5.2.1 Inleiding
Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister, Lerarenregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl.
5.2.2 Begroting 2024
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 85.251 | 107.774 | 83.693 | 84.225 | 83.722 | 84.675 | 86.475 |
waarvan omzet moederdepartement | 41.339 | 66.634 | 32.851 | 40.180 | 44.280 | 45.530 | 45.530 |
waarvan omzet overige departementen | 4.915 | 3.078 | 2.751 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 |
waarvan omzet derden | 38.997 | 38.062 | 48.092 | 41.524 | 36.921 | 36.624 | 38.424 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 14.669 | 21.187 | 26.996 | 23.984 | 25.548 | 23.845 | 21.663 |
Totaal baten | 99.920 | 128.961 | 110.689 | 108.209 | 109.270 | 108.520 | 108.138 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 96.449 | 125.996 | 106.613 | 98.971 | 95.932 | 93.832 | 93.450 |
Personele kosten | 37.066 | 41.169 | 44.436 | 39.626 | 39.626 | 39.526 | 40.659 |
waarvan eigen personeel | 30.580 | 32.564 | 35.164 | 32.944 | 32.944 | 32.844 | 33.644 |
waarvan inhuur externen | 5.168 | 7.098 | 8.049 | 5.139 | 5.139 | 5.139 | 5.439 |
waarvan overige personele kosten | 1.318 | 1.507 | 1.223 | 1.543 | 1.543 | 1.543 | 1.576 |
Materiële kosten | 59.383 | 84.827 | 62.176 | 59.345 | 56.306 | 54.306 | 52.791 |
waarvan apparaat ICT | 9.321 | 8.547 | 9.153 | 9.402 | 9.402 | 9.402 | 9.552 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 8.017 | 7.930 | 8.508 | 7.930 | 7.930 | 7.930 | 7.930 |
waarvan overige materiële kosten | 42.045 | 68.350 | 44.516 | 42.013 | 38.974 | 36.974 | 35.309 |
Rentelasten | 1 | 2 | 200 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Afschrijvingskosten | 3.470 | 2.889 | 3.862 | 9.236 | 13.336 | 14.686 | 14.686 |
Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Immaterieel | 3.470 | 2.889 | 3.862 | 9.236 | 13.336 | 14.686 | 14.686 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 99.920 | 128.887 | 110.674 | 108.209 | 109.270 | 108.520 | 108.138 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 74 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 10 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werk aan Uitvoering | 0 | 0 | 4.698 | 2.100 | 2.100 | 2.000 | 2.000 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 64 | (4.698) | (2.100) | (2.100) | (2.000) | (2.000) |
Toelichting staat van baten en lastenDe totale omvang van de begroting daalt met circa bijna € 18 miljoen ten opzichte van de begroting 2023. Deze afname wordt met name veroorzaakt door het beëindigen van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen ultimo 2023. De afwikkeling hiervan loopt inhoudelijk en financieel door tot in Q1 van 2024. De hogere opbrengsten voor BMC en de toevoeging van de Landelijke commissie Sociale Hygiëne aan de product portfolio zorgen voor de gesaldeerde daling.
Omzet 2024 | |
MEVA | 1.834 |
Informatiebeleid CIO | 5.710 |
LZ | 480 |
GMT | 11.084 |
PG | 2.807 |
PZO | 5.681 |
DJ | 1.984 |
IGJ | 2.579 |
DMO | 672 |
PDC-19 | 20 |
Subtotaal omzet VWS | 32.851 |
OCW | 433 |
LNV | 2.318 |
Subtotaal omzet overige departementen | 2.751 |
Bureau Medicinale Cannabis | 26.174 |
UZI | 9.653 |
BIG-register | 6.844 |
Landelijke commissie Sociale Hygiene | 1.932 |
Opiaten-In-Uitvoer | 800 |
Fabrikantenvergunning | 789 |
Groothandelsvergunning | 711 |
Erkenning Buitenlandse Diploma's | 303 |
TZI | 290 |
MH-Exportverklaring | 248 |
Opiumontheffing | 169 |
Exportverkl Geregistr Geneesm | 99 |
MH-Notificaties | 80 |
Subtotaal omzet derden | 48.092 |
MEVA | 12.084 |
Informatiebeleid CIO | 7.129 |
Pzo | 4.332 |
GMT | 2.028 |
VGP | 1.423 |
Subtotaal bijzondere baten | 26.996 |
Totaal | 110.689 |
Toelichting meerjarenraming 2024–2027
De meerjarenraming laat over de periodes een lichte daling zien ten opzichte van de begroting 2024 van ruim € 7 miljoen. Bij omzet derden en bijzondere baten is sprake van jaarlijkse schommelingen vanwege wisselende productievolumes voor met name BIG en UZI. Voor BMC wordt een structurele daling verwacht voor de komende jaren. Uitgangspunt is dat er voor 2024 circa € 12 miljoen aan investeringen op het gebied van ICT nodig zijn en voor 2025 circa € 10 miljoen waardoor de afschrijvingskosten een stijgende lijn laten zien en na 2024 uiteindelijk circa € 15 miljoen op jaarbasis zullen bedragen. Vanuit het programma Werk aan Uitvoering heeft het CIBG middelen ter beschikking gekregen van in totaal € 16,3 miljoen. Voor de jaren 2024 t/m 2027 gaat het om € 10,9 miljoen voor ‘Open op Orde’ en het Programma Doorontwikkeling Informatieveiligheid. De additionele (Kamerstukken II 2022/23 36 20 XVI, nr. 2 149) kosten en aanvullende financiering zijn verwerkt in de meerjarenraming. Vanuit het oogpunt van vergelijkbaarheid is geen loon-en prijsindexatie toegepast.
