De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is de toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 526.823 | 551.577 | 579.320 | 582.494 | 588.337 | 589.860 | 590.335 |
waarvan omzet moederdepartement | 457.211 | 491.577 | 519.320 | 522.494 | 528.337 | 529.860 | 530.335 |
waarvan omzet overige departementen | |||||||
waarvan omzet derden | 69.612 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
Rentebaten | |||||||
Vrijval voorzieningen | 5.061 | ||||||
Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 531.883 | 551.577 | 579.320 | 582.494 | 588.337 | 589.860 | 590.335 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 398.919 | 410.500 | 433.792 | 436.022 | 440.885 | 441.239 | 441.239 |
waarvan eigen personeel | 313.106 | 348.000 | 371.292 | 373.522 | 378.385 | 378.739 | 378.739 |
waarvan inhuur externen | 84.387 | 57.500 | 57.500 | 57.500 | 57.500 | 57.500 | 57.500 |
waarvan overige personele kosten | 1.426 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Materiële kosten | 96.718 | 93.027 | 94.478 | 94.422 | 95.402 | 96.571 | 97.046 |
waarvan apparaat ICT | 681 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 61.515 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
waarvan overige materiële kosten | 34.522 | 32.027 | 33.478 | 33.422 | 34.402 | 35.571 | 36.046 |
Materiële programmakosten | 45.289 | 42.000 | 44.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Afschrijvingskosten | 8.974 | 6.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
- Materieel | 1.858 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
waarvan apparaat ICT | 58 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
waarvan overige materiele kosten | 1.800 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 |
- Immaterieel | 7.116 | 4.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rentelasten | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Overige lasten | 3.330 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 3.212 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 118 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 553.230 | 551.577 | 579.320 | 582.494 | 588.337 | 589.860 | 590.335 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitvoering | ‒ 21.347 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | ‒ 21.347 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P), de verwachte instroom- en productieaantallen (Q), de lumpsumbekostiging voor de materiële kosten (ICT, huisvesting e.d.) en de kosten voor de staf. In de tabel doelmatigheidsindicatoren is de omzet gesplitst naar hoofdproduct. De bekostiging van de IND bestaat uit een bijdrage van het moederdepartement en de opbrengsten derden.
Omzet moederdepartement
Voor 2023 is de bijdrage vanuit het moederdepartement gebaseerd op het behandelen van totaal 33.550 asielaanvragen. Het gaat hierbij om eerste aanvragen (23.700), hervestiging (1.500), herhaalde aanvragen (2.050) en nareizigers (6.300).
Vanuit het coalitieakkoord is de IND structureel gefinancierd op de productieverwachtingen uit de meerjaren productieplanning (MPP).
Vanaf 2023 is een structurele bijdrage opgenomen in het kader van Werk aan Uitvoering. Deze middelen worden ingezet op het investeren in de dienstverlening van de IND en de kwaliteit van de uitvoering bij het zorgvuldig en tijdig besluiten op aanvragen.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet Asiel (pxq) | 262.566 | 248.372 | 270.873 | 274.210 | 270.811 | 271.396 | 271.671 |
Omzet Regulier (pxq) | 229.332 | 263.649 | 273.380 | 278.107 | 287.349 | 288.242 | 288.443 |
Omzet Naturalisatie (pxq) | 31.328 | 33.557 | 29.067 | 24.177 | 24.177 | 24.222 | 24.222 |
Omzet Specifiek | |||||||
-/- Legesopbrengsten | ‒ 66.015 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 | ‒ 53.999 | ‒ 54.000 |
Omzet moederdepartement | 457.211 | 491.577 | 519.320 | 522.494 | 528.337 | 529.860 | 530.335 |
Omzet derdenDe opbrengsten derden bestaan voor het grootste deel uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie. De verwachte legesopbrengsten bedragen vanaf 2022 € 54 mln, naast onder andere opbrengsten uit Europese subsidies.
Lasten
Personele kosten
De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT-deskundigen opgenomen onder externe inhuur.
