Base description which applies to whole site

Bijlage 1: Verdiepingsbijlage Koninkrijksrelaties

Artikel 1. Versterken rechtsstaat

Uitgaven

Tabel 22 Uitgaven beleidsartikel 1. Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

80.415

58.414

58.773

82.379

82.379

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

‒ 38.040

9.799

‒ 100

‒ 17.924

0

0

Extrapolatie

80.379

       

Nieuwe mutaties

‒ 8.498

7.953

1.595

2.283

2.283

2.283

Waarvan:

      

1) Bestuurlijk afspraken en uitvoeringskracht

‒ 3.300

0

0

0

0

0

2) Apparaatskosten

‒ 1.800

0

0

0

0

0

3) Teruggekomen betaling Grenstoezicht

4.000

0

0

0

0

0

4) Middelen Sint Eustatius

‒ 2.400

0

0

0

0

0

5) Kasschuif detentie Sint Maarten

‒ 6.000

6.000

0

0

0

0

6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao

‒ 500

0

0

0

0

0

7) Wisselkoerscorrectie artikel 1

670

390

0

0

0

0

8) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022

896

1.653

1.662

2.417

2.417

2.417

       

Stand ontwerpbegroting 2023

33.877

76.166

60.268

66.738

84.662

82.662

Toelichting

1) Bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht

Voor bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht worden middelen van artikel 1 naar artikel 4 gerealloceerd. Hiermee wordt een impuls gegeven aan de organisatieontwikkeling van de openbare lichamen en het versterken van het bestuurlijke en juridisch kader op de eilanden.

2) Apparaatskosten

Vanuit artikel 1 worden middelen gerealloceerd naar de begroting van BZK (VII) voor externe inhuur inclusief reiskosten, SSO's en materiële kosten.

3) Teruggekomen betaling Grenstoezicht

Dit betreft een teruggekomen betaling aan de KMar voor het versterken van het grenstoezicht. Deze factuur was in 2021 betaald en was teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.

4) Middelen Sint Eustatius

De middelen voor Sint Eustatius worden gerealloceerd van artikel 1 naar artikel 4. Dit om eenmalige kosten te dekken welke ondersteunen aan de bestuurlijke ingreep op Sint Eustatius.

5) Kasschuif detentie Sint Maarten

Dit betreffen UNOPS-gelden uit het landspakket waar aan gecommiteerd is. Voor 2022 ligt er een aanvraag van € 4 mln. voor de eerste fase van het project. De tweede fase van het project gaat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 van start. Daarvoor wordt € 6 mln. doorgeschoven naar 2023.

6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao

Om tegemoet te komen richting de Chinese gemeenschap op Curaçao heeft Nederland een subsidie toegezegd om een historisch pand te renoveren. De middelen worden daarom gerealloceerd van artikel 1 naar het instrument Subsidies op artikel 4.

7) Wisselkoerscorrectie artikel 1 

Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro wordt in 2022 en 2023 een wisselkoerstegenvaller verwacht. De compensatie hiervoor komt uit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.

8) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022

Dit betreft de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.

Ontvangsten

Tabel 23 Ontvangsten beleidsartikel 1. Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

0

0

0

0

0

0

Extrapolatie

0

       

Nieuwe mutaties

4.000

0

0

0

0

0

1) Teruggekomen betaling Grenstoezicht

4.000

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

4.000

0

0

0

0

0

Toelichting

1) Teruggekomen betaling grenstoezicht

Dit betreft een teruggekomen betaling aan de KMar voor het versterken van het grenstoezicht. Deze factuur was in 2021 betaald en was teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.

Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Uitgaven

Tabel 24 Uitgaven beleidsartikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

65.357

59.255

48.105

43.605

43.605

Mutatie nota van wijziging 20221

9.218

2.878

249

249

249

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

‒ 749

6.485

5.500

3.000

3.000

3.000

Extrapolatie

43.605

       

Nieuwe mutaties

2.884

‒ 6.512

2.033

1.833

1.833

1.833

Waarvan:

      

1) Bestuurlijk afspraken en uitvoeringskracht

3.300

0

0

0

0

0

2) Capacity building (Saba Package)

‒ 1.600

‒ 667

‒ 667

‒ 667

‒ 667

‒ 667

3) Island Backlogs (Saba Package)

‒ 800

0

0

0

0

0

4) Kasschuif Tijdelijke Werkorganisatie

‒ 7.000

‒ 3.000

2.500

2.500

2.500

2.500

5) Teruggekomen betalingen uit 2021

2.320

0

0

0

0

0

6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao

500

0

0

0

0

0

7) Middelen Sint Eustatius

2.400

0

0

0

0

0

8) Wisselkoerscorrectie artikel 4

30

‒ 2.882

0

0

0

0

9) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022

3.150

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

76.710

62.106

55.887

48.687

48.687

48.438

1

nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)

Toelichting

1) Bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht

Voor bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht worden middelen van artikel 1 naar artikel 4 gerealloceerd.

2) Capacity building (Saba Package)

De middelen voor de Capacity Building uit de Saba Package worden via het BES-fonds verstrekt, zoals overeengekomen in de Saba Package overeenkomst.

3) Island Backlogs (Saba Package)

De middelen voor de Island Backlogs uit de Saba Package worden via het BES-fonds verstrekt, zoals overeengekomen in de Saba Package overeenkomst.

4) Kasschuif Tijdelijke Werkorganisatie

Deze kasschuif komt voort uit een herziening van de uitgaven van de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO). In 2022 worden niet alle middelen uitgeput vanwege het trager verlopen van de uitvoering, onder andere door de vertraging van de Rijkswet. Voor de Tijdelijke Werkorganisatie worden de verplichtingen de kas in het juiste te verwachte ritme gezet.

5) Teruggekomen betalingen uit 2021

Dit betreft een tweetal teruggekomen betalingen voor noodpakketten en pensioenen in januari 2022, die waren betaald in 2021. Door deze boeking kunnen de betreffende facturen alsnog in 2022 betaald worden.

6) Renovatie historisch pand Chinese gemeenschap Curaçao

Om tegemoet te komen richting de Chinese gemeenschap op Curaçao heeft Nederland een subsidie toegezegd om een historisch pand te renoveren. De middelen worden daarom gerealloceerd van artikel 1 naar het instrument Subsidies op artikel 4.

7) Middelen Sint Eustatius

De middelen voor Sint Eustatius worden gerealloceerd van artikel 1 naar artikel 4. Dit om eenmalige kosten te dekken welke ondersteunen aan de bestuurlijke ingreep op Sint Eustatius.

8) Wisselkoerscorrectie artikel 4 

Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro wordt in 2022 een wisselkoerstegenvaller en in 2023 een wisselkoersmeevaller verwacht. De meevaller wordt met name op de toeslagen pensioenen verwacht. De eventuele compensatie hiervoor komt uit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.

9) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022

Dit betreft de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.

Ontvangsten

Tabel 25 Ontvangsten beleidsartikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

4.689

0

0

0

0

0

Extrapolatie

0

       

Nieuwe mutaties

2.320

0

0

0

0

0

Waarvan:

      

1) Teruggekomen betaling pensioenfonds uit 2021

874

0

0

0

0

0

2) Teruggekomen betaling noodpakketten uit 2021

1.446

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

7.009

0

0

0

0

0

Toelichting

1) Teruggekomen betaling pensioenfonds uit 2021

Betreft een teruggekomen betaling in januari 2022 die was betaald in 2021. Door deze boeking kan de factuur alsnog in 2022 betaald worden.

2) Teruggekomen betaling noodpakketten uit 2021

Betreft een teruggekomen betaling in januari 2022 die was betaald in 2021. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.

