2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
Omzet | 349.469 | 365.932 | 387.518 | 383.131 | 375.318 | 373.912 | 373.912 |
– Omzet moederdepartement | 159.290 | 171.728 | 187.900 | 182.814 | 176.382 | 174.976 | 174.976 |
– Omzet overige departementen | 88.817 | 90.786 | 96.505 | 97.204 | 95.823 | 95.823 | 95.823 |
– Omzet derden | 101.362 | 103.418 | 103.113 | 103.113 | 103.113 | 103.113 | 103.113 |
Rentebaten | |||||||
Vrijval voorzieningen | 442 | ||||||
Bijzondere baten | 2.607 | ||||||
Totaal baten | 352.518 | 365.932 | 387.518 | 383.131 | 375.318 | 373.912 | 373.912 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 345.312 | 345.581 | 371.963 | 369.892 | 365.168 | 365.881 | 366.030 |
– Personele kosten | 222.927 | 205.270 | 229.689 | 227.253 | 227.923 | 228.808 | 228.808 |
– Waarvan eigen personeel | 190.283 | 171.390 | 204.712 | 202.565 | 203.463 | 204.349 | 204.349 |
– Waarvan externe inhuur | 24.708 | 20.581 | 13.802 | 13.631 | 13.353 | 13.303 | 13.303 |
– Waarvan overige personele kosten | 7.936 | 13.299 | 11.175 | 11.057 | 11.107 | 11.156 | 11.156 |
– Materiële kosten | 122.385 | 140.311 | 141.874 | 142.639 | 137.246 | 137.073 | 137.222 |
– Waarvan apparaat ICT | 300 | 200 | 200 | 200 | 200 | ||
– Waarvan bijdrage aan SSO’s | 44.458 | 47.166 | 48.066 | 48.066 | 48.066 | 48.066 | 48.066 |
– Waarvan overige materiële kosten | 77.927 | 93.145 | 93.508 | 94.373 | 88.980 | 88.807 | 88.956 |
Rentelasten | 67 | 98 | 98 | 77 | 85 | 88 | 88 |
Afschrijvingskosten | 13.524 | 19.753 | 15.357 | 12.662 | 9.564 | 7.443 | 7.294 |
– Materieel | 5.533 | 5.489 | 3.175 | 2.975 | 2.568 | 2.273 | 2.132 |
– Waarvan apparaat ICT | 194 | 237 | 244 | 238 | 213 | ||
– Immaterieel | 7.991 | 14.264 | 12.182 | 9.686 | 6.996 | 5.170 | 5.163 |
Overige kosten | 290 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– Dotaties voorzieningen | 290 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– Bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 359.193 | 365.932 | 387.518 | 383.131 | 375.318 | 373.912 | 373.912 |
Saldo van baten en lasten | – 6.675 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, dierenwelzijn en natuur. De NVWA streeft naar effectief toezicht binnen de gegeven financiële kaders, met adequate beheersing van budgettaire en bedrijfsmatige risico’s waarbij gestreefd wordt naar een meerjarige stabiele formatieve omvang. De post omzet moederdepartement (€ 187,9 mln.) is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. Hierbij is rekening gehouden met een inzet extra regeerakkoordmiddelen van € 3,7 mln. (1e tranche, twee derde deel) en € 11,7 mln. (2e tranche, twee derde deel), bijdrage incidentele kosten Brexit (€ 1,9 mln.), bijdrage ten behoeve van de kosten voor de Cloud-werkplek (€ 3,1 mln.) en de implementatie van de Official Controls Regulation (OCR) accreditatie nationale referentie laboratoria (€ 1,7 mln.). In de omzet is rekening gehouden met een te verwachten loon- en prijsbijstelling van 2,5% (€ 4,2 mln.).
In de onderstaande tabel is de verwachte omzet moederdepartement per product opgenomen. Onder de post «Overig» zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht, zoals directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kosten.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 103.688 | 103.303 | 124.160 | 121.212 | 123.394 | 124.510 | 124.510 |
Keuren1 | 8.247 | ||||||
Keuren certificering op afstand | 580 | 680 | 664 | 676 | 682 | 682 | |
Keuren import | 285 | 333 | 325 | 331 | 334 | 334 | |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 6.885 | 8.732 | 8.524 | 8.678 | 8.756 | 8.756 | |
Overig | 47.355 | 60.675 | 53.995 | 52.089 | 43.303 | 40.694 | 40.694 |
Totaal | 159.290 | 171.728 | 187.900 | 182.814 | 176.382 | 174.976 | 174.976 |
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen (€ 96,5 mln.) bestaat voornamelijk uit de bijdrage van het Ministerie van VWS (€ 91,4 mln.). Dit is inclusief inzet extra middelen van € 1,7 mln. (1e tranche, een derde deel) en € 5,9 mln. (2e tranche, een derde deel). Verder bestaat deze post uit een bijdrage van het Ministerie van EZK (€ 0,7 mln.), het Diergezondheidsfonds (€ 0,6 mln.), het Ministerie van IenW (€ 0,2 mln.) en een bijdrage voor de uitvoering van taken in het kader van Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (€ 3,6 mln.). In de omzet overige departementen is inbegrepen € 1,9 mln. voor de te verwachten loon- en prijsstijging 2020.
