Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 76.752 | 0 | 76.752 | 174.543 | 251.295 | 3.190 | 1.179 | 1.147 | 1.130 | 99.915 |
Uitgaven | 86.362 | 0 | 86.362 | ‒ 8.637 | 77.725 | 3.190 | 1.179 | 1.147 | 1.130 | 99.600 | |
22.1 | Veiligheid chemische stoffen | 24.072 | 0 | 24.072 | 4.661 | 28.733 | ‒ 6.922 | ‒ 6.611 | ‒ 7.882 | ‒ 7.896 | 15.843 |
Opdrachten | 6.922 | 0 | 6.922 | 2.234 | 9.156 | 3.293 | 3.604 | 2.333 | 2.319 | 9.004 | |
KF: NVS | 0 | 0 | 0 | 897 | 897 | 700 | 500 | 250 | 250 | 250 | |
Waarvan RWS | 1.841 | 0 | 1.841 | 776 | 2.617 | 775 | 775 | 775 | 775 | 2.622 | |
Waarvan RIVM | 1.080 | 0 | 1.080 | 592 | 1.672 | 1.944 | 1.945 | 1.945 | 1.945 | 3.026 | |
Uitvoering Veiligheid | 1.215 | 0 | 1.215 | ‒ 501 | 714 | ‒ 429 | ‒ 430 | ‒ 453 | ‒ 467 | 184 | |
Uitvoering stoffen en Milieu & Gezondheid | 1.234 | 0 | 1.234 | 181 | 1.415 | 220 | 731 | ‒ 267 | ‒ 267 | 1.285 | |
Overige opdrachten | 1.552 | 0 | 1.552 | 289 | 1.841 | 83 | 83 | 83 | 83 | 1.637 | |
Subsidies (regelingen) | 0 | 0 | 0 | 143 | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 143 | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 16.069 | 0 | 16.069 | 1.338 | 17.407 | ‒ 10.280 | ‒ 10.280 | ‒ 10.280 | ‒ 10.280 | 5.693 | |
Bijdrage aan RWS | 2.869 | 0 | 2.869 | ‒ 756 | 2.113 | ‒ 756 | ‒ 756 | ‒ 756 | ‒ 756 | 2.113 | |
Bijdrage aan RIVM | 12.856 | 0 | 12.856 | 2.097 | 14.953 | ‒ 9.539 | ‒ 9.539 | ‒ 9.539 | ‒ 9.539 | 3.319 | |
Overige bijdragen | 344 | 0 | 344 | ‒ 3 | 341 | 15 | 15 | 15 | 15 | 261 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 0 | 0 | 0 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.081 | 0 | 1.081 | 346 | 1.427 | 65 | 65 | 65 | 65 | 1.146 | |
Bijdrage aan CTGB | 1.081 | 0 | 1.081 | 296 | 1.377 | 65 | 65 | 65 | 65 | 1.146 | |
Overige Bijdragen | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.2 | Veiligheid biotechnologie | 6.155 | 0 | 6.155 | ‒ 369 | 5.786 | 137 | 138 | 138 | 138 | 6.302 |
Opdrachten | 1.171 | 0 | 1.171 | 303 | 1.474 | ‒ 28 | ‒ 27 | ‒ 27 | ‒ 27 | 1.152 | |
Uitvoering veiligheid GGO | 1.111 | 0 | 1.111 | ‒ 70 | 1.041 | 30 | 31 | 31 | 31 | 1.150 | |
Overige opdrachten | 60 | 0 | 60 | 373 | 433 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 | 2 | |
Bijdrage aan agentschappen | 4.984 | 0 | 4.984 | ‒ 672 | 4.312 | 165 | 165 | 165 | 165 | 5.150 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 3.284 | 0 | 3.284 | ‒ 875 | 2.409 | 62 | 62 | 62 | 62 | 3.347 | |
Bijdrage aan Cogem | 1.700 | 0 | 1.700 | 203 | 1.903 | 103 | 103 | 103 | 103 | 1.803 | |
22.3 | Veiligheid bedrijven en transport | 56.135 | 0 | 56.135 | ‒ 12.929 | 43.206 | 9.975 | 7.652 | 8.891 | 8.888 | 77.455 |
Opdrachten | 37.415 | 0 | 37.415 | ‒ 15.888 | 21.527 | 525 | ‒ 1.669 | ‒ 430 | ‒ 506 | 54.075 | |
