Budgettaire gevolgen van beleid
21 Land- en tuinbouw | bedragen x1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) |
Verplichtingen | 3.434.794 | ‒ 23.604 | 3.411.190 | |
Uitgaven | 1.122.364 | ‒ 28.112 | 1.094.252 | |
Subsidies (regelingen) | 1.016.633 | ‒ 85.477 | 931.156 | |
Sociaal economische positie boeren | 163.395 | 23.516 | 186.911 | |
Duurzame veehouderij | 659.273 | ‒ 108.795 | 550.478 | |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | 77.172 | 6.935 | 84.107 | |
Mestbeleid | 103.322 | ‒ 7.488 | 95.834 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 4.520 | 1.242 | 5.762 | |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 1.186 | ‒ 707 | 479 | |
Integraal voedselbeleid | 7.765 | ‒ 180 | 7.585 | |
Leningen | 24.500 | 2.796 | 27.296 | |
Lening Investeringsfonds Duurzame Landbouw | 24.500 | 2.796 | 27.296 | |
Garanties | 1805 | 91 | 1896 | |
Bijdrage borgstellingsreserve | 0 | 91 | 91 | |
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit | 1.805 | 0 | 1.805 | |
Opdrachten | 30.757 | 14.146 | 44.903 | |
Sociaal economische positie boeren | 4.189 | ‒ 1.945 | 2.244 | |
Duurzame veehouderij | 1.644 | ‒ 1.317 | 327 | |
Mestbeleid | 552 | ‒ 552 | 0 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 18.741 | 17.206 | 35.947 | |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 3.805 | 667 | 4.472 | |
Integraal voedselbeleid | 1.826 | 87 | 1.913 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 17.250 | 7.822 | 25.072 | |
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 3.712 | 860 | 4.572 | |
Centrale Commissie Dierproeven | 2.502 | 870 | 3.372 | |
Medebewind/voormalige productschappen | 687 | ‒ 187 | 500 | |
Raad voor de Plantenrassen | 1.511 | 369 | 1.880 | |
Keuringsdiensten | 8.838 | 5.910 | 14.748 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | |
Specifieke uitkeringen | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 11.333 | ‒ 490 | 10.843 | |
FAO en overige contributies | 11.333 | ‒ 490 | 10.843 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 7.555 | 33.000 | 40.555 | |
Storting begrotingsreserve landbouw | 1.428 | 0 | 1.428 | |
Storting begrotingsreserve apurement | 2.500 | 33.000 | 35.500 | |
Storting begrotingsreserve borgstelling | 3.627 | 0 | 3.627 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 12.531 | 0 | 12.531 | |
Diergezondheidsfonds | 12.531 | 0 | 12.531 | |
Ontvangsten | 98.400 | 28.467 | 126.867 | |
Ontvangsten | 98.400 | 28.467 | 126.867 | |
Sociaal economische positie boeren | 245 | 360 | 605 | |
ZBO's/RWT's | 2.500 | 0 | 2.500 | |
Agroketens | 2.013 | 4.471 | 6.484 | |
Agrarische innovatie en overig | 0 | 186 | 186 | |
Mestbeleid | 7.209 | 100 | 7.309 | |
Garanties | 1.800 | 0 | 1.800 | |
Weerbare planten en teeltsystemen | 1.428 | ‒ 167 | 1.261 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 11.600 | 1.003 | 12.603 | |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 6.515 | 446 | 6.961 | |
Onttrekkingen begrotingsreserves | 65.090 | 22.068 | 87.158 |
Toelichting
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Het subsidiebudget voor Sociaal economische positie boeren wordt verhoogd met € 23,5 mln. De verhoging wordt voor € 22,7 mln. verklaard door een terugvordering van de Europese Commissie. Deze terugvordering betreft grotendeels ongeveer de eerste helft van de FresQ korting. Op 16 oktober jl. heeft de EC aangegeven dat Nederland een bedrag van circa € 40,0 mln. moet terugbetalen in de zaak FresQ. Dit heeft betrekking op uitbetaalde EU subsidies in de jaren 2009 tot en met 2012 aan de producentenorganisatie FresQ. Op grond van de Europese regelgeving geldt een maximale terugvorderingstermijn van 8 jaar, daarna moeten de financiële gevolgen worden verrekend tussen de Europese Commissie en de lidstaat. Sinds 2021 lopen hier gesprekken over met de Europese Commissie. De EC heeft nu besloten dat Nederland dit bedrag moet terug betalen.
