Base description which applies to whole site

Bijlage 5: Subsidieoverzicht

In deze bijlage zijn de subsidies van EZK opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):

"De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten".

Per beleidsartikel zijn de subsidie(-regelingen) opgenomen. Het subsidieoverzicht sluit zoveel mogelijk aan op de Verantwoord Begroten-categorie «subsidies» in de budgettaire tabellen van de beleidsartikelen uit de begroting.

In lijn met Verantwoord Begroten zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s niet vermeld als subsidies. De bijdragen aan ZBO’s en RWT’s zijn terug te vinden in de bijlage «ZBO’s en RWT’s».

Voor een aantal subsidies is (nog) geen volgende evaluatie gepland. In veel gevallen gaat het om nieuwe subsidies die nog worden vormgegeven of subsidies die al enige tijd geleden zijn gestopt, waardoor alleen nog sprake is van uitfinanciering.

De einddatum geeft het moment aan dat de laatste verlening plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Voor een aantal subsidies, waarbij sprake is van een structurele subsidierelatie met een jaarlijkse verlening, is als einddatum ‘Jaarlijks’ opgenomen. Als periodiek besluitvorming plaatsvindt over de verlening, bijvoorbeeld over een volgende programmaperiode, is dit aangeduid als ‘Periodiek’.

Tabel 115 Subsidies (bedragen x € 1.000)

Art.

Naam Subsidie (regeling)

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Laatste evaluatie

Volgende evaluatie (jaartal)

Einddatum Subsidie- (regeling) (jaartal)

Artikel 1 Goed functionerende economie en markten

1

Cybersecurity

677

832

534

196

39

  

2020

n.v.t

2023

1

Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland

2.890

3.600

3.500

3.500

3.500

3.500

3.500

Geen

n.v.t

Jaarlijk

1

EU-cofinanciering Digital Europe

 

2.857

26.800

15.000

9.000

5.500

5.000

Geen

2025

2029

1

Beter aanbesteden

58

504

     

Geen

n.n.b.

2024

1

NGF - project AiNed

 

13.600

29.800

52.000

38.700

21.400

5.000

Geen

2028

2027

1

NGF - project Nationaal Onderwijslab

 

5.460

5.638

6.032

6.421

13.756

6.596

Geen

2025

2032

1

Subtotaal

3.625

26.853

66.272

76.728

57.660

44.156

20.096

Geen

  
            

Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

2

MKB Innovatieregeling Topsectoren (MIT)

10.818

13.727

22.251

32.492

41.560

41.560

41.560

2017

2023

2023

2

Eurostars

17.764

20.792

21.252

21.848

22.578

23.325

21.325

2020

2025

2026

2

Bevorderen ondernemerschap

21.714

26.328

21.401

14.917

15.897

15.897

16.251

2020

2025

Jaarlijks

2

Cofinanciering EFRO, inclusief Interreg1

14.674

36.040

26.477

31.977

32.077

24.077

24.077

2017

2024

2023

2

Bijdrage aan ROM's

7.154

9.870

9.870

9.870

9.870

9.870

9.870

2022

2027

Periodiek

2

Verduurzaming industrie

9.149

51.585

66.609

76.389

82.775

85.100

73.700

2018

2023

Jaarlijks

2

Startup-beleid

10.684

10.448

13.333

1.730

   

Geen

2022

2027

2

Urgendamaatregelen industrie

27.494

2.093

11.700

12.740

   

2018

2023

2023

2

Invest NL

6.387

10.644

11.090

11.090

11.090

11.090

11.090

Geen

2022

Periodiek

2

Noodloket (TOG's)

164

      

Geen

2023

2020

2

Tegemoetkoming vaste lasten

5.434.646

3.608.500

300.000

    

Geen

2023

2022

2

Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland

25.922

      

Geen

2023

2021

2

Europees Defensie Fonds cofinanciering

 

4.380

10.620

5.000

   

Geen

2025

2024

2

Omscholing naar tekortsectoren

368

40.000

     

Geen

2026

2026

2

Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling

13.007

35.000

     

Geen

2023

2022

2

Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)

4.832

1.334

     

Geen

2026

2025

2

Herstructurering winkelgebieden

 

8.737

24.800

19.600

18.600

26.000

 

Geen

2032

2031

2

R&D mobiliteitssectoren

8.173

37.500

37.500

37.500

12.500

15.000

 

