Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 15.494.847 | 962.299 | 16.457.146 |
Uitgaven | 16.082.302 | ‒ 25.934 | 16.056.368 |
Bekostiging | 14.730.346 | ‒ 26.283 | 14.704.063 |
Bekostiging po-instellingen | 13.781.342 | ‒ 21.552 | 13.759.790 |
Bekostiging Caribisch Nederland | 30.443 | 825 | 31.268 |
Prestatiebox | 0 | 0 | 0 |
Aanvullende bekostiging | 185.319 | ‒ 5.556 | 179.763 |
Aanpak lerarentekort G5 | 31.605 | 0 | 31.605 |
Aanvullende bekostiging NP Onderwijs | 701.637 | 0 | 701.637 |
Subsidies (regelingen) | 433.834 | 40.414 | 474.248 |
Onderwijsvoorziening jonggehandicapten | 27.878 | 3.920 | 31.798 |
Nederlands onderwijs buitenland | 12.930 | ‒ 1.200 | 11.730 |
Humanistisch vormend en godsdienstonderwijs | 17.473 | ‒ 71 | 17.402 |
Inhaal- en ondersteuningsprogramma's | 0 | 0 | 0 |
Extra hulp voor de klas | 0 | 0 | 0 |
School en omgeving | 77.740 | 0 | 77.740 |
Basisvaardigheden | 156.294 | 41.985 | 198.279 |
Nationaal Groeifonds | 0 | 0 | 0 |
NGF Open Leermateriaal | 443 | 0 | 443 |
NGF Digitaal Onderwijs | 3.450 | 0 | 3.450 |
Schoolmaaltijden | 60.827 | ‒ 305 | 60.522 |
Overige subsidies | 76.799 | ‒ 3.915 | 72.884 |
Opdrachten | 51.489 | ‒ 28.542 | 22.947 |
Opdrachten | 45.897 | ‒ 26.674 | 19.223 |
Opdrachten Caribisch Nederland | 0 | 2.767 | 2.767 |
Zelftesten | 5.592 | ‒ 4.635 | 957 |
Bijdrage aan agentschappen | 45.040 | 0 | 45.040 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 45.040 | 0 | 45.040 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 14.013 | 0 | 14.013 |
Stichting Vervangingsfonds en Particpatiefonds | 11.217 | 0 | 11.217 |
UWV | 2.796 | 0 | 2.796 |
Bijdrage aan medeoverheden | 807.386 | ‒ 11.329 | 796.057 |
Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid | 571.367 | ‒ 6.000 | 565.367 |
Caribisch Nederland | 24.814 | ‒ 5.240 | 19.574 |
Scholenprogramma Groningen | 3.089 | ‒ 89 | 3.000 |
Nationaal Programma Onderwijs | 54.773 | 0 | 54.773 |
Ventilatie in scholen | 129.015 | 0 | 129.015 |
SPUK vve Oekraïne | 9.675 | 0 | 9.675 |
SPUK huisvesting noodlocaties PO | 14.653 | 0 | 14.653 |
Overig | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 194 | ‒ 194 | 0 |
Brede scholen | 194 | ‒ 194 | 0 |
Bijdrage aan sociale fondsen | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan sociale fondsen | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 9.208 | 35 | 9.243 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 15.494.847 | 962.299 | 16.457.146 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 2.472 | ‒ 37 | ‒ 2.509 |
waarvan overig | 15.497.319 | 962.336 | 16.459.655 |
In de kolom «Mutaties tweede suppletoire begroting 2023" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand eerste suppletoire begroting 2023» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen voor artikel 1 zijn verhoogd met € 962,3 miljoen. Dit wordt vooral verklaard door het toevoegen van € 768,9 miljoen verplichtingenruimte op bekostiging voor po-instellingen. Met de vereenvoudiging bekostiging wordt ieder jaar loon- en prijsbijstelling voor zowel het lopende jaar als het volgende jaar verplicht. Voor het programma schoolmaaltijden worden de kasuitgaven voor 2024 al in 2023 beschikt en verplicht. Daarom is er voor schoolmaaltijden 101,3 miljoen aan extra verplichtingenruimte in 2023 toegevoegd. Voor de subsidieregeling basisvaardigheden is de verdeling tussen po en vo-scholen vastgesteld. Dat resulteert in een verschuiving van zowel kas- als verplichtingenbudget. Omdat er voor twee jaar wordt beschikt, is er € 84,0 miljoen extra verplichtingenruimte nodig.
Uitgaven
Toelichting per instrument:
Bekostiging
Het budget wordt per saldo met € 26,3 miljoen verlaagd.
De verlaging wordt met name veroorzaakt door een meevaller van € 12,0 miljoen op de subsidieregeling ‘energiecompensatie scholen funderend onderwijs’, doordat het aantal aanvragen lager is dan het aantal aanvragen waar budget voor beschikbaar was. Voor het experiment Onderwijszorgarrangementen (OZA) was een budget van € 7,5 miljoen beschikbaar vanuit het coalitieakkoord. Er is echter voor gekozen om geen middelen te verbinden aan de deelname van het experiment. Daarnaast wordt er een betaling gedaan aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) van € 8,1 miljoen. Door een dalend aantal plaatsingen in justitiële jeugdinrichtingen dalen ook de kosten voor onderwijs in deze instellingen. Het teveel ontvangen voorschot wordt door het Ministerie van OCW terugbetaald aan DJI.
Subsidies
Het budget wordt per saldo met € 40,4 miljoen verhoogd.
Dit komt grotendeels door een herverdeling van subsidiemiddelen t.b.v. de subsidieregeling basisvaardigheden van artikel 3 naar artikel 1 wat zorgt voor een verhoging van het subsidiebudget van € 42,0 miljoen. Deze € 42,0 miljoen wordt toegevoegd aan het subsidiebudget voor de regeling basisvaardigheden op artikel 1. Deze herverdeling is nodig door het gelijktrekken van het subsidiebedrag per leerling in het po en vo.
Opdrachten
Het budget wordt per saldo met € 28,5 miljoen verlaagd.
De verlaging wordt met name veroorzaakt door een meevaller van € 9,0 miljoen op het opdrachtenbudget voor het Nationaal Programma Onderwijs, omdat een aantal geplande opdrachten geen doorgang vond. Deze middelen vloeien terug naar de schatkist zoals alle corona-gerelateerde middelen. Bij Julibrief is per abuis € 6,0 miljoen voor de SPUK pilot het programma het Jonge Kind niet van opdrachten maar van bekostiging afgeboekt. Middels deze boeking wordt het budget voor 2023 van het juiste budget afgeboekt. Er is een meevaller van € 4,6 miljoen op het budget voor zelftesten. Ook dit zijn corona-gerelateerde middelen en vloeien derhalve terug naar de schatkist.
Daarnaast worden er voor € 8,9 miljoen verscheidene overboekingen gedaan zoals: een overboeking aan artikel 16 (onderzoek en wetenschapsbeleid) voor het uitvoeren van een onderzoek in het kader van het programma Jonge kind door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek; een overboeking naar VWS ten behoeve van Uitvoeringsorganisatie DUS-i voor de uitvoeringskosten van subsidies en een ophoging van het budget voor de regeling jonggehandicapten.
Bijdrage aan medeoverheden
Het budget wordt per saldo met € 11,3 miljoen verlaagd.
Dit wordt met name verklaard doordat er in 2024 gestart wordt met de pilots in het kader van het programma Jonge Kind, waarvoor € 6,0 miljoen beschikbaar is gekomen vanuit de CA-middelen. Dit bedrag valt in 2023 vrij. Een deel van het budget voor Caribisch Nederland (CN) wordt besteed middels opdrachten. Dit wordt in de loop van het jaar op het correcte instrument gezet. Hiervoor wordt € 2,5 miljoen overgeboekt naar Opdrachten CN. Daarnaast is bij de uitvoering van de onderwijshuisvestingsconvenanten met CN vertraging opgelopen. Hierdoor valt er dit jaar € 2,0 miljoen vrij. Deze middelen worden als openstaande verplichting bij Tweede suppletoire begroting afgeboekt en meegenomen in de Eindejaarsmarge. Mits de Eindejaarsmarge wordt toegekend, worden deze middelen bij Eerste suppletoire begroting 2024 aan de OCW-begroting toegevoegd, zodat de middelen alsnog kunnen worden uitgekeerd om te voldoen aan de convenantsafspraken.
Toelichting bijdrage OCW aan scholenprogramma Groningen
In 2016 is tussen OCW, Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en de betrokken schoolbesturen en gemeenten afgesproken dat in het Groningse aardbevingsgebied 101 scholen aardbevingsbestendig en toekomstbestendig worden gemaakt.
Aan het scholenprogramma dragen, naast de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) (€ 172,5 miljoen), de gemeenten en schoolbesturen (€ 44,5 miljoen), het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (€ 23,5 miljoen) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (€ 50,0 miljoen; waarvan € 3,0 miljoen per jaar tot en met 2034) bij.
Tot en met 2020 werden de middelen van OCW via een decentralisatie-uitkering (DU) ter beschikking gesteld aan de betreffende gemeenten. De bestuurlijke afspraken in het ondertekende convenant uit 2017 perken de bestedings- en beleidsvrijheid van de ontvangende gemeenten in, wat indruist tegen het idee van een DU. De middelen zijn bij Voorjaarsnota 2021 teruggeboekt naar de OCW-begroting en worden vanaf dat moment als een specifieke uitkering overgemaakt naar de vier gemeenten ten behoeve van de nieuwbouw of versterking en verduurzaming van schoolgebouwen in het aardbevingsgebied.
Hieronder is een overzicht opgenomen waarin, conform artikel 17, tweede lid, van de Financiële-verhoudingenwet, de maximaal te ontvangen bedragen per gemeente zijn opgenomen. Voor de bijdrage aan de gemeenten voor het kalenderjaar 2023 zal dit (net als voor kalenderjaar 2022) als wettelijke grondslag gelden op basis van artikel 4.23, derde lid, aanhef en onderdeel c, van de Algemene Wet Bestuursrecht, omdat het nog niet is gelukt om tijdig een andere juridische basis te realiseren voor deze specifieke uitkering.
Gemeente | Bedrag per jaar |
Het Hogeland | 417.520 |
Groningen | 134.834 |
Midden-Groningen | 896.924 |
Eemsdelta | 1.550.722 |
Totaal | 3.000.000 |