Maatregelen op het gebied van waterkwaliteit in het hoofdwatersysteem ten behoeve van de Europese Kaderrichtlijn Water worden verantwoord op artikelonderdeel 7.01.
Met uitvoering van de maatregelen komen de doelen van de Kaderrichtlijn Water in beeld voor het hoofdwatersysteem. Voor het behalen van Natura 2000-doelen is meer nodig. Door klimaatverandering en toenemend maatschappelijk gebruik staan de natuur en ecologische waterkwaliteit en daarmee de biodiversiteit van de grote wateren onder druk. Er zijn daarom aanvullende systeemingrepen en een transitie naar duurzaam beheer nodig om een duurzame verbetering te realiseren. Het Rijk wil in 2050 toekomstbestendige grote wateren met hoogwaardige natuur die goed samengaat met een krachtige economie. Via de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW), waterzuivering van medicijnresten en waterkwaliteitsprojecten wordt invulling gegeven aan deze ambitie. Dit is verantwoord op artikel 7.02.
Met de Stroomgebiedbeheerplannen wordt gewerkt aan het realiseren van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW), daarnaast zijn er nieuwe uitdagingen om ons water chemisch schoon en ecologisch gezond te krijgen en te houden voor duurzaam gebruik. De prioriteiten daarbij zijn nutriënten, gewasbeschermingsmiddelen, plastic zwerfafval, opkomende stoffen en medicijnresten in water. Studiekosten voor de waterkwaliteit worden verantwoord op artikel 7.03.
Het artikel investeren in waterkwaliteit is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Integraal Waterbeleid) op de Begroting Hoofdstuk XII.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 65.770 | 169.254 | 130.952 | 149.304 | 139.239 | 148.321 | 124.911 |
Uitgaven | 44.711 | 103.095 | 113.779 | 151.963 | 166.946 | 175.345 | 235.993 |
7.01Ontwikkeling Kaderrichtlijn water | 29.061 | 45.465 | 58.791 | 78.946 | 107.100 | 114.125 | 158.824 |
7.01.01 Aanleg Kaderrichtlijn water | 29.061 | 45.465 | 58.791 | 78.946 | 107.100 | 114.125 | 158.824 |
7.02 Ontwikkeling Waterkwaliteit | 7.832 | 34.339 | 38.144 | 53.364 | 46.060 | 60.355 | 76.404 |
7.02.01 Aanleg waterkwaliteit | 189 | 23.888 | 31.857 | 47.542 | 40.970 | 38.162 | 23.673 |
7.02.02 Planning waterkwaliteit | 7.643 | 10.451 | 6.287 | 5.822 | 5.090 | 22.193 | 52.731 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 7.643 | 6.716 | 2.305 | 942 | 785 | 430 | 430 |
7.03 Studiekosten | 7.818 | 23.291 | 16.844 | 19.653 | 13.786 | 865 | 765 |
7.03.01 Studiekosten waterkwaliteit | 7.818 | 23.291 | 16.844 | 19.653 | 13.786 | 865 | 765 |
Ontvangsten | 729 | 1.002 | |||||
7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 729 | 1.002 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2023 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 80% |
Bestuurlijk gebonden | 20% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2036 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op ditzelfde detailniveau tot en met 2036 toegelicht.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 103.095 | 113.779 | 151.963 | 166.946 | 175.345 | 235.993 | 36.487 | 22.869 | |
7.01 | Ontwikkeling Kaderrichtlijn water | 45.465 | 58.791 | 78.946 | 107.100 | 114.125 | 158.824 | ||||
7.02 | Ontwikkeling waterkwaliteit | 34.339 | 38.144 | 53.364 | 46.060 | 60.355 | 76.404 | 36.222 | 22.604 | ||
7.03 | Studiekosten | 23.291 | 16.844 | 19.653 | 13.786 | 865 | 765 | 265 | 265 | ||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 1.002 | ||||||||
7.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 1.002 | |||||||||
2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2022-2036 | ||||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 22.869 | 22.869 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 1.053.540 | |
7.01 | Ontwikkeling Kaderrichtlijn water | 563.251 | |||||||||
7.02 | Ontwikkeling waterkwaliteit | 22.604 | 22.604 | 412.700 | |||||||
7.03 | Studiekosten | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 77.589 | ||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 1.002 | ||||||||
7.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 1.002 |
7.01 Investeringen waterkwaliteit
Motivering
Het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, waardoor Nederland schoon (drink)water heeft.