Geen

2026

2022

2

SEG

78.974

525.000

     

Geen

2023

2022

2

NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie

 

9.795

268.179

16.142

14.142

14.142

 

Geen

2030

2029

2

NGF - project Health RI

 

10.000

12.000

    

Geen

2029

2028

2

NGF - project RegMed XB

9.400

20.900

9.783

6.634

5.533

1.584

1.283

Geen

2029

2028

2

NGF - project QuantumDeltaNL

 

67.800

80.900

77.100

29.000

8.100

19.100

Geen

2028

2027

2

Indirecte kosten compensatie ETS

 

87.864

     

Geen

2022

2021

2

IPCEI Cloudinfrastructuur en services

 

49

29.951

20.000

20.000

  

Geen

2027

2026

2

IPCEI Micro elektronica

 

49

79.951

65.000

85.000

  

Geen

2027

2026

2

Aanvullende tegemoetkoming evenementen

 

120.000

     

Geen

2023

2022

2

Omzetderving Limburg

 

24.000

     

Geen

2023

2022

2

NGF - project Oncode-PACT

 

10.000

60.000

50.000

41.000

  

Geen

2030

2029

2

Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds

  

50.000

    

Geen

2024

2023

2

EuroHPC

 

2.500

5.000

10.000

12.500

7.500

7.500

Geen

2030

2029

2

EuroQCI

 

2.319

5.000

5.500

11.681

  

Geen

2025

2024

2

NGF - project Circulaire Plastics

  

48.970

35.030

20.000

15.000

5.000

Geen

2032

2031

2

NGF - project NXTGEN HIGH TECH

  

150.000

88.000

67.000

63.000

43.000

Geen

2030

2029

2

Brexit Adjustment Reserve

 

187.800

62.200

    

Geen

2024

2023

2

Overige subsidies

1.469

5.446

10.816

10.684

11.154

10.154

8.654

2020

2025

Jaarlijks

2

Internationaal Innoveren

40.751

46.490

60.646

55.539

56.036

56.036

56.036

2020

2025

2026

2

PPS-Toeslag (voorheen TKI-toeslag)

171.099

207.249

214.991

200.686

187.161

187.161

187.161

2022

2028

2027

 

Subtotaal

5.914.643

5.244.239

1.725.290

915.468

807.154

614.596

525.607

   
            

Artikel 3 Toekomstfonds

3

Smart Industries

120

793

158

    

2021

2022

2020

3

Haalbaarheidsstudies STW

796

19

     

Geen

2023

2024

3

Thematische Technology Transfer

1.989

4.339

2.978

2.978

2.398

  

Geen

2022

2024

 

Subtotaal

2.905

5.151

3.136

2.978

2.398

0

0

   
            

Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

4

Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)

54.508

61.280

64.334

61.040

54.110

47.475

44.560

2017

2022

2022

4

Hernieuwbare Energietransitie (HER+)

25.539

35.140

45.540

42.000

25.540

0

0

2017

2022

2022

4

Energie-efficiëntie

2.959

2.187

2.368

2.368

2.368

2.368

2.368

2017

2022

2020

4

Green Deals

25

600

500

500

500

500

500

2016

2022

Geen

4

Demonstratieregeling Klimaat en Energie-innovatie (DEI+)

53.144

95.138

93.188

58.009

45.402

32.029

33.157

2017

2022

2022

4

Regeling Duurzame Scheepsbouw

4.890

2.475

5.296

1.696

1.696

1.696

1.696

2019

2023

2023

4

Projecten Klimaat en Energieakkoord

671

2.231

10.345

11.483

10.103

4.360

4.360

2016

n.n.b.

Geen

4

Stimulering Duurzame Energie (SDE)2

604.440

212.000

591.000

579.000

557.000

530.000

506.000

2016

n.v.t.

2010

4

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+)3

1.933.001

938.375

2.851.461

3.012.753

2.952.461

2.816.606

2.727.931

2022

n.v.t.

2020

4

Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++)3

0

1.482.359

52.600

279.600

417.600

701.600

1.032.600

Geen

2023

Geen

4

Aardwarmte (SCAN-programma)

15.000

17.500

17.500

25.000

0

0

0

Geen

2023

2024

4

ISDE-regeling

112.141

221.700

387.200

289.000

97.800

97.700

97.700

2019

2026

2020

4

Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)4

172.739

0

0

0

0

0

0

2017

2022

2021

4

Carbon Capture Storage (CCS)/ERA-NET energieprojecten

3.927

2.780

4.580

6.380

5.380

5.380

5.380

Geen

n.n.b.

