Introductie
Rijkswaterstaat (RWS) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. RWS beheert en ontwikkelt de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zet in op een duurzame leefomgeving.
Samen met anderen werkt RWS aan een land dat beschermd is tegen overstromingen, waar voldoende groen is en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig van A naar B kunt. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.
Het Ministerie van IenW kent een scheiding tussen beleid, toezicht en uitvoering. RWS fungeert hierbij als uitvoeringsorganisatie van het ministerie. Het formuleren van beleid is belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. Dit betekent dat de doelstellingen van het agentschap afhankelijk zijn van de (veelal lange termijn-) beleidsdoelstellingen en kaders die door IenW worden aangegeven. Deze beleidsdoelen zijn geformuleerd in de beleidsartikelen van de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
Producten en diensten
RWS treedt op als manager van het gebruik van een aantal hoofdinfrastructuurnetwerken (hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet, hoofdwatersystemen), als beheerder van die netwerken, als realisator van uitbreidingen van deze netwerken en als adviseur voor het ten aanzien hiervan te voeren beleid. RWS voert deze taken uit vanuit een netwerkbenadering. Belangrijkste producten zijn:
-
• Verkeersmanagement: het inzetten van instrumenten en hulpmiddelen om vraag en aanbod op elk moment zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en om het verkeersaanbod zo goed mogelijk af te wikkelen. Het betreft vooral bediening van objecten als bruggen en sluizen, verstrekken van routeinformatie en incidentmanagement.
-
• Watermanagement: reguleren van de hoeveelheden water in het hoofdwatersysteem en van de kwaliteit daarvan, door het hanteren van de te onderscheiden categorieën «vasthouden/bergen/afvoeren» en «schoonhouden/scheiden/zuiveren».
-
• Beheer, onderhoud en vervanging: instandhouding van objecten en areaal op een vooruitstrevende, toekomstgerichte manier, gericht op het ook in technische zin steeds verder ontwikkelen van het netwerk of systeem.
-
• Aanleg: dit betreft investeringen om de functionaliteit van het netwerk te vergroten. Nieuwe verbindingen of verbreding van bestaande. Sleutelwoord: capaciteitsvergroting.
-
• Beleidsondersteuning en -advisering: het uitvoeren van studies of het leveren van bijdragen daaraan, adviezen met betrekking tot beleidsnota’s en de uitvoerbaarheid van beleid.
-
• Leveren van kennis en expertise: ten behoeve van beleidsondersteuning en -advisering, milieu en leefomgeving, grote (aanleg)projecten en aansturing projecten en uitvoeringsorganisaties, het verstrekken van subsidies en basisinformatie.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 2.575.420 | 2.781.866 | 2.805.777 | 2.670.528 | 2.346.013 | 2.284.747 | 2.205.057 |
– Omzet moederdepartement | 2.284.709 | 2.396.354 | 2.313.974 | 2.318.669 | 2.066.980 | 2.046.303 | 1.966.613 |
– Omzet nog uit te voeren werkzaamheden | 0 | 125.116 | 245.055 | 113.415 | 40.589 | 0 | 0 |
– Omzet overige departementen | 68.988 | 68.638 | 54.990 | 46.686 | 46.686 | 46.686 | 46.686 |
– Omzet derden | 221.723 | 191.758 | 191.758 | 191.758 | 191.758 | 191.758 | 191.758 |
Vrijval voorzieningen | 15.227 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 2.093 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.592.740 | 2.784.866 | 2.808.777 | 2.673.528 | 2.349.013 | 2.287.747 | 2.208.057 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.082.677 | 1.139.784 | 1.150.064 | 1.139.577 | 1.110.964 | 1.090.003 | 1.052.801 |
