Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 6.952.649 | 0 | 6.952.649 | ‒ 264.400 | 6.688.249 | ‒ 29.000 | ‒ 84.600 | ‒ 96.500 | 839.900 | 8.143.649 |
Uitgaven | 6.952.649 | 0 | 6.952.649 | ‒ 264.400 | 6.688.249 | ‒ 29.000 | ‒ 84.600 | ‒ 96.500 | 839.900 | 8.143.649 | |
8.10 | Tegemoetkoming specifieke kosten | 6.952.649 | 0 | 6.952.649 | ‒ 264.400 | 6.688.249 | ‒ 29.000 | ‒ 84.600 | ‒ 96.500 | 839.900 | 8.143.649 |
Inkomensoverdrachten | 6.952.649 | 0 | 6.952.649 | ‒ 264.400 | 6.688.249 | ‒ 29.000 | ‒ 84.600 | ‒ 96.500 | 839.900 | 8.143.649 | |
Zorgtoeslag | 6.884.700 | 0 | 6.884.700 | ‒ 284.400 | 6.600.300 | ‒ 49.000 | ‒ 104.600 | ‒ 116.500 | 819.900 | 8.055.700 | |
Tegemoetkoming specifieke kosten | 67.949 | 0 | 67.949 | 20.000 | 87.949 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 87.949 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
1. Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming voor de zorgtoeslag is meerjarig bijgesteld vanwege de verwerking van het Centraal Economisch Plan van het CPB. De daling van de uitgaven voor 2024 met € 284,4 miljoen wordt voor een groot deel veroorzaakt vanwege een lagere standaardpremie (nominale premie plus gemiddeld eigen risico) dan geraamd. De hoogte van de standaardpremie heeft effect op het aantal mensen dat recht heeft op zorgtoeslag en op de hoogte van de zorgtoeslag. Voor 2025 tot en met 2027 zijn de mutaties beperkt. Voor 2028 en 2029 zijn de mutaties fors, wat mede wordt veroorzaakt doordat er een technische raming wordt gemaakt, omdat er voor die jaren nog geen CPB-raming beschikbaar is. Bij ontwerpbegroting 2025 is de ambitie om voor deze jaren een betere inschatting te maken.
Tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ)
De uitgavenraming voor de tegemoetkoming specifieke zorgkosten wordt structureel met € 20 miljoen verhoogd. De verhoging is het gevolg van een hoger aantal verzilveringen van de tegemoetkoming met een gemiddeld hoger bedrag. De verhoogde ouderenkorting en wijzigingen in de Algemene Heffingskorting hangen samen met de hogere uitgaven aan de TSZ.