2022

4

Programma Hoge Flux Reactor

6.401

6.401

6.401

5.401

5.401

5.401

5.401

Geen

n.n.b.

Periodiek

4

Caribisch Nederland

32.304

27.620

10.644

4.144

4.144

4.144

4.144

Geen

n.n.b.

Jaarlijks

4

Overige subsidies

16.421

57.600

26.507

15.008

1.008

1.010

1.000

Geen

Geen

Jaarlijks

4

Opschalingsinstrument Waterstof

0

250

21.100

15.130

9.080

12.500

15.060

Geen

2025

2023

4

Investeringen waterstofbackbone

0

0

233.320

99.160

99.160

99.160

75.000

Geen

n.n.b.

2030

4

Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

19

2.200

4.000

7.000

10.100

11.600

13.100

2018

2025

2030

4

Subsidie ondersteuning verduurzaming MKB

104

24.283

0

0

0

0

0

Geen

2026

2022

4

IPCEI waterstof

0

3.000

160.000

305.000

627.000

395.000

120.000

Geen

2025

2027

4

Vulmaatregelen gasopslag

0

0

633.250

0

0

0

0

Geen

2023

2023

4

Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI)

0

9.002

12.140

12.270

12.360

0

0

Geen

n.n.b.

2025

4

Schadeafhandeling mijnbouw Limburg

0

1.531

3.337

4.087

5.212

5.212

1.000

Geen

2026

Geen

4

Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten (MIW)

0

0

130.000

70.000

0

0

0

Geen

n.n.b.

n.n.b.

4

NGF-project NieuweWarmteNu!

0

0

75.000

75.000

50.000

0

0

Geen

n.n.b.

n.n.b.

 

Subtotaal

3.038.233

3.205.652

5.441.611

4.981.029

4.993.425

4.773.741

4.690.957

   
            

Artikel 5 Een veilig Groningen met perspectief

5

Waardevermeerderingsregeling

138.020

107.000

73.000

13.000

8.000

8.000

8.000

Geen

2023

2022

5

Geestelijke bijstand

80

550

550

550

550

0

0

Geen

 

2022

5

Duurzaam herstel

0

5.000

125.000

125.000

90.000

0

0

Geen

 

2025

5

Woonbedrijf

0

3.118

3.507

0

0

0

0

Geen

2023

2026

5

Diverse subsidies versterken

0

72.565

108.250

0

0

0

0

Geen

 

2024

5

Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken

0

646.300

82.000

5.000

0

0

0

Geen

2024

2026

5

Huurderscompensatie

0

350

350

0

0

0

0

Geen

  
 

Subtotaal

138.100

834.883

392.657

143.550

98.550

8.000

8.000

   
            
 

Totaal

9.097.506

9.316.778

7.628.966

6.119.753

5.959.187

5.440.493

5.244.660

   
1

De subsidie wordt verleend uit hoofde van Europees Beleid.

2

De subsidieregeling wordt uitgevoerd conform het Nationaal Energie Akkoord.

3

De subsidieregeling wordt uitgevoerd conform het Klimaatakkoord.

4

De subsidie heeft betrekking op een compensatieregeling.

Topconsortia Kennis en Innovatie

Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) zijn stichtingen die ten behoeve van de diverse topsectoren de kennis- en innovatieagenda vormgeven en laten uitvoeren. Hiertoe voeren de TKI’s programma-ondersteunende activiteiten uit gericht op het samen met de relevante bedrijven en kennisinstellingen voor hun thema programmeren van activiteiten, bouwen van PPS-consortia om innovatie vorm te geven, informeren, coördineren en enthousiasmeren van partijen om een bijdrage te leveren aan de kennis- en innovatieagenda. Eén van de instrumenten hiervoor betreft de PPS-toeslag.

De PPS-toeslag is bedoeld om privaat-publieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. De 12 erkende topsectoren zijn Agrifood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie en Water en Maritiem; voor ICT en Biobased Economy (BBE) zijn onder regie van respectievelijk HTSM en Chemie ook Innovatiecontracten opgesteld. Het TKI BBE werkt voor drie topsectoren (Agrifood, Chemie en Energie).

