Als het Rijk bijdragen onder voorwaarden ten behoeve van een bepaald openbaar belang aan provincies en gemeenten verstrekt, is op basis van artikel 15a lid 1 Financiële-verhoudingswet sprake van een specifieke uitkering. In deze bijlage per departement een overzicht met de specifieke uitkeringen en voornemens tot specifieke uitkeringen. De voornemens worden aangeduid met een «V» onder het kopje SiSa nummer (Single information Single audit). Indien nodig wordt er onder de tabel een toelichting gegeven. Dit overzicht is opgesteld op basis van aangeleverde informatie van de betreffende departementen.
Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A2 | Naam | Brede doeluitkering rampenbestrijding | 176,5 | 176,5 | 176,5 | 176,5 | 176,5 | 176,5 |
Korte duiding | Bijdrage aan de veiligheidsregio's in de kosten van de taken van de veiligheidsregio's, genoemd in de Wvr | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Met de bijdrage worden de regio's in staat gesteld uitvoering te geven aan de volgende hoofdtaken: de bestrijding van branden en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing, het instandhouden van de brandweer en geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Veiligheidsregio's | |||||||
Artikel | 36.2 | |||||||
A4 | Naam | Specifieke uitkering voor gemeenten in verband met het treffen van maatregelen ter vermindering van overlast en criminaliteit veroorzaakt door asielzoekers in 2021 en 2022. | 1,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Aanpak overlastgevende asielzoekers | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | gemeenten | |||||||
Artikel | 37.2 | |||||||
A5 | Naam | Eenmalige specifieke uitkering voor gemeenten in verband met de versterking van de lokale integrale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Korte duiding | Versterking van de lokale integrale aanpak | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 37.2 | |||||||
A6 | Naam | Preventieve aanpak tegen ondermijning | 4,0 | 4,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | De middelen ten behoeve van de preventieve aanpak van ondermijning zijn gericht op het voorkomen van criminele carrières van jongeren en jongvolwassenen. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Acht specifiek benoemde gemeenten | |||||||
Artikel | 33.3 | |||||||
V | Naam | Specifieke uitkering voor gemeenten in verband met de ondersteuning van de toezichts- en handhavingstaak door tijdelijke arbeidskrachten | 60,0 | 4,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Tijdelijke coronabanen in het toezicht en de handhaving | |||||||
Kader | Regeling specifieke uitkering tijdelijke ondersteuning toezicht en handhaving | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | ||||||||
V | Naam | Financiële impuls versnelde huisvesting grote gezinnen vergunninghouders | 1,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Financiële impuls versnelde huisvesting grote gezinnen vergunninghouders | |||||||
Kader | Regeling financiële impuls huisvesting grote gezinnen vergunninghouders | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 37.2 | |||||||
Totaal | 249,5 | 191,5 | 183,5 | 183,5 | 183,5 | 183,5 |
Toelichting
Specifieke uitkering voor gemeenten in verband met het treffen van maatregelen ter vermindering van overlast en criminaliteit veroorzaakt door asielzoekers in 2021 en 2022
Een kleine groep asielzoekers veroorzaakt overlast en criminaliteit. Dit tast het draagvlak voor de opvang van diegenen die bescherming nodig hebben aan en vraagt om een harde aanpak. Elke gemeente heeft te maken met andere vormen van overlast. Om dit probleem aan te pakken is daarom maatwerk nodig. Met deze specifieke uitkering kunnen gemeenten zelf kiezen voor een aanpak die het best past bij hun problematiek.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C8 | Naam | Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 0 | 2,6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | |||||||
Kader | Uitwerkingsovereenkomst van het deelproject Bestaand Rotterdams Gebied | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het bestaande havengebied beter benutten en de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeente Rotterdam | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
C9 | Naam | Woningbouwimpuls | 516,0 | 78,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het versnellen van de bouw;het vergroten van het aantal nieuwbouwwoningen;het betaalbaar maken van woningen; | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het doel van de regeling woningbouwimpuls is het versnellen van de bouw, het vergroten van het aantal nieuwbouwwoningen in een project of het vergroten van het aandeel betaalbare woningen voor mensen met een laag of middeninkomen. Het geld kan ingezet worden voor het betaalbaar maken van woningen of voor het geschikt maken van de locatie voor woningbouw. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3 | |||||||
C12 | Naam | Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) | 0 | 0 | 4,9 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Kwaliteitsimpuls stationsomgevingen. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | De gemeente gebruikt het Sleutelproject als motor voor verbetering van de kwaliteit, leefbaarheid en sociale veiligheid in een veel groter deel van de binnenstad. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeente Breda | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
C25 | Naam | Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) | 0,6 | 0 | 0 | 3,3 | 0 | 0 |
Korte duiding | Regeling voor versterking van ruimtelijke kwaliteit in stedelijke centra of stedelijke gebieden. Een paar gemeenten moeten nog afronden. | |||||||
Kader | Beleidsregeling Subsidies Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Investeringen ter bevordering van ruimtelijke kwaliteit | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies en Gemeenten | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
C26 | Naam | Lokale culturele voorzieningen | 4,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het kabinet stelt ter compensatie van de gevolgen van de coronacrisis middelen beschikbaar aan de provincies. Het gaat hierbij om een verlenging van het eerdere steunpakket. | |||||||
Kader | Nog niet bekend | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Bijdrage leveren aan de borging van de lokale en regionale culturele infrastructuur in de periode 1 juni 2020 tot en met 31 december 2020. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
C32 | Naam | Specifieke uitkering ventilatie in scholen | 99,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het stimuleren van noodzakelijke en energiezuinige maatregelen om het binnenklimaat in bestaande schoolgebouwen te verbeteren. | |||||||
Kader | SUVIS-regeling (Stcrt. 2020, 61734) | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het doel van deze regeling is het stimuleren van projecten waarmee middels noodzakelijke en energiezuinige maatregelen het binnenklimaat in bestaande schoolgebouwen kunnen worden verbeterd. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
C43 | Naam | Reductie energiegebruik woningen | 95,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het treffen van eenvoudige energiebesparende maatregelen;het geven van advies over energiebesparing in woningen. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het doel van de regeling is dat gemeenten middelen verstrekken ten behoeve van het treffen van eenvoudige energiebesparende maatregelen en het geven van advies over energiebesparing in woningen. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
C44 | Naam | Specifieke uitkeringen Wind in de Zeilen | 15,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Uitgave conform de gemaakte afspraken in het Bestuursakkoord Compensatiepakket Marinierskazerne voor dit onderdeel. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | De middelen van deze specifieke uitkering mogen worden uitgegeven conform de gemaakte afspraken in het Bestuursakkoord Compensatiepakket Marinierskazerne voor dit onderdeel. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeente Vlissingen | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
C45 | Naam | Programma aardgasvrije wijken | 55,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Via een wijkgerichte aanpak bestaande woningen en andere gebouwen aardgasvrij of;aardgasvrij-ready maken met het oog op leren hoe de wijkgerichte aanpak kan worden ingericht en opgeschaald. | |||||||
Kader | In beleidsartikel 4 van de wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstukken II 2020/21, 35850 VII, nr. 2) | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het verstrekken van eenmalige specifieke uitkeringen aan gemeenten die tot doel hebben om via een wijkgerichte aanpak bestaande woningen en andere gebouwen aardgasvrij of aardgasvrij-ready te maken met het oog op leren hoe de wijkgerichte aanpak kan worden ingericht en opgeschaald. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
C46 | Naam | Nationaal Progranmma Groningen (NPG) vierde tranche | 122,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 |
Korte duiding | het oplossen van maatschappelijke vraagstukken inzake demografische veranderingen, energietransitie en economische uitdagingen rond digitalisering en vergroening. | |||||||
Kader | In beleidsartikel 10 van de wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstukken II 2020/21, 35850 VII, nr. 2) | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | De middelen zijn bedoeld voor de verdere uitvoering van het Nationaal Programma Groningen. Gedacht kan worden aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken inzake demografische veranderingen, energietransitie en economische uitdagingen rond digitalisering en vergroening. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten Eemsdelta, Groningen, Het Hoge Land, Midden-Groningen, Oldambt en Provincie Groningen | |||||||
Artikel | 10 | |||||||
C47 | Naam | Herstructurering Volkshuisvestingsfonds | 439,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Met een gezamenlijke aanpak de negatieve spiraal in kwetsbare gebieden doorbreken. Een bijdrage leveren aan het verbeteren van de woonkwaliteit en leefbaarheid in een duurzame en veilige woonomgeving middels fysieke ingrepen. | |||||||
Kader | Regeling specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | De financiële slagkracht van gemeenten wordt versterkt waardoor ze met een gezamenlijke aanpak de negatieve spiraal in kwetsbare gebieden kunnen doorbreken. Daarmee wordt een bijdrage geleverd aan het verbeteren van de woonkwaliteit en leefbaarheid in een duurzame en veilige woonomgeving middels fysieke ingrepen. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3 | |||||||
C48 | Naam | Specifieke uitkeringen Wind in de Zeilen | 11,4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Compensatiepakket Zeeland | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het verstrekken van middelen in het kader van het Bestuursakkoord Compensatiepakket Marinierskazerne van 26 juni 2020 voor activiteiten als bedoeld in de fiches 1F - Bereikbaarheid, 1G - Industrie en haven en 1I - Arbeidsmarkt: impuls werkzoekenden. | |||||||