– Personele kosten | 847.366 | 909.704 | 904.161 | 899.740 | 877.807 | 856.778 | 817.443 |
– Waarvan eigen personeel | 772.701 | 842.617 | 849.993 | 845.570 | 826.786 | 805.757 | 766.422 |
– Waarvan inhuur externen | 74.665 | 67.087 | 54.168 | 54.170 | 51.021 | 51.021 | 51.021 |
– Waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Materiele kosten | 235.311 | 230.080 | 245.903 | 239.837 | 233.157 | 233.225 | 235.358 |
– Waarvan apparaat ICT | 38.457 | 32.784 | 32.478 | 36.493 | 30.940 | 30.834 | 33.299 |
– Waarvan bijdrage aan SSO's | 51.648 | 72.689 | 76.114 | 67.516 | 67.964 | 67.959 | 68.416 |
– Waarvan overige materiele kosten | 145.206 | 124.607 | 137.311 | 135.828 | 134.253 | 134.432 | 133.643 |
Beheer en Onderhoud | 1.437.526 | 1.601.511 | 1.616.220 | 1.488.666 | 1.188.796 | 1.145.710 | 1.101.076 |
Afschrijvingskosten | 26.482 | 24.768 | 23.430 | 25.491 | 28.840 | 31.344 | 33.228 |
– Materieel | 25.310 | 24.065 | 23.020 | 25.491 | 28.840 | 31.344 | 33.228 |
– Waarvan apparaat ICT | 3.621 | 4.568 | 5.129 | 5.127 | 4.989 | 4.459 | 4.058 |
– Waarvan overige materiele afschrijvingskosten | 21.689 | 19.497 | 17.891 | 20.364 | 23.851 | 26.885 | 29.170 |
– Immaterieel | 1.172 | 703 | 410 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 2.548 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 2.329 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 3.673 | 803 | 1.063 | 1.794 | 2.413 | 2.690 | 2.952 |
Totaal lasten | 2.555.235 | 2.766.866 | 2.790.777 | 2.655.528 | 2.331.013 | 2.269.747 | 2.190.057 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 37.505 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 16.158 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Saldo van baten en lasten | 21.347 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Dotatie aan reserve Rijksrederij | 8.165 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Te verdelen resultaat | 13.182 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement betreft de omzet voor activiteiten (en de daarmee samenhangende producten) die RWS verricht voor IenW, zoals:
-
• het beheer en onderhoud van de infrastructuur en waterkwaliteit;
-
• de apparaatskosten (personeel en materieel) van RWS die verband houden met de aanleg, verkeers- en watermanagement en instandhouding van infrastructuur;
-
• de capaciteit die RWS levert in het kader van zijn kennis- en adviestaken en de activiteiten in het kader van Leefomgeving.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Deltafonds | 478.368 | 448.550 | 434.987 | 425.563 | 446.859 | 410.769 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid | 363 | 537 | 537 | 420 | 420 | 420 |
Artikel 3 Beheer Onderhoud en Vervanging | 167.157 | 115.760 | 125.412 | 127.073 | 150.097 | 117.922 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overig | 309.873 | 310.326 | 309.038 | 298.070 | 296.342 | 292.427 |
Artikel 7 Waterkwaliteit | 975 | 21.927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuurfonds | 1.862.735 | 1.820.397 | 1.841.555 | 1.599.629 | 1.557.165 | 1.513.566 |
Artikel 12 Hoofdwegennet | 1.225.457 | 1.162.674 | 1.237.792 | 1.045.488 | 1.021.260 | 992.970 |
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet | 637.278 | 657.723 | 603.763 | 554.141 | 535.905 | 520.596 |
Hoofdstuk XII | 55.251 | 45.027 | 42.127 | 41.788 | 42.279 | 42.278 |
Artikel 11 Waterkwaliteit | 14.617 | 13.492 | 13.492 | 13.505 | 13.505 | 13.505 |
Artikel 13 Bodem en Ondergrond | 6.155 | 4.942 | 3.506 | 3.507 | 3.507 | 3.507 |
