In deze bijlage zijn de MIRT-projecttabellen met de aanlegprojecten en de programma’s voor planning en studies opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT-tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
– van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
– van een wijziging groter dan één jaar in de oplevering van het project.
De stand «vorig projectbudget» betreft de stand in de Najaarsnota 2024. De stand «vorig kasbudget» betreft de stand Ontwerpbegroting 2025.
Verkenningen (11.01) | Projectbudget | Planning | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | Voorkeursbeslissing | |
Projecten Noord Nederland | ||||
Vaarverbinding Ameland | 248 | 0 | 2026 | 1 |
Verkenning Groningen Suiker | 97 | 97 | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
A9 Rottepolderplein | 0 | 5 | 2 | |
OV en Wonen in en rond Utrecht | 905 | 905 | ||
OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer | 872 | 872 | ||
Verkenning Oude Lijn | 1402 | 1402 | ||
A27 Zeewolde-Eemnes | 0 | 3 | ntb | 3 |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
A15 Papendrecht-Gorinchem | 0 | 138 | ntb | 4 |
Verkenning MerwedeLingelijn | 57 | 57 | ||
Verkenning Rail Gent Terneuzen | 113 | 106 | 5 | |
Verkenning BRT Leiden-Zoetermeer | 37 | 37 | ||
Capaciteitsverruiming A16 Van Brienenoordcorridor Rotterdam | 0 | 290 | 2023 | 6 |
Projecten Zuid-Nederland | ||||
A2 Deil-Den Bosch/Vught | 0 | 126 | 2022 | 7 |
A58 Tilburg-Breda | 0 | 25 | ntb | 8 |
A2/N2 (incl. Brainportlijn) | 417 | 0 | ntb | 9 |
Verkenning HUB Den Bosch | 142 | 142 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven & corridor Nijmegen-Eindhoven | 0 | 452 | 2024 | 10 |
Verkenning Knooppunt OV Nijmegen | 55 | 45 | 11 | |
Verkenning RegioExpress | 87 | 0 | 12 | |
Verkenning Eurregiorail | 33 | 0 | 13 | |
N35 Wijthmen-Nijverdal | 112 | 112 | 2025 | |
Totaal verkenningsprogramma | ||||
Begroting (MF 11.01) | 4.577 | 4.814 |
Toelichting
1. Vaarverbinding Ameland: In november 2024 heeft de minister van IenW ingestemd met de formele startbeslissing voor de MIRT-verkenning Bereikbaarheid Ameland. De budgetreservering van € 250 miljoen is overgeboekt naar artikel 11.01 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 17).
2. A9 Rottepolderplein: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.
3. A27 Zeewolde-Eemnes: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.
4. A15 Papendrecht-Gorinchem: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.
5. De middelen voor Rail Gent-Terneuzen ter hoogte van €14,1 miljoen zijn overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen op artikel 11.01 MF. Die middelen zijn onderdeel van het compensatiepakket Wind in de Zeilen (€ 14,1 miljoen) en het Nationaal Groeifonds (€ 106,4 miljoen). Omdat beide bijdragen afzonderlijk in het Mobiliteitsfonds staan maar de kosten voor de MIRT-verkenning en de uiteindelijke realisatie uit de gezamenlijke totaalbijdrage moet worden gefinancierd, is het budget overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen.
6. A16 Van Brienenoord-corridor: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het betreft op artikel 11 de projecten: A16 Van Brienenoord-corridor en A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven.
7. A2 Deil-Den Bosch-Vught: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.
8. A58 Breda-Tilburg: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.
9. A2/N2 inclusief Brainportlijn: In verband met de start van de verkenning A2/N2 inclusief Brainportlijn worden de middelen overgeboekt van de Reservering op artikel 11.03.
10. A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het betreft op artikel 11 de projecten: A16 Van Brienenoord-corridor en A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven.
11. In het kader van een prijsstijging op het project Nijmegen Centrumzijde is € 10 miljoen overgeboekt naar artikel 11.01 MF.
12. In verband met de faseovergang is € 87,4 miljoen overgeboekt van de reserveringen op artikel 11.03 MF naar de verkenningen op artikel 11.01 MF.
13. In verband met de faseovergang is € 32,8 miljoen overgeboekt van de reserveringen op artikel 11.03 MF naar de verkenningen op artikel 11.01 MF.
