Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 80.415 | 58.414 | 58.773 | 82.379 | 82.379 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 38.040 | 9.799 | ‒ 100 | ‒ 17.924 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 80.379 |
Nieuwe mutaties | ‒ 8.498 | 7.953 | 1.595 | 2.283 | 2.283 | 2.283 |
Waarvan: | ||||||
1) Bestuurlijk afspraken en uitvoeringskracht | ‒ 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Apparaatskosten | ‒ 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Teruggekomen betaling Grenstoezicht | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Middelen Sint Eustatius | ‒ 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Kasschuif detentie Sint Maarten | ‒ 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao | ‒ 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Wisselkoerscorrectie artikel 1 | 670 | 390 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 896 | 1.653 | 1.662 | 2.417 | 2.417 | 2.417 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 33.877 | 76.166 | 60.268 | 66.738 | 84.662 | 82.662 |
Toelichting
1) Bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht
Voor bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht worden middelen van artikel 1 naar artikel 4 gerealloceerd. Hiermee wordt een impuls gegeven aan de organisatieontwikkeling van de openbare lichamen en het versterken van het bestuurlijke en juridisch kader op de eilanden.
2) Apparaatskosten
Vanuit artikel 1 worden middelen gerealloceerd naar de begroting van BZK (VII) voor externe inhuur inclusief reiskosten, SSO's en materiële kosten.
3) Teruggekomen betaling Grenstoezicht
Dit betreft een teruggekomen betaling aan de KMar voor het versterken van het grenstoezicht. Deze factuur was in 2021 betaald en was teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.
4) Middelen Sint Eustatius
De middelen voor Sint Eustatius worden gerealloceerd van artikel 1 naar artikel 4. Dit om eenmalige kosten te dekken welke ondersteunen aan de bestuurlijke ingreep op Sint Eustatius.
5) Kasschuif detentie Sint Maarten
Dit betreffen UNOPS-gelden uit het landspakket waar aan gecommiteerd is. Voor 2022 ligt er een aanvraag van € 4 mln. voor de eerste fase van het project. De tweede fase van het project gaat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 van start. Daarvoor wordt € 6 mln. doorgeschoven naar 2023.
6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao
Om tegemoet te komen richting de Chinese gemeenschap op Curaçao heeft Nederland een subsidie toegezegd om een historisch pand te renoveren. De middelen worden daarom gerealloceerd van artikel 1 naar het instrument Subsidies op artikel 4.
7) Wisselkoerscorrectie artikel 1
Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro wordt in 2022 en 2023 een wisselkoerstegenvaller verwacht. De compensatie hiervoor komt uit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.
8) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1) Teruggekomen betaling Grenstoezicht | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1) Teruggekomen betaling grenstoezicht
Dit betreft een teruggekomen betaling aan de KMar voor het versterken van het grenstoezicht. Deze factuur was in 2021 betaald en was teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.
Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 65.357 | 59.255 | 48.105 | 43.605 | 43.605 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 20221 | 9.218 | 2.878 | 249 | 249 | 249 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 749 | 6.485 | 5.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 43.605 |
Nieuwe mutaties | 2.884 | ‒ 6.512 | 2.033 | 1.833 | 1.833 | 1.833 |
Waarvan: | ||||||
1) Bestuurlijk afspraken en uitvoeringskracht | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Capacity building (Saba Package) | ‒ 1.600 | ‒ 667 | ‒ 667 | ‒ 667 | ‒ 667 | ‒ 667 |
3) Island Backlogs (Saba Package) | ‒ 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Kasschuif Tijdelijke Werkorganisatie | ‒ 7.000 | ‒ 3.000 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
5) Teruggekomen betalingen uit 2021 | 2.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Middelen Sint Eustatius | 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Wisselkoerscorrectie artikel 4 | 30 | ‒ 2.882 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 3.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 76.710 | 62.106 | 55.887 | 48.687 | 48.687 | 48.438 |
Toelichting
1) Bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht
Voor bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht worden middelen van artikel 1 naar artikel 4 gerealloceerd.
2) Capacity building (Saba Package)
De middelen voor de Capacity Building uit de Saba Package worden via het BES-fonds verstrekt, zoals overeengekomen in de Saba Package overeenkomst.
3) Island Backlogs (Saba Package)
De middelen voor de Island Backlogs uit de Saba Package worden via het BES-fonds verstrekt, zoals overeengekomen in de Saba Package overeenkomst.