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | 11.694 | 7.238 | 7.008 | 7.016 | 7.012 | 7.012 |
Artikel 16 Spoor | 919 | 895 | 796 | 798 | 802 | 802 |
Artikel 17 Luchtvaart | 3.923 | 1.435 | 435 | 50 | 50 | 50 |
Artikel 18 Scheepvaart en Havens | 1.477 | 1.405 | 1.405 | 1.406 | 1.885 | 1.885 |
Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 337 | 263 | 137 | 137 | 137 | 137 |
Artikel 20 Lucht en geluid | 1.372 | 1.539 | 1.527 | 1.546 | 1.556 | 1.556 |
Artikel 21 Duurzaamheid | 7.487 | 7.247 | 7.247 | 7.247 | 7.247 | 7.247 |
Artikel 22 Externe veiligheid en risico's | 4.564 | 3.858 | 3.858 | 3.858 | 3.858 | 3.858 |
Artikel 97 Algemeen departement | 2.706 | 2.713 | 2.716 | 2.718 | 2.720 | 2.719 |
Totaal | 2.396.354 | 2.313.974 | 2.318.669 | 2.066.980 | 2.046.303 | 1.966.613 |
Van totaal omzet IenW | ||||||
*apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten | 1.080.109 | 1.095.947 | 1.093.746 | 1.069.101 | 1.050.921 | 1.015.865 |
*programma | 1.316.245 | 1.218.027 | 1.224.923 | 997.879 | 995.382 | 950.748 |
Omzet nog uit te voeren werkzaamheden
De nog uit te voeren werkzaamheden (NUTW) is een balanspost om vertragingen en/of versnellingen in de werkzaamheden van het agentschap Rijkswaterstaat op te vangen. Hierdoor kunnen middelen eerder of later worden aangewend dan oorspronkelijk voorzien. De NUTW per ultimo 2018 bedraagt per saldo € 524,2 miljoen. In bijlage 4 «Instandhouding» van de Infrastructuurfonds en Deltafondsbegroting 2020 is de opbouw van de NUTW per ultimo 2018 weergegeven. Op basis van de programmering onder Beheer en onderhoud is, gegeven de omzet moederdepartement, overige departementen en derden, bepaald hoeveel omzet er per jaar vanuit de balanspost NUTW nodig is om de programmering te kunnen financieren. Bij het opstellen van de programmering is rekening gehouden wanneer de werkzaamheden het meest doelmatig kunnen worden uitgevoerd.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen heeft met name betrekking op:
-
• Vergoedingen van het Ministerie van Defensie, het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor het gebruik van de vaartuigen van de Rijksrederij.
-
• Vergoedingen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties voor de capaciteit die RWS levert in het kader van de Omgevingswet en de bijbehorende externe productkosten.
-
• Vergoedingen van diverse ministeries voor het door RWS ter beschikking stellen van kennis, expertise en materieel in het kader van Werken voor en met Partners.
-
• Vergoedingen van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties voor de capaciteit die RWS levert in het kader van Beleidsondersteuning en Advisering (BOA) en de bijbehorende externe productkosten.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Rijksrederij | 25.750 | 25.750 | 25.750 | 25.750 | 25.750 | 25.750 |
Omgevingswet | 21.952 | 8.304 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werken voor en met Partners | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Beleidsadvisering en ondersteuning (BOA) | 8.936 | 8.936 | 8.936 | 8.936 | 8.936 | 8.936 |
Overig | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Totaal | 68.638 | 54.990 | 46.686 | 46.686 | 46.686 | 46.686 |
Omzet derden
De omzet derden heeft met name betrekking op:
-
• Vergoedingen van o.a. provincies, gemeenten en de Europese Unie in het kader van het beheer en onderhoud van de infrastructuur.
-
• Uitkeringen van verzekeraars in het kader van Schaderijden en Schadevaren ter dekking van de kosten van reparatiewerkzaamheden.
