Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.202.461 | ‒ 36.198 | 1.166.263 |
Uitgaven | 433.144 | ‒ 35.110 | 398.034 | |
5.1 | Multilaterale samenwerking | 376.995 | ‒ 12.679 | 364.316 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 376.995 | ‒ 12.679 | 364.316 | |
UNIDO | 1.950 | ‒ 171 | 1.779 | |
UNDP | 39.000 | 0 | 39.000 | |
UNICEF | 44.000 | 0 | 44.000 | |
Speciale multilaterale activiteiten | 14.587 | ‒ 5.500 | 9.087 | |
Assistent deskundigenprogramma | 9.000 | ‒ 3.900 | 5.100 | |
Internationale Financiële Instellingen | 23.058 | 0 | 23.058 | |
Middelenaanvullingen multilaterale banken en fondsen | 87.789 | ‒ 3.750 | 84.039 | |
Kapitaalaanvullingen bij regionale ontwikkelingsbanken | 8.111 | 642 | 8.753 | |
Bijdrage aan IFI's voor steun Oekraïne | 149.500 | 0 | 149.500 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | |
5.2 | Overig armoedebeleid | 110.496 | ‒ 28.875 | 81.621 |
Subsidies (regelingen) | 10.367 | 276 | 10.643 | |
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 9.717 | 166 | 9.883 | |
Nationale SDG implementatie | 650 | 110 | 760 | |
Opdrachten | 586 | ‒ 32 | 554 | |
Nationale SDG implementatie | 86 | ‒ 32 | 54 | |
Programmamiddelen Oekraïne | 500 | 0 | 500 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 79.543 | ‒ 9.119 | 70.424 | |
UNESCO | 4.400 | ‒ 54 | 4.346 | |
Diverse ondersteunende activiteiten | 4.475 | ‒ 2.609 | 1.866 | |
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 2.381 | ‒ 218 | 2.163 | |
Schuldverlichting | 61.785 | 174 | 61.959 | |
Voorlichting op het terrein van Ontwikkelingssamenwerking | 250 | ‒ 160 | 90 | |
Verdragsmiddelen Suriname | 6.252 | ‒ 6.252 | 0 | |
Nog te verdelen | 20.000 | ‒ 20.000 | 0 | |
Nog te verdelen | 20.000 | ‒ 20.000 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | |
5.4 | Nog te verdelen i.v.m.wijzigingen BNI en/of toerekeningen | ‒ 54.347 | 6.444 | ‒ 47.903 |
Nog te verdelen i.v.m.wijzigingen BNI en/of toerekeningen | ‒ 54.347 | 6.444 | ‒ 47.903 | |
Nog te verdelen i.v.m.wijzigingen BNI en/of toerekeningen | ‒ 54.347 | 6.444 | ‒ 47.903 | |
Ontvangsten | 55.806 | 0 | 55.806 | |
Toelichting
VerplichtingenHet verplichtingenbudget op artikel 5 wordt per saldo met EUR 36,2 miljoen verlaagd. Dit komt vooral door een overheveling van EUR 20 miljoen vanuit artikel 5.2 naar artikel 1.3. Daarnaast wordt het verplichtingenbudget verlaagd omdat het budget voor het schuldverlichtingsdeel voor de middelenaanvulling van IFAD wordt overgeheveld naar artikel 2 en doordat de verdragsmiddelen voor Suriname dit jaar niet tot besteding komen. Deze verdragsmiddelen blijven, conform de uitvoering van het verdrag, de komende jaren beschikbaar.
UitgavenDe uitgaven voor 2024 op artikel 5 Multilaterale samenwerking en overige inzet zijn voor 90% juridisch verplicht, dit is exclusief artikelonderdeel 5.4.