Producten
Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water
Het Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water bestaat uit maatregelen in de Rijkswateren die zijn geclusterd tot projecten. De projecten richten zich op het herstel van natuurlijkere overgangen tussen land en water, zoet en zout en van verbindingen, waaronder die tussen het hoofd- en regionaal watersysteem. Het betreft vooral aanlegprojecten om een meer natuurlijke inrichting van de watersystemen te bewerkstelligen. Dit moet bijdragen aan het bereiken van een goede ecologische en chemische toestand van de watersystemen, zoals de Kaderrichtlijn Water vraagt. Tevens draagt dit bij aan de doelen voor Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Mariene Strategie.
Meetbare gegevens
De uitvoering van het verbeterprogramma van Rijkswaterstaat is in een drietal tranches verdeeld. De tranches zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan de planperiodes van de Kaderrichtlijn Water. De tweede tranche is gestart in 2016. Deze tranche bestaat uit 242 maatregelen. Eind 2021 liep de tweede tranche af, alhoewel niet alle maatregelen toen waren uitgevoerd. De restopgave van de tweede tranche wordt tegelijkertijd met de derde tranche (2022 ‒ 2027) uitgevoerd. Bij de uitvoering van de KRW-maatregelen lopen we tegen knelpunten als gevolg van PFAS-houdende (water)bodem en baggerspecie aan. De kosten worden nu geschat op € 50 miljoen en worden ingepast binnen het bestaande budget bestemd voor het aanvullende pakket van tranche 3. Dit pakket is bedoeld voor flexibiliteit in de uitvoering (opvangen tegenvallers) en een meer robuuste verbetering van de waterkwaliteit te realiseren. Inpassing van de kosten voor PFAS raakt daarmee niet de uitvoering van het basispakket waarmee aan de Europese resultaatsverplichting wordt voldaan.
De Tweede Kamer wordt jaarlijks via De Staat van ons Water geïnformeerd over de uitvoering van alle maatregelen, ook diegene die worden uitgevoerd door de waterschappen en andere partijen, gericht op de ecologische en chemische kwaliteit van de oppervlaktewateren in de stroomgebieden van de Rijn, Maas, Schelde, Eems en over de uitvoering gericht op een goede chemische en kwantitatieve toestand van de grondwateren in de vier stroomgebieden (laatste publicatie: Kamerstukken II, 2020–2021, 27 625 nr. 538). Omdat de Kaderrichtlijn Water werkt met planperiodes, is een volledige beschrijving van de toestand alleen om de 6 jaar mogelijk. Een volledige beschrijving van de toestand is opgenomen in de Stroomgebiedbeheerplannen voor de periode 2022-2027, die begin 2022 zijn vastgesteld en aan de Europese Commissie zijn gerapporteerd (bijlage 1022230 bij Kamerstuk 35325 nr. 5). Het Planbureau voor de Leefomgeving rapporteert jaarlijks op basis van de beschikbare gegevens over waterkwaliteit in het Compendium voor de Leefomgeving.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Het projectbudget van KRW 2e en 3e tranche is toegenomen met € 27 miljoen door de prijsbijstelling 2022.
Volgens de Europese afspraak, gemaakt in het Europees Kaderrichtlijn Water, dienen de Kaderrichtlijn Water maatregelen eind 2027 opgeleverd te zijn.
Tijdens de eerste fase van de planuitwerking in 2021 is geconstateerd dat voor de onderzoeken voor de planuitwerking meer tijd nodig is dan in eerste instantie (tijdens de verkenningsfase) is ingeschat. Hierdoor schuift een deel van de realisatie uit de jaren 2022-2023 op naar de latere jaren 2024-2027.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | later | huidig | vorig | |
Projecten waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
KRW 1e tranche | 30 | 30 | 30 | |||||||||
KRW 2e en 3e tranche | 665 | 638 | 102 | 45 | 59 | 79 | 107 | 114 | 159 | 2027 | 2027 | |
afrondingen | ||||||||||||
Programma Realisatie | 695 | 668 | 132 | 45 | 59 | 79 | 107 | 114 | 159 | 0 | ||
Budget (DF 7.01.01) | 45 | 59 | 79 | 107 | 114 | 159 | 0 |
7.02 Overige investeringen waterkwaliteit
Motivering
Naast het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW zijn hieronder de overige aanlegprojecten inzake waterkwaliteit opgenomen.