-
• Ontvangsten uit de pacht van benzinestations, de ingebruikgeving van RWS areaal (huur, pacht) en incidentele verloop van RWS areaal. Deze ontvangsten worden via het Rijkvastgoedbedrijf (RVB) ontvangen.
-
• Opbrengsten voor de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBD) en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW)
-
• Vergoedingen van o.a. provincies, gemeenten, waterschappen, kennisinstellingen en bedrijven voor het door RWS ter beschikking stellen van kennis, expertise en materieel in het kader van Werken voor en met Partners.
-
• Opbrengsten uit vergunningverlening in het kader van de Waterwet.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheer en Onderhoud | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Schaderijden en Schadevaren | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Rijksvastgoedbedrijf (RVB) | 39.700 | 39.700 | 39.700 | 39.700 | 39.700 | 39.700 |
Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBD) | 25.386 | 25.386 | 25.386 | 25.386 | 25.386 | 25.386 |
Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) | 4.672 | 4.672 | 4.672 | 4.672 | 4.672 | 4.672 |
Werken voor en met Partners | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Waterwet | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 |
Overig | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Totaal | 191.758 | 191.758 | 191.758 | 191.758 | 191.758 | 191.758 |
Bijzondere baten
De geraamde bijzondere baten betreffen voornamelijk verwachte boekwinst op de verkoop van vaste activa.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte | 8.990 | 9.134 | 9.038 | 8.771 | 8.619 | 8.360 |
Eigen Personele kosten (x € 1.000) | 842.617 | 849.993 | 845.570 | 826.786 | 805.757 | 766.422 |
Inhuur (x € 1.000) | 67.087 | 54.168 | 54.170 | 51.021 | 51.021 | 51.021 |
Het aantal FTE is ten opzichte van de begroting 2019 met name gewijzigd als gevolg van onderstaande ontwikkelingen:
Strategisch Capaciteitsmanagement (SCM)
-
– Om een betere relatie te leggen tussen de gevraagde productie en de daarvoor benodigde capaciteit is binnen IenW voor RWS het instrument Strategisch Capaciteitsmanagement ontwikkeld. Daarbij wordt jaarlijks op basis van vastgestelde normen, rekenregels en tarieven voor alle werkprocessen van RWS doorgerekend wat de benodigde capaciteit voor de komende 5 jaar is op basis van de huidige verwachte producten en prestatieopgaven. In de begroting loopt de gefinancierde formatie van RWS af. Om de productieopgave en de capaciteit meer in balans te krijgen is er besloten om RWS, op basis van de SCM berekeningen, de komende jaren voor de doorloop van aanlegprojecten, tranche 4 van het programma Vervanging en Renovatie en de bediening Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl capaciteit toe te kennen. Dit betekent een verhoging van de gefinancierde capaciteit met 148 FTE in 2020 oplopend naar 531 FTE in 2022 en aflopend naar 178 FTE in 2024 ten opzichte van de begroting 2019. Het betreft voor een groot deel geen extra capaciteit maar de financiering van capaciteit die al bij RWS werkzaam is.
Korte termijn fileaanpak
-
– De korte termijn fileaanpak bestaat uit twee pakketten maatregelen die moeten leiden tot het verminderen, voorkomen en kunnen vermijden van files. Voor de uitvoering van deze aanpak is de capaciteit van RWS met 75 FTE verhoogd in 2019, oplopend naar 82 FTE in 2020 en aflopend naar 37 FTE in 2022.
Duurzaam voor Elkaar
-
– De opdracht Duurzaam voor elkaar bestaat uit een pakket activiteiten die bedoeld is om RWS verder te verduurzamen en om prestatiemanagement voor duurzaamheid te ontwikkelen. Voor de uitvoering van deze opdracht is de capaciteit van RWS met 36 FTE verhoogd t/m 2021.
Strategisch/tactisch beheer Kustwacht
-
– Voor het strategisch en tactisch beheer van het Kustwachtdossier is vanaf 2020 structureel 3 FTE aan RWS toegekend.
