Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Tabel 58 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Baten

       

Omzet

309.923

295.743

302.203

308.247

314.412

320.700

327.114

waarvan omzet moederdepartement

218.515

188.787

206.530

210.750

214.965

219.264

223.649

waarvan omzet overige departementen

89.925

106.732

93.922

95.712

97.627

99.579

101.571

waarvan omzet derden

1.483

224

1.751

1.785

1.820

1.857

1.894

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

309.923

295.743

302.203

308.247

314.412

320.700

327.114

        

Lasten

       

Apparaatskosten

271.254

263.905

270.483

275.891

281.409

287.037

292.778

Personele kosten

174.194

170.747

179.758

183.353

187.020

190.761

194.576

waarvan eigen personeel

69.174

79.299

83.468

85.137

86.840

88.577

90.348

waarvan inhuur externen

104.451

87.048

91.990

93.830

95.707

97.621

99.573

waarvan overige personele kosten

569

4.400

4.300

4.386

4.474

4.563

4.654

Materiële kosten

97.060

93.158

90.725

92.538

94.389

96.277

98.202

waarvan apparaat ICT

22.965

22.369

16.700

17.034

17.374

17.722

18.076

waarvan bijdrage aan SSO's

19.105

20.433

20.760

21.175

21.599

22.031

22.471

waarvan overige materiële kosten

54.990

50.356

53.265

54.329

55.416

56.524

57.655

Afschrijvingskosten

30.481

31.313

31.212

31.836

32.473

33.122

33.785

Materieel

15.618

15.813

15.744

16.059

16.380

16.707

17.042

waarvan apparaat ICT

15.618

15.813

15.744

16.059

16.380

16.707

17.042

Immaterieel

14.863

15.500

15.468

15.777

16.093

16.415

16.743

Dotaties voorzieningen

2.847

500

500

510

520

531

541

Overige kosten

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

9

25

9

9

9

9

9

Totaal lasten

304.591

295.743

302.203

308.246

314.411

320.699

327.113

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

5.332

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

5.332

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Tabel 59 Omzet moederdepartement per soort dienst (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Applicatiebeheer (applicatieservices)

27.492

78.926

74.606

76.131

77.653

79.207

80.790

Ontwikkelopdrachten

49.386

55.894

58.344

59.536

60.727

61.941

63.180

Infrabeheer

40.793

0

0

0

0

0

0

Werkplekservices

38.323

44.927

54.391

55.502

56.612

57.744

58.899

Overige omzet

17.596

2.668

12.526

12.782

13.038

13.298

13.564

Generieke eBS

4.933

6.372

6.663

6.799

6.935

7.074

7.216

Indirect

39.992

0

0

0

0

0

0

Totaal

218.515

188.787

206.530

210.750

214.965

219.264

223.649

DICTU levert voor het Ministerie van EZK en het Ministerie van LNV ICT-diensten die zowel de primaire processen als de bedrijfsvoeringsprocessen (zoals werkplekdiensten) ondersteunen. De omzet van het moederdepartement is ten opzichte van de realisatie 2019 afgenomen in het product Overige omzet omdat het Cloudwerkplek programma is afgerond, de Overige omzet betreft alleen nog Rijkszaak.

DICTU hanteert met ingang van 2020 een nieuw kostprijsmodel. In dit model zijn alle kosten opnieuw toegerekend aan de diensten die DICTU levert. Dit zorgt ervoor dat DICTU beter kan sturen op de kosten en transparanter is naar zijn opdrachtgevers. Daarnaast hanteert DICTU andere, integrale, tarieven die op het nieuwe kostprijsmodel zijn gebaseerd. Als gevolg hiervan is de omzet over de verschillende diensten vanaf 2020 verschoven en niet goed vergelijkbaar met eerdere jaren. Zo worden de diensten Infrabeheer en Indirect niet meer als individuele diensten gezien. De (voormalige) dienst Infrabeheer komt met name terug in de dienst Applicatiebeheer en de (voormalige) dienst Indirect is over alle andere diensten verdeeld.

Tabel 60 Omzet overige departementen per soort dienst (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Applicatiebeheer (applicatieservices)

16.985

26.034

45.887

46.762

47.697

48.651

49.624

Ontwikkelopdrachten

11.763

33.463

14.118

14.387

14.675

14.968

15.268

Infrabeheer

13.288

0

0

0

0

0

0

Werkplekservices

13.825

18.041

19.560

19.933

20.332

20.738

21.153

Overige omzet

16.002

27.157

12.841

13.085

13.347

13.614

13.886

Generieke eBS

1.608

2.037

1.516

1.545

1.576

1.608

1.640

Indirect

16.454

0

0

0

0

0

0

Totaal

89.925

106.732

93.922

95.712

97.627

99.579

101.571

Applicatiebeheer neemt toe bij het Ministerie van VWS als gevolg van het in beheer nemen van de Toegangsverlening Service (TVS). De Overige omzet neemt toe ten opzichte van 2019 als gevolg van nieuwe implementatietrajecten voor Rijkszaak bij verschillende onderdelen van het Ministerie van VWS. Daarnaast neemt de omzet ten opzichte van realisatie 2019 en begroting 2020 af, doordat DICTU geen diensten aan het Ministerie van SZW meer levert.

Als gevolg van het nieuwe kostprijsmodel dat DICTU vanaf begin 2020 hanteert is er sprake van herverdeeleffecten in de omzetverdeling tussen producten in 2020 en verder. Hierdoor is vanaf de begroting 2020 de omzetverdeling over producten niet goed vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Tabel 61 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Ministerie van BZ

277

0

200

204

208

212

216

Ministerie van BZK

17.158

17.669

17.844

18.201

18.565

18.936

19.315

Ministerie van Fin

348

516

101

103

105

107

109

Ministerie van IenW

10.180

12.125

10.587

10.799

11.015

11.235

11.460

Ministerie van J&V

379

80

519

529

540

551

562

Ministerie van LNV

45.043

49.153

46.845

47.782

48.738

49.713

50.707

Ministerie van OCW

336

109

449

458

467

476

486

Ministerie van SZW

6.306

7.223

0

0

0

0

0

Ministerie van VWS

9.896

19.360

17.375

17.634

17.987

18.347

18.714

Ministerie van Defensie

0

0

0

0

0

0

0

Overig

2

497

2

2

2

2

2

Totaal

89.925

106.732

93.922

95.712

97.627

99.579

101.571

De omzet voor het Ministerie van VWS stijgt ten opzichte van 2019 als gevolg van Rijkszaak en Toegangsverlening Service (TVS). Ten opzichte van de begroting 2020 daalt de omzet in de loop van 2020, omdat Rijkszaak bij een paar klanten is uitgerold en in beheer is genomen. Met het beheer zijn minder kosten, dus minder omzet gemoeid, dan de uitrol of implementatie bij klanten.

In de loop van 2020 is DICTU gestopt met de ICT-ondersteuning aan het Ministerie van SZW. Dit effect was nog niet meegenomen in de begroting van 2020.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De personele last wordt in 2021 iets zwaarder als gevolg van meer activiteiten zelf doen dan door middel van uitbesteding. Dit is het gevolg van de volledige overgang naar de Cloudwerkplek, waar in 2019 nog een gedeelte via de oude werkplek omgeving liep. Hierdoor is een verschuiving zichtbaar tussen de posten «Personele kosten» en «waarvan Apparaat ICT».

ICT is een zeer specialistisch vakgebied. Zelf alle kennis in huis hebben is dikwijls niet mogelijk en ook niet altijd zinvol, gezien de snelle ontwikkelingen op ICT-gebied en daardoor snel wisselende expertises. Hiermee rekening houdend streeft DICTU naar een verhouding tussen ambtelijk personeel en externe inhuur van 75/25 (uitgedrukt in fte).