Onder de post «Overig» zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht, zoals directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kosten.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 75.616 | 65.973 | 73.321 | 73.614 | 72.286 | 72.286 | 72.286 |
Keuren1 | 1.359 | ||||||
Keuren certificering op afstand | 73 | 89 | 89 | 88 | 88 | 88 | |
Keuren import | 618 | 745 | 748 | 734 | 734 | 734 | |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 1.288 | 976 | 980 | 962 | 962 | 962 | |
Overig | 11.842 | 22.834 | 21.374 | 21.773 | 21.753 | 21.753 | 21.753 |
Totaal | 88.817 | 90.786 | 96.505 | 97.204 | 95.823 | 95.823 | 95.823 |
Omzet derden
De omzet derden (€ 103,1 mln.) bestaat uit opbrengsten retributies NVWA, retributies Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) en overige baten. Dit is inclusief € 2,1 mln. voor de te verwachten loon- en prijsstijging 2020. Het bedrijfsleven betaalt retributies voor de diensten die de NVWA en KDS verrichten, bijvoorbeeld voor toezicht in de vorm van inspecties en keuringen bij import, export en slachthuizen. Voor retributies NVWA is € 82,2 mln. geraamd. Daarnaast ontvangt de NVWA € 18,8 mln. aan retributies KDS. Naast de retributieopbrengsten realiseert de NVWA ook voor € 2,1 mln. aan overige baten. Deze bestaan voornamelijk uit opbrengsten voor de uitvoering van projecten voor de Europese Commissie.
Rentebaten
Er zijn geen rentebaten begroot. De rentepercentages die door het Ministerie van Financiën dagelijks worden vastgesteld liggen rond de 0%.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten (€ 229,7 mln.) bestaan uit salariskosten en kosten woon-werkverkeer eigen personeel (€ 204,7 mln.), inhuur externen (€ 13,8 mln.) en overige personeel gerelateerde kosten, waaronder reis- en verblijfkosten en opleidingen (€ 11,2 mln.). De verwachte gemiddelde bezetting van de NVWA voor 2020 is 2.618 fte, waarvan 2.450 fte eigen (ambtelijk) personeel. De gemiddelde ambtelijke personeelskosten in 2020 zijn € 82.831 per fte. De inhuur van externen betreft met name uitzendkrachten voor het primaire werk en tijdelijke inhuur voor ondersteuning bij de uitvoering van projecten en ondersteuning van de bedrijfsvoering.
Materiële kosten
De materiële kosten ad € 141,9 mln. bestaan uit apparaat ICT (€ 0,3 mln.), bijdragen aan Shared Service Organisaties (SSO’s) (€ 48,1 mln.) en overige materiële kosten (€ 93,5 mln.). De kosten SSO’s betreft de bijdrage aan DICTU voor ICT-beheer, aan het Rijksvastgoedbedrijf voor de huurkosten van kantoorpanden en laboratoria en een bijdrage aan de Rijksschoonmaakorganisatie. De NVWA heeft geen panden in eigendom. De overige materiële kosten bestaan voornamelijk uit uitbesteed onderzoek, inzet practitioners en uitbestede diensten, waaronder KDS en laboratoriumonderzoek door Wageningen Food Safety Research.
Rentelasten
De rentelasten (€ 0,1 mln.) vloeien voort uit rentedragend vermogen waarvan het rentepercentage varieert tussen 0,0% en 1,34%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten voor materiële en immateriële activa bedragen respectievelijk € 3,2 mln. en € 12,2 mln. De materiële vaste activa worden lineair afgeschreven waarbij de afschrijvingstermijn van de verschillende soorten activa ligt tussen 4 en 10 jaar. De immateriële afschrijvingskosten hebben met name betrekking op het systeem Procesvernieuwing Informatie en ICT (PI&I) en kent een afschrijvingstermijn van 4 jaar. De doorontwikkeling van INSPECT is in 2019 stilgelegd, hetgeen lagere toekomstige afschrijvingskosten tot gevolg heeft.
