Gelet op het feit dat de uitgaven en ontvangsten gelijk zijn aan elkaar, zijn beide posten in één tabel inzichtelijk gemaakt.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 (incl. NvW) | 33.215.875 | 32.418.850 | 31.864.135 | 31.672.380 | 31.465.839 | 0 |
Mutaties ISB's 2021 | 234.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire 2021 | 938.222 | 130.108 | 137.322 | 140.721 | 141.938 | 0 |
Extrapolatie 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 31.554.694 |
Nieuwe mutaties | 418.795 | 3.048.157 | 1.369.654 | 1.367.279 | 1.364.647 | 1.362.064 |
waarvan Algemene uitkering | ||||||
1) Lokale cultuur en buurt- en dorpshuizen (covid-19) | 60.000 | |||||
2) Nacalculatie mobiliteitshulpmiddelen Wlz | ‒ 15.500 | ‒ 13.500 | ‒ 12.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 |
3) Uitvoering en implementatie Breed offensief | 15.503 | |||||
4) Bijzondere bijstand (TONK-regeling) (covid-19) | 195.000 | |||||
5) Jeugdzorg | 1.305.000 | |||||
6) Uitvoeringskosten SVB PGB Trekkingsrechten | ‒ 27.142 | |||||
7) Accres 2022 | 1.493.059 | 1.493.059 | 1.493.059 | 1.493.059 | 1.493.059 | |
8) Ruimte onder plafond BCF 2021 | 215.959 | |||||
9) Bijzondere bijstand (covid-19) | 15.000 | |||||
10) Gemeentelijk schuldenbeleid (covid-19) | 30.000 | |||||
11) Re-integratie (covid-19) | 14.740 | |||||
12) Additionele impuls re-integratie (covid-19) | 43.438 | |||||
13) Incidenteel schrappen opschalingskorting | 270.000 | |||||
14) Overige mutaties algemene uitkering | ‒ 5.174 | 10.058 | 10.058 | 10.058 | 10.058 | 10.058 |
waarvan Integratie-uitkeringen | ||||||
15) Volume ontwikkeling 2022 IU Beschermd wonen | 30.840 | 30.840 | 30.840 | 30.840 | 30.840 | |
16) Nacalculatie overheveling ggz naar Wlz | ‒ 104.000 | ‒ 149.000 | ‒ 149.000 | ‒ 149.000 | ‒ 149.000 | ‒ 149.000 |
17) Incidentele correctie overheveling ggz naar Wlz | 54.000 | |||||
18) Overige mutaties integratie-uitkeringen | ‒ 4.394 | 6.224 | ‒ 3.303 | ‒ 6.678 | ‒ 9.310 | ‒ 11.893 |
waarvan Decentralisatie-uitkeringen | ||||||
19) Gezond In De Stad | 19.440 | |||||
20) Overige mutaties decentralisatie-uitkeringen | 7.401 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan Onderzoeken verdeelsystematiek | ||||||
21) Overige mutaties onderzoeken verdeelsystematiek | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 34.806.992 | 35.597.115 | 33.371.111 | 33.180.380 | 32.972.424 | 32.916.758 |
Toelichting
De mutaties 1, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 15, 16 en 17 zijn reeds toegelicht onder Tabel 2 Belangrijkste mutaties in hoofdstuk 2 Beleidsagenda.
2) Nacalculatie mobiliteitshulpmiddelen Wlz
Op 1 januari 2020 is de hulpmiddelenzorg aan cliënten die in een Wlz-instelling wonen vereenvoudigd. Vanaf deze datum worden mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rolstoel en een scootmobiel) voor alle cliënten in een Wlz-instelling verstrekt vanuit de Wlz en niet meer vanuit de Wmo 2015. Hiervoor zijn in de Ontwerpbegroting 2020 middelen overgeheveld vanuit het gemeentefonds (Wmo 2015) naar de Wlz. Daarbij zijn VWS en VNG overeengekomen dat op basis van realisatiegegevens nacalculatie plaats vindt. In deze begroting wordt de nacalculatie structureel vanaf 2021 verwerkt. Conform bestuurlijke afspraak is de nacalculatie gebaseerd op realisatiegegevens van 2020, zoals die worden aangeleverd bij de NZa.
3) Uitvoering en implementatie Breed offensief
Het wetsontwerp «Breed offensief» beoogt processen te stroomlijnen en te harmoniseren om op die manier meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. Dit wetsontwerp is vanwege de demissionaire status van het kabinet controversieel verklaard. Een deel van de activiteiten is echter niet afhankelijk van een wetswijziging en kan toch worden uitgevoerd.
Voor de implementatie van de voorstellen uit «Breed offensief» heeft het Ministerie van SZW in totaal € 53 mln. aan incidentele middelen beschikbaar gesteld voor 2020 en 2021. De verdeling van deze middelen vindt plaats via bestuurlijke afspraken met de VNG. Op basis van die bestuurlijke afspraken ontvangen gemeenten € 15,5 mln. voor de implementatie van de onderdelen van «Breed offensief» die géén wetswijziging vereisen en sowieso zullen worden doorgezet.
6) Uitvoeringskosten SVB PGB Trekkingsrechten
Betreft de bijdrage aan de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank voor de trekkingsrechten Persoonsgebonden budget (PGB) van het gemeentelijke domein. Voor de uitvoeringskosten 2022 is met de VNG overeengekomen om op basis van de begroting 2022 van de SVB een bedrag van € 27,1 mln. uit de algemene uitkering te nemen.
9) Bijzondere bijstand (covid-19)
In 2020 en 2021 zijn door het Kabinet middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten voor het opvangen van de extra toestroom in de bijzondere bijstand. Deze steun wordt gecontinueerd voor 2022.
11) Re-integratie (covid-19)
In 2020 en 2021 zijn eerder middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten voor het op peil houden van de dienstverlening aan bijstandsgerechtigden. Hiermee kunnen zij de hogere instroom in de bijstand opvangen. Deze steun wordt gecontinueerd voor 2022.
19) Gezond In De Stad
Het programma Gezond In De Stad (GIDS) van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt met één jaar verlengd tot en met 2022.