Base description which applies to whole site

3.1 Beleidsartikel 1 Kennisontwikkeling

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kennisontwikkeling (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

2.538.968

‒ 36.662

2.502.306

‒ 1.255.160

1.247.146

1.536.357

737.963

737.744

52.144

          

Uitgaven

728.359

‒ 5.460

722.899

‒ 683.937

38.962

‒ 369.368

‒ 222.730

‒ 105.534

161.576

          

Subsidies (regelingen)

713.899

0

713.899

‒ 684.937

28.962

‒ 406.368

‒ 382.445

‒ 278.843

62.567

Onverdeeld pijler 1

713.899

 

713.899

‒ 684.937

28.962

‒ 406.368

‒ 382.445

‒ 278.843

62.567

          

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

14.460

‒ 5.460

9.000

1.000

10.000

37.000

159.715

173.309

99.009

NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage OCW

7.300

 

7.300

800

8.100

    

NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage SZW

1.700

 

1.700

200

1.900

    

NGF - project Nationaal Onderwijslab bijdrage EZK

5.460

‒ 5.460

0

 

0

    

NGF - project Digitaliseringsimpuls onderwijs NL bijdrage OCW

0

 

0

 

0

   

40.000

NGF - project Impuls Open Leermateriaal bijdrage OCW

0

 

0

 

0

  

11.594

11.794

NGF - project Ontwikkelkracht bijdrage OCW

0

 

0

 

0

    

NGF - project Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden bijdrage OCW

0

 

0

 

0

 

14.215

14.215

14.215

NGF - project Nationale LLO Katalysator bijdrage OCW

0

 

0

 

0

 

112.500

112.500

 

NGF - project Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs bijdrage OCW

0

 

0

 

0

37.000

33.000

35.000

33.000

          
          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

2.538.968

‒ 36.662

2.502.306

‒ 1.255.160

1.247.146

1.536.357

737.963

737.744

52.144

waarvan garantieverplichtingen

0

 

0

 

0

    

waarvan overige verplichtingen

2.538.968

‒ 36.662

2.502.306

‒ 1.255.160

1.247.146

1.536.357

737.963

737.744

52.144

Budgetflexibiliteit

Van het geraamde kasbudget van € 39 mln voor 2022 heeft € 10 mln betrekking op de voorwaardelijke toekenning voor het project Leven Lang Ontwikkelen. Daarmee is 25,7% juridisch verplicht.

Toelichting

Verplichtingen

De vastgestelde begroting voor 2022 bedroeg € 2,502 mld.

Er is een aantal bedragen bijgeboekt. Ten eerste is € 1,332 mld bijgeboekt als gevolg van het verdwijnen van de pijler Infrastructuur uit het Nationaal Groeifonds. Dit had een herverdeling van middelen over de twee resterende pijlers tot gevolg. Daarnaast is het budget in 2022 verhoogd met het in 2021 niet bestede budget van € 124,3 mln. De verdeling van de resterende loon- en prijsbijstelling uit 2021 vanaf artikel 11 had een bijboeking van € 16,9 mln tot gevolg. Tot slot werd € 19,8 mln bijgeboekt aan loon- en prijsbijstelling over 2022.

Er is in totaal € 470,6 mln overgeboekt naar OCW voor de projecten Digitaal Onderwijs Goed Geregeld (€ 34,3 mln), Digitaliseringsimpuls Onderwijs NL (€ 140 mln), Impuls Open Leermateriaal (€ 20,5 mln), Ontwikkelkracht (€ 101,2 mln), Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (€ 7,6 mln) en Nationale LLO Katalysator (€ 167 mln).

€ 52,5 mln is overgeheveld naar artikel 3 (Infrastructuur) voor het project Rail Gent-Terneuzen. Aanvankelijk werden met het verdwijnen van de pijler Infrastructuur de middelen van dat artikel evenredig verdeeld over artikel 1 en 2. Het verdwijnen van deze pijler werd echter bekend terwijl de openstelling van de tweede ronde al liep. Er is toen besloten om reeds ingediende infrastructuurprojecten toch te beoordelen. Dit project is het enige infrastructuurproject dat een (voorwaardelijke) toekenning (van € 105 mln) heeft gekregen uit de tweede ronde. Om dit voorstel te bekostigen wordt daarom eenmalig van artikel 1 en 2 de helft teruggeboekt naar artikel 3.

In de eerste en twee ronde zijn op advies van de adviescommissie meer middelen (voorwaardelijk) toegekend aan de pijler R&D&I dan aan de pijler Kennisontwikkeling. Om ervoor te zorgen dat voor beide pijlers voldoende middelen beschikbaar zijn voor de komende rondes zijn de resterende middelen gelijk verdeeld over de twee pijlers, zoals ook geadviseerd door de adviescommissie. Dit is geenszins definitief. Net als in de eerste en tweede ronde worden op basis van het advies van de adviescommissie, en dus op basis van de kwaliteit van de voorstellen, de gelden verdeeld over de pijlers zonder vaste verdeling. Om tot deze evenredige verdeling tussen de pijlers van het budget in 2023 te komen heeft een verplichtingenschuif van € 1,523 mld plaatsgevonden: € 816,2 mln is doorgeschoven op artikel naar 2023 en € 707,1 mln is overgeheveld naar artikel 2 voor 2023. Daarnaast werd een bedrag van € 41,5 mln doorgeschoven naar 2027 voor het project Digitalisering Onderwijs (bijdrage EZK).

Tot slot heeft het kabinet besloten tot een ombuiging van € 660 mln ten laste van het Nationaal Groeifonds. Deze is afgeboekt van de verplichtingenruimte op artikel 1.

De som van deze mutaties is € -1,255 mld. Dit leidt tot een nieuwe stand voor 2022 van € 1,247 mld.

Uitgaven

De vastgestelde begroting voor 2022 bedroeg € 722,9 mln. Hier is € 365,6 mln bijgeboekt als gevolg van het verdwijnen van de pijler Infrastructuur. Daarnaast is de eindejaarsmarge van € 13,9 mln bijgeboekt. Er werd € 19,8 mln bijgeboekt aan loon- en prijsbijstelling over 2022; daarnaast werd de loon- en prijsbijstelling van € 16,9 mln van vorig jaar, die nog op artikel 11 stond, toegevoegd aan Onverdeeld pijler 1.

Subsidies

Onverdeeld pijler 1

Dit zijn de kasmiddelen voor toekomstige (voorwaardelijke) toekenningen. Voor bovengenoemde projecten werd in totaal € 56,9 mln aan kasmiddelen overgeboekt naar OCW. De voorwaardelijke toekenningen uit de tweede ronde kenden geen kasramingen in 2022, dus er zijn geen middelen overgeheveld naar de categorie Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken.

Er zijn twee kasschuiven uitgevoerd voor in totaal € 713,2 mln.

Tot slot heeft het kabinet besloten tot een ombuiging van € 660 mln ten laste van het Nationaal Groeifonds. De helft hiervan is afgeboekt van artikel 1.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Er zijn twee kassschuiven uitgevoerd van in totaal € 1 mln voor het project Leven lang ontwikkelen.

De som van al deze mutaties is € -683,9 mln. Dit leidt tot een nieuwe stand voor 2022 van € 39 mln.

Zie Kamerbrief Bekostiging investeringsvoorstellen tweede ronde Nationaal Groeifonds van 14 april 2022 (Kamerstuk 35 925-XIX, nr. 12) voor een nadere toelichting op de uitkomsten van de tweede ronde. Zie de bijlage voor een overzicht van jaarlijkse kasramingen en reserveringen voor alle NGF-projecten.

Licence