Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) | Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) | ||
2023 | 2023 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 760 080 | 12 052 | 772 132 | |
Uitgaven: | ||||
Programma-uitgaven totaal | 412 994 | ‒ 49 155 | 363 839 | |
waarvan juridisch verplicht | ||||
5.1 | Multilaterale samenwerking | 315 025 | 4 528 | 319 553 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||
UNIDO | 1 950 | ‒ 419 | 1 531 | |
UNDP | 39 000 | ‒ 10 750 | 28 250 | |
UNICEF | 44 000 | ‒ 12 750 | 31 250 | |
Speciale multilaterale activiteiten | 24 077 | ‒ 10 500 | 13 577 | |
Assistent deskundigenprogramma | 9 000 | 0 | 9 000 | |
Internationale Financiële Instellingen | 8 000 | 0 | 8 000 | |
Middelenaanvullingen multilaterale banken en fondsen | 79 789 | 0 | 79 789 | |
Kapitaalaanvullingen bij regionale ontwikkelingsbanken | 8 156 | 0 | 8 156 | |
Bijdrage aan IFI's voor steun Oekraine | 140 000 | 0 | 140 000 | |
Nog te verdelen | ||||
Nog te verdelen | ‒ 38 947 | 38 947 | 0 | |
5.2 | Overig armoedebeleid | 97 969 | 5 247 | 103 216 |
Subsidies (regelingen) | ||||
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 8 385 | 0 | 8 385 | |
Nationale SDG Implementatie | 650 | 0 | 650 | |
Opdrachten | ||||
Nationale SDG Implementatie | 170 | ‒ 15 | 155 | |
Programmamiddelen steun Oekraine - ln-kind steun | 0 | 5 300 | 5 300 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||
UNESCO | 4 400 | ‒ 63 | 4 337 | |
Diverse ondersteunende activiteiten | 21 547 | 2 327 | 23 874 | |
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 2 529 | 0 | 2 529 | |
Schuldverlichting | 60 038 | ‒ 2 302 | 57 736 | |
Voorlichting op het terrein van Ontwikkelingssamenwerking | 250 | 0 | 250 | |
5.4 | Nog te verdelen i.v.m. wijzigingen BNI en/of toerekeningen | 0 | ‒ 58 930 | ‒ 58 930 |
Ontvangsten | 45 088 | 0 | 45 088 | |
5.20 | Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen | 22 182 | 0 | 22 182 |
5.21 | Ontvangsten OS | 21 176 | 0 | 21 176 |
5.22 | Koersverschillen OS | 0 | 0 | 0 |
5.23 | Diverse ontvangsten non-ODA | 1 730 | 0 | 1 730 |
Toelichting
Als gevolg van de hogere bezetting bij het COA van eerstejaars asielzoekers uit DAC-landen, heeft er een herschikking plaatsgevonden binnen het ODA-budget. Dit betekent een ombuiging op de BHOS-programma's. De bij eerste suppletoire begroting op verschillende artikelonderdelen administratief geboekte ‘pro rata’ ombuiging wordt tegengeboekt en vervangen door de ombuigingen per artikelonderdeel.
In 2023 zijn de Algemene Vrijwillige bijdragen voor UNDP en UNICEF meerjarig verplicht. Hierbij was de intentie om te blijven voldoen aan de zo genoemde UN-Funding Compact afspraken over de verhouding tussen geoormerkte en ongeoormerkte financiering aan VN-instellingen. Vanwege de noodzakelijke ombuigingen kan hieraan slechts deels worden voldaan. Verder is de planning van financiering van multilaterale activiteiten afgestemd op de aangepaste begroting.
Zoals gemeld aan het parlement op 4 juli 2023 (Kamerstuk 36 045 nr. 165), is er EUR 5,3 miljoen vrijgemaakt uit algemene middelen om via in-kind bijdragen directe steun te leveren aan Oekraïne. Het betreft bijdragen die voorzien in de behoeften die Oekraïne kenbaar heeft gemaakt via het EU Civil Protection Mechanism of anderszins, en die door Nederland zullen worden geleverd.
Om de inzichtelijkheid van de BHOS-begroting verder te verbeteren is er met ingang van begrotingsjaar 2017 artikelonderdeel 5.4 gecreëerd. Op dit artikelonderdeel wordt ook overprogrammering geregistreerd. Overprogrammering houdt in dat er meer programma’s of bijdragen worden gepland dan waarvoor budget beschikbaar is, in de verwachting dat over het algemeen de uitvoering van programma’s en/of betalingen vertraging oploopt. De uitvoering van het beleid leert dat bijvoorbeeld (geo)politieke ontwikkelingen en uitvoeringsmogelijkheden in landen waarin programma’s worden uitgevoerd gedurende het jaar kunnen leiden tot vertragingen in de uitputting van de ODA-middelen. Indien er sprake is van overprogrammering is dat zichtbaar als een negatieve stand op het verdeelartikel. Over de verdere werking van dit artikel verwijs ik u naar de Kamerbrief als reactie op Motie van der Graaf c.s. (Kamerstuk II, 36200 XVII nr. 32) over fluctuaties van het ODA-budget.
De totale ombuiging op de BHOS-begroting (EUR 559 miljoen, na inzet buffer EUR 531 miljoen) is gedempt met het extra budget voortkomend uit MEV (EUR 165 miljoen). Dit leidt tot een bezuiniging van EUR 297 miljoen op de BHOS-budgetten. Daarnaast is EUR 9 miljoen op de ODA-budgetten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken bezuinigd. De overprogrammering is hiermee EUR 60 miljoen.