Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.043.855 | ‒ 224.919 | 818.936 |
Uitgaven | 547.762 | 23.941 | 571.703 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 525 | ‒ 23 | 502 |
17.07 ERTMS | 199.852 | ‒ 55.669 | 144.183 |
17.07.01 Aanleg ERTMS | 199.358 | ‒ 55.350 | 144.008 |
17.07.02 Planning en studies ERTMS | 494 | ‒ 319 | 175 |
17.08 ZuidasDok | 181.260 | ‒ 9.070 | 172.190 |
17.10 Programme Hoogfrequent Spoorvervoer | 166.125 | 88.703 | 254.828 |
17.10.01 Aanleg PHS | 156.889 | 88.737 | 254.828 |
17.10.02 Planning en studies PHS | 9.236 | ‒ 34 | 9.202 |
Ontvangsten | 60.973 | ‒ 16.731 | 44.242 |
17.09 Ontvangsten | 60.973 | ‒ 16.731 | 44.242 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt bij de tweede suppletoire begroting per saldo met € 224,9 miljoen verlaagd. Dit bedrag wordt met name verklaard door de volgende mutaties:
– Saldo 2024 ERTMS (- € 228,6 miljoen): het vastleggen van minder verplichtingenruimte wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de huidige herijking van het programma en de lagere uitgaven bij het ombouwen van het materieel. Zoals aangegeven in de Voortgangsrapportage 21 heeft de ombouw van het materieel te maken met langere levertijden en schaarste in materieel bij leveranciers. Verder is er vanwege de herijking van het programma ERTMS minder uitgegeven en verplicht, omdat besluitvorming over de eerste tranche eerst moet worden afgerond (€ 225,9 miljoen).
– Voorlopige verrekening Netto Financieel Effect ERTMS (- € 35 miljoen): Zie toelichting bij uitgaven, artikelonderdeel 17.07 ERTMS.
– Saldo 2024 Zuidasdok (€ 15,8 miljoen): het vastleggen van meer verplichtingenruimte wordt hoofdzakelijk verooraakt door het aangaan van de beënidigingsvergoeding in de bouweteamovereenkomst bij het tunnelcontract van de Tunnel A10.
– Saldo 2024 PHS (€ 24 miljoen): het vastleggen van meer verplichtingenruimte wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat ProRail meer subsidieaanvragen verwacht dan eerder werd aangenomen in 2024 (€ 30,1 miljoen). De kosten voor eerder beschikte projecten vielen juist mee (- € 6,7 miljoen).
De verplichtingenmutaties hangen deels samen met uitgavenmutaties die hieronder verder worden toegelicht. Daarnaast wordt het saldo in 2025 aan de betreffende artikelonderdelen toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Uitgaven
Het uitgavenbudget wordt bij tweede suppletoire begroting met in totaal € 23,9 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
17.07 ERTMS
De verlaging van het uitgavenbudget voor ERTMS met € 55,7 miljoen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2024 (- € 20,8 miljoen) en de voorlopige verrekening NFE ERTMS (- € 35 miljoen).
Saldo 2024
Dit artikelonderdeel wordt met € 20,8 miljoen verlaagd. Dit komt met name door de huidige herijking van het programma en de lagere uitgaven bij het ombouwen van het materieel bij het programma ERTMS (- € 115,8 miljoen) en de overprogrammering van € 76,7 miljoen.
Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Voorlopige verrekening Netto Financieel Effect ERTMS
Dit betreft een voorlopige verrekening tussen ontvangsten en uitgaven met betrekking tot de verrekening met de NS van het Netto Financieel Effect (NFE) ten behoeve van de ombouw treinen ERTMS (- € 35 miljoen). Het NFE is een vergoedings methode voor positieve en negatieve effecten voor de NS als gevolg van ERTMS. De methode wordt beschreven in het Convenant ERTMS, dat onderdeel is van de Hoofdrailnetconcessie.
17.08 Zuidasdok
De verlaging van het uitgavenbudget voor Zuidasdok met € 9,1 miljoen wordt veroorzaakt door het saldo over 2024.
Saldo 2024
Dit artikelonderdeel wordt verlaagd met € 9,1 miljoen en is voornamelijk het gevolg van lagere voorziene uitgaven in 2024 op o.a. de OV-Terminal 1 en OV-Terminal 2 projecten (- € 1,1 miljoen). Verder is er vertraging in conditioneringswerkzaamheden bij de Tunnel A10 waardoor € 7,4 miljoen naar 2025 doorschuift. Ook vallen de projectorganisatiekosten lager uit doordat er vertraging zit in de doorbelasting van capaciteitskosten (- € 0,6 miljoen).
Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
17.10 PHS
Dit artikelonderdeel wordt verhoogd met € 88,7 miljoen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het saldo over 2024.
Saldo 2024
Dit artikelonderdeel wordt verhoogd met € 88,6 miljoen en is voornamelijk het gevolg van het naar voren schuiven van programmering naar 2024 voor diverse PHS projecten en de overprogrammering van € 63,8 miljoen. De grootste budgetverschuivingen naar 2024 zijn PHS: Amsterdam (€ 22,9 miljoen), PHS: Nijmegen-West entree (€ 5,7 miljoen) en Rijswijk -Rotterdam (€ 5,6 miljoen). Daarnaast is er ook budget naar achter geschoven voor een aantal projecten, zoals PHS: Maatregelen TEV (€ 7,7 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangsten worden bij tweede suppletoire begroting in totaal per saldo met € 16,7 miljoen verlaagd. Dit betekent dat in 2024 € 16,7 miljoen minder wordt ontvangen dan begroot. Dit bedrag wordt met name verklaard door de volgende mutatie:
– EU ontvangsten ERTMS (- € 14,6 miljoen): De EU-ontvangsten ERTMS worden naar alle waarschijnlijkheid dit jaar niet meer geïnd en schuiven daarom door naar 2025.