Reserveringen (11.03) | Budget | Planning | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | Voorkeursbeslissing | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Gebiedsprogramma regio Amsterdam | 8 | 8 | nvt | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Reservering Netwerkontwikkeling A2/N2 | 0 | 239 | nvt | 1 |
Multimodaal Metropool Regio Eindhoven | 76 | 175 | nvt | 2 |
Projecten Noord-Nederland | ||||
Westflank Groningen | 90 | 0 | nvt | 3 |
Reserveringen | ||||
N33 en Nedersaksenlijn | 340 | 340 | nvt | |
Exploitatie en Onderhoud Caribisch Nederland | 66 | 77 | nvt | 4 |
Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer | 7 | 7 | nvt | |
ERTMS | 475 | 725 | nvt | 5 |
Reservering Programma Hoogfrequent Spoor | 133 | 133 | nvt | |
Slimme en duurzame mobiliteit | 0 | 4 | nvt | 6 |
Pakket Zeeland | 57 | 114 | nvt | 7 |
Schoon Emissieloos Bouwen (rijksdiensten) | 1 | 105 | nvt | 8 |
Reservering Bereikbaarheid WoMo HWN | 374 | 17 | nvt | 9 |
Robuuste Hoofdvaarwegen | 173 | 173 | nvt | |
Goederenvervoercorridors | 1 | 11 | nvt | 10 |
Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI) | 163 | 146 | nvt | 11 |
Reservering Stikstof | 14 | 14 | nvt | |
Strategisch Capaciteitsmanagement | 0 | 3 | nvt | |
Verduurzaming Gebouwen | 1 | 1 | nvt | |
Modaliteitspecifieke reservering | 0 | 38 | nvt | 12 |
Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur | 100 | 100 | nvt | |
PHS Reservering | 133 | 133 | nvt | |
Lelylijn | 4 | 6 | nvt | 13 |
Brainport Eindhoven: Woningbouwmiddelen BO MIRT 2022 | 744 | 828 | nvt | 14 |
Reservering CER | 6 | 0 | nvt | 15 |
Ontsluiting Woningbouw | 34 | 36 | nvt | |
Reservering Ontsluiting Woningbouw Regeerakkoord | 2.541 | 0 | 16 | |
Reservering Instandhouding | 62 | 6.617 | nvt | 17 |
Totaal reserveringen | 5.603 | 10.050 | ||
Begroting (MF 11.03) | 5.603 | 10.050 |
Toelichting
1. In het BO MIRT van november 2024 zijn definitieve afspraken gemaakt over de verdeling van de bijdragen van Rijk en regio aan de verschillende onderdelen van de Brainport deal (zie Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de Rijksbijdrage wordt het hiervoor beschikbare budget binnen IenW aan de juiste posten toebedeeld. Dit heeft een herverdeling van de eerdere rijksbijdrage tussen de verschillende onderdelen tot gevolg. Het totaal van de Rijksbijdrage en regiobijdrage blijft hetzelfde, alsmede de verdeling per onderdeel. Per saldo wordt € 183 miljoen euro van de rijksbijdrage overgeboekt naar het onderdeel HWN-OWN A2-N2 inclusief Brainportlijn en Noordwest-tangent, waarmee de regionale bijdrage voor dit onderdeel wordt verlaagd. De regionale bijdrage aan de Multimodale knoop Eindhoven (84 miljoen euro) en Multimodaalpakket Metropoolregio Eindhoven (99 miljoen euro) wordt juist verhoogd.
2. Multimodaal MRE: Het budget wordt conform de afspraken uit het BO MIRT van november 2024 met € 99 miljoen verlaagd en toegevoegd aan het budget voor A2/N2 (zie Kamerstuk 36 600 A, nr. 16).
3. Een deel van de Woningbouw Middelen worden overgeboekt van artikel 11 naar artikel 14 MF om de middelen voor de SPUK mobiliteitspakketten, SPUK bovenplanse infrastructuur en risico beheersingskosten beschikbaar te stellen.
4. Er worden middelen uit de reservering Exploitatie en Onderhoud Caribisch Nederland overgeboekt naar artikel 14 op HXII voor de meerjarige onderhoudsprogramma’s op Saba (€ 1 miljoen) en St. Eustatius (€ 5 miljoen). Daarnaast betreft het nog diverse kleinere mutaties naar HXII van € 5 miljoen.
5. Bij de 21e Voortgangrapportage ERTMS is het besluit genomen om de locatie voor het proefbaanvak te wijzigen naar de Zeeuwse Lijnen. De kosten voor de ombouw van de baan, het proefbedrijf, het alternatief vervoer en het maatregelenpakket afgesproken, bedragen € 337,3 miljoen en daarom dient er budget vanuit artikel 11.03 MF naar artikel 17.07 MF te worden overgeboekt. Omdat de locatie van het proefbaanvak wijzigt, worden de eerder overgeboekte middelen voor de Hanzelijn ter hoogte van € 87,5 miljoen, teruggeboekt naar artikel 11.03 MF en wordt per saldo € 249,8 miljoen overgeboekt naar artikel 17.07 MF.
6. Voor de regeling Slim, Veilig en Duurzaam Mobiliteit wordt € 4,3 miljoen overgeheveld vanuit de reservering van Slim, Veilig en Duurzaam Mobiliteit.
7. De NS voert extra treindiensten uit in de provincie Zeeland, in het kader van Wind in de Zeilen en daarvoor ontvangt de NS een subsidie van € 4,5 miljoen per jaar. Daarom is voor de voor de concessieperiode 2025-2033 € 40,5 miljoen overgeboekt vanuit artikel 11.03 MF naar de beleidsbegroting HXII, waar deze uitgaven verantwoord zullen worden.
Daarnaast zijn de middelen voor Rail Gent-Terneuzen ter hoogte van €14,1 miljoen overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen op artikel 11.01 MF. Die middelen zijn onderdeel van het compensatiepakket Wind in de Zeilen (€ 14,1 miljoen) en het Nationaal Groeifonds (€ 106,4 miljoen). Omdat beide bijdragen afzonderlijk in het Mobiliteitsfonds staan maar de kosten voor de MIRT-verkenning en de uiteindelijke realisatie uit de gezamenlijke totaalbijdrage moet worden gefinancierd, is het budget overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen.
8. Het gereserveerde budget voor Schoon Emissieloos Bouwen is door RWS opgevraagd op basis van een bestedingsplan en overgeboekt naar artikel 12.
9. Het resterende afgeroomde deel van de vijf aanvullend gepauzeerde projecten met WoMo-middelen (€ 357 miljoen) wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Zie bij de projectoverzichten bij Planning en Studies (artikel 12.03.02) en Verkenningen (artikel 11.01) voor een nadere toelichting.
10. Er is € 10,5 miljoen overgeboekt naar diverse modaliteitsartikelen op het MF conform de gemaakte afspraken bij het BO MIRT goederenvervoer najaar 2024.