Omgevingsveiligheid | 7.618 | 0 | 7.618 | ‒ 3.499 | 4.119 | ‒ 2.405 | ‒ 2.490 | ‒ 2.487 | ‒ 2.487 | 13.613 | |
Asbest | 5.321 | 0 | 5.321 | ‒ 3.916 | 1.405 | ‒ 2.704 | ‒ 4.356 | ‒ 3.020 | ‒ 3.096 | 13.556 | |
Waarvan RWS | 1.352 | 0 | 1.352 | 1.889 | 3.241 | 1.888 | 1.888 | 1.888 | 1.888 | 3.244 | |
VTH | 20.504 | 0 | 20.504 | ‒ 11.331 | 9.173 | 564 | 593 | 493 | 493 | 17.401 | |
Overige opdrachten | 2.620 | 0 | 2.620 | 969 | 3.589 | 3.182 | 2.696 | 2.696 | 2.696 | 6.261 | |
Subsidies (regelingen) | 7.575 | 0 | 7.575 | 638 | 8.213 | 215 | 85 | 85 | 158 | 2.991 | |
inricht & transp | 7.001 | 0 | 7.001 | 204 | 7.205 | 198 | 68 | 68 | 68 | 2.399 | |
regeling vuurwerkverbod | 0 | 0 | 0 | 260 | 260 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige subsidies | 574 | 0 | 574 | 174 | 748 | 17 | 17 | 17 | 90 | 592 | |
Bijdrage aan agentschappen | 6.639 | 0 | 6.639 | 2.596 | 9.235 | 9.180 | 9.180 | 9.180 | 9.180 | 15.820 | |
Bijdrage aan RWS | 4.151 | 0 | 4.151 | 1.136 | 5.287 | 1.079 | 1.079 | 1.079 | 1.079 | 5.230 | |
Bijdrage aan RVO | 406 | 0 | 406 | ‒ 30 | 376 | ‒ 30 | ‒ 30 | ‒ 30 | ‒ 30 | 376 | |
Bijdrage aan RIVM | 2.082 | 0 | 2.082 | 1.490 | 3.572 | 8.131 | 8.131 | 8.131 | 8.131 | 10.214 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 300 | 0 | 300 | 29 | 329 | ‒ 141 | ‒ 141 | ‒ 141 | ‒ 141 | 159 | |
Bijdrage Caribisch Nederland | 300 | 0 | 300 | ‒ 291 | 9 | ‒ 141 | ‒ 141 | ‒ 141 | 159 | 159 | |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 0 | 320 | 320 | 0 | 0 | 0 | ‒ 300 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | 4.206 | 0 | 4.206 | ‒ 304 | 3.902 | 196 | 197 | 197 | 197 | 4.410 | |
Inkomensoverdrachten mesothelioom | 4.206 | 0 | 4.206 | ‒ 304 | 3.902 | 196 | 197 | 197 | 197 | 4.410 | |
Ontvangsten | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Per saldo is het verplichtingenbudget op artikel 22 met € 174,5 miljoen verhoogd in 2024 en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 9,5 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:
2024:
– Een verhoging van het verplichtingenbudget met € 185,0 miljoen voor de overname van de Kerncentrale Dodewaard (KCD) door de Staat. Het kabinet heeft besloten om de aandelen van de NV Gemeenschappelijke Kernenergiecentrale Nederland (GKN), de vergunninghouder van de kerncentrale Dodenwaard, over te nemen en via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onder te brengen bij de NV Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval (COVRA is een 100% staatsdeelneming). Bovenop de reeds op de Aanvullende Post bij Financiën gereserveerde € 40,0 miljoen heeft het kabinet € 145,0 miljoen extra vrijgemaakt voor een overeenkomst met GKN om de meerkosten rondom de beheer- en ontmantelingsfase te betalen.
– Een verplichtingenschuif van ‒ € 2,0 miljoen om de subsidie safety deal 2024 aan RVO te kunnen verstrekken.