De verdere professionalisering en ontwikkeling van het CIBG in relatie tot het innovatiebudget zijn buiten beschouwing gelaten. De verwachting is dat vanaf 2025 het hiervoor noodzakelijke innovatiebudget past bij de verlangde ontwikkeling.
5.2.3 Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 18.256 | 56.274 | 57.477 | 59.593 | 66.471 | 75.349 | 85.227 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 99.920 | 128.961 | 110.689 | 108.209 | 109.270 | 108.520 | 108.138 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | 96.450 | 125.998 | 106.813 | 98.973 | 95.934 | 93.834 | 93.452 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 3.470 | 2.963 | 3.876 | 9.236 | 13.336 | 14.686 | 14.686 |
-/- totaal investeringen | 10.000 | ‒ | 11.790 | 10.500 | 1.750 | ‒ | ‒ | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | (10.000) | ‒ | (11.790) | (10.500) | (1.750) | ‒ | ‒ |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
-/- aflossingen op leningen | 3.462 | 1.760 | 1.760 | 2.358 | 4.458 | 4.808 | 4.808 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 10.000 | ‒ | 11.790 | 10.500 | 1.750 | ‒ | ‒ | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 6.538 | (1.760) | 10.030 | 8.142 | (2.708) | (4.808) | (4.808) |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 18.264 | 57.477 | 59.593 | 66.471 | 75.349 | 85.227 | 95.105 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Eind 2022 was het saldo op de rekening-courant € 56,2 miljoen. Hiermee dient een groot bedrag aan kortlopende schulden te worden terugbetaald, waardoor de verwachting is dat het saldo liquide middelen in 2023 flink zal dalen. Als gevolg van de investeringen in ICT projecten in, stijgen de afschrijvingskosten van circa € 4 miljoen in 2024 naar circa € 15 miljoen in 2028. Deze hebben geheel betrekking op ICT en behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van vijf jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van de Leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën, waarbij is uitgegaan van een aflossingstermijn van vijf jaar (conform de afschrijvingstermijn).
5.2.4 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
- Beschikking BIG-register | 174 | 132 | 201 | 328 | 425 | 146 | 206 |
- Vakbekwaamheidverklaring | 5.519 | 6.053 | 3.009 | 5.811 | 5.811 | 5.811 | 5.811 |
- Vergunning Farmatec | 1.306 | 1.812 | 1.883 | 1.880 | 1.880 | 1.850 | 1.850 |
- UZI-pas/certificaat | 383 | 579 | 478 | 393 | 513 | 533 | 425 |
- Wilsbeschikking donorregister | 13 | 11 | 9 | 10 | 10 | 10 | 10 |
2. Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
- BIG en herregistratie | 11.904 | 15.680 | 13.866 | 14.450 | 14.450 | 14.450 | 14.450 |
- Vakbekwaamheid | 4.691 | 5.448 | 5.265 | 5.265 | 5.265 | 5.265 | 5.265 |
- Farmatec | 2.390 | 1.758 | 1.701 | 2.344 | 2.344 | 2.344 | 2.344 |
- UZI-pas/certificaat | 13.713 | 15.402 | 16.781 | 17.500 | 18.000 | 18.700 | 18.900 |
- Donorregister | 5.396 | 3.809 | 3.596 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 350 | 376 | 413 | ||||
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Specifiek | |||||||
1. Productievolume | |||||||
- Beschikking BIG-register | 51.160 | 118.760 | 69.010 | 44.010 | 34.010 | 99.010 | 70.000 |
- Vakbekwaamheidverklaringen | 850 | 900 | 1.750 | 900 | 900 | 900 | 900 |
- Verleende vergunningen Farmatec | 1.830 | 2.312 | 2.255 | 2.255 | 2.255 | 2.255 | 2.255 |
- UZI-passen en certificaten | 44.500 | 26.600 | 35.100 | 44.500 | 35.100 | 35.100 | 44.500 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 400.000 | 350.000 | 425.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||||
- Vakbekwaamheidverklaringen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
3. Doorlooptijden in dagen | |||||||
- Wilsbeschikking donorregister |
Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren
Het CIBG streeft ernaar de dienstverlening op een constant hoogwaardig niveau aan te bieden. Dit vraagt investeringen en ontwikkeling van systemen. Bij gelijkblijvende financiering en seizoenspatronen in de afnamen door klanten wordt zichtbaar dat het tarief voor bijvoorbeeld BIG en UZI kunnen wisselen gedurende de jaren.
Voor Farmatec wordt het komende jaar geïnvesteerd in het project Fusy. De verwachting is dat de afschrijvingskosten hiervan in 2025 zichtbaar worden.
Het CIBG gaat het komende jaar de strategische speerpunten door vertalen in haar meerjarenplanning om ook in de toekomst nog doelmatiger te kunnen werken.