Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.538.968 | ‒ 36.662 | 2.502.306 | ‒ 1.255.160 | 1.247.146 | 1.536.357 | 737.963 | 737.744 | 52.144 |
Uitgaven | 728.359 | ‒ 5.460 | 722.899 | ‒ 683.937 | 38.962 | ‒ 369.368 | ‒ 222.730 | ‒ 105.534 | 161.576 |
Subsidies (regelingen) | 713.899 | 0 | 713.899 | ‒ 684.937 | 28.962 | ‒ 406.368 | ‒ 382.445 | ‒ 278.843 | 62.567 |
Onverdeeld pijler 1 | 713.899 | 713.899 | ‒ 684.937 | 28.962 | ‒ 406.368 | ‒ 382.445 | ‒ 278.843 | 62.567 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 14.460 | ‒ 5.460 | 9.000 | 1.000 | 10.000 | 37.000 | 159.715 | 173.309 | 99.009 |
NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage OCW | 7.300 | 7.300 | 800 | 8.100 | |||||
NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage SZW | 1.700 | 1.700 | 200 | 1.900 | |||||
NGF - project Nationaal Onderwijslab bijdrage EZK | 5.460 | ‒ 5.460 | 0 | 0 | |||||
NGF - project Digitaliseringsimpuls onderwijs NL bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | 40.000 | |||||
NGF - project Impuls Open Leermateriaal bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | 11.594 | 11.794 | ||||
NGF - project Ontwikkelkracht bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | ||||||
NGF - project Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | 14.215 | 14.215 | 14.215 | |||
NGF - project Nationale LLO Katalysator bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | 112.500 | 112.500 | ||||
NGF - project Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | 37.000 | 33.000 | 35.000 | 33.000 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.538.968 | ‒ 36.662 | 2.502.306 | ‒ 1.255.160 | 1.247.146 | 1.536.357 | 737.963 | 737.744 | 52.144 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | ||||||
waarvan overige verplichtingen | 2.538.968 | ‒ 36.662 | 2.502.306 | ‒ 1.255.160 | 1.247.146 | 1.536.357 | 737.963 | 737.744 | 52.144 |
Budgetflexibiliteit
Van het geraamde kasbudget van € 39 mln voor 2022 heeft € 10 mln betrekking op de voorwaardelijke toekenning voor het project Leven Lang Ontwikkelen. Daarmee is 25,7% juridisch verplicht.
Toelichting
Verplichtingen
De vastgestelde begroting voor 2022 bedroeg € 2,502 mld.
Er is een aantal bedragen bijgeboekt. Ten eerste is € 1,332 mld bijgeboekt als gevolg van het verdwijnen van de pijler Infrastructuur uit het Nationaal Groeifonds. Dit had een herverdeling van middelen over de twee resterende pijlers tot gevolg. Daarnaast is het budget in 2022 verhoogd met het in 2021 niet bestede budget van € 124,3 mln. De verdeling van de resterende loon- en prijsbijstelling uit 2021 vanaf artikel 11 had een bijboeking van € 16,9 mln tot gevolg. Tot slot werd € 19,8 mln bijgeboekt aan loon- en prijsbijstelling over 2022.
Er is in totaal € 470,6 mln overgeboekt naar OCW voor de projecten Digitaal Onderwijs Goed Geregeld (€ 34,3 mln), Digitaliseringsimpuls Onderwijs NL (€ 140 mln), Impuls Open Leermateriaal (€ 20,5 mln), Ontwikkelkracht (€ 101,2 mln), Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (€ 7,6 mln) en Nationale LLO Katalysator (€ 167 mln).
€ 52,5 mln is overgeheveld naar artikel 3 (Infrastructuur) voor het project Rail Gent-Terneuzen. Aanvankelijk werden met het verdwijnen van de pijler Infrastructuur de middelen van dat artikel evenredig verdeeld over artikel 1 en 2. Het verdwijnen van deze pijler werd echter bekend terwijl de openstelling van de tweede ronde al liep. Er is toen besloten om reeds ingediende infrastructuurprojecten toch te beoordelen. Dit project is het enige infrastructuurproject dat een (voorwaardelijke) toekenning (van € 105 mln) heeft gekregen uit de tweede ronde. Om dit voorstel te bekostigen wordt daarom eenmalig van artikel 1 en 2 de helft teruggeboekt naar artikel 3.
In de eerste en twee ronde zijn op advies van de adviescommissie meer middelen (voorwaardelijk) toegekend aan de pijler R&D&I dan aan de pijler Kennisontwikkeling. Om ervoor te zorgen dat voor beide pijlers voldoende middelen beschikbaar zijn voor de komende rondes zijn de resterende middelen gelijk verdeeld over de twee pijlers, zoals ook geadviseerd door de adviescommissie. Dit is geenszins definitief. Net als in de eerste en tweede ronde worden op basis van het advies van de adviescommissie, en dus op basis van de kwaliteit van de voorstellen, de gelden verdeeld over de pijlers zonder vaste verdeling. Om tot deze evenredige verdeling tussen de pijlers van het budget in 2023 te komen heeft een verplichtingenschuif van € 1,523 mld plaatsgevonden: € 816,2 mln is doorgeschoven op artikel naar 2023 en € 707,1 mln is overgeheveld naar artikel 2 voor 2023. Daarnaast werd een bedrag van € 41,5 mln doorgeschoven naar 2027 voor het project Digitalisering Onderwijs (bijdrage EZK).
Tot slot heeft het kabinet besloten tot een ombuiging van € 660 mln ten laste van het Nationaal Groeifonds. Deze is afgeboekt van de verplichtingenruimte op artikel 1.
De som van deze mutaties is € -1,255 mld. Dit leidt tot een nieuwe stand voor 2022 van € 1,247 mld.
Uitgaven
De vastgestelde begroting voor 2022 bedroeg € 722,9 mln. Hier is € 365,6 mln bijgeboekt als gevolg van het verdwijnen van de pijler Infrastructuur. Daarnaast is de eindejaarsmarge van € 13,9 mln bijgeboekt. Er werd € 19,8 mln bijgeboekt aan loon- en prijsbijstelling over 2022; daarnaast werd de loon- en prijsbijstelling van € 16,9 mln van vorig jaar, die nog op artikel 11 stond, toegevoegd aan Onverdeeld pijler 1.
Subsidies
Onverdeeld pijler 1
Dit zijn de kasmiddelen voor toekomstige (voorwaardelijke) toekenningen. Voor bovengenoemde projecten werd in totaal € 56,9 mln aan kasmiddelen overgeboekt naar OCW. De voorwaardelijke toekenningen uit de tweede ronde kenden geen kasramingen in 2022, dus er zijn geen middelen overgeheveld naar de categorie Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken.
Er zijn twee kasschuiven uitgevoerd voor in totaal € 713,2 mln.
Tot slot heeft het kabinet besloten tot een ombuiging van € 660 mln ten laste van het Nationaal Groeifonds. De helft hiervan is afgeboekt van artikel 1.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Er zijn twee kassschuiven uitgevoerd van in totaal € 1 mln voor het project Leven lang ontwikkelen.
De som van al deze mutaties is € -683,9 mln. Dit leidt tot een nieuwe stand voor 2022 van € 39 mln.
Zie Kamerbrief Bekostiging investeringsvoorstellen tweede ronde Nationaal Groeifonds van 14 april 2022 (Kamerstuk 35 925-XIX, nr. 12) voor een nadere toelichting op de uitkomsten van de tweede ronde. Zie de bijlage voor een overzicht van jaarlijkse kasramingen en reserveringen voor alle NGF-projecten.