Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Uitgaven

Ontvangsten

Vastgestelde begroting 2024

 

10.245,6

10.245,6

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

 

‒ 407,0

‒ 407,0

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

9.838,6

9.838,6

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

 

‒ 4,0

‒ 4,0

Stand 1e suppletoire begroting 2024 na Nota van Wijziging

 

9.834,6

9.834,6

Mutaties Miljoenennota 2025 (uitkomst 2024)

 

355,9

355,9

Stand Miljoenennota 2025

 

10.190,5

10.190,5

Mutaties 2e suppletoire mutaties 2024

 

‒ 303,9

‒ 303,9

    

Kaderrelevante mutaties

   

1. Saldo 2024

 

‒ 163,0

‒ 163,0

Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

11

‒ 59,6

 

Hoofdwegennet

12

‒ 67,8

‒ 77,2

Spoorwegen

13

‒ 130,3

‒ 75,5

Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's

14

‒ 5,5

0,3

Hoofdvaarwegennet

15

44,8

6,3

Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17

58,7

‒ 16,8

Overige uitgaven en ontvangsten

18

‒ 3,3

 

2. Overboekingen van en naar andere ministeries

 

‒ 131,9

‒ 131,9

FIN: BTW-Compensatiefonds

divers

‒ 132,8

‒ 132,8

Defensie: Kustwacht

15 & 19

1,3

1,3

Overige overboekingen

divers

‒ 0,4

‒ 0,4

3. Overboekingen van en naar de IenW - beleidsbegroting (XII)

 

‒ 36,6

‒ 36,6

HXII: Specifieke Uitkeringen Spoorwegen

13 & 19

‒ 29,4

‒ 29,4

HXII: Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum

12 & 19

‒ 5,0

‒ 5,0

Overige overboekingen

divers

‒ 2,2

‒ 2,2

4. Bijdragen derden

 

27,6

27,6

Spoorwegen

13

27,5

27,5

Hoofdvaarwegennet

15

0,01

0,01

Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17

0,1

0,1

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

9.886,6

9.886,6

Toelichting

Bij de tweede suppletoire begroting 2024 vinden er zowel aan de uitgaven- als ontvangstenkant kaderrelevante mutaties plaats. Het gaat in totaal om € 303,9 miljoen. De belangrijkste mutaties worden hieronder toegelicht.

  • 1. Saldo 2024: op het Mobiliteitsfonds is geen sprake van een voordelig/nadelig saldo. De ontvangsten en uitgaven zijn namelijk aan elkaar gelijk. Voor een nadere toelichting hoe het saldo is verwerkt op de artikelen wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting (hoofdstuk 3).

  • 2. Overboekingen van en naar andere ministeries: Dit zijn overboekingen tussen het Mobiliteitsfonds en andere begrotingen binnen de Rijksbegroting. De overboekingen verlopen via artikel 26 op de beleidsbegroting IenW (XII). Voor een nadere toelichting bij deze overboekingen wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting. De belangrijkste interdepartementale overboekingen van en naar het Mobiliteitsfonds zijn:

    • Het ministerie van Financiën: Er vinden diverse afdrachten plaats vanuit het Mobiliteitsfonds naar het BTW-Compensatiefonds. Het gaat om circa € 132,8 miljoen dat wordt geboekt naar Financiën.

    • Het ministerie van Defensie: In verband met vertraging bij de re-organisatie van de Kustwacht waarbij bepaalde onderdelen later starten dan gepland, worden in 2024 niet alle beschikbare middelen uitgegeven. De middelen bestaan uit bijdragen van de verschillende opdrachtgevers van de Kustwacht. Het aandeel van IenW dat in 2024 niet tot besteding komt is € 1,3 miljoen. Dit bedrag vloeit terug naar de generieke investeringsruimte.

  • 5. Overboeking IenW-begroting (XII): Dit zijn verschillende overboekingen tussen de beleidsbegroting IenW (XII) en het Mobiliteitsfonds. De grootste overboeking betreft een bedrag van € 29,4 miljoen dat wordt veroorzaakt door beschikkingen van SPUKs voor Decentraal Spoor. Het gaat om beschikkingen voor de provincies Utrecht, Limburg, Overijssel en Drenthe. Daarnaast vindt er nog een overboeking naar de beleidsbegroting HXII plaats van € 5 miljoen ten behoeve van de RDW voor onder meer een bijdrage aan het MITC (Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum). Dit is een testcentrum om nieuwe voertuig functionaliteiten te testen. Het voormalige testcentrum voldeed niet meer aan de nieuwe eisen en wordt mede vanwege uitbreiding Luchthaven Lelystad en de benodigde functionaliteiten verplaatst naar Marknesse.

  • 6. Bijdragen derden: Dit betreft de hogere bijdragen van derden op artikel 13, 15 en 17 voor diverse projecten binnen het Mobiliteitsfonds. In de artikelsgewijze toelichting worden alle bijdragen derden nader geduid.

Licence