2.1 Inleiding
Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister, Lerarenregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl.
2.2 Begroting 2020
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Slotwet | Vastgestelde begroting | ||||||
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 30.293 | 37.344 | 41.180 | 43.817 | 44.689 | 41.405 | 45.429 |
Omzet overige departementen | 7.730 | 8.380 | 7.245 | 6.309 | 6.478 | 6.653 | 6.833 |
Omzet derden | 37.362 | 27.947 | 36.126 | 26.079 | 26.683 | 31.889 | 29.844 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 7.552 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 82.937 | 73.671 | 84.551 | 76.205 | 77.850 | 79.947 | 82.106 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 70.778 | 67.103 | 80.830 | 72.410 | 73.979 | 75.998 | 78.078 |
– Personele kosten | 28.064 | 31.568 | 35.175 | 36.377 | 37.622 | 38.914 | 40.252 |
waarvan eigen personeel | 20.285 | 23.416 | 24.907 | 25.903 | 26.939 | 28.017 | 29.138 |
waarvan inhuur externen | 5.828 | 6.236 | 8.883 | 9.061 | 9.242 | 9.427 | 9.615 |
waarvan overige pers kosten | 1.951 | 1.916 | 1.385 | 1.413 | 1.441 | 1.470 | 1.499 |
– Materiële kosten | 42.714 | 35.535 | 45.655 | 36.033 | 36.357 | 37.084 | 37.826 |
waarvan apparaat ICT | 5.861 | 3.824 | 4.996 | 5.096 | 5.198 | 5.302 | 5.408 |
waarvan bijdrage aan SSO’s | 8.582 | 9.155 | 8.889 | 9.067 | 9.248 | 9.433 | 9.622 |
waarvan overige mat kosten | 28.271 | 22.556 | 31.770 | 21.870 | 21.911 | 22.349 | 22.796 |
Afschrijvingskosten | 5.382 | 6.567 | 3.720 | 3.794 | 3.870 | 3.948 | 4.027 |
– Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Immaterieel | 5.382 | 6.567 | 3.720 | 3.794 | 3.870 | 3.948 | 4.027 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 2.659 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 110 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal lasten | 78.929 | 73.671 | 84.551 | 76.205 | 77.850 | 79.947 | 82.106 |
Saldo van baten en lasten | 4.008 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De totale lasten stijgen met ongeveer € 9 miljoen tot bijna € 83 miljoen. De lastenstijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere inkoop- en distributiekosten van het Bureau Medicinale Canabis (€ 6 miljoen), loon- en prijsindexatie (€ 2 miljoen) en additionele ontwikkeling zoals Project Actieve Donorregistratie (€ 1 miljoen). De dienstverlening voor de schoolleidersregisters primair en voorgezet onderwijs gaat per 1 januari 2020 over naar een private partij. Dit leidt tot een kostendaling van € 2,5 miljoen. Hiertegenover staat uitbreiding van dienstverlening binnen het kerndepartement.
Het positieve verschil tussen de baten en lasten ontstaat bij het product BMC, door het vertraagde verloop van de aanbesteding in Duitsland. Hierdoor vindt de verwachte afname van de export en het positieve resultaat later plaats dan eerder aangenomen.
Meerjarenraming 2021–2024
Op basis van de op dit moment beschikbare informatie hebben we een concept meerjarenraming opgesteld. Deze laat de eerste jaren een dalende trend zien ten opzichte van de Tariefnotitie 2020. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het wegvallen van Duitsland als exportland voor BMC vanaf 2021. Hiermee is circa € 8 miljoen op jaarbasis gemoeid. In de meerjarenraming is tevens rekening gehouden met een jaarlijkse indexatie voor lonen en prijzen van 2%.