11. Het budget is met € 16,7 miljoen toegenomen vanwege de toevoeging uit de dekkingsopgave MF voor PBNI.
12. De modaliteitspecifieke reservering is ingezet voor de dekking van het amendement De Groot inzake Groningen Airport Eelde (6,5 miljoen) en de reservering van de gedragsaanpak N36 als onderdeel van de Veiligheid Rijks-N-wegen (€ 0,5 miljoen). De resterende middelen zijn overgeboekt naar de generieke investeringsruimte en ingezet voor de dekkingsopgave van het MF.
13. Voor de Lelylijn is met de regio afgesproken dat er de komende periode gewerkt wordt aan een Masterplan. Voor onderzoeksopdrachten van dit Masterplan is € 2 miljoen overgeboekt naar het artikel 13.03 MF.
14. In het BO MIRT van november 2024 zijn definitieve afspraken gemaakt over de verdeling van de bijdragen van Rijk en regio aan de verschillende onderdelen van de Brainport deal. Dit heeft een herverdeling van de eerdere rijksbijdrage tussen de verschillende onderdelen tot gevolg. Er wordt € 84 miljoen voor de bijdrage aan de Multimodale knoop Eindhoven overgeboekt naar het onderdeel HWN-OWN A2-N2.
15. Vanuit de dekkingsopgave MF is er circa € 6 miljoen gereserveerd voor de Critical Entities Resilience Directive (CER)-richtlijn op het Hoofdwegennet en Hoofdvaarwegennet.
16. Het kabinet-Schoof I heeft € 2,5 miljard beschikbaar gemaakt voor de ontsluiting en bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties. De € 2,5 miljard wordt ingezet voor twee verschillende type woningbouwlocaties; woningbouwlocaties door heel Nederland waar op korte termijn extra woningen gebouwd kunnen worden en de grootschalige woningbouwlocaties. Om bestuurlijke afspraken te kunnen maken en deze te kunnen vertalen in regelingen en beschikkingen zijn deze middelen inclusief indexatie opgevraagd vanuit de Aanvullende Post van het ministerie van Financiën. Het gaat om een totaalbedrag van € 2,5 miljard en € 41 miljoen indexatie.
17. Bij de Voorjaarsbesluitvorming 2025 is besloten om de middelen van de Reservering Instandhouding, in ieder geval tot en met 2038, over te boeken naar RWS (€ 5.653 miljoen) en ProRail (€ 225 miljoen) om op deze manier BKN-RWS en BKN-spoor beleidsarm door te trekken. Daarnaast is € 677 miljoen van de Reservering Instandhouding ingezet voor de dekkingsopgave op het Mobiliteitsfonds.
Aanlegprogramma Hoofdwegennet (12.03.01) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 19 | 10 | 6.095 | 6.079 | 1 | ||
Programma snelheidsaanpassing | 3 | 3 | 56 | 56 | |||
Programma aansluitingen | 5 | 0 | 133 | 133 | |||
Quick Wins Wegen | 0 | 0 | 12 | 12 | |||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 2 | 0 | 1.478 | 1.478 | 2016 | 2016 | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 0 | 3 | 41 | 41 | 2018 | 2018 | 2 |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 93 | 87 | 853 | 833 | 2032-2036 | 2032-2036 | 3 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 34 | 33 | 1.218 | 1.218 | 2027 | 2027 | |
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 19 | 19 | 2015 | 2015 | |||
A2 Holendrecht - Oudenrijn | 1.209 | 1.209 | 2012 | 2012 | |||
A9 Badhoevedorp | 1 | 292 | 292 | 2017 | 2017 | ||
N50 Ens - Emmeloord | 19 | 19 | 2016 | 2016 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 3 | 22 | 22 | 2021 | 2021 | ||
A4-A44 Rijnlandroute | 62 | 542 | 557 | regio | regio | 4 | |
A4 Burgerveen - Leiden | 541 | 541 | 2015 | 2015 | |||
A4 Delft - Schiedam | 642 | 642 | 2015 | 2015 | |||
A4 Vlietland / N14 | 11 | 31 | 16 | 2020 | 2020 | 5 | |
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 14 | 11 | 22 | 22 | |||
N61 Hoek-Schoondijke | 0 | 111 | 111 | 2015 | 2015 | ||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
A2 Passage Maastricht | 1 | 686 | 686 | 2016 | 2016 | ||
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 260 | 260 | 2014 | 2014 | |||
A76 Aansluiting Nuth | 59 | 59 | regio | regio | |||
A27 Houten Hooipolder | 110 | 110 | n.t.b. | n.t.b. | |||
A2 Het Vonderen-Kerensheide | 62 | 60 | 417 | 417 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 0 | 61 | 1.263 | 686 | n.t.b. | n.t.b. | 6 |
A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a | 31 | 46 | 478 | 493 | 2023-2025 | 2023-2025 | 7 |
A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen | 29 | 29 | 2017 | 2017 | |||
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 2017 | 2017 | |||
N35 Combiplan Nijverdal | 1 | 319 | 319 | 2015 | 2015 | ||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 10 | 7 | 24 | 24 | 2018 | 2018 | |
N35 Zwolle - Wijthmen | 49 | 50 | 2018 | 2018 | |||
Projecten Noord-Nederland | |||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 120 | 83 | 965 | 928 | 2024 | 2025 | 8 |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 1 | 222 | 222 | 2014 | 2014 | ||
Overige maatregelen | |||||||
Fileaanpak | 61 | 61 | |||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 152 | 152 | |||||
Meer veilig | 117 | 117 | |||||
Afrondingen | |||||||
Totaal aanlegprogramma | 412 | 466 | 18.817 | 18.182 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 412 | 466 | 18.817 | 18.182 | |||
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies | 100 | 100 | 0 | 0 | |||
Programma Aanleg | 512 | 566 | 18.817 | 18.182 | |||
Budget Aanleg (MF 12.03.01) | 345 | 345 | 18.817 | 18.182 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 121 | ‒ 221 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Kleine projecten / Afronding projecten: het kasbudget in 2025 is gestegen met € 9 miljoen hoofdzakelijk door de najaarsnotamutaties waarbij budget uit 2024 naar 2025 is verschoven als gevolg van kleine infra projecten. Het projectbudget is in totaal met € 16 miljoen gestegen door een overheveling van aanvullende SEB middelen vanuit beleid (€ 15,6 miljoen).
2. A10 Amsterdam praktijk-proef FES: kasbudget (€ 3,0 miljoen) is uit 2024 doorgeschoven naar volgend jaar wegens afrekening met de Europees subsidies in 2026.
3. A10 Knooppunten de Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas): het projectbudget is gestegen door een budgetoverheveling van Vernieuwing naar Knooppunt Nieuwe Meer Amstel voor de toevoeging van stalen vallen aan het contract Zuidasdok Nieuwe Meer. Het project Zuidasdok moet de aanvullende renovatiewerkzaamheden aan de bestaande Schinkelbruggen gaan opdragen aan de aannemer, zodat de werkzaamheden in 2025 en 2026 kunnen worden uitgevoerd (€ 19,8 miljoen).
4. A4-A44 Rijnlandroute: het kasbudget in 2025 is verlaagd omdat met de najaarsnota € 62 miljoen naar voren is geschoven met als belangrijke oorzaken dat er in 2024 nog twee extra subsidiemijlpalen zijn betaald. Het projectbudget is met € 15 miljoen afgenomen door de afdracht aan het BTW-compensatiefonds inzake de subsidie-beschikking Rijnlandroute (t.g.v. Provincie Zuid-Holland).
5. A4 Vlietland / N14: dit betreft meerkosten in 2025 voor de verbreding van de A4 Vlietlanden en de afsluitbomen (€ 11 miljoen) en aanvullend budget voor diverse onderdelen. Het projectbudget is daarom ook opgehoogd met € 15 miljoen.
6. A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15): dit betreft een actualisatie van het kasbudget dat naar artikelonderdeel 12.04 is overgeboekt (€ 61 miljoen). Het projectbudget is met € 577 miljoen gestegen door het opvragen van aanvullend budget doordat het tracebesluit na de uitspraak van de Raad van State onherroepelijk is geworden. Dit betreft het actualiseren van de huidige aanbieding naar prijspeil 2024 en deels scopeaanpassingen.
7. A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a: dit betreft de teruggave van budget omdat verwachte risico’s niet zijn opgetreden, er meer IBOI is uitgekeerd dan de markt indexering en een scopewijziging doordat de Ardeweg niet wordt teruggebouwd (€ 15 miljoen).
8. A7 Zuidelijk Ringweg Groningen: dit betreft een actualisatie van het projectbudget.
Planning en studies Hoofdwegennet (12.03.02) | Projectbudget | Planning | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling | |
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies -projecten | ‒ 1.186 | ‒ 1.445 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 85 | 97 | nvt | nvt | 1 |
Geluidsaneringprogramma – weg | 562 | 562 | nvt | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 114 | 110 | nvt | nvt | |
Exploitatie tol | 497 | 497 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 343 | 484 | nvt | nvt | 2 |
Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata | 117 | 3 | |||
Snelfietsroutes | 28 | 46 | nvt | nvt | 4 |
Voorbereiding vrachtwagenheffing | 370 | 349 | nvt | nvt | 5 |
Exploitatie vrachtwagenheffing | 460 | 474 | nvt | nvt | 6 |
Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 438 | 437 | nvt | nvt | |
Maatregelen Fietsveiligheid | 48 | 51 | nvt | nvt | 7 |
Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen | 178 | 198 | nvt | nvt | 8 |
Reservering inzet restbudgetten | 218 | 9 | |||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 165 | 170 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | 138 | 480 | ntb | ntb | 10 |
A12/A27 Ring Utrecht | 1.773 | 1.773 | ntb | ntb | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 22 | 547 | ntb | ntb | 11 |
A6 Almere Oostvaarders-Lelystad | 23 | 149 | ntb | ntb | 12 |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 0 | 28 | Regio | Regio | 13 |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 23 | 27 | Regio | Regio | 14 |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouwe | 216 | 216 | 2027 | ntb | |
A4 Haaglanden – N14 | 36 | 157 | ntb | ntb | 15 |
A4 Burgerveen – N14 | 3 | 358 | ntb | ntb | 16 |
Tolvrije Westerscheldetunnel | 151 | 151 | nvt | nvt | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 6 | 6 | ntb | ntb | |
N65 Vught – Haaren | 89 | 89 | Regio | Regio | |
Toegangsweg Maastricht-Aachen Airport | 3 | 3 | Regio | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 58 | 79 | ntb | ntb | 17 |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 581 | 588 | ntb | ntb | 18 |
Programma SmartWayZ.nl: ASML De Run | 0 | 0 | nvt | nvt | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 9 | 9 | nvt | nvt | |
Programma SmartwayZ.NL: programmaorganisatie | 1 | 1 | nvt | nvt | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1/A30 Barneveld | 24 | 23 | ntb | ntb | 19 |
N35 Nijverdal – Wierden | 129 | 129 | ntb | ntb | |
N35 Knooppunt Raalte | 26 | 26 | Regio | Regio | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 17 | 17 | ntb | ntb | |
A28 Amersfoort-Hoogeveen | 34 | 34 | 2025 | ntb | |
A1/A35 Azelo-Buuren | 0 | 1 | ntb | ntb | 20 |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Toegangsweg Groningen Airport Eelde | 14 | 7 | Regio | Regio | 21 |
N33 Midden (Zuidbroek-Appingedam) | 200 | 200 | ntb | ntb | |
N33 Noord (Appingedam - Eemshaven) | 4 | 4 | ntb | ntb | |
Overige projecten en reserveringen | 145 | 157 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planning en studies | 6.162 | 7.289 | |||
