De Justitiële ICT Organisatie is de ICT-dienstverlener voor het gehele ministerie van Justitie en Veiligheid, werkzaam voor ondermeer de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de Kinderbescherming, de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Dienst Terugkeer en Vertrek, Reclassering Nederland en Justis. De Justitiële ICT Organisatie staat voor veilige, betrouwbare en vernieuwende ICT en investeert in kennis en expertise van medewerkers en een moderne infrastructuur.
Baten en lasten
In onderstaand overzicht wordt de meerjarenbegroting weergegeven en toegelicht.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 145.376 | 156.316 | 155.189 | 153.464 | 150.856 | 148.715 | |
waarvan omzet moederdepartement | 140.049 | 151.048 | 149.959 | 148.292 | 145.772 | 143.704 | |
waarvan omzet overige departementen | 5.327 | 5.268 | 5.230 | 5.172 | 5.084 | 5.012 | |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 145.376 | 156.316 | 155.189 | 153.464 | 150.856 | 148.715 | |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 131.756 | 141.678 | 140.457 | 138.646 | 136.039 | 133.898 | |
- Personele kosten | 74.384 | 78.562 | 76.931 | 74.745 | 72.137 | 69.996 | |
waarvan eigen personeel | 45.908 | 46.446 | 48.465 | 50.484 | 52.503 | 54.522 | |
waarvan inhuur externen | 26.833 | 30.504 | 26.784 | 22.509 | 17.812 | 13.582 | |
waarvan overige personele kosten | 1.643 | 1.612 | 1.682 | 1.752 | 1.822 | 1.892 | |
- Materiële kosten | 57.372 | 63.115 | 63.526 | 63.901 | 63.901 | 63.901 | |
waarvan apparaat ICT | 43.104 | 45.107 | 45.400 | 45.668 | 45.668 | 45.668 | |
waarvan bijdrage aan SSO's | ‒ 88 | ‒ 101 | ‒ 102 | ‒ 102 | ‒ 102 | ‒ 102 | |
waarvan overige materiële kosten | 14.355 | 18.110 | 18.228 | 18.335 | 18.335 | 18.335 | |
Materiële programmakosten | 198 | 255 | 255 | 255 | 255 | 255 | |
Rentelasten | 198 | 255 | 255 | 255 | 255 | 255 | |
Afschrijvingskosten | 13.422 | 14.384 | 14.477 | 14.563 | 14.563 | 14.563 | |
- Materieel | 13.422 | 12.989 | 13.074 | 13.151 | 13.151 | 13.151 | |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- Immaterieel | 0 | 1.394 | 1.403 | 1.412 | 1.412 | 1.412 | |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 145.376 | 156.316 | 155.189 | 153.464 | 150.856 | 148.715 | |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet
De omzet moederdepartement bevat alle JenV onderdelen, waarvan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) de grootste bijdrage (~70%) levert aan de omzet. De niet-JenV onderdelen vertegenwoordigen 3,2% van de omzet.
Lasten
Personele kosten
Onderstaand is een overzicht opgenomen van het aantal fte’s en de loonkosten daarvan. Voor eigen personeel is 552,1 fte’s begroot. Verder zijn er open posities (84,1 fte’s) die door externe inhuur worden ingevuld, omdat deze posities moeilijk in te vullen zijn. De Justitiële ICT Organisatie spant zich in om deze posities zo snel mogelijk in te vullen met eigen personeel.
De overige personeelkosten bestaan uit vergoeding woon-werkverkeer, opleidingskosten en reis-en verblijfskosten.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 45.908 | 46.446 | 48.465 | 50.484 | 52.503 | 54.522 | |
Aantal fte's | 566,6 | 552,1 | 576,1 | 600,1 | 624,1 | 648,1 | |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 26.933 | 30.504 | 26.784 | 22.509 | 17.812 | 13.582 | |
Aantal fte's | 125,7 | 140,7 | 119,5 | 98,4 | 77,2 | 56,1 | |
Overige personele kosten | 1.643 | 1.612 | 1.682 | 1.752 | 1.822 | 1.892 | |
Totale kosten (x € 1.000) | 74.484 | 78.562 | 76.931 | 74.745 | 72.137 | 69.996 |
Materiële kostenDe ICT kosten bestaan uit contracten met externe leveranciers voor o.a. onderhoud van ICT apparatuur (zoals servers en netwerk), ICT middelen (zoals opslagruimtes en multifunctionals) en jaarlijkse licentiekosten voor software. De bijdrage aan SSO heeft te maken met detachering en uitwisseling van medewerkers. De overige materiële apparaatskosten bevatten o.a. telefoonkosten, overige exploitatiekosten, dienstkleding, cateringkosten en bureaukosten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen op hardware en software. De investeringen zijn gerelateerd aan onderhoud zoals vervanging van laptops en telefoons, uitbreiding van netwerk-, server- en opslagcapaciteit en vernieuwing van werkplekken voor videovergadering.
