De algemene doelstelling is het scheppen van een internationaal concurrerende onderzoeksomgeving die onderzoekers uitdaagt tot optimale wetenschappelijke prestaties en die goed aansluit op maatschappelijke behoeften.
De Minister is verantwoordelijk voor het stelsel van onderzoek en wetenschap.
Financieren
De Minister bekostigt het onderzoeks- en wetenschapsbestel.
Stimuleren
De Minister stimuleert in het wetenschappelijk onderzoek:
• kwaliteit en excellentie;
• zwaartepuntvorming en profilering. De afspraken die hierover gemaakt zijn met de universiteiten staan vermeld in het hoofdlijnenakkoord;
• samenwerking in de gouden driehoek van bedrijven, kennisinstellingen en overheid. In het innovatiebeleid, waarvoor de Minister van EZK verantwoordelijk is, is hiervoor de missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid ontwikkeld.
Regisseren
De Minister schept voorwaarden voor:
• een klimaat voor universiteiten en kennisinstellingen voor het doen van excellent onderzoek;
• de borging van het vernieuwend vermogen en de kwaliteit van het Nederlandse onderzoek;
• het doelmatig functioneren van wetenschappelijke instellingen die, zowel zelfstandig als in relatie tot universiteiten en bedrijven, een belangrijke plaats innemen;
• de Nederlandse en internationale onderzoeksfaciliteiten;
• de coördinatie en positionering van het wetenschapsbeleid op nationaal en internationaal niveau.
De Minister is verantwoordelijk voor het toezicht op een efficiënte besteding van publieke middelen en op voldoende verspreiding van kennis naar de maatschappij.
Kengetallen
Bron: Cijfers op basis van Horizon 2020 contracten- en voorstellendatabase, releasedatum 2 februari 2021, bewerking Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
In het onderdeel beleidsprioriteiten zijn de belangrijkste beleidswijzigingen over 2022 opgenomen. Aanvullend zal de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) naar aanleiding van de inzet van de Commissie Weckhuysen aangeven in welke mate programma’s ongebonden en strategische elementen bevatten.
In 2022 vindt de eerste herijking van de in 2015 gepubliceerde Nationale Wetenschapsagenda (NWA) plaats, gezamenlijk met de NWA-routetrekkers, onderzoekers, burgers en andere betrokkenen. De conclusies van de in 2021 uit te voeren evaluatie van het NWA-programma bij NWO worden hierin meegenomen. Op deze manier blijft de NWA ook na 2022 actueel en relevant.
Het Ministerie van OCW steunt daarbij ook de transitie in ‘erkennen en waarderen’. Dit betreft diverse initiatieven van kennisinstellingen in Nederland die gericht zijn op het realiseren van een verandering in de manier van erkennen en waarderen, waarbij naast publicaties ook onderwijs, leiderschap, maatschappelijke impact en team science centraal staan.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.211.339 | 1.264.583 | 1.236.172 | 1.214.435 | 1.208.722 | 1.207.084 | 1.204.501 |
Totale uitgaven | 1.149.725 | 1.181.459 | 1.241.629 | 1.214.448 | 1.210.726 | 1.207.084 | 1.204.501 |
waarvan juridisch verplicht (%) | 99,6% | ||||||
Bekostiging | 1.024.396 | 1.048.983 | 1.102.425 | 1.085.577 | 1.081.855 | 1.078.233 | 1.075.309 |
NWO | 458.976 | 492.747 | 493.335 | 489.845 | 489.744 | 490.727 | 490.386 |
KNAW | 94.764 | 95.128 | 94.934 | 93.904 | 93.904 | 93.583 | 93.583 |
KB | 51.595 | 50.899 | 50.335 | 50.980 | 50.980 | 50.354 | 50.354 |
NWO Talentenontwikkeling | 165.885 | 169.561 | 169.561 | 169.561 | 169.561 | 169.561 | 169.561 |
NWO TTW | 8.000 | 8.177 | 8.177 | 8.177 | 8.177 | 8.177 | 8.177 |
NWO Grootschalige researchinfrastructuur | 55.380 | 56.608 | 56.608 | 56.608 | 56.608 | 56.608 | 56.608 |
NWO Praktijkgericht Onderzoek | 0 | 0 | 57.278 | 55.229 | 55.229 | 53.229 | 53.229 |
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek | 33.869 | 33.392 | 30.834 | 21.375 | 20.354 | 18.922 | 16.439 |
Poolonderzoek | 3.147 | 3.217 | 3.181 | 1.534 | 1.534 | 1.534 | 1.534 |
Caribisch Nederland | 2.500 | 2.555 | 2.555 | 2.555 | 2.555 | 2.555 | 2.555 |
NWO NWA | 150.280 | 136.699 | 135.627 | 135.809 | 133.209 | 132.983 | 132.883 |
Subsidies (regelingen) | 23.575 | 26.816 | 27.783 | 28.026 | 28.026 | 27.969 | 28.499 |
Stichting NLBIF | 566 | 566 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Naturalis Biodiversity Center | 6.513 | 6.664 | 7.230 | 7.230 | 7.230 | 7.230 | 7.230 |
BPRC | 11.406 | 10.918 | 10.918 | 10.918 | 10.918 | 10.918 | 10.918 |
NCWT/NEMO | 3.460 | 3.534 | 3.534 | 3.534 | 3.534 | 3.534 | 3.534 |
STT | 221 | 231 | 231 | 231 | 231 | 231 | 231 |
Stichting AAP | 1.032 | 1.084 | 1.084 | 1.084 | 1.084 | 1.084 | 1.084 |
Nationale coördinatie | 377 | 3.819 | 4.786 | 5.029 | 5.029 | 4.972 | 5.502 |
Opdrachten | 524 | 785 | 536 | 498 | 498 | 536 | 347 |
Bijdrage aan agentschappen | 1.317 | 986 | 881 | 881 | 881 | 881 | 881 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 1317 | 986 | 881 | 881 | 881 | 881 | 881 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 99.913 | 103.889 | 110.004 | 99.466 | 99.466 | 99.465 | 99.465 |
EMBC | 1228 | 1357 | 1264 | 1265 | 1342 | 959 | 959 |
EMBL | 5.241 | 5.329 | 5.329 | 5.329 | 5.329 | 5.329 | 5.329 |
ESA | 31.146 | 33.387 | 33.387 | 33.387 | 33.387 | 33.387 | 33.387 |
CERN | 50.531 | 51.636 | 51.417 | 47.116 | 47.072 | 47.072 | 47.072 |
ESO | 9.081 | 9.442 | 15.869 | 9.631 | 9.631 | 10.096 | 10.096 |
NTU/INL | 2.686 | 2.738 | 2.738 | 2.738 | 2.705 | 2.622 | 2.622 |
Ontvangsten | 154 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.211.339 | 1.264.583 | 1.236.172 | 1.214.435 | 1.208.722 | 1.207.084 | 1.204.501 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 1.030 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overig | 1.212.369 | 1.264.583 | 1.236.172 | 1.214.435 | 1.208.722 | 1.207.084 | 1.204.501 |
De garantieverplichtingen hebben betrekking op een lening aan hetBiomedical Primate Research Centre. Het Ministerie van OCW staat voor deze lening garant. Deze verplichtingen worden niet geraamd.
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 16 is in 2022 99,6 procent juridisch verplicht.
Bekostiging
Het beschikbare budget voor 2022 is 100 procent juridisch verplicht. De verplichtingen hebben betrekking op de betalingen aan de nationale onderzoeksinstellingen Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en Koninklijke Bibliotheek (KB) alsmede bijdragen aan Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, Poolonderzoek en Caribisch Nederland. De wettelijke grondslag van de bekostiging is vastgelegd in de NWO wetten en de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).
Subsidies
Van het beschikbare budget voor 2022 is 84,5 procent juridisch verplicht. Het betreft hier subsidies aan stichtingen en centra met een specifieke rol in de kennisinfrastructuur zoals Naturalis Biodiversity Center, Biomedical Primate Research Centre (BPRC) en Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie/NEMO.
Opdrachten
Van het beschikbare budget voor 2022 is 33,3 procent juridisch verplicht op grond van een in 2015 aangegane overeenkomst.
Bijdrage aan agentschappen
Het beschikbare budget is voor 100 procent juridisch verplicht.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Het beschikbare budget is voor 100 procent juridisch verplicht.
Bekostiging
Het Ministerie van OCW bekostigt de nationale onderzoeksinstellingen NWO, KNAW en KB. Hiermee stelt de Minister deze organisaties in staat om binnen de wettelijke kaders en in lijn met de vierjaarlijkse strategische agenda en strategische plannen van de instellingen hun missie en doelstellingen te realiseren. Die zijn gericht op het bevorderen van de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland en het initiëren en stimuleren van nieuwe ontwikkelingen daarin.
Het Ministerie van OCW draagt met een structureel karakter bij aan:
• NWO voor grote infrastructurele onderzoeksvoorzieningen voor de uitvoering van projecten die geselecteerd zijn op grond van de resultaten van de nationale roadmap commissie grootschalige researchinfrastructuur. Met de inzet van deze middelen worden Nederlandse onderzoekers in de gelegenheid gesteld om te kunnen werken met onderzoeksfaciliteiten van wereldniveau;
• NWO voor het uitvoeren van een integraal persoonsgebonden talentprogramma waarin naast de «Vernieuwingsimpuls» ook de voormalige middelen voor de specifieke doelgroepen zijn opgegaan. Doelen zijn om via competitie op basis van wetenschappelijke kwaliteit voldoende ruimte te geven aan (jonge) veel belovende onderzoekers, excellentie in het onderzoek te bevorderen, en te zorgen voor een adequate in- en doorstroom van onderzoekers zodat er verbetering optreedt in hun loopbaanperspectieven;
• aanvullende bekostiging voor NWO in het kader van praktijkgericht onderzoek. Doel van deze bekostiging is het met wetenschappelijk onderzoek vervullen van een centrale rol binnen de Nederlandse en Internationale kennisinfrastructuur door hogescholen en universiteiten;
• aanvullende bekostiging voor NWO voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijs Onderzoek;
• aanvullende bekostiging voor NWO voor een onderzoeksprogramma ‘Wetenschap op de Cariben’;
• NWO-programma voor het uitvoeren van vernieuwend en maatschappelijk relevant onderzoek via de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). De NWA is gericht op wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken. Belangrijk daarbij is de breedte, de multidisciplinaire aanpak en samenwerking tussen de kennisketen en maatschappelijke partners uit publieke en semipublieke sectoren en uit het bedrijfsleven.
Subsidies
Voor het stimuleren en realiseren van de centrale doelstellingen van het Onderzoek en wetenschapsbeleid worden diverse subsidies verstrekt aan stichtingen en centra met een specifieke rol in de kennisinfrastructuur. Het gaat hier onder andere om bijdragen aan:
• Naturalis Biodiversity Center voor onderzoek naar de biodiversiteit en instandhouding van de nationale grootschalige infrastructuur voor biodiversiteitsonderzoek;
• BPRC voor primatenonderzoek en de huisvestiging van primaten, en subsidie aan de Stichting AAP voor het verzorgen van de opvang van de BPRC chimpansees;
• Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap- en Techniekpromotie (NCWT) voor het beheren en ontwikkelen van NEMO Science Museum en NEMO Kennislink, het organiseren van het landelijke festival Weekend van de Wetenschap en het ondersteunen van overige gerelateerde landelijke activiteiten op het gebeid van wetenschaps- en technologiecommunicatie en –educatie.
Opdrachten
Voor beleidsontwikkeling worden opdrachten verstrekt voor het uitvoeren van diensten. Het gaat hierbij met name om opdrachten voor het beleidsgericht onderzoek en evaluaties.
Bijdrage aan agentschappen
Opdracht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor het ondersteunen en stimuleren van een zo groot mogelijk Nederlandse participatie in het EU-Kaderprogramma voor Onderzoek en Innovatie ‘Horizon Europe’.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Contributies aan grote internationale onderzoeksorganisaties Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC), Europees Laboratorium voor Moleculaire Biologie (EMBL), European Space agency (ESA), Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire (CERN), European Southern Observatory (ESO) en Nederlandse Taalunie (NTU/INL). Door deelname van Nederland aan deze intergouvernementele organisaties krijgen de Nederlandse wetenschappelijke onderzoekers toegang tot unieke grootschalige onderzoeksfaciliteiten en internationale netwerken van toponderzoekers. Deze deelname is mede van groot belang voor het functioneren van Nederlands nationale onderzoeksbestel.