Eigen personeel
De kracht van Rijkswaterstaat ligt in de zakelijke en professionele wijze waarop het zijn kerntaken uitvoert. Om daarop te kunnen sturen is gedefinieerd welke taken RWS met eigen mensen uitvoert (de kerntaken) en welke taken aan de markt worden overgelaten (de niet-kerntaken).
De kosten van externe inhuur betreffen de inzet van derden op de kerntaken van RWS.
Daarnaast vindt er inzet van derden plaats op taken die RWS van de markt betrekt (niet-kerntaken). In de beleidsbegroting en verantwoording van IenW wordt de (externe) inhuur transparant inzichtelijk gemaakt in de baten-lastenparagraaf van het agentschap Rijkswaterstaat.
Inhuur apparaat (kerntaken)
RWS streeft ernaar om de inhuur van externen op kerntaken zoveel mogelijk te beperken vanuit het basisprincipe dat Rijkswaterstaat op kerntaken eigen mensen inzet, ter vermindering van de kwetsbaarheid en het verkleinen van de afhankelijkheid van externen. Inhuur op kerntaken vindt in beginsel alleen plaats als er sprake is van piekbelasting in de directe productie of in geval van onderbezetting, ziekte of vervanging. Inhuur op kerntaken kan ook een keuze zijn als vanuit de arbeidsmarkt hele specifieke kennis/specialisme niet kan worden aangetrokken.
Door een aantal maatregelen daalt de inhuur op kerntaken de komende jaren:
-
• extra inzet op het werven van voldoende gekwalificeerd eigen personeel en versnelling van het wervingsproces om vacatures zo snel mogelijk in te vullen;
-
• een flexibele interne pool om snel interne inzet te kunnen organiseren;
-
• versterking van cruciale kennis binnen de organisatie is geborgd met interne loopbaanontwikkeling;
Inhuur programma (niet-kerntaken)
Gelet op de omvang van de productieopgave van RWS blijft de inhuur op taken die bij de markt zijn belegd (de niet -kerntaken) substantieel, maar wordt er een dalende trend verwacht. Voor het betrekken van externe capaciteit op niet-kerntaken geldt dat deze zoveel mogelijk op basis van op productafspraken gebaseerde contracten zal worden gedaan, tenzij dat om inhoudelijke of aansturingsredenen niet doelmatig is. Hierdoor daalt de inhuur geleidelijk.
De inhuur op niet-kerntaken in het primaire proces wordt met name onder de posten onderhoud en aanleg op het Infrastructuurfonds en het Deltafonds verantwoord.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaat (kerntaken) | 67.087 | 54.168 | 54.170 | 51.021 | 51.021 | 51.021 |
Programma (niet-kerntaken) | 101.165 | 91.141 | 91.141 | 91.141 | 91.141 | 91.141 |
Totaal | 168.252 | 145.310 | 145.311 | 142.162 | 142.162 | 142.162 |
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten onder andere ICT, huisvesting, bureaukosten en communicatie.