Rentekosten
De rentelasten zijn begroot op 0,5% over de lening bij het ministerie van Financiën.
Het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht worden de geldstromen inzichtelijk gemaakt. Op basis van de beginbalans is de rekening courant op 1 januari 2023 € 2.000.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 145.376 | 156.316 | 155.189 | 153.464 | 150.856 | 148.715 |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 131.954 | ‒ 141.933 | ‒ 140.712 | ‒ 138.901 | ‒ 136.294 | ‒ 134.153 | |
Totaal operationele kasstroom | 13.422 | 14.384 | 14.477 | 14.563 | 14.563 | 14.563 | |
3 | -/- totaal investeringen | ‒ 63.372 | ‒ 27.858 | ‒ 28.326 | ‒ 28.753 | ‒ 28.753 | ‒ 28.753 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 63.372 | ‒ 27.858 | ‒ 28.326 | ‒ 28.753 | ‒ 28.753 | ‒ 28.753 | |
4 | -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 13.422 | ‒ 14.384 | ‒ 14.477 | ‒ 14.563 | ‒ 14.563 | ‒ 14.563 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 63.372 | 27.858 | 28.326 | 28.753 | 28.753 | 28.753 | |
Totaal financieringskasstroom | 49.949 | 13.474 | 13.849 | 14.190 | 14.190 | 14.190 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit opbrengsten uit PDC-A, PDC-B en PDC-C diensten. De operationele uitgaven bestaan uit directe en indirecte kosten exclusief afschrijvingen.
Investeringskasstroom
De investeringen die in 2023 nodig zijn bevatten de kosten voor aanschaf van hard- en software en de overige vaste activa op de balans. Voor 2024 en verder is rekening gehouden met vervangingsinvesteringen van DJI voor de jaren 2024 en 2025.
Financieringskasstroom
Voor de financiering van de investeringen wordt een lening afgesloten bij het ministerie van Financiën.
Doelmatigheid
Overhead
Als overhead zijn de kosten van Bedrijfsvoering en Staven afgezet tegen de totale kosten van de Justitiële ICT Organisatie. De ambitie is om het op zichzelf gezonde percentage overhead de komende jaren stabiel te houden.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet (x € 1 mln.) | 138,1 | 145,4 | 156,3 | 155,2 | 153,5 | 150,9 | 148,7 |
Kosten BV/staven in (x € 1 mln.) | 17,3 | 23,3 | 26,2 | 26,2 | 26,2 | 26,2 | 26,2 |
Overhead % | 12,5% | 16,1% | 16,8% | 16,9% | 17,1% | 17,4% | 17,6% |
Kostprijs diensten PDC-A
PDC-A betreft de werkplekdiensten van de Justitiële ICT Organisatie. Omdat het om relatief homogene en stabiele producten gaat, lenen deze zich voor meerjarige sturing op de kostprijs. Het doel is om de aankomende 4 jaar een prijsdaling van 1% per jaar te realiseren. Daarnaast is de verwachting dat de kwalitatieve aard van de producten in de loop van de jaren in positieve zin wijzigt. De kosten van Useraccount en Werkplekken zijn in 2023 toegenomen door hybride/thuis werken. En de kostprijs van de multifunctionals is toegenomen door vernieuwing van het contract met de leverancier.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Useraccount | 1.088 | 1.202 | 1.327 | 1.314 | 1.301 | 1.288 | 1.275 |
Notebook | 856 | 917 | 811 | 803 | 795 | 787 | 779 |
Werkplek | 613 | 754 | 753 | 745 | 738 | 731 | 723 |
Smartphone | 710 | 532 | 511 | 506 | 501 | 496 | 491 |
Multifunctional | 2.882 | 3.232 | 4.018 | 3.978 | 3.938 | 3.899 | 3.860 |
Uurtarief PDC-C
