Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 54 974 | 0 | 54 974 | 8 129 | 63 103 | 2 073 | 8 273 | 473 | 473 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 53 484 | 0 | 53 484 | 17 987 | 71 471 | 2 016 | 2 316 | 566 | 566 | |
waarvan juridisch verplicht | 53% | 66% | ||||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9 031 | 0 | 9 031 | 5 709 | 14 740 | 192 | 192 | 192 | 192 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 560 | 0 | 1 560 | 0 | 1 560 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Consulaire bijstand | 409 | 0 | 409 | 0 | 409 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 3 298 | 0 | 3 298 | 1 300 | 4 598 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Loket buitenland | 274 | 0 | 274 | 4 409 | 4 683 | 192 | 192 | 192 | 192 | |
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 18 467 | 0 | 18 467 | 7 925 | 26 392 | 225 | 225 | 225 | 225 |
Opdrachten | ||||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Visumverlening | 3 058 | 0 | 3 058 | 0 | 3 058 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 14 151 | 0 | 14 151 | 7 925 | 22 076 | 425 | 425 | 425 | 425 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Asiel en migratie | 1 028 | 0 | 1 028 | 0 | 1 028 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7 475 | 0 | 7 475 | 0 | 7 475 | 26 | 26 | 26 | 26 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 4 980 | 0 | 4 980 | ‒ 368 | 4 612 | ‒ 186 | ‒ 25 | 26 | 26 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2 495 | 0 | 2 495 | 368 | 2 863 | 212 | 51 | 0 | 0 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 18 511 | 0 | 18 511 | 4 353 | 22 864 | 1 573 | 1 873 | 123 | 123 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Instituut Clingendael | 800 | 0 | 800 | 13 | 813 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3 058 | 0 | 3 058 | 1 187 | 4 245 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 99 | 0 | 99 | ‒ 50 | 49 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 | |
Publieksdiplomatie | 2 229 | 0 | 2 229 | 0 | 2 229 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 50 | 0 | 50 | 25 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 0 | 0 | 0 | 143 | 143 | 143 | 143 | 143 | 143 | |
Opdrachten | ||||||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 0 | 525 | 0 | 525 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Instituut Clingendael | 2 724 | 0 | 2 724 | 235 | 2 959 | ‒ 150 | 150 | 0 | 0 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene voorlichting | 2 790 | 0 | 2 790 | ‒ 1 200 | 1 590 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
China-strategie | 26 | 0 | 26 | 100 | 126 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 220 | 0 | 220 | 1 700 | 1 920 | 1 600 | 1 600 | 0 | 0 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 0 | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Algemene voorlichting | 0 | 0 | 0 | 1 200 | 1 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersnotificaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Europese bewustwording | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Publieksdiplomatie | 2 340 | 0 | 2 340 | 0 | 2 340 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Ontvangsten | 32 674 | 0 | 32 674 | 14 300 | 46 974 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9 200 | 9 200 | 0 | 9 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 23 200 | 0 | 23 200 | 14 300 | 37 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 74 | 74 | 0 | 74 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt omdat aanvullende middelen voor het Loket Buitenland zijn opgenomen in de begroting. De verplichting voor subsidie van gedetineerden is van 2022 verschoven naar 2024. Verder stijgt het verplichtingenbudget ten behoeve van kwaliteitsbehoud van de consulaire IT-systemen.
Daarnaast zijn er verplichtingen opgenomen voor een onderzoek naar de Nederlandse inzet in Afghanistan. Ten slotte is er een stijging voor programma’s voor ondersteuning buitenlands beleid (POBB Algemeen en POBB COVID).
Uitgaven
Artikelonderdeel 4.1
Het budget voor consulaire dienstverlening neemt toe. Een reden hiervoor is dat vertraagde uitgaven uit 2021 voor het loket buitenland en uitgaven voor consulaire informatiesystemen doorschuiven naar 2022.
Verder wordt EUR 2,4 miljoen overgeheveld van apparaat (artikel 7.1.1) voor het Loket Buitenland.
Artikelonderdeel 4.2
De stijging voor consulaire informatiesystemen is deels het gevolg van een verschuiving van uitgaven van 2021 naar 2022. Er worden uitgaven gedaan om te kunnen voldoen aan de voorwaarden voor de BMVI-subsidie (het instrument voor grensbeheer en visa). De uitgaven worden gedesaldeerd met ontvangstenartikel 4.20.
Artikelonderdeel 4.4
De budgetten voor het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid COVID en POBB Algemeen nemen in 2022 toe door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2021. Daarmee wordt de mogelijkheid gegarandeerd om een groot aantal eenmalige katalyserende activiteiten te kunnen financieren ter ondersteuning van de doelstellingen van het Nederlandse buitenlandbeleid en landen te blijven ondersteunen in de strijd tegen de wereldwijde COVID-19 crisis, met name door het leveren van vaccins.
Na 20 jaar inzet in Afghanistan zal het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD) van de KNAW in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek verrichten. Dit onderzoek zal zich richten op achtergronden, intenties en uitwerkingen van de Nederlandse inzet in Afghanistan in de jaren 2001-2021.
Ontvangsten
Artikelonderdeel 4.20
De opbrengsten voor consulaire dienstverlening aan vreemdelingen stijgen door de ontvangsten van een BMVI-subsidie. Voor 2022 is een bedrag van EUR 5,3 miljoen begroot. Deze ontvangsten worden gedesaldeerd met artikel 4.2.
De vergoeding van MVV-leges (Machtiging Voorlopig Verblijf) zal met terugwerkende kracht worden betaald door de IND. Hiervoor is een bedrag van EUR 9 miljoen opgenomen. Het saldo (minus de BMVI-gelden) van artikel 4.10 en 4.20 wordt gedesaldeerd met artikel 7.1.2.