De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is dé toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 336.297 | 429.983 | 415.176 | 387.167 | 363.688 | 360.941 | 358.202 |
Omzet overige departementen | |||||||
Omzet derden | 80.649 | 55.950 | 55.950 | 55.950 | 55.950 | 55.950 | 55.950 |
Rentebaten | |||||||
Overige baten | |||||||
Vrijval voorzieningen | |||||||
Bijzondere baten | 1.729 | ||||||
Totaal baten | 418.675 | 485.933 | 471.126 | 443.117 | 419.638 | 416.891 | 414.152 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– Personele kosten | 265.037 | 328.000 | 320.000 | 306.000 | 285.500 | 282.500 | 279.500 |
– waarvan eigen personeel | 211.728 | 266.000 | 264.000 | 260.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
– waarvan externe inhuur | 48.018 | 55.000 | 49.000 | 40.000 | 30.000 | 27.000 | 24.000 |
– waarvan overige personele kosten | 5.290 | 7.000 | 7.000 | 6.000 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
– Materiële kosten | 52.316 | 73.500 | 65.693 | 60.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 |
– waarvan ICT | 1.162 | 2.500 | 2.500 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 43.574 | 55.000 | 53.193 | 49.000 | 47.000 | 47.000 | 47.000 |
– waarvan overige materiële kosten | 7.580 | 16.000 | 8.000 | 7.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
– Materiële programmakosten | 56.364 | 65.000 | 65.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
Rentelasten | 34 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Afschrijvingskosten | 17.512 | 19.383 | 20.383 | 17.067 | 17.088 | 17.341 | 17.602 |
– materieel | 1.829 | 3.000 | 2.500 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
– waarvan apparaat ICT | 1.500 | 1.500 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
– immaterieel | 15.682 | 16.383 | 16.383 | 14.067 | 14.088 | 14.341 | 14.602 |
Overige kosten | 3.086 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 2.609 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 477 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 394.349 | 485.933 | 471.126 | 443.117 | 419.638 | 416.891 | 414.152 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitvoering | 24.326 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 24.326 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P), de verwachte instroom- en productieaantallen (Q) en een lumpsumbekostiging voor de materiële kosten (ICT, huisvesting e.d.) en de kosten voor de staf. In tabel 5.2.4 doelmatigheidsindicatoren is de integrale omzet gesplitst naar hoofdproduct. De bekostiging van de IND bestaat uit een bijdrage van het moederdepartement en de opbrengsten derden.
Omzet moederdepartement
Voor 2020 is de bijdrage vanuit het moederdepartement gebaseerd op een asielinstroom van 27.497 (asiel- en overige instroom). Opgebouwd vanuit een structurele reeks passend bij een instroom 22.500 en aangevuld op basis van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) naar een totaal van 27.497. Hiermee is de IND in staat om de verwachte aantallen asielverzoeken te kunnen afhandelen. Voor 2021 wordt rekening gehouden met een asielinstroom van 25.497 per jaar. Vanaf 2022 en verder is de financiering gebaseerd op een asielinstroom van 22.500. Met deze (basis) financiering is de IND voorbereid op de afhandeling van de structurele asielinstroom van 22.500.
De omzet moederdepartement 2019 neemt t.o.v. 2018 toe door verhoging van de structurele begrotingsreeks en bijstelling van de MPP van in totaal € 74,3 mln., de bijdrage kinderpardon van € 12,9 mln. en beschikbare financiële middelen voor de Brexit € 14,0 mln.
De omzet moederdepartement 2020 daalt t.o.v. 2019 door de eenmalige bijdrage voor het uitvoeren van het kinderpardon 2019. De dalende omzet moederdepartement van 2021 t.o.v. 2020 ontstaat door het realiseren van de bijdrage Brexit 2019 en 2020 van € 14,0 mln. per jaar.
Omzet derden
De opbrengsten derden bestaan voor het belangrijkste deel uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie. De verwachte legesopbrengsten bedragen vanaf 2019 € 50,0 mln. Daarnaast bestaan de opbrengsten uit onderverhuur en bijdragen uit Europese subsidies (€ 5,9 mln.).
Lasten
Personele kosten
De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT-deskundigen opgenomen onder externe inhuur.
Gezien de verhoogde productievraag neemt het aantal FTE eigen en extern personeel in 2019 toe. Vanaf 2022 daalt het aantal interne medewerkers en komt het aantal FTE’s op het niveau van de (basis) financiering van een asielinstroom van 22.500. De doelmatigheidstaakstelling is vanaf 2020 zichtbaar in de daling van de kosten externe inhuur.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Eigen personeel kosten | 211.728 | 266.000 | 264.000 | 260.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
Aantal FTE | 2.937 | 3.600 | 3.585 | 3.520 | 3.355 | 3.355 | 3.355 |
Externe inhuur kosten | 48.018 | 55.000 | 49.000 | 40.000 | 30.000 | 27.000 | 24.000 |
Overige personeelskosten | 5.290 | 7.000 | 7.000 | 6.000 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Totale kosten | 265.036 | 328.000 | 320.000 | 306.000 | 285.500 | 282.500 | 279.500 |
Materiële kosten
De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen onder andere huisvesting en in- en uitbesteding. De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek en documenten). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten. De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.