Ontvangende partij(en) | provincie Zeeland en gemeente Vlissingen | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
C49 | Naam | Batch 1.588 tweede tranche | 91,0 | 10,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | In het Convenant Batch 1.588 is afgesproken dat er een totaalbudget van € 420 mln. voor de versterking van batch 1.588 aan de betrokken gemeenten ter beschikking wordt gesteld (Stcr. 2019, 18984). | |||||||
Kader | In beleidsartikel 10 van de wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor hetjaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstukken II 2020/21, 35850 VII, nr. 2) | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Batch 1.588 is een groep van 1.588 woningen in het aardbevingsgebied in Groningen. Deze woningen waren al in een ver gevorderd stadium betreft versterking op het moment dat het kabinet heeft besloten om de gaswinning te beëindigen. Op basis van het verwachte dreigingsniveau bij voortdurende hoge gaswinning zouden deze gebouwen gesloopt en herbouwd moeten worden. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten Eemsdelta en Groningen | |||||||
Artikel | 10 | |||||||
C50 | Naam | Eerste tranche gebiedsontwikkeling Blok D | 64,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Op 6 november 2020 zijn tussen Rijk en Regio de bestuurlijke afspraken gesloten. Onderdeel hiervan is het Gebiedsfonds. | |||||||
Kader | In beleidsartikel 10 van de wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor hetjaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstukken II 2020/21, 35850 VII, nr. 2) | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het Gebiedsfonds omvat de te dekken kosten die gemeenten in de openbare ruimte maken in verband met de versterkingsopgave. In deze tranche wordt er € 64 mln. uit het Gebiedsfonds beschikbaar gesteld aan de regio (€ 53 mln. Gebiedsfonds, € 11 mln. BCF) | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten Eemsdelta, Groningen, Het Hoge Land en Midden-Groningen | |||||||
Artikel | 10 | |||||||
V | Naam | Specifieke uitkering ventilatie in scholen 2021-2022 | 85,0 | 15,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het stimuleren van noodzakelijke en energiezuinige maatregelen om het binnenklimaat in bestaande schoolgebouwen te verbeteren. | |||||||
Kader | Nog niet bekend | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het doel van deze regeling is het stimuleren van projecten waarmee middels noodzakelijke en energiezuinige maatregelen het binnenklimaat in bestaande schoolgebouwen kunnen worden verbeterd. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
Totaal | 1.597,1 | 130,6 | 29,9 | 28,3 | 25,0 | 25,0 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
D1 | Naam | Regionale meld- en coördinatiecentra voortijdig schoolverlaten | 42,3 | 38,2 | 38,2 | 37,2 | 37,2 | 37,2 |
Korte duiding | Dit betreft de bekostiging van de uitvoering van de taken van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) van 40 RMC-regio’s. De verdeelsleutel ligt vast in een ministerieel besluit. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het doel is om voortijdig schooluitval te voorkomen en te bestrijden. Met de specifieke uitkering monitoren gemeenten jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie om uitval te voorkomen. Als een jongere uitvalt, dan begeleidt de gemeente de jongere terug naar onderwijs of naar werk. De gemeente maakt afspraken over de begeleiding van jongeren met partijen rondom de jongere in de regio. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
D1A | Naam | Regionale maatregelen voortijdig schoolverlaten 2016-2021 | 19,2 | 19,2 | 19,2 | 20,2 | 20,2 | 20,2 |
Korte duiding | De middelen voor de uitvoering van de maatregelen uit het Regionaal Programma worden deels aan de RMC-contactgemeenten verstrekt. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het doel is om voortijdig schooluitval te voorkomen en te bestrijden. Met de specifieke uitkering voeren gemeenten (samen met scholen) additionele en regiospecifieke maatregelen uit om uitval te voorkomen en jongeren terug naar onderwijs of naar werk te begeleiden. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
D2 | Naam | Middelen Erfgoed 2020 | 5,7 | 1,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | De middelen voor de uitvoering van de maatregelen uit het Regionaal Programma worden deels aan de RMC-contactgemeenten verstrekt. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het behoud van het Gronings erfgoed, landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit en daarmee de gebiedsidentiteit, als ook het bereiken van een optimale balans tussen veiligheid, schadeherstel en behoud van Gronings erfgoed in zijn ruimtelijke context. Hierbij verwijzend naar de aanvraag en de beschikking, waarin beschreven wordt waaraan de ter beschikking gestelde middelen dienen te worden besteed. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
D8 | Naam | Onderwijsachterstandenbeleid | 508,9 | 509,4 | 509,4 | 509,4 | 509,4 | 509,4 |
Korte duiding | Het betreft de specifieke uitkeringen op onderwijsachterstandenbeleid. | |||||||
Kader | Besluit specifieke uitkering gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid heeft tot doel onderwijsachterstanden, waaronder taalachterstanden, van kinderen vroegtijdig te signaleren en te bestrijden. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
