P-Direkt levert voor circa 130.000 medewerkers en managers, werkzaam binnen de Rijksoverheid, moderne, efficiënte, betrouwbare en direct toegankelijke administratieve dienstverlening voor personeelszaken. De salarisbetaling en informatievoorziening zijn belangrijke eindproducten. Onze dienstverlening wordt gewaardeerd met minimaal een 7.
P-Direkt hanteert de volgende kernwaarden: Betrouwbaar, Efficiënt, Klantgericht en Innovatief (BEKI).
De doelstellingen voor 2020 en verder
Ontwikkelingen in de rechtspositie
P-Direkt is betrouwbaar en volgt de veranderingen in de wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en voert die waar nodig door in de dienstverlening. Zo wordt de Wet normalisering rechtpositie ambtenaren (Wnra) van kracht en verandert de rechtspositie van de (Rijks)ambtenaar per 1 januari 2020. Ook wordt dan een individueel keuzebudget ingevoerd. P-Direkt zal de dienstverlening hierop vanaf 2020 leveren.
Efficiency bij P-Direkt en voor de keten
Snel en met een hoge mate van kwaliteit, dit is wat men van P-Direkt mag verwachten. P-Direkt besteedt veel aandacht en zorg aan een zo efficiënt mogelijke dienstverlening, waarbij niet alleen wordt gedacht aan het werk dat de organisatie zelf uitvoert, maar ook te zorgen dat de gebruikers sneller hun informatie vinden en met minder inspanning hun administratieve personeelszaken uitvoeren. Ook Rijksbreed kunnen zaken slimmer worden geregeld. Zo levert P-Direkt in 2020 een rijksbrede roosterapplicatie op.
Ontwikkelingen gaan steeds sneller
De omgeving verandert snel. P-Direkt staat als een huis en kan daarom een rol spelen in de doorontwikkeling van de bedrijfsvoering van en voor het Rijk. P-Direkt kan, met zijn HR-expertise, organisaties ondersteunen in de bedrijfsprocessen op basis van e-HRM dienstverlening en zal als volwassen HR-uitvoeringsorganisatie beleidskeuzes agenderen. In 2020 presenteert P-Direkt een nieuw Masterplan 2020-2025. Omdat veranderingen steeds sneller gaan bevat het plan vooral de kaders, waarbinnen de dienstverlening van P-Direkt zich verder ontwikkelt en waarbij de (BEKI) kernwaarden het uitgangspunt blijven.
Samenwerking met de bedrijfsketen
P-Direkt zal de modernisering van haar dienstverlening zodanig vormgeven dat, met de opgedane HR-expertise, de HR-processen rijksbreed kunnen worden ondersteund op basis van e-HRM dienstverlening. P-Direkt werkt hierin samen met de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk en de uitvoeringsorganisaties Rijkswaterstaat, de Belastingdienst en de Dienst Justitiële Instellingen.
P-Direkt werkt samen met de rijksbrede facilitaire en ICT-dienstverleners aan oplossingen die zorgen voor betere processen rondom de onboarding van medewerkers, waarbij P-Direkt als uitvoerder bijvoorbeeld kan zorgen voor signalen naar diverse verstrekkers van bedrijfsvoeringsmiddelen (zoals telefoon en laptop) en bij vertrek voor de inname van deze middelen.
Verbetering Informatievoorziening vanuit «veilige haven»
Voor de verbetering en vernieuwing van de informatievoorziening voert P-Direkt de nodige vernieuwingen door aan de 'achterkant van het systeem', die ervoor zorgen dat het portaal en de bijbehorende informatievoorziening steeds sneller wordt en dat nieuwe functionaliteiten makkelijker kunnen worden ingepast.
Er wordt een bijdrage geleverd aan het meer datagedreven werken van de overheid. Het geheel ondersteunt de ministeries in de groei van kennis en toepassingen op gebied van HR-analytics.
P-Direkt wil de «veilige haven» zijn voor de privacy van en voor het Rijk, die de data van de medewerkers voor zowel de HR-administratie als de Identiteit borgt. Daarmee vervolmaakt P-Direkt de creatie van één ICT e-HRM huis.
2018Stand Slotwet | 2019Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 92.446 | 98.656 | 100.386 | 100.114 | 97.999 | 97.141 | 96.293 |
- Omzet moederdepartement | 87.873 | 89.826 | 90.788 | 91.602 | 90.245 | 89.387 | 88.541 |
- Omzet overige departementen | 4.563 | 8.830 | 9.598 | 8.512 | 7.754 | 7.754 | 7.752 |
- Omzet derden | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 556 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 168 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 93.170 | 98.656 | 100.386 | 100.114 | 97.999 | 97.141 | 96.293 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 78.522 | 86.871 | 91.897 | 93.701 | 91.895 | 89.988 | 87.943 |
- personele kosten | 47.425 | 50.118 | 52.877 | 54.727 | 53.105 | 51.459 | 49.326 |
- waarvan eigen personeel | 38.846 | 42.166 | 44.121 | 45.121 | 43.706 | 42.791 | 41.376 |
- waarvan externe inhuur | 7.931 | 6.717 | 7.463 | 8.313 | 8.133 | 7.430 | 6.739 |
- waarvan overige personele kosten | 648 | 1.235 | 1.293 | 1.293 | 1.266 | 1.238 | 1.211 |
- materiële kosten | 31.097 | 36.753 | 39.020 | 38.974 | 38.790 | 38.529 | 38.617 |
- waarvan apparaat ICT | 6.228 | 11.109 | 9.831 | 9.785 | 9.954 | 10.045 | 10.485 |
- waarvan bijdrage aan SSO's | 22.284 | 23.394 | 27.002 | 27.002 | 26.693 | 26.384 | 26.075 |
- waarvan overige materiële kosten | 2.585 | 2.250 | 2.187 | 2.187 | 2.143 | 2.100 | 2.057 |
Afschrijvingskosten | 13.667 | 11.445 | 8.489 | 6.413 | 6.104 | 7.153 | 8.350 |
- materieel | 233 | 95 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
- waarvan apparaat ICT | 38 | 95 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
- immaterieel | 13.434 | 11.350 | 8.339 | 6.263 | 5.954 | 7.003 | 8.200 |
Dotaties voorzieningen | 323 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 652 | 340 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 93.164 | 98.656 | 100.386 | 100.114 | 97.999 | 97.141 | 96.293 |
Saldo van baten en lasten | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
Omzet Moederdepartement
De structurele budgettaire reeksen van de ministeries voor de P-Direkt basisdienstverlening zijn overgeheveld naar de begroting van BZK. De ministeries ontvangen geen factuur meer voor de basisdienstverlening. Met het overhevelen van deze budgetten voor P-Direkt naar de begroting van BZK, is de opdrachtgeversrol van de ministeries centraal neergelegd bij de centraal opdrachtgever BZK.
De omzet stijgt in 2020 ten opzichte van 2019 door een stijging van de aantallen medewerkers bij de departementen en in het bijzonder bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) vanwege de aansluiting van de Rijks Schoonmaak Organisatie (RSO) en de aansluiting van de Raad van State op de (volledige) dienstverlening.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De stijging van de kosten van eigen personeel is het gevolg van extra benodigde IT-kennis door de hoeveelheid IT-ontwikkeling, de gestegen complexiteit van de systemen, de intensivering van het systeemonderhoud (meer kort cyclische vernieuwing) en de hogere aantallen individuele arbeidsrelaties (IAR’s).
Materiële kosten
De kosten stijgen door de hogere kosten van de dienstverlening housing & hosting van de apparatuur en indirect als gevolg van de gestegen formatie door de transitie van grote systeemvervanging naar kort cyclische vernieuwing.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa. Het betreft onder andere de P-Direkt-systemen Payroll, het Portaal, het HR-registratiesysteem, het Electronisch personeelsarchief en het contact center/Optimaal Verbinden.
De komende jaren worden de systemen gemoderniseerd. De afschrijvingslast zal, door minder grootschalige bouw, structureel op een lager niveau liggen, maar daar staat tegenover dat het kort cyclisch onderhoud en beheer intensiever zal worden.
2018Stand Slotwet | 2019Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 14.143 | 3.919 | 8.400 | 9.222 | 7.658 | 5.927 | 4.985 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 102.126 | 98.656 | 100.386 | 100.114 | 97.999 | 97.141 | 96.293 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 80.204 | ‒ 87.211 | ‒ 91.897 | ‒ 93.701 | ‒ 91.895 | ‒ 89.988 | ‒ 87.943 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 21.922 | 11.445 | 8.489 | 6.413 | 6.104 | 7.153 | 8.350 |
-/- totaal investeringen | ‒ 3.811 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 3.811 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 | ‒ 8.095 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 733 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 11.122 | ‒ 10.222 | ‒ 7.572 | ‒ 7.882 | ‒ 7.740 | ‒ 8.000 | ‒ 8.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 11.855 | ‒ 2.222 | 428 | 118 | 260 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)1 | 20.399 | 5.047 | 9.222 | 7.658 | 5.927 | 4.985 | 5.240 |
Toelichting
Investeringskasstroom
In 2020 verwacht P-Direkt door te gaan met de transitie naar SAP HANA, een in-memory data- en applicatieplatform, die de basis vormt voor de verdere ontwikkelingen rondom informatievoorziening en de vervanging van software die aan het eind van de levensduur is.
Verder wordt gestart met het inrichten van nieuwe koppelvlakken en een nieuw integratieplatform. In de loop van 2020 en 2021 kan hierop nieuwe tooling aansluiten voor complexe klantvragen en tooling voor informatievoorziening en HR analytics.
Beroep op de leenfaciliteit
Voor 2020 en volgende jaren wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor de modernisering van de ICT-technologie. De leningen worden bij aanvang van de dienstverlening of bij oplevering van het gerealiseerde actief in vijf jaar afgelost en afgeschreven.
2018Stand Slotwet | 2019Vastgestelde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (x € 1) | 697 | 689,6 | 687,6 | 680,7 | 673,9 | 667,1 | 660,4 |
Verloop tarief (basisjaar 2011=100) | 121,2 | 119,9 | 119,6 | 118,4 | 117,2 | 116,0 | 114,9 |
Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR) | 126.812 | 128.630 | 132.196 | 132.196 | 132.196 | 132.196 | 132.196 |
Totale omzet basisdienstverlening (x € 1.000) | 84.643 | 84.126 | 87.344 | 86.467 | 85.603 | 84.740 | 83.889 |
Totale omzet overige + projecten (x € 1.000) | 7.803 | 14.530 | 13.042 | 13.647 | 12.396 | 12.401 | 12.404 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 606,9 | 622 | 636 | 636 | 622,5 | 609 | 595,5 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,01% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medewerkerstevredenheid | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving specifiek deel ICT-diensten | |||||||
Gebruikerstevredenheid: | |||||||
De mate waarin de gebruiker tevreden is over de dienstverlening | 7,3 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Tijdige afhandeling wijzigingen: | |||||||
P-Direkt heeft de opdracht verwerkt voor afgesproken salarisbetaling | 93,10% | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
P-Direkt handelt de aangeboden «kritische mutatieopdrachten binnen 5 werkdagen af (aanstelling, overplaatsing, ontslag) | 89,20% | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten: | |||||||
P-Direkt beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen. | ng | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen. | ng | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
P-Direkt archiveert documenten binnen 10 werkdagen. | ng | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden. | ng | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec |
Vraagafhandeling contactcenter: | |||||||
P-Direkt handelt de vragen die per telefoon, email of post binnenkomen binnen 5 werkdagen af | 92,00% | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
Klachtbehandeling: P-Direkt handelt de klachten volgens de klachtenprocedure binnen 5 dagen inhoudelijk af | 82,80% | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
Responsetijden Contactcenter: het percentage gesprekken waarbij de responstijd om de telefoon op te nemen minder is dan 60 seconden (na keuzemenu) | 80,40% | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
Beschikbaarheid systeem: | |||||||
Het P-Direktportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. | 99,50% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Wet en regelgeving up to date. Men kan wijzigingen in de wet- en regelgeving binnen 2 weken na publicatie in de Staatscourant op het Rijksportaal Personeel raadplegen | 100,00% | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
Bereikbaarheid: | |||||||
Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur. | ng | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Betrouwbaarheid: | |||||||
P-Direkt zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces. | 99,40% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen op een juiste manier. | 99,20% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in | 2022 |
Toelichting
Algemeen
P-Direkt streeft naar operational excellence waarbij maximaal wordt afgestemd op de behoefte van de gebruiker. P-Direkt zet methodes in als Lean en Agile/Scrum om te zorgen voor een organisatie die in staat is (continue) kort cyclisch verbeteringen (continue) doorvoeren voor onze klant en processen.
P-Direkt werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de PDG zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries van P-Direkt kunnen verwachten.
Generiek deel
P-Direkt realiseert jaarlijks goedkopere basisdienstverlening: tot en met 2018 1,5% per jaar, voor 2019 en verder 1% per jaar.
P-Direkt heeft ook in 2020 weer de ambitie om minimaal 1% op de totale kosten van de uitvoering te besparen. Een groot deel van de kosten van P-Direkt zit in vaste kosten zoals ICT-hardware en software en huisvestingkosten. Om deze ambitie te realiseren is het daarom nodig om per jaar 3% te besparen op de inzet van medewerkers op het contact center.
P-Direkt operationaliseert dat in 2020 door met de inzet van Lean en agile werken de processen en techniek te verbeteren en de overname van administratieve handelingen door bijvoorbeeld de inzet van robotisering.
Specifiek deel ICT diensten
P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening en beschikbaarheid/ bereikbaarheid.
Onze servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen. P-Direkt informeert de stakeholders periodiek over de servicelevels. De behaalde servicelevels worden drie keer per jaar in het bestuurlijk overleg (BO) besproken. Het BO kent naast de directeur P-Direkt (de opdrachtnemer) de volgende deelnemers: de gedelegeerd eigenaar, de centraal opdrachtgever (CO), de financieel deskundige en een vertegenwoordiging van de afnemers.
Inhoudelijk zijn deze servicelevels sinds 2010 grotendeels ongewijzigd gebleven. Door alle ontwikkelingen in ons takenpakket, maar ook de huidige professionele sturingsbeginselen en verbetering op meetmethoden, sluiten deze servicelevels niet meer goed aan. Om die reden is in juni 2018 in overleg met de CO, de interdepartementale commissie organisatie- en personeelsbeleid (ICOP) en het BO gekozen voor een nieuw stelsel van servicelevels. Hierin staan de maandelijks gemeten gebruikerstevredenheid en een aantal daarvan afgeleide servicelevels centraal.