Begroting (MF 12.03.02) | 6.162 | 7.289 |
Toelichting
1. Beter Benutten: het project is afgerond, hierdoor is € 12 miljoen overgeboekt naar artikel 11.04.
2. Reservering LCC: Er is uit de Reservering voor LCC € 117,6 miljoen afgesplitst ten behoeve van de toekomstige beheerkosten van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata. Daarnaast zijn door RWS aanvullende middelen opgevraagd met name voor het beheer van A7 Zuidelijke Ringweg Groningen. In totaal betreft dit € 22,7 miljoen.
3. Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata: Er is uit de Reservering voor LCC € 117,6 miljoen afgesplitst ten behoeve van de toekomstige beheerkosten van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata.
4. Snelfietsroutes: Voor de programma Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF) wordt een SPUK voorbereid. Dit betreft in totaal € 18 miljoen, verdeeld over 3 jaar (€ 6 miljoen per jaar). Voor de SPUK worden de middelen vanuit Doorfietsroutes (planstudie) overgeheveld naar Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (optimalisering gebruik).
5. Voorbereiding vrachtwagenheffing: Dit betreft het saldo van Vrachtwagenheffing, conform middelenafspraak schuift het saldo op het mobiliteitsfonds door naar 2025.
6. Exploitatie vrachtwagenheffing: Met OB2025 is in 2024 het exploitatiebudget van Vrachtwagenheffing onterecht geïndexeerd met €13,9 miljoen. Dit wordt toegevoegd aan de investeringsruimte van hoofdwegennet.
7. Maatregelen fietsveiligheid: Ten behoeve van het bevorderen van de fietsveiligheid is 3,9 miljoen overgeboekt naar HXII. Dit wordt voornamelijk ingezet voor meerjarige voorlichting, gedragsbeïnvloeding en pilots.
8. Veiligheid Rijks-N-wegen: Voor de trajecten N44, N14, N59 en N915 zijn de gereserveerde middelen binnen tranche 2 naar RWS overgeheveld voor de realisatie van de maatregelen (€ 19,2 miljoen). Dit geldt ook voor de voorbereidingskosten voor N50 Ramspol-Kampen en N36 (€ 2 miljoen).
9. Reservering inzet restbudgetten: IenW reserveert minimaal € 200 miljoen vanuit de restbudgetten voor het opstarten van een van de gepauzeerde projecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16).
10. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.
11. Afroming WoMo-budgetten in afwachting van nadere afspraken over de bestemming: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het gaat om de projecten A7/A8 Amsterdam-Hoorn, A4 Burgerveen-N14, A6 Almere Oostvaarders-Lelystad onder 12.03.02.
12. Afroming WoMo-budgetten in afwachting van nadere afspraken over de bestemming: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het gaat om de projecten A7/A8 Amsterdam-Hoorn, A4 Burgerveen-N14, A6 Almere Oostvaarders-Lelystad onder 12.03.02.
13. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.
14. Het overschot op de specifieke uitkering Stedelijke Bereikbaarheid Almere is als meevaller overgeboekt naar artikel 11.04 en ingezet voor de dekkingsopgave van het Mobiliteitsfonds.
15. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.
16. Afroming WoMo-budgetten in afwachting van nadere afspraken over de bestemming: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het gaat om de projecten A7/A8 Amsterdam-Hoorn, A4 Burgerveen-N14, A6 Almere Oostvaarders-Lelystad onder 12.03.02.
17. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.
18. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.
19. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.
20. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.
21. Dit betreft de verwerking van het Amendement De Groot (Kamerstuk 36 600 A nr. 11), waarbij aanvullend middelen worden gereserveerd voor de landzijdige bereikbaarheid van Groningen Airport Eelde in de vorm van een rotonde en OV-hub.
Optimalisering gebruik (12.03.03) | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit | 32 | 32 | nvt | nvt | |
Regionale regeling Schoon Emissieloos Bouwen | 203 | 203 | nvt | nvt | |
Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam Gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur | 130 | 124 | nvt | nvt | 1 |
Ringen draaiende houden WoMo | 212 | nvt | nvt | 2 | |
Reservering kleinere maatregelen | 280 | nvt | nvt | 3 | |
Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets | 18 | nvt | nvt | 4 | |
Noordwest-Nederland | |||||
Ringen draaiende houden WoMo | 0 | 218 | nvt | nvt | 5 |
Maatregelenpakket Amersfoort | 50 | nvt | nvt | 6 | |
Zuidwest-Nederland | |||||
Ringen draaiende houden WoMo | 0 | 55 | nvt | nvt | 7 |
A4/A211 Harnaschknoop | 35 | ntb | nvt | 8 | |
Maatregelenpakket A4 Haaglanden-N14 | 16 | nvt | nvt | 9 | |
Maatregelenpakket A15 Papendrecht-Gorinchem | 16 | nvt | nvt | 10 | |
Zuid-Nederland | |||||
Reservering VDL | 5 | 5 | nvt | nvt | |
Ringen draaiende houden WoMo | 55 | 55 | nvt | nvt | |
Quickwins A2 Deil-Vught | 14 | 14 | nvt | nvt | |
Maatregelenpakket A2 Deil-Vught | 54 | nvt | nvt | 11 | |
Maatregelenpakket A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg | 23 | nvt | nvt | 12 | |
Totaal Optimalisering gebruik | 1.143 | 706 | |||
Begroting (MF 12.03.03) | 1.143 | 706 |
Toelichting
1. Er worden middelen toegevoegd aan de Tijdelijke stimuleringsregeling slim. veilig. doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023–2027 (IENW\/BSK-2023\/60021) inzake de Toegangsweg Groningen Airport Eelde € 6,5 miljoen en het Fietspad Leidschendam – Leiden (A4 Burgerveen - N14) €2,6 miljoen.