Artikelonderdeel 5.1Het uitgavenbudget op artikelonderdeel 5.1 wordt verlaagd met EUR 12,7 miljoen. Dit komt voornamelijk doordat EUR 5,5 miljoen voor speciale multilaterale activiteiten en EUR 3,9 miljoen voor het assistent-deskundigenprogramma niet tot besteding komt. Verder zal de middelenaanvulling van EUR 3,8 miljoen voor het Asian Development Fund (ADF) niet in 2024, maar in 2025 plaatsvinden.
Artikelonderdeel 5.2De uitgaven op dit artikelonderdeel nemen af met EUR 28,9 miljoen. Het bedrag van EUR 20 miljoen dat bij de 1e suppletoire begroting 2024 gereserveerd is voor wederopbouw voor o.a. Gaza zal dit jaar niet tot besteding komen. Dit bedrag wordt overgeheveld naar artikel 1.3 ten behoeve van uitgaven voor Private Sector Development (PSD) die in 2024 gedaan zullen worden in plaats van in 2025. De ruimte van EUR 20 miljoen die daardoor ontstaat in 2025 zal gereserveerd worden voor wederopbouw voor o.a. Gaza.
Daarnaast worden de uitgaven verlaagd met EUR 6,3 miljoen omdat de verdragsmiddelen voor Suriname dit jaar niet tot besteding zullen komen. Deze verdragsmiddelen blijven, conform de uitvoering van het verdrag, de komende jaren beschikbaar.
Artikelonderdeel 5.4Om de inzichtelijkheid van de BHO-begroting verder te verbeteren is er met ingang van begrotingsjaar 2017 artikelonderdeel 5.4 gecreëerd. Op dit artikelonderdeel wordt ook overprogrammering geregistreerd. Overprogrammering houdt in dat er meer programma’s of bijdragen worden gepland dan waarvoor budget beschikbaar is, in de verwachting dat over het algemeen de uitvoering van programma’s en/of betalingen vertraging oploopt. De uitvoering van het beleid leert dat bijvoorbeeld (geo)politieke ontwikkelingen en uitvoeringsmogelijkheden in landen waarin programma’s worden uitgevoerd gedurende het jaar kunnen leiden tot vertragingen in de uitputting van de ODA-middelen. Indien er sprake is van overprogrammering is dat zichtbaar als een negatieve stand op het verdeelartikel. Over de verdere werking van dit artikel verwijs ik u naar de Kamerbrief als reactie op Motie van der Graaf c.s. (Kamerstuk II, 36200 XVII nr. 32) over fluctuaties van het ODA-budget.
Ontwikkelingen verdeelartikel 5.4
Hieronder wordt een overzicht gepresenteerd van de mutaties die hebben plaatsgevonden op het verdeelartikel. Het totaal van de tabel komt overeen met de mutatie die is opgenomen in de tweede suppletoire begroting 2024.
Omschrijving | Mutatie |
---|---|
Verschuivingen op de BHO-begroting | 6.444 |
Aanpassing raming eerstejaars asielzoekers | 44.188 |
Middelenaanvulling IFAD-13 | ‒ 25.000 |
Humanitaire hulp | ‒ 19.188 |
Totaal | 6.444 |
Toelichting
– Per saldo wordt het verdeelartikel 5.4 verhoogd met EUR 6,4 miljoen als gevolg van onbestede middelen elders op de begroting. Dit bedrag wordt ingezet om de negatieve stand op artikel 5.4 licht terug te brengen. Zo komt het artikel bij de tweede suppletoire begroting op een gebruikelijke stand voor de tijd van het jaar.
– Een aanpassing van de raming van de bezetting en prijs bij het COA voor de opvang van eerstejaars asielzoekers uit DAC-landen leidt in 2024 tot een overheveling van EUR 44,2 miljoen vanaf de begroting van AenM. In het voorjaar van 2025 volgt de definitieve afrekening over 2024. Deze middelen worden ingezet voor reeds geplande bijdragen aan het International Fund for Agricultural Development (IFAD-13) en voor humanitaire hulp voor reeds geplande bijdragen aan Central Emergency Response Fund (CERF) en de landenspecifieke fondsen van de VN (Country Based Pooled Funds).