Uitgaven

Tabel 26 Uitgaven beleidsartikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

201.517

28.517

28.517

28.517

28.517

Mutatie nota van wijziging 20221

37.500

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

5.871

0

0

0

0

0

Extrapolatie

28.517

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

244.888

28.517

28.517

28.517

28.517

28.517

1

nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)

Ontvangsten

Tabel 27 Ontvangsten beleidsartikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

34.588

31.068

30.950

30.950

30.950

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

0

0

0

0

0

0

Extrapolatie

30.950

       

Nieuwe mutaties

10.601

1.059.304

17.911

147.696

167.368

91.145

Waarvan:

      

1) Wisselkoerscorrectie artikel 5

2.285

2.203

0

0

0

0

2) Raming aflossingen leningen

8.316

1.057.101

17.911

147.696

167.368

91.145

       

Stand ontwerpbegroting 2023

45.189

1.090.372

48.861

178.646

198.318

122.095

Toelichting

1) Wisselkoerscorrectie artikel 5

Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro zijn er meer- en minderontvangsten op de rente over de uitstaande leningen. Deze uiteindelijke wisselkoersmeevaller wordt toegevoegd aan de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.

2) Raming aflossingen leningen

Vanaf deze begroting worden ook de aflossingen op de leningen geraamd zoals eerder aan de Kamer gemeld (Kamerstukken II 2021/22, 35420, nr. 477). Voorheen werden alleen de renteontvangsten geraamd.

Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Uitgaven

Tabel 28 Uitgaven beleidsartikel artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

4.933

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

‒ 417

1.000

0

0

0

0

Extrapolatie

0

       

Nieuwe mutaties

‒ 2.534

2.300

0

0

0

0

Waarvan:

      

1) Kasschuif stormwaterpompen

‒ 2.300

2.300

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

1.982

3.300

0

0

0

0

Toelichting

1) Kasschuif stormwaterpompen

Dit betreft een kasschuif om de aanschaf van stormwaterpompen op Sint Maarten in 2023 te kunnen betalen. De aanschaf is een onderdeel van de crisismaatregelen op Sint Maarten om overtollige water af te voeren in geval van plotselinge overstromingen door hevige stormen.

Ontvangsten

Tabel 29 Ontvangsten beleidsartikel artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

0

0

0

0

0

0

Extrapolatie

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

Tabel 30 Uitgaven niet-beleidsartikel 6. Apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

21.665

21.218

20.900

20.900

20.900

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

6.740

0

0

0

0

Extrapolatie

20.900

       

Nieuwe mutaties

3.239

1.706

‒ 146

‒ 146

‒ 146

‒ 146

Waarvan:

      

1) Personele vergoedingen voor landspakketten

‒ 651

0

0

0

0

0

2) Inzet geraamde ontvangsten voor RCN

2.044

0

0

0

0

0

3) Apparaat Sint Eustatius

400

400

0

0

0

0

4) Wisselkoerscorrectie artikel 6

1.260

1.452

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

31.644

22.924

20.754

20.754

20.754

20.754

Toelichting

1) Personele vergoedingen voor landspakketten

Personele vergoedingen voor 2022 worden overgeboekt naar de Ministeries van VWS en EZK voor de ondersteuning van de Landen bij de landspakketten voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Daarnaast betreft dit de personele vergoeding van het Ministerie van Financiën voor 2021 en 2022 voor hun ondersteuning aan de Landen.

2) Inzet geraamde ontvangsten voor RCN

De geraamde ontvangsten van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) worden weer ingezet voor RCN.

3) Apparaat Sint Eustatius

Dit betreffen apparaatsgelden die vanuit artikel 7 op Instrument Onvoorzien worden gerealloceerd naar artikel 6 ter ondersteuning van Regeringscommissaris voor de bestuurlijke ingreep voor de periode 2022-2023. De inzet in Sint Eustatius is verbonden aan de looptijd van de Wet herstel voorzieningen Sint Eustatius. De wet loopt tot minimaal 1 september 2024.

4) Wisselkoerscorrectie artikel 6 

De verwachte wisselkoerstegenvaller op eigen personeel en overig materieel wordt gecompenseerd. De verwachte wisselkoerstegenvaller wordt opgevangen uit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.