2. Het regionaal ingestoken programma is omgezet naar vier werksporen en overgeboekt van de landsdelen Noordwest-Nederland en Zuidwest-Nederland naar Nationaal. Dit is conform de afspraken uit het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A nr. 16). Daarnaast zijn vanuit dit programma deels middelen overgeboekt naar RWS ten behoeve van een structurele verhoging van het aantal weginspecteurs.
3. Reservering kleinere maatregelen: IenW reserveert € 290 miljoen vanuit de restbudgetten voor kleine maatregelen gericht op het verbeteren van de weginfrastructuur of de doorstroming van automobiliteit op het nationale netwerk (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Vanuit deze middelen is via het amendement Veltman en Olger van Dijk (Kamerstuk 36 600 A nr. 21) reeds € 10 miljoen vrijgemaakt voor het veilig maken van de spoorwegovergangen in Ermelo en Nijkerk op het traject Harderwijk-Amersfoort, zodat het weer mogelijk wordt om op dit traject spitstreinen in te zetten.
4. Voor de programma Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF) wordt een SPUK voorbereid. Dit betreft in totaal € 18 miljoen, verdeeld over 3 jaar (€ 6 miljoen per jaar). Voor de SPUK worden de middelen vanuit Doorfietsroutes (planstudie) overgeheveld naar Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (optimalisering gebruik).
5. Het regionaal ingestoken programma is omgezet naar vier werksporen en overgeboekt van de landsdelen Noordwest-Nederland en Zuidwest-Nederland naar Nationaal. Dit is conform de afspraken uit het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A nr. 16). Daarnaast zijn vanuit dit programma deels middelen overgeboekt naar RWS ten behoeve van een structurele verhoging van het aantal weginspecteurs.
6. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.
7. Het regionaal ingestoken programma is omgezet naar vier werksporen en overgeboekt van de landsdelen Noordwest-Nederland en Zuidwest-Nederland naar Nationaal. Dit is conform de afspraken uit het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A nr. 16). Daarnaast zijn vanuit dit programma deels middelen overgeboekt naar RWS ten behoeve van een structurele verhoging van het aantal weginspecteurs.
8. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.
9. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.
10. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.
11. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.
12. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.
Geïntegreerde contractvormen Hoofdwegennet (12.04) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
A10 Tweede Coentunnel | 59 | 60 | 2.265 | 2.265 | 2013 | 2013 | 2037 | |
A12 Lunetten - Veenendaal | 41 | 28 | 729 | 729 | 2012 | 2012 | 2033 | 1 |
A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht | 73 | 82 | 1.484 | 1.473 | 2027 | 2027 | 2040 | 2 |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6) | 64 | 64 | 1.932 | 1.932 | 2019 | 2019 | 2042 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere) | 19 | 17 | 405 | 405 | 2019 | 2019 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 50 | 51 | 1.218 | 1.218 | 2020 | 2020 | 2038 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 17 | 16 | 378 | 378 | 2019 | 2019 | 2044 | |
Aflossing tunnels | 38 | 30 | 965 | 965 | 3 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A15 Maasvlakte - Vaanplein | 123 | 76 | 2.454 | 2.385 | 2015 | 2015 | 2035 | 4 |
A16 Rotterdam | 118 | 136 | 1.980 | 1.979 | 2025 | 2025 | 2043 | 5 |
A24 Blankenburgverbinding | 151 | 104 | 2.111 | 2.120 | 2024 | 2024 | 2043 | 6 |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
A59 Rosmalen - Geffen | 0 | 271 | 271 | 2005 | 2005 | 2020 | ||
A27 Houten-Hooipolder | 162 | 357 | 2.517 | 2.516 | 2029-2031 | 2029-2031 | 2046 | 7 |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 56 | 625 | 220 | nvt | nvt | 8 | ||
A12 Ede - Grijsoord | 11 | 10 | 172 | 172 | 2016 | 2016 | 2032 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 15 | 11 | 332 | 332 | 2018 | 2018 | 2034 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden - Drachten | 0 | 164 | 170 | 2007 | 2007 | 2022 | ||
N33 Assen - Zuidbroek | 16 | 15 | 368 | 368 | 2014 | 2014 | 2034 | |
Tolgefinancierde uitgaven (NCW) | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) | 0 | 1 | 580 | 557 | ||||
Afrondingen | ||||||||
Totaal | 1.013 | 1.058 | 20.951 | 20.454 | ||||
Budget (MF 12.04) | 1.013 | 1.058 | 20.951 | 20.454 |
Toelichting
1. A12 Lunetten – Veenendaal: er is kasbudget (€ 12,7 miljoen) naar 2025 geschoven omdat in de periode 2025-2026 groot onderhoud plaatsvindt op het tracé A12 Lunetten-Veenendaal.
2. A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht: er is kasbudget naar 2025 geschoven door de betaling voor een vergoeding voor het herstel kolommen Schipholbrug en verwerking excessieve prijsstijgingen (€ 9 miljoen). Het projectbudget is gestegen met € 12 miljoen veroorzaakt door een overheveling t.b.v. excessieve prijsstijgingen (€ 7 miljoen) en hogere ontvangsten (€ 4,9 miljoen) van de gemeente Amsterdam conform de bestuurs- en uitvoeringsovereenkomst op het moment dat het tunneldak van de Gaasperdammertunnel ter beschikking wordt gesteld.
3. Aflossing tunnels: er is kasbudget naar 2025 (€ 8 miljoen) geschoven door hogere onderhoudsvergoeding dat wordt vastgesteld op basis van het aantal voertuigen dat door de tunnel heen gaat.
4. A15 Maasvlakte – Vaanplein: het projectbudget is gestegen met € 69 miljoen doordat er vaker en stiller asfalt moet worden aangebracht. Er is overeenstemming en dat betekent dat RWS ook deels moet bijdragen aan deze kosten. Daarnaast zijn er restpunten uit de aanlegfase m.b.t. het aanleg van calamiteitenweg zoals de aanpassing van langzaam verkeerverbinding en daaruit voortkomende extra exploitatiekosten (€ 20,4 miljoen). Deze budget aanvullingen leiden ook tot een hoger kasbudget in 2025 (€ 47 miljoen).
5. A16 Rotterdam: er heeft een kasschuif plaatsgevonden van 2025 naar 2024 doordat een viaduct voor kunstwerk 58 moet worden vervangen en die tot een andere kasritme heeft geleid (- € 18 miljoen). Het projectbudget is gestegen doordat het jaar 2039 aan de begrotingshorizon is toegevoegd aan de huidige stand (Voorjaarsnota 2025).
6. A24 Blankenburgverbinding: er is meer budget nodig in 2025 (€ 47 miljoen) als gevolg van indexeringen van budgetten (IBOI) dat niet in 2024 is uitgegeven. Daarnaast vallen er in 2024 enkele contractuele indexeringen lager uit dan waarop werd gerekend, dit kwam door de onzekerheid omtrent het afzinken van het tunneldeel in het najaar van 2023.
7. A27 Houten-Hooipolder: dit betreft een kasschuif naar latere jaren (- € 150,8 miljoen) zodat de reeks wordt aangepast op de voorlopige prognose waarbij met name een betere inschatting is gedaan van de benodigde budgetten in 2025 en 2026. Ook is er budget geschoven van 2025 naar 2024 doordat de engineeringskosten opdrachtnemer (fase 1) en apparaatskosten opdrachtgever hoger waren dan vooraf ingeschat (- € 40,5 miljoen). Het projectbudget is gestegen met € 84 miljoen doordat het jaar 2039 aan de begrotingshorizon is toegevoegd aan de huidige stand (Voorjaarsnota 2025) en betreft een overheveling van budget uit B&O omdat onderhoud (deels) wordt uitgevoerd binnen het DBM-contract.
8. A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15): dit betreft een actualisatie van het projectbudget met € 405 miljoen door het opvragen van aanvullend budget doordat het tracebesluit na de uitspraak van de Raad van State onherroepelijk is geworden. Dit betreft een deel excessieve prijsstijgingen en de toevoeging vanuit de dekkingsopgave MF.
Aanlegprogramma Personenvervoer (13.03.01) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Maatregelenpakket HSL Zuid | 5 | 4 | 174 | 174 | divers | divers | |
Benutten Betrouwbaarheid & Capaciteit | |||||||
Geluidsanering Spoorwegen (MJPG) | 40 | 38 | 623 | 624 | divers | divers | |
Programma Behandelen en Opstellen | 43 | 20 | 190 | 175 | divers | divers | 1 |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 1 | 1 | 29 | 29 | divers | divers | |
Verbeteraanpak stations | 2 | 1 | 12 | 12 | divers | divers | |
Spoorcapaciteit 2030 | 41 | 38 | 857 | 884 | divers | divers | 2 |
Innovatieprogramma Spoortrillingen | 8 | 7 | 23 | 23 | divers | divers | |
Regionale Knelpunten | 9 | 4 | 17 | 17 | divers | divers | |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Kleine stations | 0 | 7 | 13 | 13 | divers | divers | |
Toegankelijkheid stations | 14 | 12 | 526 | 526 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Programma ATB-Vv | 2 | 6 | 81 | 81 | divers | divers | |
Fietsparkeren bij stations | 19 | 26 | 456 | 457 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 36 | 37 | 227 | 204 | divers | divers | 3 |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 4 | 5 | 33 | 33 | divers | divers | |
Programma Overwegen | 51 | 59 | 943 | 946 | divers | divers | 4 |
Programma aanpak suïcidepreventie | 2 | 3 | 22 | 22 | 2021/2026 | 2021/2026 | |
Programma kleine functiewijzigingen | 13 | 15 | 399 | 399 | divers | divers | |
Maaslijn | 30 | 51 | 226 | 226 | divers | divers | |
Schoon en Emissieloos Bouwen | 2 | 21 | 87 | 87 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Amsterdam CS Cuypershal | 1 | 1 | 28 | 28 | divers | divers | |
Paspoort- en beveiligingsfaciliteiten op A'dam CS | 7 | 4 | 22 | 22 | divers | divers | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Programma Wind in de Zeilen | 2 | 1 | 10 | 10 | divers | divers | |
Stations en Stationsaanpassingen | |||||||
Emplacement Den Haag centraal | 28 | 36 | 118 | 118 | 2023/2026 | 2023/2026 | |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Traject Oost | 11 | 10 | 223 | 223 | divers | divers | |