Dotaties aan voorzieningen
Dit betreft de dotatie aan de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 64.322 | 66.831 | 75.194 | 77.863 | 76.683 | 76.627 | 77.140 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 352.783 | 365.932 | 387.518 | 373.730 | 366.165 | 364.759 | 364.759 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 332.898 | – 346.179 | – 373.113 | – 361.068 | – 356.600 | – 357.315 | – 357.464 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 19.885 | 19.753 | 14.405 | 12.662 | 9.564 | 7.443 | 7.294 |
–/– totaal investeringen | – 17.804 | – 15.315 | – 6.100 | – 7.100 | – 7.100 | – 7.100 | – 7.100 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen1 | 3.817 | 3.408 | 2.625 | |||||
3 | Totaal investeringskasstroom | – 13.987 | – 11.907 | – 3.475 | – 7.100 | – 7.100 | – 7.100 | – 7.100 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 5.520 | |||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 13.221 | – 16.446 | – 14.361 | – 13.842 | – 9.621 | – 6.931 | – 7.052 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 17.000 | 6.100 | 6.100 | 7.100 | 7.100 | 7.100 | 7.100 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 1.741 | – 1.131 | – 8.261 | – 6.742 | – 2.521 | 169 | 48 |
5 | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 68.479 | 64.330 | 77.863 | 76.683 | 76.627 | 77.140 | 77.382 |
Operationele kasstroom
De netto operationele kasstroom 2020 bedraagt € 14,4 mln.
Investeringskasstroom
Materiële activa
De investeringen in inventaris/installaties bedragen € 1,1 mln. en betreft kantoorinventaris (€ 0,5 mln.), vervangingsinvesteringen laboratoriuminventaris (€ 0,5 mln.) en controleapparatuur (€ 0,1 mln.).
De investeringen in aanpassingen van gebouwen bedragen € 0,5 mln. Met ingang van 2017 worden de dienstauto’s geleased in plaats van aangekocht. Als gevolg hiervan dalen de investeringsbedragen en worden de desinvesteringsbedragen op termijn nul. Er wordt voor een bedrag van € 0,5 mln. geïnvesteerd in specifieke hardware.
Immateriële activa
De verdere ontwikkeling van INSPECT is in 2019 stilgelegd waardoor de investeringen beduidend lager uitvallen. De resterende investeringen van € 4 mln. hebben betrekking op reeds lopende programma’s en aanpassingen van bestaande systemen die essentieel zijn voor het functioneren van de NVWA.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom van – € 8,3 mln. geeft het saldo weer van de benodigde leningen en de aflossing op de lopende leningen.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 100,53 | 104,29 | 107,231 | 107,23 | 107,23 | 107,23 | 107,23 |
Tarieven | |||||||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 106,87 | 110,86 | 113,99 | 113,99 | 113,99 | 113,99 | 113,99 |
Omzet per productgroep ( in € mln.) | |||||||
Handhaven | 200,1 | 188,4 | 213,3 | 210,6 | 211,5 | 212,6 | 212,6 |
Keuren2 | 88,7 | ||||||
Keuren certificering op afstand | 6,6 | 6,7 | 6,7 | 6,7 | 6,7 | 6,7 | |
Keuren import | 11,8 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 57,7 | 53,7 | 53,5 | 53,6 | 53,7 | 53,7 | |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur) | 2.407 | 2.159 | 2.450 | 2.424 | 2.435 | 2.446 | 2.446 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.848/559 | 1.689/470 | 1.889/561 | 1.869/556 | 1.877/558 | 1.885/560 | 1.885/560 |
Salariskosten per fte | 77.733 | 79.399 | 82.831 | 82.831 | 82.831 | 82.831 | 82.831 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | – 1,89% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen3 | 95% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 97% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Op basis van de verwachte kostprijsstijging van 2,5% is rekening gehouden met een loon- en prijsbijstelling van LNV en VWS en een stijging van de retributie-inkomsten.
Met ingang van 2018 is de producten en dienstencatalogus van de NVWA aangepast. De acht bestaande producten zijn vervangen door twee nieuwe producten: handhaven en keuren waarbij het product keuren medio 2018 is onderverdeeld in 3 categorieën.
Bij het opstellen van de afhandelsnelheid van de verzoeken/meldingen is de NVWA uitgegaan van de volledige doorontwikkeling van INSPECT met daarin een actief voortgang bewaking mechanisme. De verdere ontwikkeling van INSPECT is echter in 2019 stilgelegd. Hierdoor zal het percentage afhandelsnelheid de komende jaren lager zijn dan eerder de verwachting was.