Duurzame veehouderij
Het subsidiebudget voor Duurzame veehouderij wordt met € 108,8 mln. verlaagd. Het budget voor de Lbv/LbvPlus vrijwillige stoppersregeling voor veehouders wordt € 76,2 mln. onderuitputting verwacht en daarom wordt het budget neerwaarts bijgesteld. Deze onderuitputting treedt met name op bij de Lbv. Daar geldt dat een groot deel van de veehouders de maximale doorlooptijd van 6 maanden voor de ondertekening van de overeenkomst, een voorwaarde voor het eerste betaalmoment, benut terwijl in de prognoses is uitgegaan van een kortere doorlooptijd. Er is daarmee van vertraging in de betalingsmomenten.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
Het subsidiebudget voor Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen wordt met € 6,9 mln. verhoogd. Door het vervallen van de 100% eindejaarsmarge op Klimaatfondsmiddelen konden middelen uit 2023 onverwacht niet worden doorgeschoven, waardoor in 2024 onvoldoende budget was om verplichtingen uit te betalen. Met deze overboeking wordt hier aan tegemoetgekomen. De stijging van het subsidiebudget in 2024 pakt lager uit door het neerwaarts bijstellen van ramingen over diverse kleinere projecten.
Mestbeleid
Het subsidiebudget voor Mestbeleid wordt met € 7,5 mln. verlaagd. Dit komt voornamelijk doordat meerdere projecten vertraging hebben opgelopen of zijn uitgesteld door de wisseling van het kabinet en de benodigde inzet voor de aanpak van de mestmarkt, waaraan in 2024 veel tijd is besteed. Daarnaast wordt in 2024 voor de subsidie Hoogwaardige mestverwerking een lager bedrag uitbetaald dan er budget beschikbaar was.
Opdrachten
Diergezondheid en dierenwelzijn
Het opdrachtenbudget voor Diergezondheid en dierenwelzijn wordt verlaagd met € 17,2 mln. Dit wordt voor het grootste deel veroorzaakt door een onjuist raming van kosten bij de RVO voor I&R die niet juist waren geraamd. Verder maakte de RVO meer kosten voor het in beslag nemen van goederen.
Bijdrage aan ZBO's / RWT's
Bijdrage aan Keuringsdiensten
De bijdrage aan Keuringsdiensten wordt verhoogd met € 5,9 mln. Dit heeft onder meer te maken met een hogere LVVN-bijdrage aan Skal ad € 5,3 mln. door het tijdelijk niet kunnen retribueren van wettelijk verplichte taken, met name op het gebied van import, in 2026.
Storting begrotingsreserve
Begrotingsreserve Apurement
De begrotingsreserve Apurement is bedoeld om financiële correcties opgelegd door de Europese Commissie met betrekking tot het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid op te vangen. De begrotingsreserve Apurement wordt aangevuld met totaal € 33,0 mln. Dit bedrag bestaat uit een extra storting vanuit het Rijk (€ 31,0 mln.) en bijdragen vanuit de provincies (€ 2,0 mln. voor 2023 en 2024). De € 31,0 mln. van het Rijk betreft een overheveling van artikel 51 naar artikel 21 ten behoeve van het aanvullen van de begrotingsreserve Apurement.
Ontvangsten
Ontvangsten
Dit is de onttrekking uit de begrotingsreserve Apurement voor de bij subsidies sociaal economische positie boeren genoemde terugbetaling aan de Europese Commissie (€ 22,7 mln.).