De resterende bedragen worden verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
1 Veiligheid chemische stoffen
Opdrachten
Het opdrachtenbudget is in 2024 met € 2,2 miljoen toegenomen en cumulatief € 13,9 miljoen in de periode 2025 t/m 2029. Dit wordt met name veroorzaakt door:
2024:
– Een herschikking binnen artikel 22 van € 0,7 miljoen voor opdrachten voor zeer zorgwekkende stoffen (ZZS). Het is voor een bijdrage aan college voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden. De opdrachten zijn normstelling ZZS en persistente stoffen en kennis in de keten biociden.
2024 en verder:
– Een herschikking binnen artikel 22 van € 1,0 miljoen in 2024 en daaropvolgend structureel € 2,4 miljoen voor de opdracht aan RIVM en RWS. Dit betreft de programmakosten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, veiligheid stoffen en onderzoeken IJmond.
– Een overboeking van het Klimaatfonds van € 0,6 miljoen in 2024 en cumulatief € 2,0 miljoen in de periode 2025 t/m 2029. Dit is voor het programma nucleaire veiligheid. Het gaat hier om middelen uit het Klimaatfonds voor de periode 2024-2030.
– De resterende bedragen worden verklaard door diverse kleine mutaties.
Bijdragen aan agentschappen
Het uitgavenbudget voor bijdrage aan agentschappen is in 2024 met € 1,3 miljoen toegenomen en in de daaropvolgende jaren jaarlijks met € 10,3 miljoen afgenomen. Dit wordt met name veroorzaakt door:
2024 en verder:
– Een herschikking binnen artikel 22 van € 1,3 miljoen in 2024 en daaropvolgend structureel ‒ €10,3 miljoen voor de opdracht aan RIVM en RWS. Dit is voor de programmakosten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, veiligheid stoffen en onderzoeken IJmond.
– Een herschikking binnen artikel 22 van structureel € 0,9 miljoen voor de opdracht aan RWS voor inwerkingtreding Omgevingswet.
– Ontvangst van de loonbijstelling van structureel € 1,0 miljoen.
3 Veiligheid bedrijven en transport
Opdrachten
Het opdrachtenbudget is in 2024 met € 15,9 miljoen afgenomen. Dit wordt met name veroorzaakt door:
2024:
– Binnen de HXII begroting worden middelen vrijgemaakt voor een aantal opgaven op het domein van Luchtvaart, Ruimtevaart, NIS/CER2, de Omgevingswet, contributie EUMETSTAT, parlementaire enquête COVID en het Regeringsvliegtuig. Hiervoor is dekking gevonden binnen verschillende begrotingsposten, waaronder het budget voor het Vergunningstelsel Toezicht en Handhaving (VTH) programma (€ 7,6 miljoen) en het pogramma omgevingsveiligheid (€ 0,4 miljoen). Zie voor een verdere toelichting het Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties.
– Een bedrag van € 3,8 miljoen is ingezet voor het aangaan en verlengen van inhuur voor VTH.
– Een herschikking binnen artikel 22 van ‒ € 3,0 miljoen voor de opdracht aan RIVM en RWS. Dit is voor de programmakosten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, veiligheid stoffen en onderzoeken IJmond.
– Een overboeking naar artikel 21 van ‒ € 1,0 miljoen voor opdrachtverlening aan het Nederlands Normalisatie Instituut NNI voor normontwikkeling op het terrein van transportleidingen.
– De resterende ‒ € 0,5 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Bijdragen aan agentschappen
Het uitgavenbudget voor bijdrage aan agentschappen is in 2024 met € 2,6 miljoen en daaropvolgend structureel met € 9,2 miljoen toegenomen. Dit wordt met name veroorzaakt door:
2024 en verder:
– Een herschikking binnen artikel 22 van € 1,4 miljoen in 2024 en daaropvolgend structureel € 8,0 miljoen voor de opdracht aan RIVM en RWS. Dit is voor de programmakosten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, veiligheid stoffen en onderzoeken IJmond.
– Een herschikking binnen artikel 22 van structureel € 0,7 miljoen voor de opdracht aan RWS voor inwerkingtreding van de Omgevingswet.
– Ontvangst van de loonbijstelling van structureel € 0,4 miljoen.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2024 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer)
.