Toelichting begroting van baten en lasten
Baten
De omzet moederdepartement bestaat uit de omzet op basis van opdrachten vanuit de beleidsdirecties van VWS, zoals Vakbekwaamheidsverklaring, Donorregister, Toelating Zorg Instellingen, Sectorale Berichtenvoorziening in de Zorg en Wet Normering Topinkomens. Daarnaast is er bij het CIBG ook sprake van omzet op basis van opdrachten van andere departementen, zoals OCW-registers en Register Diergeneeskundigen. Tevens is er omzet afkomstig van derden (burgers en bedrijven). Deze hangt samen met het verrichten van verschillende (wettelijke) registratieactiviteiten, het verstrekken van UZI-passen en -certificaten, het verlenen van vergunningen en ontheffingen tegen door het departement vastgestelde tarieven alsmede met de verkoop van medicinale cannabis.
Omzet 2020 | |
---|---|
MEVA | 11.322 |
Informatiebeleid CIO | 5.060 |
EST | 460 |
GMT | 11.321 |
PG | 2.765 |
PZO | 5.720 |
DJ | 1.548 |
IGJ | 2.463 |
DMO | 411 |
Subtotaal VWS | 41.180 |
OCW | 4.476 |
LNV | 1.306 |
BZK | 1.463 |
Subtotaal overige departementen | 7.245 |
BIG-(her)registratie | 5.454 |
Vakbekwaamheid | 320 |
UZI-register | 9.315 |
Vergunningen | 1.619 |
Medische hulpmiddelen | 235 |
Opiaten | 711 |
BMC | 18.472 |
Subtotaal Derden | 36.126 |
Totaal | 84.551 |
Lasten
De lasten bewegen mee met de omvang van het verwachte takenpakket. In de meerjarenraming 2021–2024 is rekening gehouden met een indexatie van 2% voor loon- en prijsontwikkelingen.
2.3 Kasstroomoverzicht
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Slotwet | Vastgestelde begroting | |||||||
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | – 861 | 591 | 16.798 | 17.547 | 17.626 | 17.114 | 16.091 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 97.241 | 73.671 | 84.551 | 76.205 | 77.850 | 79.947 | 82.106 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | 75.879 | 67.104 | 80.831 | 72.411 | 73.980 | 75.999 | 78.079 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 21.362 | 6.567 | 3.720 | 3.794 | 3.870 | 3.948 | 4.027 |
–/– totaal investeringen | 5.487 | 6.567 | 3.720 | 3.794 | 3.870 | 3.948 | 4.027 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | – | – | – | – | – | – | – | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 5.487 | – 6.567 | – 3.720 | – 3.794 | – 3.870 | – 3.948 | – 4.027 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 12.075 | – | – | – | – | – | – | |
–/– aflossingen op leningen | 7.517 | 6.567 | 2.971 | 3.715 | 4.382 | 4.971 | 5.761 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 16.163 | 6.567 | 3.720 | 3.794 | 3.870 | 3.948 | 4.027 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 20.721 | – | 749 | 79 | – 512 | – 1.023 | – 1.734 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln. | 35.735 | 591 | 17.547 | 17.626 | 17.114 | 16.091 | 14.357 |
Toelichting kasstroomoverzicht
In de begroting 2019 werd een rekening-courant stand begin 2019 van € 0,6 miljoen voorzien. De liquide middelen zijn in 2018 echter met € 36,6 miljoen gestegen resulterend in een eindstand 2018 van € 35,7 miljoen. De belangrijkste redenen voor de stijging in 2018 zijn:
-
• een positieve operationele kasstroom van € 21,4 miljoen.
-
• investeringen van € 5,5 miljoen.
-
• eigenaarsbijdragen van € 12,1 miljoen.
-
• een positief saldo van leningen en aflossingen van € 8,6 miljoen.
De rekening courant stand per ultimo 2019 ten opzichte van de vastgestelde begroting 2019 zal dan ook hoger uitvallen dan het vermelde bedrag van € 0,6 miljoen. De verwachting is dat het saldo aan liquide middelen eind 2019 € 16,8 miljoen zal zijn.
Bij het bepalen van het beginsaldo aan liquide middelen voor 2020 is rekening gehouden met de positieve kasstroom in 2018. Dit verklaart het aanzienlijke verschil tussen het verwachte saldo van de rekening-courant op 1 januari 2020 (€ 16,3 miljoen) en het begrote saldo per 31 december 2019 (€ 0,6 miljoen).
De totale investeringen hebben vrijwel geheel betrekking op ICT en behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van 5 jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën, waarbij is uitgegaan van een aflossingstermijn van 5 jaar (conform afschrijvingstermijn).
2.4 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Slotwet | Vastgestelde begroting | ||||||
Omschrijving generiek deel | |||||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
– Besch. BIG-(her)registratie | 69 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
– Vakbekwaamheidsverklaring | 6.021 | 6.011 | 6.449 | 6.449 | 6.449 | 6.449 | 6.449 |
– Vergunning Farmatec | 2.257 | 2.764 | 2.695 | 2.695 | 2.695 | 2.695 | 2.695 |
– UZI-pas/certificaat | 296 | 312 | 346 | 346 | 346 | 346 | 346 |
– Wilsbeschikking Donorregister | 7 | 18 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 |
2. Omzet p prodgroep (x 1.000) | |||||||
– BIG-register + herregistratie | 8.023 | 10.048 | 11.608 | 11.608 | 11.608 | 11.608 | 11.608 |
– Vakbekwaamheid | 3.296 | 3.907 | 4.321 | 4.321 | 4.321 | 4.321 | 4.321 |
– Farmatec | 1.751 | 2.073 | 2.409 | 2.409 | 2.409 | 2.409 | 2.409 |
– UZI-register | 8.530 | 9.831 | 11.670 | 11.670 | 11.670 | 11.670 | 11.670 |
– Donorregister | 3.117 | 3.638 | 3.752 | 3.752 | 3.752 | 3.752 | 3.752 |
3. Saldo baten en lasten (%) | 3,67% | 0% | 2,37% | 0% | 0% | 0% | 0% |
4. Aantal fte totaal (excl. externe inhuur) | 283 | 294 | 290 | 290 | 290 | 290 | 290 |
Omschrijving specifiek deel | |||||||
1. productievolume | |||||||
– Besch. BIG-(her)registratie | 164.508 | 40.900 | 37.900 | 54.250 | 44.250 | 157.500 | 40.900 |
– Vakbekwaamheidverklaringen | 611 | 650 | 670 | 670 | 670 | 670 | 670 |
– Vergunningen Farmatec | 665 | 750 | 894 | 894 | 894 | 894 | 894 |
– UZI-pas/certificaat | 33.904 | 31.500 | 33.700 | 33.700 | 33.700 | 33.700 | 33.700 |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 482.553 | 200.000 | 500.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||||
– vakbekwaamheidverklaringen | 2 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
– wilsbeschikkingen donorregister | 15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3. Doorlooptijden (dagen) | |||||||
– wilsbeschikkingen donorregister | 7 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren
Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bevat een selectie van de belangrijkste producten uit het takenpakket van het CIBG die op basis van prijs maal hoeveelheid worden afgerekend.
Omzet per productgroep
Bij de BIG-herregistraties is de omzet niet gelijk aan het volume maal kostprijs omdat de kostprijs is gebaseerd op een meerjarig gemiddelde en het volume per jaar sterk fluctueert. Daarom wordt de omzet ook op basis van het aantal ingeschrevenen in het register gespreid geboekt over 5 jaar.
Donorregistraties
Als gevolg van de invoering van de Actieve Donor Registratie, neem het structurele volume toe vanaf 2020 en dit leidt tot een lagere kostprijs per eenheid.
Aantal fte totaal
Het aantal fte is fractioneel afgenomen.
Aantallen per productgroep
Het verwachte outputvolume per jaar. Het wisselend volume van de BIG-(her-)registraties wordt voornamelijk veroorzaakt door de herregistraties die om de 5 jaar plaatsvinden. Voor de overige genoemde diensten blijft het productievolume nagenoeg gelijk.
Aantal klachten/bezwaar en beroep
Aantal afgehandelde klachten en gegronde bezwaren. Verwacht wordt dat het aantal klachten c.q. bezwaar en beroepzaken de komende jaren licht afneemt.
Doorlooptijden
Dit betreft de gemiddelde netto doorlooptijd in dagen. Verwacht wordt dat de doorlooptijd gelijk blijft.