Om als TKI opgenomen te worden in de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:

  • Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en onderzoeksorganisaties participeren.

  • Het onderzoeksprogramma vindt plaats voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en onderzoeksorganisaties.

  • De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.

  • Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.

  • Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.

  • Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.

  • Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.

  • De kwantitatieve inzet van private partijen binnen de TKI’s bedraagt in 2015 en verder 40%.

Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om in de begroting opgenomen te blijven.

In 2013 is de PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) geïntroduceerd. De kenmerken van de regeling zijn:

  • De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de private bijdrage (waarvan een beperkt aandeel in natura) aan onderzoeksorganisaties voor privaat-publieke samenwerkingsprojecten uit het meerjarig onderzoeksprogramma van de TKI en de cash-bijdrage van bedrijven aan onderzoeksopdrachten die voor het TKI onderzoeksprogramma relevant zijn.

  • Het toeslagpercentage is 30%, voor de eerste € 20.000 per bedrijf is het percentage 40%. Voor ANBI-bijdragen geldt een toeslagpercentage van 25% tot een maximum van € 90 mln per jaar over alle topsectoren heen.

  • De PPS- toeslag wordt ingezet in publiek private samenwerkingsprojecten van het onderzoeksprogramma van het TKI.

  • Het onderzoek voor zowel grondslag als de inzet van PPS-toeslag betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.

Hieronder volgen de TKI’s die in aanmerking komen voor PPS-toeslag. Al deze TKI’s kunnen subsidie aanvragen voor hun programma-ondersteunende activiteiten tot maximaal € 450.000 per topsector. EZK heeft € 2 mln beschikbaar om TKI’s in staat te stellen bij te dragen aan het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid (MTIB). TKI’s kunnen subsidie ontvangen van andere departementen en mogen een deel van hun aangevraagde PPS-programmatoeslag gebruiken voor programma ondersteunende activiteiten.

Alle programma-ondersteunende activiteiten moeten direct verband houden met de jaarlijkse onderzoeksprogramma’s die met de PPS-toeslag worden ondersteund. Deze activiteiten moeten bijdragen aan de voorbereiding van de onderzoeksprogramma’s dan wel het aanvragen, besteden of verantwoorden van de PPS-toeslag. De subsidie wordt verstrekt op basis van een subsidieaanvraag met een voldoende onderbouwing van de activiteiten.

De drie TKI’s genoemd onder 10 a, b en c vormen een bij elkaar horend cluster ten behoeve van de topsector Water en Maritiem.

Tabel 116 Overzichtstabel TKI’s
 

Statutaire naam

1

Stichting TKI Agri&Food

2

Stichting TKI Biobased Economy (BBE)

3

Stichting TKI Chemie

4

Stichting TKI CLICKNL

5

Stichting TKI Energie

6

Stichting TKI HTSM

7

Stichting Life Sciences Health – TKI

8

Stichting TKI Logistiek

9

Stichting TKI Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

10a

Stichting TKI Maritiem

10b

Stichting TKI Deltatechnologie

10c

Topconsortium for Knowledge and Innovation Water technology

TKI Energie

De Topsector Energie hanteert een dubbele doelstelling: zowel versterking van de energiesector als ook versnelling van de energietransitie. Daartoe zijn op grond van begrotingsartikel 4 specifieke energie-innovatiemiddelen beschikbaar. Het TKI Energie dat voor de Topsector Energie de programma-ondersteunende activiteiten uitvoert, doet ook de voorstellen voor de inzet van de energie-innovatiemiddelen. Omdat hiermee subsidiegeld gemoeid is, worden aan deze TKI hoge eisen gesteld op het punt van onafhankelijkheid, transparantie en zorgvuldigheid. Dit impliceert dat deze activiteiten niet door partijen kunnen worden uitgevoerd die (direct) baat hebben bij de uitkomsten van die activiteiten – dat zou immers de schijn van belangenverstrengeling kunnen wekken. Om het TKI goed te laten functioneren en ook een stimulerende rol te laten vervullen in het betrekken van bedrijfsleven en kennisinstellingen wordt een nader te bepalen, aanvullend subsidiebedrag beschikbaar gesteld uit artikel 2. Die extra financiering komt uit de beschikbare energie-innovatiemiddelen op artikel 4. De hoogte van die bijdrage wordt op advies van het Topteam Energie nader vastgesteld.

Licence