4) Kasschuif Tijdelijke Werkorganisatie
Deze kasschuif komt voort uit een herziening van de uitgaven van de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO). In 2022 worden niet alle middelen uitgeput vanwege het trager verlopen van de uitvoering, onder andere door de vertraging van de Rijkswet. Voor de Tijdelijke Werkorganisatie worden de verplichtingen de kas in het juiste te verwachte ritme gezet.
5) Teruggekomen betalingen uit 2021
Dit betreft een tweetal teruggekomen betalingen voor noodpakketten en pensioenen in januari 2022, die waren betaald in 2021. Door deze boeking kunnen de betreffende facturen alsnog in 2022 betaald worden.
6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao
Om tegemoet te komen richting de Chinese gemeenschap op Curaçao heeft Nederland een subsidie toegezegd om een historisch pand te renoveren. De middelen worden daarom gerealloceerd van artikel 1 naar het instrument Subsidies op artikel 4.
7) Middelen Sint Eustatius
De middelen voor Sint Eustatius worden gerealloceerd van artikel 1 naar artikel 4. Dit om eenmalige kosten te dekken welke ondersteunen aan de bestuurlijke ingreep op Sint Eustatius.
8) Wisselkoerscorrectie artikel 4
Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro wordt in 2022 een wisselkoerstegenvaller en in 2023 een wisselkoersmeevaller verwacht. De meevaller wordt met name op de toeslagen pensioenen verwacht. De eventuele compensatie hiervoor komt uit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.
9) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 4.689 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 2.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Teruggekomen betaling pensioenfonds uit 2021 | 874 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Teruggekomen betaling noodpakketten uit 2021 | 1.446 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 7.009 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1) Teruggekomen betaling pensioenfonds uit 2021
Betreft een teruggekomen betaling in januari 2022 die was betaald in 2021. Door deze boeking kan de factuur alsnog in 2022 betaald worden.
2) Teruggekomen betaling noodpakketten uit 2021
Betreft een teruggekomen betaling in januari 2022 die was betaald in 2021. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 201.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 20221 | 37.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 5.871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 28.517 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 244.888 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 |
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 34.588 | 31.068 | 30.950 | 30.950 | 30.950 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 30.950 |
Nieuwe mutaties | 10.601 | 1.059.304 | 17.911 | 147.696 | 167.368 | 91.145 |
Waarvan: | ||||||
1) Wisselkoerscorrectie artikel 5 | 2.285 | 2.203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Raming aflossingen leningen | 8.316 | 1.057.101 | 17.911 | 147.696 | 167.368 | 91.145 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 45.189 | 1.090.372 | 48.861 | 178.646 | 198.318 | 122.095 |
Toelichting
1) Wisselkoerscorrectie artikel 5
Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro zijn er meer- en minderontvangsten op de rente over de uitstaande leningen. Deze uiteindelijke wisselkoersmeevaller wordt toegevoegd aan de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.
2) Raming aflossingen leningen
Vanaf deze begroting worden ook de aflossingen op de leningen geraamd zoals eerder aan de Kamer gemeld (Kamerstukken II 2021/22, 35420, nr. 477). Voorheen werden alleen de renteontvangsten geraamd.
Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 4.933 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 417 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | ‒ 2.534 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Kasschuif stormwaterpompen | ‒ 2.300 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.982 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1) Kasschuif stormwaterpompen
Dit betreft een kasschuif om de aanschaf van stormwaterpompen op Sint Maarten in 2023 te kunnen betalen. De aanschaf is een onderdeel van de crisismaatregelen op Sint Maarten om overtollige water af te voeren in geval van plotselinge overstromingen door hevige stormen.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 21.665 | 21.218 | 20.900 | 20.900 | 20.900 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 6.740 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 20.900 |
Nieuwe mutaties | 3.239 | 1.706 | ‒ 146 | ‒ 146 | ‒ 146 | ‒ 146 |
Waarvan: | ||||||
1) Personele vergoedingen voor landspakketten | ‒ 651 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Inzet geraamde ontvangsten voor RCN | 2.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Apparaat Sint Eustatius | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Wisselkoerscorrectie artikel 6 | 1.260 | 1.452 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 31.644 | 22.924 | 20.754 | 20.754 | 20.754 | 20.754 |
Toelichting
1) Personele vergoedingen voor landspakketten
Personele vergoedingen voor 2022 worden overgeboekt naar de Ministeries van VWS en EZK voor de ondersteuning van de Landen bij de landspakketten voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Daarnaast betreft dit de personele vergoeding van het Ministerie van Financiën voor 2021 en 2022 voor hun ondersteuning aan de Landen.