Ontvangsten

Tabel 31 Ontvangsten niet-beleidsartikel 6. Apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

0

0

0

0

0

0

Extrapolatie

0

       

Nieuwe mutaties

2.044

0

0

0

0

0

1) Geraamde ontvangsten van RCN

2.044

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

2.044

0

0

0

0

0

Toelichting

1) Geraamde ontvangsten RCN

De geraamde ontvangsten van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) worden weer ingezet voor RCN.

Artikel 7. Nog onverdeeld

Uitgaven

Tabel 32 Uitgaven niet-beleidsartikel 7. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

2.411

3.304

3.266

3.266

3.266

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

25.511

4.223

4.248

5.011

5.011

5.954

Extrapolatie

3.266

       

Nieuwe mutaties

‒ 12.865

‒ 4.086

‒ 3.233

‒ 3.988

‒ 3.988

‒ 3.988

Waarvan:

      

1) Motie Van den Berg en Kuiken: extra middelen vrije uitkering Saba

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

2) Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021 BES-fonds

‒ 571

‒ 571

‒ 571

‒ 571

‒ 571

‒ 571

3) Verdeling loon- en prijsbijstelling

‒ 4.046

‒ 1.653

‒ 1.662

‒ 2.417

‒ 2.417

‒ 2.417

4) Apparaat Sint Eustatius

‒ 400

‒ 400

0

0

0

0

5) Wisselkoerscorrectie BES-fonds

‒ 2.573

‒ 8.205

0

0

0

0

6) Wisselkoerscorrectie begroting Koninkrijksrelaties

325

3.243

0

0

0

0

7) Kasschuif wisselkoersreserve

‒ 4.500

4.500

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

15.057

3.441

4.281

4.289

4.289

5.232

Toelichting

1) Motie Van den Berg en Kuijken: extra middelen vrije uitkering Saba

Dit betreft de uitvoering van de motie van de Leden Kuiken en Van Den Berg die oproepen tot verhoging van vrije uitkering aan Saba met € 1,5 mln. (Kamerstukken II 2021/22, 35925, nr. 58). Hiervoor wordt € 1 mln. uit de post Onvoorzien overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het BES-fonds (H).

2) Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021 BES-fonds

In 2021 was er een negatieve loon- en prijsontwikkeling voor het BES-fonds. In 2021 is dit incidenteel gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties en deels generale middelen. Dit jaar is ervoor gekozen om de negatieve loon- en prijsontwikkeling van 2021 structureel vanaf 2022 te compenseren vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.

3) Verdeling loon- en prijsbijstelling tranche 2022 KR

Dit betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 voor de begroting Koninkrijksrelaties (IV).

4) Apparaatsgelden Sint Eustatius

Dit betreffen apparaatsgelden die vanuit artikel 7 op Instrument Onvoorzien worden gerealloceerd naar artikel 6 ter ondersteuning van Regeringscommissaris voor de bestuurlijke ingreep voor de periode 2022-2023. De inzet in Sint Eustatius is verbonden aan de looptijd van de Wet herstel voorzieningen Sint Eustatius. De wet loopt tot minimaal 1 september 2024.

5) Wisselkoerscorrectie BES-fonds

De vrije uitkering van het BES-fonds is vastgelegd in dollars. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er naar verwachting sprake van een wisselkoerstegenvaller in 2022 en 2023. Dit wordt gedekt vanuit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV).

6) Wisselkoerscorrectie begroting Koninkrijksrelaties

Betalingen op de begroting Koninkrijksrelaties vinden in verschillende valuta plaats, die een vaste koppeling met de dollar kennen. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er naar verwachting sprake van een wisselkoersmeevaller in 2022 en 2023. Deze wordt toegevoegd aan de wisselkoersreserve.

7) Kasschuif wisselkoersreserve

Om de wisselkoerstegenvaller in 2023 op het BES-fonds te kunnen dekken, worden gelden van 2022 naar 2023 overgeheveld.

Ontvangsten

Tabel 33 Ontvangsten niet-beleidsartikel 7. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2022

0

0

0

0

0

0

Extrapolatie

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2023

0

0

0

0

0

0

Licence