D10 | Naam | Aanpak Laaggeletterdheid | 63,3 | 63,3 | 63,3 | 63,3 | 63,3 | 63,3 |
Korte duiding | De middelen voor educatie worden per specifieke uitkering verstrekt aan samenwerkende gemeenten binnen een regio educatie arbeidsmarktregio (via de contactgemeente). De verdeelsleutel is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit WEB. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het doel is om laaggeletterdheid te voorkomen en verminderen. Met de specifieke uitkering kopen centrumgemeenten educatieaanbod gericht op de doelgroep in en laten ze het educatieaanbod verzorgen. De mate waarin dit bijdraagt aan de doelstelling wordt de komende jaren met een nieuwe outputmonitor onderzocht. Daarmee krijgen we inzicht op het aantal deelnames. Tevens wordt als onderdeel van de meerjarige evaluatie van het Tel mee met Taal programma, 2020-2024, een analyse gedaan naar de voortgang en de inhoud van de regionale programma's laaggeletterdheid in de 35 WEB contactgemeenten. Hierin zal tevens worden onderzocht of de in de plannen beschreven doelen gerealiseerd zijn en de geplande activiteiten zijn uitgevoerd. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
Totaal | 639,4 | 631,1 | 630,1 | 630,1 | 630,1 | 630,1 |
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
B1 | Naam | Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Ten behoeve van gemeentelijke hulp aan Toeslagengedupeerden is in 2020 via deze specifieke uitkering circa. € 10,8 mln. (100% voorschot; tevens circa. € 214.000 via het BTW-compensatiefonds) ter beschikking gesteld aan 344 gemeenten. Gemeenten kunnen deze middelen tot en met 2023 inzetten en verantwoorden. | |||||||
Kader | Ministeriële regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Deze uitkering stelt gemeenten in staat om gedupeerden in het kader van het Toeslagenherstel van adequatie «brede hulp» op de vijf gemeentelijke hulpgebieden te voorzien. Dit draagt bij aan de doelstelling van de Toeslagenherstelactie: compensatie en herstel, zodat gedupeerden zo snel mogelijk hun leven weer kunnen oppakken. | |||||||
Ontvangende partij(en) | 344 Nederlandse gemeenten | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
V | Naam | Nog onbekend | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Ten behoeve van gemeentelijke hulp aan Toeslagengedupeerden is FIN/TSL voornemens om in 2021 een tweede specifieke uitkering te publiceren. Aanleiding hiertoe is dat gemeenten naar verwachting meer kosten zullen maken dan met de eerste specifieke uitkering (FIN B1) beschikbaar is gesteld. | |||||||
Kader | ‒ | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Deze uitkering zal gemeenten in staat stellen om gedupeerden in het kader van het Toeslagenherstel van adequatie «brede hulp» op de vijf gemeentelijke hulpgebieden te voorzien. Dit draagt bij aan de doelstelling van de Toeslagenherstelactie: compensatie en herstel, zodat gedupeerden zo snel mogelijk hun leven weer kunnen oppakken. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Circa 352 Nederlandse gemeenten | |||||||
Artikel | 13 | |||||||
Totaal | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting
B1 Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek
Voor deze specifieke uitkering volgen geen nieuwe geldstromen. Het totaalbedrag is reeds in 2020 uitgekeerd (100% voorschot), maar mag tot en met 2023 worden verantwoord. Er volgen nog wel vaststellingsbeschikkingen aan individuele gemeenten (na verantwoording).
Nog onbeklend
Deze nog op te stellen specifieke uitkering wordt naar verwachting in de loop van 2021 opgesteld en gepubliceerd. De details van deze specifieke uitkering (totaalbedrag, voorschotpercentage, deelnemende gemeenten, etc.) worden nog verder uitgewerkt.
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1 | Naam | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Covid-19 OV ondersteunen | |||||||
Kader | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven 2020 | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Concessieverleners | |||||||
Artikel | 16 | |||||||
E3 | Naam | Subsidieregeling sanering verkeerslawaai | 16.618,0 | 22.757,0 | 24.911,0 | 25.574,0 | 32.595,0 | 32.730,0 |
Korte duiding | Verkeerslawaai saneren | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (Wgr) | |||||||
Artikel | 20 | |||||||
E10 | Naam | Regeling specifieke uitkering snelfietsroutes | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Aanleggen snelfietsroutes stimuleren | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E17 | Naam | Regeling specifieke uitkering Maas-pilots | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies en gemeenten | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E18 | Naam | Waterstofbussen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Toekenningsbeschikking | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E19 | Naam | Regeling specifieke uitkering uitvoeringspilots Ruimte Adaptie tweede tranche | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Regeling specifieke uitkering uitvoeringspilots Ruimte Adaptie tweede tranche | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies en gemeenten | |||||||
Artikel | 11 | |||||||
E20 | Naam | Regeling stimulering verkeersmaatregelen 2020-2021 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Stimuleren verkeersveiligheid via infrastructurele maatregelen | |||||||
Kader | Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020-2021 | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies en gemeenten | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E21 | Naam | Regeling specifieke uitkering circulaire ambachtscentra 2020-2022 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten en GR | |||||||
Artikel | 21 | |||||||
E22 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering ERTMS regionaal personenvervoer per trein 2020-2031 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Tijdelijke regeling specifieke uitkering ERTMS regionaal personenvervoer per trein 2020-2031 | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincie Limburg | |||||||
Artikel | 17 | |||||||
E23 | Naam | Proefontgassing | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Beschikkingen | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | DCMR Milieudienst Rijnmond, Provincie Zuid-Holland en Omgevingsdienst | |||||||
Artikel | 18 | |||||||
E24 | Naam | Project N65 Vught-Haaren | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincie Noord-Brabant | |||||||
Artikel | 12 | |||||||
E32 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Smartwayz | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Incidentele specifieke uitkering Smartwayz | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincie Noord-Brabant | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E33 | Naam | Incidentele specifieke uitkering MIRT 2017-2019 (Beter benutten) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Incidentele specifieke uitkering MIRT 2017-2019 (Beter benutten) | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E40 | Naam | Truckparking lead partnership | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Incidentele beschikking | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E42 | Naam | Griftpark | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Bodemsanering | |||||||
Kader | Incidentele beschikking | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 13 | |||||||
E47 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Winderline en station Hoogkerk | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Incidentele beschikking | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 14 | |||||||
E49 | Naam | Bodemsanering Asbest Overijssel | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Bodemsanering | |||||||
Kader | Incidentele beschikking | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 13 | |||||||
E50 | Naam | Bodemsanering Grondwal Bethaniënstraat Arnhem | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Bodemsanering | |||||||
Kader | Incidentele beschikking | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 13 | |||||||
E51 | Naam | Vergoeding kosten omgevingsvergunningen Gemeente Lelystad | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | ‒ | |||||||
Kader | Incidentele beschikking | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 17 | |||||||
Totaal | 16.618,0 | 22.757,0 | 24.911,0 | 25.574,0 | 32.595,0 | 32.730,0 |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
V | Naam | MIT-regeling | 13,1 | 9,8 | 9,8 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Stimuleert innovatie binnen het midden- en kleinbedrijf, aansluitend op de innovatiedoelstellingen van de Nederlandse topsectoren. | |||||||
Kader | ‒ | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Dit betreft een specifieke uitkering die nog in de maak is en goedgekeurd moet worden. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Alle provincies (waarvan enkel gebundeld) | |||||||
Artikel | 2 | |||||||
V | Naam | Smart Industry Hub Noord | 0,08 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Zoveel mogelijk ondernemingen in de technologische sector in Groningen, Friesland en Drenthe laten deelnemen aan Smart Industry. | |||||||
Kader | ‒ | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Dit betreft een specifieke uitkering die nog in de maak is en goedgekeurd moet worden. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Drie noordelijke provincies | |||||||
Artikel | 2 | |||||||
V | Naam | Bijdrage provincie Gelderland Jaarconferentie Techniekpact | 0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het organiseren van de Jaarconferentie Techniekpact verbeterd de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector. | |||||||
Kader | ‒ | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Dit betreft een specifieke uitkering die nog in de maak is en goedgekeurd moet worden. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincie Gelderland | |||||||
Artikel | 2 | |||||||
Totaal | 13,3 | 9,8 | 9,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L2 | Naam | Regio deal Rotterdam, school, werk, wonen, cultuur | 32,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Budget dat nodig is voor uitvoeringsactiviteiten in het kader van de aanpak op de thema’s School, Werk, Wonen en Cultuur zoals opgenomen in de Regio Deal Rotterdam Zuid, waarmee een impuls wordt gegeven aan het Uitvoeringsplan Nationaal Programma Rotterdam Zuid en waarvoor de gemeente financiële verplichtingen aangaat, middelen beschikbaar stelt of waarvoor de gemeente kosten maakt ten behoeve van voorbereiding, administratie en toezicht. | |||||||
Kader | Besluit tot verlening specifieke uitkering aan de gemeente Rotterdam in verband met een eenmalige bijdrage voor uitvoeringsactiviteiten in het kader van de Regio Deal Rotterdam Zuid | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ||||||||
Ontvangende partij(en) | Rotterdam | |||||||
Artikel | 22 | |||||||