Vanuit de huidige productieaantallen in de MPP, is voor de komende jaren een toename van de ambtelijke capaciteit voorzien. Daarnaast neemt de benodigde capaciteit toe als gevolg van het uitvoeren van de activiteiten voor Werk aan de UItvoering.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel kosten | 313.106 | 348.000 | 371.292 | 373.522 | 378.385 | 378.739 | 378.739 |
Aantal fte | 4.011 | 4.600 | 4.900 | 4.950 | 5.000 | 5.050 | 5.050 |
Externe inhuur kosten | 84.387 | 57.500 | 57.500 | 57.500 | 57.500 | 57.500 | 57.500 |
Overige personeelskosten | 1.426 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Totale kosten | 398.919 | 410.500 | 433.792 | 436.022 | 440.885 | 441.239 | 441.239 |
Materiële kosten
De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen o.a. huisvesting en in- en uitbesteding. De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek, documenten en dwangsommen). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten. De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 150.018 | 102.192 | 109.932 | 111.132 | 114.702 | 117.982 | 121.263 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 612.907 | 551.577 | 579.320 | 582.494 | 588.337 | 589.860 | 590.335 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 654.696 | ‒ 545.577 | ‒ 572.320 | ‒ 575.494 | ‒ 581.337 | ‒ 582.860 | ‒ 583.335 | |
Totaal operationele kasstroom | ‒ 41.789 | 6.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | |
3 | – /– totaal investeringen | ‒ 2.401 | 7.930 | 710 | 290 | 0 | 0 | 0 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 128 | |||||||
Totaal investeringsstroom | ‒ 2.273 | 7.930 | 710 | 290 | 0 | 0 | 0 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 2.175 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /– aflossingen op leningen | ‒ 7.564 | ‒ 7.000 | ‒ 7.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 1.625 | 7.930 | 710 | 290 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | ‒ 3.764 | ‒ 6.190 | ‒ 6.510 | ‒ 3.720 | ‒ 3.720 | ‒ 3.719 | ‒ 3.720 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 102.192 | 109.932 | 111.132 | 114.702 | 117.982 | 121.263 | 124.543 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De investeringen hebben betrekking op inventarissen en installaties (o.a. aanpassingen voor het hybride werken) en hard- en software (vervanging, uitbreiding en opwaardering van bestaande paketten).
Doelmatigheid
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
IND totaal: | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 4.011 | 4.600 | 4.900 | 4.950 | 5.000 | 5.050 | 5.050 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | ‒ 4% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Asiel | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 78 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Standhouden van beslissingen in % | 84 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 2.941 | 3.074 | 3.228 | 3.269 | 2.987 | 2.993 | 2.993 |
Omzet (x € 1 mln.) | 263 | 248 | 271 | 274 | 271 | 271 | 271 |
Regulier | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 91 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Standhouden van beslissingen in % | 82 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 736 | 747 | 753 | 767 | 760 | 762 | 762 |
Omzet (x € 1 mln.) | 229 | 264 | 273 | 278 | 287 | 288 | 288 |
Naturalisatie | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 89 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 554 | 511 | 522 | 530 | 530 | 530 | 530 |
Omzet (x € 1 mln.) | 31 | 34 | 29 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Doorlooptijd
De huidige procedure voor het behandelen van een aanvraag heeft tot doel om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de uitkomst, waarbij op een zorgvuldige manier wordt getoetst aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een asielvergunning, regulier verblijf of naturalisatie.
Het streven is om het grootste deel van de asielaanvragen af te handelen in de eerste 8 dagen (AA procedure). Voor de overige asielaanvragen geldt dat de IND streeft naar een tijdigheid van minimaal 90% ten opzichte van de wettelijke normtijd. Voor regulier verblijf en naturalisatie geldt 95%. De doorlooptijd binnen de asielprocedures is sterk afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen in de instroom en de zwaarte van de af te handelen asielverzoeken.
Standhouden beslissing
Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van de beslissingen die de IND neemt in vreemdelingenzaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.
Kostprijs per productgroep
De kostprijzen per productgroep vertonen een tamelijk stabiel beeld. De kostprijs van Asiel is in de tijd relatief stabiel met uitzondering van 2025, waar een stijging van het aantal Asiel Verlengingen begroot is. Dit product heeft een relatief lage kostprijs. De overige wijzigingen in de kostprijzen worden veroorzaakt door verschuivingen in de productmix.
Omzet per prijsgroep
De IND wordt bekostigd op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de verwachte aantallen te behandelen aanvragen.