Het realiseren van deze doelstelling is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor ICT-personeel. Vanwege toenemende krapte is DICTU zeer actief op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment en worden oplossingen gehanteerd zoals zgn. detavast-constructies (een detacheringsovereenkomst met potentiële overname). Daarnaast investeert DICTU in de contacten met het onderwijsveld om de instroom van young professionals en zij-instromers te bevorderen en deze intern op te leiden. Daarnaast is DICTU gestart met het opleiden van interne medewerkers ten behoeve van het invullen van specialistische, moeilijk te werven, vacatures. Bij al deze activiteiten haakt DICTU waar mogelijk aan op Rijksbrede initiatieven en campagnes.

Overige personeelskosten

Vanaf 2020 worden de kosten voor reiskosten woon/werk en opleidingen niet meer onder de post «waarvan apparaat ICT», maar onder de post «waarvan overige personeelskosten» verantwoord.

Materiële kosten

Binnen de materiële kosten daalt de post «waarvan apparaat ICT» ten opzichte van 2020, omdat de begrote kosten voor de onderliggende post uitbesteding verschoven zijn naar personele inzet.

Afschrijvingen

De afschrijvingen nemen toe vanwege de benodigde hardware en licenties voor de Cloudwerkplek.

Tabel 62 Kasstroomoverzicht over het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

19.426

20.158

20.158

20.158

20.158

20.158

20.158

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

302.679

295.743

302.203

308.247

314.412

320.700

327.114

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 275.801

‒ 264.430

‒ 270.991

‒ 276.411

‒ 281.939

‒ 287.578

‒ 293.329

2.

Totaal operationele kasstroom

26.878

31.313

31.212

31.836

32.473

33.122

33.785

 

-/- totaal investeringen

‒ 17.248

‒ 30.000

‒ 32.000

‒ 32.000

‒ 32.000

‒ 32.000

‒ 32.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

635

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 16.613

‒ 30.000

‒ 32.000

‒ 32.000

‒ 32.000

‒ 32.000

‒ 32.000

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 26.138

‒ 31.313

‒ 31.212

‒ 31.836

‒ 32.473

‒ 33.122

‒ 33.785

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

15.320

30.000

32.000

32.000

32.000

32.000

32.000

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 10.818

‒ 1.313

788

164

‒ 473

‒ 1.122

‒ 1.785

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

18.873

20.158

20.158

20.158

20.158

20.158

20.158

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.

Investeringskasstroom

DICTU verwacht (vooralsnog) in 2021 en latere jaren op een investeringsniveau uit te komen van € 32 mln. Dit zullen grotendeels vervangingsinvesteringen zijn.

Financieringskasstroom

DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.

Tabel 63 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Kostprijzen per product (groep)

       

a. Basistarief werkplek CW

3.746

3.746

3.746

3.746

3.746

3.746

3.746

Tarieven/uur1

       

a. Senior medewerker (ontwikkeling)

101

137

136

136

136

136

136

b. Medior medewerker (bouw)

80

114

112

112

112

112

112

c. Junior medewerker (test en beheer)

69

102

100

100

100

100

100

Indicatoren

       

Aantal werkplekken CW

13.343

13.000

13.400

13.400

13.400

13.400

13.400

FTE-totaal (excl. externe inhuur)2

775

822

898

898

898

898

898

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

54,0%

58,6%

61,2%

61,2%

61,2%

61,2%

61,2%

Saldo van baten en lasten (%)

1,8%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Ziekteverzuim

4,4%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

Klanttevredenheid3

Nb

7

7

7

7

7

7

Beschikbaarheid Applicaties3

Nb

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

Oplospercentage 1ste lijn helpdesk3

Nb

80%

80%

80%

80%

80%

80%

1

DICTU hanteert met ingang van 2020 een nieuw kostprijsmodel. In dit model wordt overgegaan van directe kostprijzen naar integrale kostprijzen, met als gevolg een (financieel-technische) stijging van de tarieven.

2

Gemiddeld aantal FTE over het jaar.

3

Dit betreft nieuwe indicatoren. De waarden voor 2019 staan niet in het jaarverslag over 2019.

Licence