Producten
Aanleg waterkwaliteit
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | later | huidig | vorig | |
Waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Bijdrageregeling medicijnresten | 65 | 61 | 0 | 9 | 10 | 15 | 17 | 14 | ||||
Grote wateren | 198 | 194 | 0 | 9 | 12 | 22 | 22 | 22 | 22 | 90 | 2032 | 2032 |
Verruiming vaargeul Westerschelde | 26 | 26 | 26 | |||||||||
DAW Projecten (subsidies aan o.a. Kadaster, LTO) | 32 | 6 | 11 | 11 | 2 | 1 | 1 | |||||
Afrondingen | 1 | 1 | ||||||||||
Programma Realisatie | 321 | 281 | 26 | 24 | 32 | 48 | 41 | 38 | 24 | 90 | ||
Budget (DF 7.02.01) | 24 | 32 | 48 | 41 | 38 | 24 | 90 |
Grote wateren
De in 2017 uitgevoerde verkenning naar de opgaven voor natuur en waterkwaliteit in de grote wateren, laat zien dat er grote systeemingrepen (inrichting en beheer) nodig zijn om de waterkwaliteit te verbeteren en de natuur toekomstbestendig te versterken, bijvoorbeeld door het terugbrengen van getij.
Op grond daarvan hebben de Ministers van IenW en LNV de ambitie uitgesproken om tot 2050 diverse maatregelen te treffen die gericht zijn op het voorkomen van achteruitgang van ecologische kwaliteit van de grote wateren, het bevorderen van een stabiel en samenhangend ecologisch netwerk en het creëren van ruimte voor ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Om deze ambitie verder te brengen is een programmatische aanpak gestart die nauw aansluit op lopende gebiedsprocessen, waarbij samen met overheden, marktpartijen, natuurorganisaties en stakeholders maatregelen worden uitgevoerd.
De komende jaren zullen IenW en LNV, in de vorm van de programmatische aanpak Grote Wateren, samen met de regio (Gebiedsagenda’s voor de Grote Wateren) en ondersteund door Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en regionale partners de maatregelen uit de eerste en tweede tranche uitvoeren (Kamerstukken II, 2019-2020, 27 625, nr. 488 en nr. 523). In 2023 wordt daarnaast ook begonnen met de voorbereiding van de uitvoering van de projecten uit de derde tranche van de Programmatische Aanpak Grote Wateren (Kamerstuk PM ).
Waterzuivering medicijnrestenVoor zuivering van medicijnresten wordt bijgedragen aan aanpassing van rioolwaterzuiveringsinstallaties. Verdeeld over de jaren 2019-2023 ontvangt de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA) een subsidie van € 5 miljoen voor het innovatieprogramma ‘microverontreinigingen uit afvalwater van rioolwaterzuiveringsinstallaties, bedoeld om innovaties op de rioolwaterzuivering te stimuleren waarmee medicijnresten en andere microverontreinigingen beter worden verwijderd.
WaterkwaliteitsprojectenVoor het terugdringen van de invloed van nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen op het oppervlaktewater wordt middels subsidie-bijdragen aan LTO en middels een bijdrage aan het kadaster uitvoering gegeven aan het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer.
Verkenningen- en Planuitwerkingsprogramma
Het verkenningen- en planuitwerkingsprogramma dient om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en om daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering.
Dit artikelonderdeel geeft inzicht in de stand van zaken van diverse projecten en programma’s op het gebied van zoetwatervoorziening die zich in de fasen van voorbereiding tot realisatie bevinden.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | vorig | PB of TB | Oplevering |
Projecten Nationaal | ||||
EPK planning waterkwaliteit | 12 | 11 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Getij Grevelingen | 105 | 100 | 2025 | 2028-2029 |
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 117 | 111 | ||
Begroting DF 7.02.02 | 117 | 111 |
Toelichting:
Getij GrevelingenDe planuitwerking van het project Getij Grevelingen zal langer gaan duren. Hierdoor schuift ook het moment van oplevering naar achteren. De vertraging vloeit voort uit een geconstateerde kostenstijging. Hierom is een traject gestart om de kostenraming weer stabiel te krijgen.
7.03 studiekosten waterkwaliteit
Motivering
Dit betreft de studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) en de overige studiekosten op het gebied van waterkwaliteit.
Producten
Aanpak Waterkwaliteit
Speerpunten in de aanpak van waterkwaliteit zijn het terugdringen van de problematiek van nutriënten in het grond- en oppervlaktewater, de belasting van het water door emissies van gewasbeschermingsmiddelen en het verminderen van waterverontreiniging als gevolg van medicijnresten , nutriënten, microplastics en nieuwe (opkomende) stoffen.In het kader van het Uitvoeringsprogramma opkomende stoffen in water wordt tussen 2019 en 2022 een opleidingsprogramma voor vergunningverleners water aangeboden.