Beheer en Onderhoud
De kosten beheer en onderhoud hebben betrekking op de kosten die in rekening worden gebracht door derden (met name aannemers en ingenieursbureaus). Deze voeren werkzaamheden uit die direct bijdragen aan het beheer en onderhoud van de infrastructuur. Voor een toelichting op beheer en onderhoud wordt verwezen naar artikel 12 en 15 van het Infrastructuurfonds, artikel 3 van het Deltafonds en bijlage 4 «Instandhouding» van beide fondsen.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 676.570 | 772.238 | 669.329 | 442.427 | 341.379 | 318.289 | 335.269 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 2.703.472 | 2.659.750 | 2.563.722 | 2.560.113 | 2.308.424 | 2.287.747 | 2.208.057 | |
–/– uitgaven operationele kasstroom | – 2.576.828 | – 2.751.098 | – 2.776.347 | – 2.639.037 | – 2.311.173 | – 2.247.403 | – 2.165.829 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 126.644 | – 91.348 | – 212.625 | – 78.924 | – 2.749 | 40.344 | 42.228 |
–/– totaal investeringen | – 26.992 | – 25.447 | – 88.832 | – 163.116 | – 71.465 | – 74.921 | – 74.921 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 11.674 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 15.318 | – 25.447 | – 88.832 | – 163.116 | – 71.465 | – 74.921 | – 74.921 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 12.380 | – 1.043 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door het moederdepartement | 6.000 | 8.600 | 8.600 | 8.600 | 8.500 | 8.500 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 30.882 | – 18.271 | – 18.845 | – 22.908 | – 25.676 | – 28.443 | – 30.135 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 21.604 | 24.600 | 84.800 | 155.300 | 68.300 | 71.500 | 71.500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 15.658 | 13.886 | 74.555 | 140.992 | 51.124 | 51.557 | 41.365 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + depositorekeningen (=1+2+3+4) | 772.238 | 669.329 | 442.427 | 341.379 | 318.289 | 335.269 | 343.941 |
(noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) |
Toelichting
Operationele kasstroom
Hieronder vallen de inkomsten en uitgaven uit de reguliere bedrijfsvoering. Meerjarig wordt gestreefd naar een stabiel saldo van baten en lasten.
Investeringskasstroom
Hieronder vallen de verkopen van activa en de nieuwe investeringen. De nieuwe investeringen hebben betrekking op het in stand houden van de activa van RWS. De hogere investeringen vanaf 2020 worden met name veroorzaakt door het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij en de investeringen in de steunpunten van RWS.
Financieringskasstroom
Hieronder vallen alle geldstromen die gerelateerd zijn aan de financiering van het agentschap. RWS doet een beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën ter financiering van de investeringen. Daarnaast wordt in de begroting van het agentschap rekening gehouden met de aflossing op deze leenfaciliteit. De storting door moederdepartement betreft de aflossing van de langlopende vordering die RWS heeft op het moederdepartement. In 2019 is het surplus Eigen Vermogen (€ 1,0 miljoen) teruggestort naar het Moederdepartement
Omschrijving | Realisatie 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten per eenheid areaal (bedragen x € 1) | |||||||
Hoofdwegennet | 26,49 | 27,71 | 27,46 | 26,54 | 24,26 | 25,10 | 25,52 |
Hoofdvaarwegennet | 26,55 | 27,27 | 27,83 | 27,62 | 26,31 | 26,69 | 26,92 |
Hoofdwatersystemen | 1,27 | 1,30 | 1,30 | 1,28 | 1,22 | 1,24 | 1,26 |
% Apparaatskosten ten opzichte van de omzet | |||||||
% Apparaatskosten ten opzichte van de omzet | 25% | 25% | 24% | 21% | 23% | 19% | 19% |
Tarief per FTE (bedragen x € 1) | |||||||
Tarief per FTE | 125.375 | 128.849 | 127.822 | 128.331 | 129.430 | 129.605 | 129.424 |
Omzet agentschap per productgroep (bedragen x € 1.000) | |||||||
Hoofdwatersystemen | 488.060 | 478.368 | 448.550 | 434.987 | 425.563 | 446.859 | 410.769 |
Hoofdwegennet | 1.172.313 | 1.225.457 | 1.162.674 | 1.237.792 | 1.045.488 | 1.021.260 | 992.970 |