L5/ L5B | Naam | Regiodeals 3e tranche | 88,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Met de Regio Deals wil het Rijk de eigen kracht van een gebied, de regio, benutten en in partnerschap deze helpen te versterken. | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ||||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten en Provincies | |||||||
Artikel | 22 | |||||||
L6 | Naam | Regeling specifieke uitkering uitvoering Subsidieregeling sanering varkenshouderijen | 7,0 | 3,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Compensatie voor de inspanningen aangaande deelnemende veehouderijlocaties aan de Srv | |||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Flankerend beleid voor uitvoering van de Srv | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 21 | |||||||
L8 | Naam | Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden | 227,8 | |||||
Korte duiding | Inzet middelen voor aankoop van veehouderijlocaties nabij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden | |||||||
Kader | Min. Regeling, eenmalig | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Bijdrage aan terugdringen stikstof uitstoot | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies | |||||||
Artikel | 22 | |||||||
L14 | Naam | Bijdrage aan Floriade | 5,0 | 2,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | ||||||||
Kader | ||||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ||||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeente Almere | |||||||
Artikel | 21 | |||||||
L16 | Naam | Uitvoeringsprogramma Natuur | 168,2 | 217,2 | 255,2 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Inzet voor natuurherstel met het oog op een duurzame instandhouding van de overbelaste stikstofgevoelige Natura2000-gebieden en leefgebieden van soorten met een overschrijding van de Kritische Depositiewaarde | |||||||
Kader | Min. Regeling, eenmalig | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Bijdrage aan natuurherstel | |||||||
Ontvangende partij(en) | Provincies | |||||||
Artikel | 22 | |||||||
Totaal | 528,0 | 222,7 | 255,2 | 0 | 0 | 0 |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
G2 | Naam | Specifieke uitkering Participatiewet | 6.433,0 | 6.489,0 | 6.708,0 | 6.799,0 | 6.887,0 | 6.983,0 |
Korte duiding | Via deze specifieke uitkering wordt het macrobudget Participatiewet-uitkeringen aan gemeenten uitbetaald. | |||||||
Kader | Sociale Zekerheid | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | SZW wil mensen voorzien van een minimum inkomen. Met deze specifieke uitkering ontvangen gemeenten een budget om participatiewetuitkeringen aan huishoudens met een inkomen onder het sociaal minimum uit te keren. Het gaat daarbij om algemene bijstand, LKS, IOAw, IOAZ en Bbz-levensonderhoud. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 2 | |||||||
G3 | Naam | Specifieke uitkering Bbz | 4,0 | ‒ 1,0 | ‒ 3,0 | ‒ 2,0 | ‒ 2,0 | ‒ 1,0 |
Korte duiding | Via deze specifieke uitkering worden de laatste financiële stromen van het Bbz voor 2020 en Bbz-kapitaalverstrekkingen vanaf 2020 afgehandeld. | |||||||
Kader | Sociale Zekerheid | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | SZW wil zelfstandigen die het tijdelijk zelf niet redden, ondersteunen. Door middel van kapitaalverstrekkingen kunnen startende zelfstandigen, of zelfstandigen met een levensvatbaar bedrijf hun onderneming (weer) goed laten draaien. Via deze specifieke uitkering worden gemeenten gecompenseerd voor de uitgaven en komen de ontvangsten terug naar het Rijk. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 2 | |||||||
G4 | Naam | Specifieke uitkering Tozo | 254,0 | 0 | 0 | ‒ 60,0 | ‒ 60,0 | ‒ 60,0 |
Korte duiding | Via deze specifieke uitkering worden alle uitgaven en ontvangsten mbt de Tozo met gemeenten verrekend. | |||||||
Kader | Sociale Zekerheid | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | SZW wil zelfstandigen die als gevolg van de coronacrisis een inkomen onder het sociaal minimum hebben of in liquiditeitsproblemen komen, helpen door een aanvullende uitkering of een kapitaalverstrekking. Gemeenten ontvangen via deze specifieke uitkering middelen voor de uitkeringen en kapitaalverstrekkingen. De ontvangsten worden weer terugbetaald aan het Rijk. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 2 | |||||||
Totaal | 6.691,0 | 6.488,0 | 6.705,0 | 6.737,0 | 6.825,0 | 6.922,0 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H1 | Naam | Heroïnebehandeling | 13,6 | 13,6 | 13,6 | 13,6 | 13,6 | 13,6 |
Korte duiding | Exploitatie behandelplaatsen gemeenten. | |||||||
Kader | Ministeriële regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Deze regeling wordt door gemeenten gebruikt om de personele kosten van het exploiteren van behandelplaatsen te dekken. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
H3 | Naam | Aanvullende Seksuele gezondheidszorg | 36,4 | 36,9 | 36,9 | 36,9 | 36,9 | 36,9 |
Korte duiding | Seksualiteitscoördinatie en hulpverlening + aanvullende curatieve SOA bestrijding. | |||||||
Kader | Ministriële regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Evaluaties van de regeling in 2014 en 2018 concluderen dat de regeling een duidelijke meerwaarde heeft voor de volksgezondheid. De GGD’en leveren met de focus op preventie en publieke gezondheid laagdrempelige en hoogwaardige zorg en zijn goed in staat om epidemiologische ontwikkelingen te signaleren. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten/WGR | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
H4 | Naam | Regeling specifieke uitkering Sport | 182,6 | 182,6 | 182,6 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | De minister van VWS kan aan een gemeente jaarlijks een specifieke uitkering verstrekken voor de gerealiseerde bestedingen in verband met activiteiten in het kader van sport. | |||||||
Kader | Tijdelijke regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Er wordt gestimuleerd te investeren in sportaccommodaties en andere sportgerelateerde uitgaven waar de verruiming van de btw-sportvrijstelling haar werking op heeft. Met deze regeling wordt de btw gecompenseerd die nu niet meer in vooraftrek kan worden genomen. Zodoende worden gemeenten financieel niet benadeeld door wetswijziging vanuit EU. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 6 | |||||||
H5 | Naam | PrEP | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 3,2 | 0 | 0 |
Korte duiding | Verstrekking medicatie en medische begeleiding gebruik PrEP en coördinatie. | |||||||
Kader | Ministriële regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | De regeling betreft een pilot waardoor nog geen harde uitspraken kunnen worden gedaan over de doelmatigheid. De regeling beoogt het aantal nieuwe hiv-besmettingen in Nederland aanzienlijk te verminderen. Een evaluatie aan het einde van de pilot (medio 2024) moet inzicht bieden in de doeltreffendheid en is basis voor besluitvorming over eventuele voortzetting van de PrEP-verstrekking. | |||||||
Ontvangende partij(en) | (Coördinerende) GGD-en | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
H7/H7B | Naam | Regeling specifieke uitkering aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling | 2,5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling | |||||||
Kader | Ministriële regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het gaat om de financiele ondersteuning - in de vorm van een specifieke uitkering - van lokale of regionale projecten die een structurele bijdrage leveren aan de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, die moet zorgen voor een versnelling, verdieping of een verbreding van een structurele aanpak en het oplossen van knelpunten. Met de opzet van onderhavige regeling faciliteert het programmateam Geweld Hoort Nergens Thuis regio’s om hun plannen en projecten van papier naar praktijk te brengen. Met andere woorden: van denken naar doen, om zo knelpunten uit de dagelijkse praktijk structureel op te lossen. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
H8 | Naam | Regeling Sportakkoord 2020–2022 | 40,1 | 10,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | De Minister van VWS kan aan een gemeente jaarlijks een uitkering verstrekken voor de kosten van de uitvoering van een lokaal sportakkoord of een living lab. Een sportakkoord is een akkoord waarin door tenminste vier lokale partijen, waaronder ten minste één gemeente en drie sportaanbieders, afspraken zijn gemaakt over het beleid op het gebied van sport en beweging en dat is gebaseerd op het Nationale Sportakkoord. | |||||||
Kader | Tijdelijke regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Met de middelen die aan de gemeente verstrekt worden kunnen gemeenten het lokale sport en beweeg beleid stimuleren. Zij hebben hiervoor afspraken gemaakt met het lokale veld in de vorm van een lokaal sportakkoord. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 6 | |||||||
H9/ H9B | Naam | Opzet expertisecentra Jeugd | 10,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Opzetten bovenregionale expertisecentra jeugdhulp in 2020. Kent een vervolgregeling. | |||||||
Kader | Regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ||||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
H10 | Naam | Vastgoedtransitie gesloten Jeugdhulp | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Ombouwen, afbouwen en vervangen van vastgoed gesloten jeugdhulp en open driemilieusvoorzieningen ten behoeve van de beweging naar kleinschaligheid. | |||||||
Kader | Regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Om te zorgen dat de meest kwetsbare jongeren eerder, sneller en beter passende hulp krijgen is transformatie van de residentiele jeugdhulp noodzakelijk, waarbij vastgoedvraagstukken vaak een belemmering vormen. Voor deze transformatie bestaat een grote politieke urgentie. Deze heeft onder ander vorm gekregen in het actieplan ‘De best passende zorg voor kwetsbare jongeren’ (maart 2019). Een belangrijke ambitie is de beweging van grootschalige residentiele instellingen naar meer kleinschalige, gezinsachtige voorzieningen. Door een impuls te geven aan de vastgoedtransitie wordt beoogd bij te dragen aan deze doelstellingen. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
H11 | Naam | Bonusregeling Covid-19 | 720,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Bonus voor Zorgprofessionals in het kader van de aanpak Covid-19. | |||||||
Kader | Beleidsregel/artikel 3 Kaderwet VWS-subsidies | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Doelstelling is om zorgprofessional bonus te geven en dat lukt door deze specifieke uitkering. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Zorginstellingen/GGD-en | |||||||
Artikel | 4 | |||||||
H12 | Naam | Lokale preventieakkoorden | 10,1 | 10,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Lokale preventieakkoorden en preventieaanpakken. | |||||||
Kader | Regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | ‒ | |||||||
Artikel | 1 | |||||||