Realisatie | Begroting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 108.870 | 107.442 | 77.225 | 87.608 | 93.675 | 100.413 | 103.504 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 469.823 | 485.933 | 471.126 | 443.117 | 419.638 | 416.891 | 414.152 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 439.923 | – 466.550 | – 450.743 | – 426.050 | – 402.550 | – 399.550 | – 396.550 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 29.900 | 19.383 | 20.383 | 17.067 | 17.088 | 17.341 | 17.602 |
–/– totaal investeringen | – 12.062 | – 12.850 | – 2.890 | – 8.240 | – 5.240 | – 3.310 | – 3.310 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 477 | 0 | ||||||
3 | Totaal investeringsstroom | – 11.585 | – 12.850 | – 2.890 | – 8.240 | – 5.240 | – 3.310 | – 3.310 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 19.663 | – 34.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 12.062 | – 15.600 | – 10.000 | – 11.000 | – 10.350 | – 14.250 | – 14.250 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 11.982 | 12.850 | 2.890 | 8.240 | 5.240 | 3.310 | 3.310 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 19.743 | – 36.750 | – 7.110 | – 2.760 | – 5.110 | – 10.940 | – 10.940 |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 107.442 | 77.225 | 87.608 | 93.675 | 100.413 | 103.504 | 106.856 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De investeringen hebben betrekking op inventarissen en installaties (o.a. aanpassingen voor de invoering van het Nieuwe Werken en het nieuwe asielproces), hard- en software (investeringen voor o.a. projecten op het gebied van Data, Kennis en informatiemanagement en de Algemene Verordening Gegevensbescherming) en immateriële vaste activa (o.a. doorontwikkeling van het informatiesysteem INDIGO).
De eenmalige uitkering aan moederdepartement heeft grotendeels betrekking op de afroming van het eigen vermogen 2018. Het eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Omschrijving generiek deel | |||||||
IND totaal: | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 2.937 | 3.600 | 3.585 | 3.520 | 3.355 | 3.355 | 3.355 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 5,8% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Asiel | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 87 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Standhouden van beslissingen in % | 90 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 2.406 | 2.771 | 2.655 | 2.865 | 2.872 | 2.928 | 2.909 |
Omzet (x € 1 mln.) | 157 | 188 | 196 | 175 | 157 | 159 | 159 |
Regulier | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 83 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Standhouden van beslissingen in % | 84 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 811 | 808 | 839 | 801 | 783 | 759 | 754 |
Omzet (x € 1 mln.) | 235 | 254 | 247 | 253 | 247 | 241 | 239 |
Naturalisatie | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 68 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 616 | 655 | 636 | 674 | 639 | 681 | 676 |
Omzet (x € 1 mln.) | 15 | 17 | 15 | 15 | 15 | 16 | 16 |
Doorlooptijd
De huidige procedure voor het behandelen van een aanvraag heeft tot doel om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de uitkomst, waarbij op een zorgvuldige manier wordt getoetst aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een asielvergunning, regulier verblijf of naturalisatie.
Het streven is om het grootste deel van de asielaanvragen af te handelen in de eerste 8 dagen (AA procedure). Voor de overige asielaanvragen geldt dat de IND streeft naar een tijdigheid van minimaal 90% ten opzichte van de wettelijke normtijd. Voor regulier verblijf en naturalisatie geldt 95%. De doorlooptijd binnen de asielprocedures is sterk afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen in de instroom en de zwaarte van de af te handelen asielverzoeken.
Op dit moment wordt de norm van 90% bij asiel en 95% bij de andere categorieën niet gehaald. De IND zet erop in om deze streefwaardes in 2021 voor asiel en in 2020 voor de overige categorieën wel te gaan halen.
Standhouden beslissing
Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van beslissingen die de IND neemt in vreemdelingenzaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.
Kostprijs per productgroep
De kostprijzen worden jaarlijks herijkt en vastgesteld door de eigenaar. De stijging van de kostprijzen wordt verklaard door de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling.
In het jaar 2020 is de gemiddelde kostprijs asiel lager dan in de andere jaren. In 2020 worden er 30.000 verlengingen (exclusief Brexit) verwacht, deze aanvraag is een relatief eenvoudige handeling waardoor de gemiddelde kostprijs in 2020 lager uitvalt. Vanaf 2021 laat de kostprijs asiel weer een stabiel, licht stijgend beeld zien.
Omzet per prijsgroep
De IND wordt afgerekend op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de verwachte aantallen af te handelen aanvragen. Voor asiel wordt uitgegaan van instroom van 27.497 voor 2020 en vanaf 2021 meerjarig 25.497.