Hoofdvaarwegennet | 600.535 | 637.278 | 657.723 | 603.763 | 554.141 | 535.905 | 520.596 |
Overig | 23.800 | 55.251 | 45.027 | 42.127 | 41.788 | 42.279 | 42.278 |
TOTAAL | 2.284.709 | 2.396.354 | 2.313.974 | 2.318.669 | 2.066.980 | 2.046.303 | 1.966.613 |
Bezetting | |||||||
FTE formatie1 | 8.866 | 8.990 | 9.134 | 9.038 | 8.771 | 8.619 | 8.360 |
% overhead | 14,50% | 13% | 13% | 13% | 13% | 13% | 13% |
Exploitatiesaldo (% van de omzet) | |||||||
Exploitatiesaldo (% van de omzet) | 0,8% | 0,3% | 0,3% | 0,3% | 0,4% | 0,4% | 0,4% |
Gebruikerstevredenheid | |||||||
Publieksgerichtheid | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | |
Gebruikerstevredenheid HWS | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | |
Gebruikerstevredenheid HWN | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | |
Gebruikerstevredenheid HVWN | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Ontwikkeling PIN-waarden | |||||||
Hoofdwatersystemen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdwegennet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdvaarwegennet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Apparaatskosten per eenheid areaal
Deze indicator geeft informatie over hoe de kosten die het apparaat van RWS maakt voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud zich ontwikkelen ten opzichte van het areaal. Een dalende trend van de kosten per eenheid areaal geeft een indicatie van een toename in de efficiëntie van de organisatie op het gebied van beheer en onderhoud en verkeersmanagement.
Percentage apparaatskosten ten opzichte van de omzet
Deze indicator geeft de verhouding weer tussen de kosten van het apparaat en de totale omzet (deze omzet bestaat uit BLS en GVKA realisatie en planstudie) van RWS. De daling van het percentage ten opzichte van de realisatie 2018 wordt met name veroorzaakt door de stijging van de totale omzet.
Tarief per FTE
Deze indicator geeft de ontwikkeling weer van de kosten (personele kosten, materiele kosten, afschrijvingskosten en rentelasten gecorrigeerd voor kosten t.b.v. Werken voor en met Partners) per formatieve ambtelijke FTE. De stijging van het tarief ten opzichte van de realisatie 2018 wordt met name veroorzaakt door de loon- en prijsbijstelling 2019.
Omzet agentschap per productgroep
In de tabel is de omzet moederdepartement uitgesplitst naar de verschillende netwerken. Deze daling wordt veroorzaakt door de meerjarige begrotingsstanden.
Bezetting
FTE formatie: deze voorgeschreven indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van RWS zich ontwikkelt.
Percentage overhead: deze indicator geeft aan welk deel van het ambtelijke personeel (in FTE) binnen RWS zich bezig houdt met de bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering bevat alle processen die ondersteunend zijn aan de organisatie. Het streven is daarbij voortdurend een optimale kwalitatieve en kwantitatieve omvang van de bedrijfsvoering.
Exploitatiesaldo (% van de omzet)
Deze voorgeschreven indicator toont de ontwikkeling van het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten.
Gebruikerstevredenheid
Publieksgerichtheid: deze indicator geeft aan hoe tevreden onze gebruikers en partners over RWS zijn als publieke dienstverlenende organisatie. Dan gaat het over zaken als «luisteren; verwachtingenmanagement; aanspreekbaarheid; houding en gedrag en de wijze waarop wij communiceren».
Gebruikerstevredenheid (per netwerk): deze indicator geeft aan hoe tevreden onze gebruikers over de kwaliteit van de drie netwerken zijn. Denk daarbij aan veiligheid, doorstroming; kwaliteit infrastructuur en tijdige en betrouwbare informatievoorziening (gekoppeld aan de netwerken).
Ontwikkeling PIN-waarden
De ontwikkeling van de PIN-waarden (prestatie-indicator waarden) geeft een beeld hoe de ontwikkeling is in de toestand van het door RWS beheerde areaal. Het weergegeven cijfer betreft een index ten opzichte van het jaar 2015. De bijlage instandhouding bij de begrotingen van het Infrastructuurfonds en het Deltafonds biedt inzicht in instandhouding en de gehanteerde PIN-waarden.