H13 | Naam | Specialistische functies | 7,8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Hulpfuncties in het kader van huwelijksdwang en achterlating, seksueel geweld, eergerelateerd geweld en loverboys, mensenhandel. | |||||||
Kader | Regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het gaat om de volgende functies: Landelijk knooppunt huwelijksdwang en achterlating, landelijke coördinatie van de centra seksueel geweld, hulp slachtoffers eergerelateerd geweld en loverboys problematiek en de opvang slachtoffers mensenhandel met multiproblematiek. De functies zijn dusdanig specialistisch dat het niet haalbaar is om deze in iedere gemeente, dan wel centrumgemeente, afzonderlijk uit te voeren. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3 | |||||||
H14/ H14B | Naam | Exploitatie Expertisecentra Jeugd | 24,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Instandhouding en door-ontwikkeling Expertisecentra Jeugd (vervolg H9 en H9B). | |||||||
Kader | Ministriële regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
V | Naam | Domeinoverstijgende samenwerking | 1,1 | 0,8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Samenwerking in het kader van het programma Waardigheid en Trots. | |||||||
Kader | Kaderregeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Het experiment domein-overstijgend samenwerken dat sinds 2018 door partijen wordt uitgenvoerd is succesvol. Kwetsbare ouderen ervaren een hogere kwaliteit van leven, gebruik van de Wlz wordt uitgesteld of soms zelfs voorkomen. Meerkosten slaan neer bij de gemeenten in kader van de Wmo 2015. Zorgkantoren kunnen op dit moment nog niet uit budgetruimte zelfstandig bijdragen aan dit soort preventieve activiteiten. Wetsvoorstel om dat te realiseren is in de maak (controversieel verklaard). Om die reden heeft de Minister van VWS toegezegd de meerkosten van de deelnemende gemeenten te compenseren. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3 | |||||||
V | Naam | Vastgoedtransitie gesloten Jeugdhulp | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Korte duiding | Ombouwen, afbouwen en vervangen van vastgoed gesloten jeugdhulp en open driemilieusvoorzieningen ten behoeve van de beweging naar kleinschaligheid. Het betreft een aanvulling/vervolg op H10. | |||||||
Kader | Regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | Om te zorgen dat de meest kwetsbare jongeren eerder, sneller en beter passende hulp krijgen is transformatie van de residentiele jeugdhulp noodzakelijk, waarbij vastgoedvraagstukken vaak een belemmering vormen. Voor deze transformatie bestaat een grote politieke urgentie. Deze heeft onder ander vorm gekregen in het actieplan ‘De best passende zorg voor kwetsbare jongeren’ (maart 2019). Een belangrijke ambitie is de beweging van grootschalige residentiele instellingen naar meer kleinschalige, gezinsachtige voorzieningen. Door een impuls te geven aan de vastgoedtransitie wordt beoogd bij te dragen aan deze doelstellingen. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
V | Naam | Regeling specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen Covid-19 | 100,0 | 80,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | De Minister van VWS kan aan een gemeente jaarlijks een uitkering verstrekken voor de opgelopen exploitatietekorten door de maatregelen van Covid-19 door de ijsbanen en zwembaden in Nederland op de lijst van Mullier. In eerste instantie is er een ronde voor 2020 (€ 100 mln.) en daarna een ronde voor 2021 (€ 80 mln.). Beide rondes zullen worden verleend in 2021. | |||||||
Kader | Regeling specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen Covid-19 | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | De specifieke uitkering dekt het exploitatie te kort van zwembaden en ijsbanen dat is ontstaan door de coronamaatregelen. Door deze te korten via deze regelingen te dekken wordt voorkomen dat zwembaden en/of ijsbanen moeten sluiten vanwege de financiële te korten die door Covid-19 zijn ontstaan. | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 6 | |||||||
V | Naam | Acute Jeugd GGZ | 50,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het gaat om de tijdelijke uitbreiding van crisiscapaciteit van de Acute Jeugd GGZ. | |||||||
Kader | Regeling | |||||||
(Verwachte) doeltreffendheid | ‒ | |||||||
Ontvangende partij(en) | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5 | |||||||
Totaal | 1.202,9 | 338,8 | 237,8 | 53,7 | 50,5 | 50,5 |
Toelichting
Regeling specifieke uitkering Sport
Bij de afrekening over 2019 is gebleken dat het subsidieplafond ruim voldoende is om alle werkelijk gerealiseerde uitgaven van de gemeenten te kunnen dekken.
Regeling specifieke uitkering aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
Regeling wordt naar verwachting met één jaar verlengd. Besluitvorming hierover vindt naar verwachting in het najaar 2021 plaats. H7B betreft de coördinerende gemeenten.
Vastgoedtransitie gesloten Jeugdhulp
Een bedrag van € 33,5 mln. is verleend in 2020. Vaststelling hiervan moet nog plaatsvinden.
Vastgoedtransitie gesloten Jeugdhulp
In het kader van de afspraken tussen het Rijk en de VNG heeft het kabinet voor 2021 € 613 mln. beschikbaar gesteld voor acute problematiek in de jeugdzorg (Kamerstukken II, 2020/21, 31839, nr. 774). Onderdeel hiervan is een bedrag van € 5 mln. voor de ombouw van separatiecellen in accommodaties gesloten jeugdhulp en € 50 mln. voor de af- en ombouw van accommodaties bij 3 milieuvoorzieningen. Dit wordt toegevoegd aan de lopende regeling vastgoedtransitie gesloten jeugdhulp a € 33,5 mln. (verstrekt in 2020).