2) Inzet geraamde ontvangsten voor RCN
De geraamde ontvangsten van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) worden weer ingezet voor RCN.
3) Apparaat Sint Eustatius
Dit betreffen apparaatsgelden die vanuit artikel 7 op Instrument Onvoorzien worden gerealloceerd naar artikel 6 ter ondersteuning van Regeringscommissaris voor de bestuurlijke ingreep voor de periode 2022-2023. De inzet in Sint Eustatius is verbonden aan de looptijd van de Wet herstel voorzieningen Sint Eustatius. De wet loopt tot minimaal 1 september 2024.
4) Wisselkoerscorrectie artikel 6
De verwachte wisselkoerstegenvaller op eigen personeel en overig materieel wordt gecompenseerd. De verwachte wisselkoerstegenvaller wordt opgevangen uit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 2.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1) Geraamde ontvangsten van RCN | 2.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 2.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1) Geraamde ontvangsten RCN
De geraamde ontvangsten van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) worden weer ingezet voor RCN.
Artikel 7. Nog onverdeeld
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2.411 | 3.304 | 3.266 | 3.266 | 3.266 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 25.511 | 4.223 | 4.248 | 5.011 | 5.011 | 5.954 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 3.266 |
Nieuwe mutaties | ‒ 12.865 | ‒ 4.086 | ‒ 3.233 | ‒ 3.988 | ‒ 3.988 | ‒ 3.988 |
Waarvan: | ||||||
1) Motie Van den Berg en Kuiken: extra middelen vrije uitkering Saba | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 |
2) Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021 BES-fonds | ‒ 571 | ‒ 571 | ‒ 571 | ‒ 571 | ‒ 571 | ‒ 571 |
3) Verdeling loon- en prijsbijstelling | ‒ 4.046 | ‒ 1.653 | ‒ 1.662 | ‒ 2.417 | ‒ 2.417 | ‒ 2.417 |
4) Apparaat Sint Eustatius | ‒ 400 | ‒ 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Wisselkoerscorrectie BES-fonds | ‒ 2.573 | ‒ 8.205 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Wisselkoerscorrectie begroting Koninkrijksrelaties | 325 | 3.243 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Kasschuif wisselkoersreserve | ‒ 4.500 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 15.057 | 3.441 | 4.281 | 4.289 | 4.289 | 5.232 |
Toelichting
1) Motie Van den Berg en Kuijken: extra middelen vrije uitkering Saba
Dit betreft de uitvoering van de motie van de Leden Kuiken en Van Den Berg die oproepen tot verhoging van vrije uitkering aan Saba met € 1,5 mln. (Kamerstukken II 2021/22, 35925, nr. 58). Hiervoor wordt € 1 mln. uit de post Onvoorzien overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het BES-fonds (H).
2) Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021 BES-fonds
In 2021 was er een negatieve loon- en prijsontwikkeling voor het BES-fonds. In 2021 is dit incidenteel gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties en deels generale middelen. Dit jaar is ervoor gekozen om de negatieve loon- en prijsontwikkeling van 2021 structureel vanaf 2022 te compenseren vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.
3) Verdeling loon- en prijsbijstelling tranche 2022 KR
Dit betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 voor de begroting Koninkrijksrelaties (IV).
4) Apparaatsgelden Sint Eustatius
Dit betreffen apparaatsgelden die vanuit artikel 7 op Instrument Onvoorzien worden gerealloceerd naar artikel 6 ter ondersteuning van Regeringscommissaris voor de bestuurlijke ingreep voor de periode 2022-2023. De inzet in Sint Eustatius is verbonden aan de looptijd van de Wet herstel voorzieningen Sint Eustatius. De wet loopt tot minimaal 1 september 2024.
5) Wisselkoerscorrectie BES-fonds
De vrije uitkering van het BES-fonds is vastgelegd in dollars. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er naar verwachting sprake van een wisselkoerstegenvaller in 2022 en 2023. Dit wordt gedekt vanuit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV).
6) Wisselkoerscorrectie begroting Koninkrijksrelaties
Betalingen op de begroting Koninkrijksrelaties vinden in verschillende valuta plaats, die een vaste koppeling met de dollar kennen. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er naar verwachting sprake van een wisselkoersmeevaller in 2022 en 2023. Deze wordt toegevoegd aan de wisselkoersreserve.
7) Kasschuif wisselkoersreserve
Om de wisselkoerstegenvaller in 2023 op het BES-fonds te kunnen dekken, worden gelden van 2022 naar 2023 overgeheveld.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |