5.2.1 Inleiding
Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister, Lerarenregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl.
5.2.2 Begroting 2021
Stand Slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan omzet moederdepartement | 36.773 | 41.180 | 28.483 | 29.757 | 30.015 | 29.747 | 29.656 |
waarvan omzet overige departementen | 9.858 | 7.245 | 6.919 | 5.462 | 4.778 | 4.440 | 4.668 |
waarvan omzet derden | 48.432 | 36.126 | 40.460 | 29.707 | 27.067 | 26.842 | 27.856 |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | 17.903 | 14.626 | 15.339 | 15.765 | 14.956 |
Rentebaten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal baten | 95.063 | 84.551 | 93.765 | 79.552 | 77.199 | 76.794 | 77.136 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 81.502 | 80.830 | 89.824 | 73.820 | 72.177 | 72.398 | 72.624 |
Personele kosten | 30.520 | 35.175 | 36.447 | 34.640 | 34.652 | 34.663 | 34.675 |
waarvan eigen personeel | 21.071 | 24.907 | 27.230 | 26.820 | 26.832 | 26.843 | 26.855 |
waarvan inhuur externen | 7.844 | 8.883 | 7.636 | 6.239 | 6.239 | 6.239 | 6.239 |
waarvan overige personele kosten | 1.605 | 1.385 | 1.581 | 1.581 | 1.581 | 1.581 | 1.581 |
Materiële kosten | 50.982 | 45.655 | 53.377 | 39.180 | 37.525 | 37.735 | 37.949 |
waarvan apparaat ICT | 4.921 | 4.996 | 8.628 | 9.344 | 9.507 | 9.507 | 9.507 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 9.684 | 8.889 | 8.727 | 6.295 | 6.295 | 6.295 | 6.295 |
waarvan overige materiële kosten | 36.377 | 31.770 | 36.022 | 23.541 | 21.723 | 21.933 | 22.147 |
Afschrijvingskosten | 5.128 | 3.720 | 3.940 | 5.731 | 5.021 | 4.395 | 4.511 |
Materieel | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan apparaat ICT | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Immaterieel | 5.128 | 3.720 | 3.940 | 5.731 | 5.021 | 4.395 | 4.511 |
Dotaties voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Overige kosten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere lasten | 783 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Rentelasten | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal lasten | 87.414 | 84.551 | 93.765 | 79.552 | 77.199 | 76.794 | 77.136 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 7.649 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 777 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Saldo van baten en lasten | 6.872 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting staat van baten en lasten
De totale omvang van de begroting stijgt met ruim € 9 miljoen ten opzichte van de begroting 2020.
Voor ruim € 5 miljoen is dit het gevolg van de toegenomen activiteiten van BMC, waardoor de omzet derden en overige materiele kosten zijn gestegen. Daarnaast is sprake geweest van taakuitbreidingen en extra projecten.
De bijzondere baten betreffen de tariefdemping door het moederdepartement. Dit betreft met name de producten BIG, UZI en Erkenning buitenlandse diploma’s.
tabel invoegen
Toelichting meerjarenraming 2022–2025
De meerjarenraming laat een daling zien ten opzichte van de tariefnotitie 2021. Deze is gerelateerd aan de verwachting dat de export van BMC vanaf 2022 gaat dalen. Vanuit het oogpunt van vergelijkbaarheid is geen loon-en prijsindexatie toegepast.
5.2.3 Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 35.735 | 16.798 | 17.547 | 18.256 | 19.332 | 18.736 | 16.510 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 102.026 | 84.551 | 93.765 | 79.552 | 77.199 | 76.794 | 77.136 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | 83.636 | 80.831 | 89.825 | 73.821 | 72.178 | 72.399 | 72.625 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 18.390 | 3.720 | 3.940 | 5.731 | 5.021 | 4.395 | 4.511 |
-/- totaal investeringen | 5.695 | 3.720 | 7.583 | 5.731 | 5.021 | 4.395 | 4.511 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 3.201 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 2.494 | ‒ 3.720 | ‒ 7.583 | ‒ 5.731 | ‒ 5.021 | ‒ 4.395 | ‒ 4.511 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 11.534 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 6.172 | 2.971 | 3.231 | 4.655 | 5.617 | 6.621 | 5.446 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 3.720 | 7.583 | 5.731 | 5.021 | 4.395 | 4.511 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 17.706 | 749 | 4.352 | 1.076 | ‒ 596 | ‒ 2.226 | ‒ 935 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 33.925 | 17.547 | 18.256 | 19.332 | 18.736 | 16.510 | 15.575 |
Toelichting kasstroomoverzicht
In de begroting 2020 werd een rekening-courant stand begin 2020 van € 16,8 miljoen voorzien. Eind 2019 was het saldo liquide middelen met € 33,9 miljoen aanzienlijk hoger. De belangrijkste redenen voor deze afwijking:
– een positief resultaat in 2019 van € 6,9 miljoen, waarvan in 2020 € 6,4 miljoen is overgemaakt aan de eigenaar.
– een saldo aan kortlopende schulden ultimo 2019 van € 25,0 miljoen.
De verwachting is dan ook dat het saldo liquide middelen in 2020 flink zal dalen. We zien daarom geen aanleiding om het beginsaldo 2021 aan te passen.
De investeringen hebben vrijwel geheel betrekking op ICT en behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van 5 jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën, waarbij is uitgegaan van een aflossingstermijn van 5 jaar (conform afschrijvingstermijn).
5.2.4 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
- Beschikking BIG-register | 265 | 125 | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 |
- Vakbekwaamheidverklaring | 6.449 | 5.740 | 5.740 | 5.740 | 5.740 | 5.740 | |
- Vergunning Farmatec | 3.028 | 2.695 | 2.620 | 2.620 | 2.620 | 2.620 | 2.620 |
- UZI-pas/certificaat | 203 | 346 | 396 | 299 | 388 | 370 | 320 |
- Wilsbeschikking donorregister | 4 | 8 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
2. Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
- BIG en herregistratie | 10.958 | 11.608 | 12.553 | 12.553 | 12.553 | 12.553 | 12.553 |
- Vakbekwaamheid | 4.321 | 4.420 | 4.420 | 4.420 | 4.420 | 4.420 | |
- Farmatec | 1.807 | 2.409 | 2.358 | 2.358 | 2.358 | 2.358 | 2.358 |
- UZI-pas/certificaat | 15.389 | 11.670 | 13.343 | 14.317 | 13.890 | 14.091 | 14.296 |
- Donorregister | 4.309 | 3.752 | 4.348 | 4.348 | 4.348 | 4.348 | 4.348 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 274 | 290 | 304 | 300 | 300 | 300 | 300 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 7% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Specifiek | |||||||
1. Productievolume | |||||||
- Beschikking BIG-register | 41.040 | 37.900 | 53.500 | 51.000 | 118.500 | 68.500 | 39.000 |
- Vakbekwaamheidverklaringen | 670 | 770 | 770 | 770 | 770 | 770 | |
- Verleende vergunningen Farmatec | 702 | 894 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
- UZI-passen en certificaten | 55.001 | 33.700 | 33.678 | 47.857 | 35.762 | 38.058 | 44.647 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 963.899 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||||
- Vakbekwaamheidverklaringen | 3 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3. Doorlooptijden in dagen | |||||||
- Wilsbeschikking donorregister | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
Bij BIG is een vijfjarig gemiddelde weergegeven, omdat de registratietermijn vijf jaar is. Zo worden sterke fluctuaties van kostprijzen tussen jaren voorkomen.
Omzet per productgroep
Bij de BIG-(her)registraties is de omzet niet gelijk aan het volume maal de kostprijs, omdat de kostprijs is gebaseerd op een meerjarig gemiddelde en het volume per jaar sterk fluctueert. Daarom wordt de omzet gespreid geboekt over vijf jaar op basis van het aantal ingeschrevenen in het register.
Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)
Dit is licht toegenomen vanwege uitbreiding van het takenpakket. De komende jaren blijft dit naar verwachting vrij stabiel.
Productievolume
Het wisselend volume van de BIG-(her-)registraties wordt voornamelijk veroorzaakt door de herregistraties die om de 5 jaar plaatsvinden. Voor de overige genoemde diensten blijft het productievolume nagenoeg gelijk.
Aantal klachten/bezwaar en beroep
Verwacht wordt dat het aantal klachten c.q. bezwaar en beroepzaken de komende jaren gelijk blijft ten opzichte van de begroting 2020.
Doorlooptijden
Dit betreft de gemiddelde netto doorlooptijd in dagen. Verwacht wordt dat de doorlooptijd gelijk blijft ten opzichte van de begroting 2020.