Base description which applies to whole site

Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)

De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) borgt als uitvoeringsorganisatie en toezichthouder dat bedrijven die deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) en de wet- en regelgeving voor hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging, voldoen aan hun verplichtingen. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.

De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om het verlenen en actualiseren van emissievergunningen, het onderhouden van het CO2-register en toezicht en handhaving van de wetgeving. Voor wat betreft biobrandstoffen gaat het om uitvoering en toetsing van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit.

Tabel 64 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Baten

       

Omzet

9.328

9.067

11.047

10.841

10.281

10.281

10.281

waarvan omzet moederdepartement

5.927

5.664

7.446

7.240

6.680

6.680

6.680

waarvan omzet overige departementen

3.401

3.403

3.601

3.601

3.601

3.601

3.601

waarvan omzet derden

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

178

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

9.506

9.067

11.047

10.841

10.281

10.281

10.281

        

Lasten

       

Apparaatskosten

8.480

8.747

10.727

10.521

9.661

9.981

9.981

Personele kosten

6.265

7.050

7.237

7.557

7.639

7.639

7.639

waarvan eigen personeel

5.177

6.058

6.305

6.434

6.577

6.577

6.577

waarvan inhuur externen

461

588

630

640

653

653

653

waarvan overige personele kosten

627

404

302

483

409

409

409

Materiële kosten

2.215

1.697

3.490

2.964

2.022

2.342

2.342

waarvan apparaat ICT

477

392

1.682

1.120

601

601

601

waarvan bijdrage aan SSO's

865

661

1.146

1.201

1.201

1.201

1.201

waarvan overige materiële kosten

873

644

662

643

220

540

540

Afschrijvingskosten

618

320

320

320

620

300

300

Materieel

0

0

0

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

Immaterieel

618

320

320

320

620

300

300

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere lasten

3

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

9.101

9.067

11.047

10.841

10.281

10.281

10.281

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

405

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Omzet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)

De omzet EZK is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit. Daarnaast zijn in dit budget de werkzaamheden van de nieuwe taken vanuit het Regeerakkoord opgenomen, namelijk Bijstook Biomassa en CO2 Minimumprijs, vernieuwing ICT (EH Portaal). De werkzaamheden in het kader van CO2-heffing en de allocatie vierde handelsperiode worden in overleg met beleid voorbereid en zijn om deze reden nog niet meegenomen in de begroting.

Omzet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)

Dit betreft een vergoeding van € 3,6 mln voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV).

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De NEa levert meer personele inzet, op de reguliere en nieuwe taken en in de advisering op beleid. Voor een aantal nieuwe taken, waarover nog politieke besluitvorming zal plaatsvinden, zijn de werkzaamheden en personele inzet nog niet bekend.

Overige personele kosten

De overige personele kosten betreffen onder andere de vacatiegelden voor het bestuur, de kosten van vorming en opleiding en de reiskosten binnen- en buitenland.

Materiële kosten

De materiële uitgaven betreffen onder andere ICT beheer- en onderhoudskosten, communicatie en facilitaire kosten. De stijging van deze kosten komt voort uit de bouw van het Emissiehandel portaal (EHP) en een stijging van de kosten van de huisvestingskosten (SSO’s) in het kader van een herrekening van het vloeroppervlak van de NEa.

Tabel 65 Kasstroomoverzicht over het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

5.060

986

1.386

2.186

4.186

4.336

4.486

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

9.020

9.067

11.047

10.841

10.281

10.281

10.281

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 8.759

8.667

10.647

10.441

10.131

10.131

10.131

2.

Totaal operationele kasstroom

261

400

400

400

150

150

150

 

-/- totaal investeringen

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

31

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen1

‒ 140

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

400

1.600

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 109

0

400

1.600

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

5.212

1.386

2.186

4.186

4.336

4.486

4.636

1

In de begroting 2020 is de reeks afschrijvingskosten abusievelijk opgenomen onder aflossingen op leningen.

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruitontvangen bedragen.

Investeringskasstroom

De investering betreft de doorontwikkeling van de Registers Emissie Handel en Energie voor Vervoer.

Financieringskasstroom

Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor de doorontwikkeling van de Registers Emissie Handel en Energie voor Vervoer.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In onderstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.

Tabel 66 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Omschrijving Generiek Deel

       

Kostprijzen per product (groep)

       

Naleving ETS (per broeikasgasinstallatie)

14.281

9.516

11.849

11.795

11.795

11.795

11.795

Naleving EV (per deelnemersrol)

39.547

10.704

52.188

55.400

55.400

55.400

55.400

Tarieven/uur

       

Laag

68

69

68

68

68

68

68

Midden

92

90

92

92

92

92

92

Hoog

116

109

116

116

116

116

116

Omzet per productgroep (x € 1000)

       

Naleving ETS

5.568

5.664

6.036

6.360

6.360

6.360

6.360

Naleving EV

3.191

3.403

3.601

3.601

3.601

3.601

3.601

Bijstook Biomassa

320

320

320

320

320

320

320

EH Portaal

  

1.090

560

   

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

59

64

64

64

64

64

64

Saldo van baten en lasten (%)

4,26%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Kwaliteitsindicatoren

       

Naleving ETS

       

% Vergunningsaanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld

100%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

% Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld

92%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

% Jaarlijks uitgevoerd toezicht programma

93%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

% Vragen binnen de gestelde termijn afgerond

89%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

Naleving EV

       

Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting 2019 EV en brandstoffen luchtverontreiniging

6-7-2019

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

% Jaarlijks toezichtprogramma is uitgevoerd

144%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

% Vragen binnen de gestelde termijn afgerond

83%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

Algemeen

       

Directe uren/totaal aantal gewerkte uren

58%

>70%

>70%

>70%

>70%

>70%

>70%

Toelichting

Naleving ETS

Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.

Naleving EV

Het gaat hier om het percentage van het totaal aantal tijdig opgeleverde rapportages naleving jaarverplichting hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging.

Directe uren/totaal aantal gewerkte uren

Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis.

Licence