De onderstaande tabellen geven de belangrijkste wijzigingen weer in de uitgaven en inkomsten ten opzichte van de Miljoenennota 2022. Een meer gedetailleerd overzicht van de mutaties per artikel is te vinden bij de budgettaire gevolgen van beleid in paragraaf 3 (de beleidsartikelen) en 4 (de niet-beleidsartikelen).
Artikelnummer | Uitgaven 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2021 (incl. ISB 1-4) | 17.984.749 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 | 19.769.462 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 (incl. ISB 5) | ‒ 6.862.296 | |
waarvan Omvorming Prorail | ‒ 7.130.300 | |
waarvan COVID-testen reizigers (ISB 5) | 249.000 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | 16 | ‒ 653.000 |
2) COVID-testen reizigers | 97 | ‒ 60.000 |
3) Middelen klimaat en stikstof | 14 en 18 | ‒ 26.200 |
4) Overige mutaties | diverse | ‒ 5.245 |
Stand 2e suppletoire begroting 2021 | 12.162.721 |
Toelichting
1. Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector
Op basis van de inzichten tot november 2021 bedraagt het overschot op de regeling voor het jaar 2020 € 243 miljoen en voor het jaar 2021 € 140 miljoen. Deze middelen vallen vrij.
Een bedrag van € 270 miljoen van de regeling voor 2021 schuift op kasbasis door naar volgend jaar. Hierover bent u geïnformeerd door middel van de nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2022 (Kamerstukken II, 35 925 XII, nr. 14).
2. Testen reizigers
Het aantal afgenomen testen voor reizigers is lager uitgevallen dan waar in de eerste ramingen van werd uitgegaan. De voorlopige inschatting is dat een bedrag van € 60 miljoen niet besteed zal worden.
3. Middelen klimaat en stikstof
Diverse klimaat- en stikstofmiddelen komen in 2021 (voornamelijk) als gevolg van COVID-19 niet tot besteding. Het gaat om € 15,6 miljoen voor duurzame mobiliteit en elektrisch vervoer en € 10,6 miljoen voor innovatie duurzame binnenvaart.