PDC-C betreft de projectenportefeuille van de Justitiële ICT Organisatie. De onderstaande tarieven hebben betrekking op de vijf meest ingezette functieprofielen en zijn gebaseerd op een gemixte inzet van interne medewerkers en externe inhuur (flexibele schil, schaarse kennis). De ambitie is om de tarieven zoveel als mogelijk stabiel te houden. De mate waarin een opdrachtgever in staat is om de behoefte aan dienstverlening vooraf en meerjarig aan te geven, beïnvloedt de mogelijkheid om de uurtarieven te beperken, omdat er dan ingezet kan worden op ambtelijk personeel, waardoor de mix intern/extern gunstiger uitvalt.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Technologie Consultant | 118 | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 |
Applicatie beheerder | 98 | 108 | 108 | 108 | 108 | 108 | 108 |
Projectleider | 128 | 132 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 |
Werkplek beheerder | 69 | 72 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Engineer DevOps | 135 | 147 | 138 | 138 | 138 | 138 | 138 |
Omzet per productgroep
PDC-A betreft de werkplekdiensten. Onder PDC-B valt het beheer van applicatiediensten en PDC-C betreft de projectenportefeuille. De verwachting is dat de omzetverdeling tussen de verschillende productgroepen de komende jaren gelijk blijft.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PDC-A | 58,6 | 64,5 | 69,7 | 69,2 | 68,4 | 67,2 | 66,3 |
PDC-B | 49,2 | 58,2 | 66,7 | 66,3 | 65,5 | 64,4 | 63,5 |
PDC-C | 30,3 | 22,7 | 19,9 | 19,7 | 19,5 | 19,2 | 18,9 |
Totaal | 138,1 | 145,4 | 156,3 | 155,2 | 153,5 | 150,9 | 148,7 |
FTE-totaal
De verwachting is dat de formatie de komende jaren gelijk blijft. Een deel van de formatie is momenteel gevuld met externe medewerkers in verband met de behoefte aan specifieke kennis en schaarste. De Justitiële ICT Organisatie heeft de ambitie om alle formatieve plaatsen te gaan vullen met interne medewerkers. Daarnaast wordt een flexibele schil van 20% externe medewerkers ingezet om piekbelasting op te kunnen vangen en bij behoefte aan specifieke kennis.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fte | 589,9 | 566,6 | 552,1 | 576,1 | 600,1 | 624,1 | 648,1 |
Saldo van baten en lasten
Als zelfstandige baten en lasten organisatie is de Justitiële ICT Organisatie gehouden om kostprijsdekkende tarieven in rekening te brengen bij haar opdrachtgevers, waarbij de lasten gelijk zijn aan de baten. De toename van de personeelskosten komt door bijstelling naar beneden van het aantal interne medewerkers. Door krapte in de arbeidsmarkt worden deze posities ingevuld met externe inhuur. De uitbreiding van HRM/werving en selectie moet er voor zorgen dat de personeelkosten gaan dalen door instroom van nieuwe medewerkers.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal baten | 145.376 | 156.316 | 155.189 | 153.464 | 150.856 | 148.715 | |
Personele kosten | 74.384 | 78.562 | 76.931 | 74.745 | 72.137 | 69.996 | |
Materiële kosten | 57.372 | 63.115 | 63.526 | 63.901 | 63.901 | 63.901 | |
Afschrijvingskosten | 13.422 | 14.384 | 14.477 | 14.563 | 14.563 | 14.563 | |
Rentelasten | 198 | 255 | 255 | 255 | 255 | 255 | |
Overige kosten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Saldo van baten en lasten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Als % van totale baten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Opdrachtgeverstevredenheid
De basiswaarde van de opdrachtgeverstevredenheid is in 2021 vastgesteld op 7. De ambitie is om in een periode van 3 jaar met een half punt te stijgen t.o.v. de basiswaarde.
kwaliteitsindicatoren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opdrachtgeverstevredenheid | 7 | 7,2 | 7,3 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |