelskosten | 52.418 | 27.011 | 30.747 | 12.789 | 10.748 | 13.238 | 13.907 |
Totale kosten | 1.077.164 | 1.136.721 | 1.097.045 | 1.083.719 | 1.047.517 | 1.052.558 | 1.053.227 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten, bureaukosten en ICT-kosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI.
Als onderdeel van de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Inkoop forensische zorg | 613.866 | 602.487 | 605.730 | 605.002 | 524.955 | 525.081 | 525.081 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 99.371 | 84.539 | 98.428 | 102.330 | 103.908 | 111.905 | 111.905 |
Kosten Justitieel Ingeslotenen (Rijksinrichtingen) | 83.584 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 |
Overige huisvestingskosten | 75.477 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 56.000 | 56.000 | 56.000 |
Financiering particuliere Jeugdinrichtingen | 57.358 | 58.874 | 56.805 | 51.906 | 52.806 | 52.896 | 54.496 |
Overige exploitatiekosten | 19.789 | 39.220 | 51.017 | 40.534 | 28.087 | 13.907 | 15.907 |
Materiele kosten arbeid justitiabelen | 15.444 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Overige subsidies | 2.887 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 |
Totaal | 967.776 | 936.497 | 963.358 | 951.150 | 857.134 | 851.167 | 854.767 |
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Overige lasten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF) en kosten verband houdend met Van Werk Naar Werk (VWNW) in het kader van de reductie van personeel als gevolg van het Masterplan DJI. In 2018 en 2019 hangt de post dotaties voorzieningen grotendeels samen met de frictiekosten die nodig zijn voor de afstoot van 1.500 capaciteitsplaatsen binnen het gevangeniswezen en vreemdelingen bewaring. Daarnaast heeft de post betrekking op frictiekosten samenhangend met de sluiting van Jeugdinrichtingen.
Realisatie | Begroting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 333.362 | 334.048 | 269.352 | 225.645 | 185.922 | 188.728 | 193.513 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 2.770.886 | 2.317.640 | 2.248.652 | 2.220.055 | 2.085.834 | 2.084.687 | 2.091.467 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 2.726.238 | – 2.345.801 | – 2.246.824 | – 2.215.243 | – 2.063.493 | – 2.060.367 | – 2.061.967 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 44.648 | – 28.161 | 1.828 | 4.812 | 22.341 | 24.320 | 29.500 |
–/– totaal investeringen | – 25.965 | – 21.535 | – 30.535 | – 29.535 | – 29.535 | – 29.535 | – 29.535 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 403 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
3 | Totaal investeringsstroom | – 25.562 | – 11.535 | – 20.535 | – 19.535 | – 19.535 | – 19.535 | – 19.535 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 18.400 | – 25.000 | – 25.000 | – 25.000 | – | – | – | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – | |
–/– aflossingen op leningen | – | – | – | – | – | – | – | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | – | – | – | – | – | – | – | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 18.400 | – 25.000 | – 25.000 | – 25.000 | – | – | – |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 334.048 | 269.352 | 225.645 | 185.922 | 188.728 | 193.513 | 203.478 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris en computer hard- en software.
Financieringskasstroom
In 2018 is € 18,4 mln. van het eigen vermogen ten behoeve van oplossen van departementale budgettaire problematiek ingezet. De € 25 mln. voor de jaren 2019 t/m 2021 betreft de dekking t.b.v. het personeelsconvenant.
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Saldo baten en lasten als % totale baten | 0,7% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Direct inzetbare intramurale sanctiecapaciteit | |||||||
– Strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 9.605 | 8.920 | 8.866 | 8.853 | 8.772 | 8.843 | 8.843 |
– Inbewaringgestelden op politiebureaus | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– Capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
– Verhuurde capaciteit (Noorwegen) | 183 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 268 | 286 | 284 | 282 | 283 | 283 | 283 |
Omzet (x € 1 mln.) | 968,6 | 943,6 | 930,3 | 924,1 | 917,3 | 925,8 | 925,7 |
Reservecapaciteit intramurale sanctiecapaciteit | 611 | 583 | 554 | 558 | 562 | 566 | 566 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 71 | 68 | 69 | 69 | 70 | 71 | 71 |
Omzet (x € 1 mln.) | 15,8 | 14,4 | 13,9 | 14,0 | 14,3 | 14,7 | 14,6 |
In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit | 1.000 | 1.577 | 1.321 | 1.330 | 1.537 | 1.462 | 1.462 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 46 | 46 | 49 | 49 | 48 | 50 | 50 |
Omzet (x € 1 mln.) | 17,0 | 26,2 | 23,6 | 23,9 | 26,7 | 26,6 | 26,6 |
Extramurale sanctiecapaciteit (penitentiair programma met of zonder elektronisch toezicht) | 426 | 450 | 450 | 425 | 300 | 225 | 225 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 62 | 56 | 56 | 56 | 58 | 61 | 61 |
Omzet (x € 1 mln.) | 9,6 | 9,1 | 9,2 | 8,7 | 6,4 | 5,0 | 5,0 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | 630 | 630 | 666 | 666 | 632 | 632 | 632 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 520 | 545 | 537 | 538 | 541 | 542 | 542 |
Omzet (x € 1 mln.) | 119,6 | 125,3 | 130,6 | 130,7 | 124,7 | 124,9 | 124,9 |
Forensische zorg | |||||||
– Rijksinrichtingen forensisch psychiatrische zorg | 172 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.138 | 1.122 | 1.083 | 1.047 | 956 | 956 | 956 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 577 | 610 | 613 | 614 | 618 | 618 | 618 |
Omzet (x € 1 mln.) | 275,9 | 288,9 | 281,5 | 273,8 | 255,3 | 255,2 | 255,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen | |||||||
– Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 2.609 | 2.629 | 2.714 | 2.721 | 2.079 | 2.079 | 2.079 |
– Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 130 | 162 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 322 | 338 | 341 | 330 | 356 | 356 | 356 |
Omzet (x € 1 mln.) | 321,9 | 344,5 | 356,4 | 346,0 | 289,9 | 289,6 | 289,6 |
– Inkoop ambulante forensische zorg | 92,2 | 92,7 | 93,6 | 93,8 | 91,1 | 91,1 | 91,1 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– Vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 61 | 63 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
– Vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 696 | 584 | 546 | 546 | 546 | 546 | 546 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 274 | 282 | 298 | 296 | 297 | 297 | 297 |
Omzet (x € 1 mln.) | 75,8 | 66,6 | 66,3 | 66,0 | 66,1 | 66,2 | 66,2 |
Reservecapaciteit vreemdelingen | 176 | 70 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 94 | 74 | 75 | 74 | 75 | 74 | 74 |
Omzet (x € 1 mln.) | 6,0 | 1,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
In stand te houden capaciteit vreemdelingen | 0 | 216 | 288 | 288 | 288 | 288 | 288 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 0 | 32 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
Omzet (x € 1 mln.) | 0,0 | 2,6 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Direct inzetbare jeugdcapaciteit | |||||||
– Rijksjeugdinrichtingen | 255 | 255 | 255 | 252 | 252 | 252 | 244 |
– Particuliere jeugdinrichtingen | 250 | 250 | 230 | 202 | 204 | 198 | 198 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 650 | 671 | 695 | 756 | 753 | 760 | 783 |
Omzet (x € 1 mln.) | 119,8 | 123,7 | 123,1 | 125,3 | 125,3 | 124,8 | 126,3 |
Reservecapaciteit jeugd | 104 | 104 | 84 | 111 | 117 | 123 | 131 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 77 | 58 | 50 | 80 | 82 | 85 | 82 |
Omzet (x € 1 mln.) | 2,9 | 2,2 | 1,5 | 3,3 | 3,5 | 3,8 | 3,9 |
In stand te houden jeugdplaatsen | 144 | 144 | 144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 101 | 128 | 136 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet (x € 1 mln.) | 5,3 | 6,7 | 7,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Toelichting
In de begroting van 2019 is de sluiting van 1.500 operationele en reserve plaatsen reeds verwerkt en toegelicht.
De Tweede Kamer is op 28 juni 2019 geïnformeerd42 over de maatregelen bij de Justitiële Jeugdinrichtingen. In deze begroting wordt hier tevens rekening mee gehouden.
Hierbij daalt het aantal plaatsen waardoor overheadkosten over minder plaatsen worden verdeeld en is er spraken van duurdere huisvestingskosten. Daarnaast hebben de maatregelen tot gevolg dat de in stand te houden jeugdplaatsen per 2021 worden afgebouwd naar 0 en de reservecapaciteit jeugd stijgt naar 131 plaatsen per 2024. Deze maatregelen hebben o.a. een prijsstijging tot gevolg voor de producten Direct inzetbare jeugdcapaciteit en Reservecapaciteit jeugd.
Ten opzichte van de begroting 2019 stijgen de kosten als gevolg van loonindexatie.
Samenhangend met de veranderende doelgroep zijn er daarnaast in de onderliggende productmix naar verhouding meer zwaardere regimes, wat ook leidt tot een gemiddeld hogere prijs.