Zwolle-Herfte | divers | divers | |||||
Regionale lijnen | 0 | 0 | 17 | 17 | 2017/2021 | 2017/2021 | |
Spoorzone Ede Oost | 5 | 5 | 49 | 49 | divers | divers | |
Projecten Noord Nederland | |||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 1 | 1 | 146 | 146 | divers | divers | |
Afrondingen | |||||||
Totaal ProRail projecten | |||||||
Totaal overige (niet ProRail) projecten | |||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 378 | 415 | 5551 | 5545 | |||
Planning- en studieuitgaven binnen aanlegprogramma | ‒ 9 | ‒ 15 | ‒ 178 | ‒ 221 | |||
Afrekening voorschotten | 21 | 0 | 276 | 248 | |||
Programma Aanleg | 390 | 401 | 5649 | 5572 | |||
Aanleg uitgaven binnen planning en studies | 18 | 8 | 79 | 75 | |||
Aanleg uitgaven binnen MF11 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Budget Aanleg (MF 13.03.01) | 408 | 409 | 5728 | 5647 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 212 | ‒ 227 |
Toelichting
1. In verband met de toekomstige EOV-kosten van onlangs beschikte projecten is € 4 miljoen overgeboekt naar artikel 13.02 MF. Op de TEN-T-corridor tussen de Rotterdamse haven en Bad Bentheim wordt een goederenwachtspoor (GWS) van 740 meter gerealiseerd bij Rotterdam Noord. De scope van Behandelen en Opstellen (B&O) wordt uitgebreid met het realiseren van het GWS. Het hiervoor benodigde budget ter hoogte van € 15,9 miljoen is toegevoegd vanuit het programmabudget 740 meter op artikel 13.03.05 MF.
Daarnaast is besloten een deel van de binnen het programma Spoorcapaciteit 2030 opgenomen scope TEV maatregelen Emplacement Rotterdam Noord Goederen uit te voeren binnen het programma B&O. De hiervoor benodigde middelen ter hoogte van € 2,7 miljoen zijn om die reden overgeboekt en toegevoegd aan dit programma.
2. Het projectbudget voor de geluidsmaatregelen op de HSL is verlaagd met € 0,5 miljoen en overgeboekt naar de beheerder van de HSL (Infraspeed). Hiervoor zal Infraspeed de nodige geluidsmaatregelen treffen om de frequentie-verhogingen op de HSL t/m 2025 mogelijk te maken. In verband met de toekomstige onderhoudskosten van onlangs beschikte projecten is € 22,3 miljoen overgeboekt naar artikel 13.02 MF. Verder is besloten om de scope TEV maatregelen Emplacement Rotterdam Noord Goederen uit te voeren binnen het programma B&O. De hiervoor benodigde middelen ter hoogte van € 2,7 miljoen zijn om die reden overgeboekt naar dit programma. Daarnaast is € 1,9 miljoen overgeboekt naar PHS voor de planstudie Baanstabiliteit Delft-Schiedam.
3. Het projectbudget voor kleine projecten personenvervoer is als gevolg van diverse kleinere overboekingen met € 23 miljoen toegenomen.
4. In verband met de kostenstijging van het deelproject Spoorzone Rijen is € 4,8 miljoen toegevoegd vanuit de op artikel 11.03 MF geserveerde middelen. Daarnaast is in verband met de toekomstige EOV-kosten van onlangs beschikte projecten € 8,1 miljoen overgeboekt naar het artikel 13.02 MF.
Aanleg programma Goederenvervoer (13.03.02) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 0 | 0 | 171 | 171 | divers | divers | |
Programma Emplacementen op orde | 2 | 1 | 231 | 233 | divers | divers | |
Kleine projecten goederenvervoer | 9 | 11 | 28 | 26 | divers | divers | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Calandbrug | 1 | 4 | 275 | 188 | divers | divers | 1 |
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 0 | 0 | 22 | 22 | divers | divers | |
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 10 | 12 | 265 | 254 | divers | divers | 2 |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 1 | 5 | 145 | 145 | divers | divers | |
Overige projecten | |||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 0 | 0 | 1 | 1 | divers | divers | |
Afrondingen | |||||||
Totaal uitvoeringsprgramma | 24 | 33 | 1140 | 1041 | |||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | ‒ 10 | ‒ 11 | ‒ 138 | ‒ 315 | 3 | ||
Afrekening voorschotten | 13 | 0 | 29 | 21 | |||
Programma Aanleg | 28 | 22 | 1031 | 747 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | 0 | 0 | 1 | 1 | |||
Budget Aanleg (MF 13.03.02) | 28 | 23 | 1032 | 748 | |||
Overprogrammering (-) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. In verband met de aanleg van het Theemswegtracé wordt het huidige spoor van de Calandbrug verwijderd. Deze werkzaamheden worden gecombineerd met renovatie van de brug en reparatie of vervanging van het wegdek. In verband met deze kosten is het projectbudget verhoogd met € 87,9 miljoen vanuit de Generieke Investeringsruimte op artikel 11.04 MF.
2. In verband met excessieve prijsstijgingen, is het projectbudget verhoogd met € 11,4 miljoen vanuit de voor excessieve prijsstijgingen getroffen reservering op artikel11.04 MF.
3. Bij Najaarsnota 2024 is het projectbudget voor de Calandbrug per abuis als planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma verantwoord. Bij Voorjaarsnota 2025 is dit niet meer het geval en dit leidt tot een verschil tussen de stand vorig en huidig voor het projectbudget.
Optimalisering gebruik (13.03.03) | Projectbudget | Planning | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Modal shift OVS | 9 | 9 | nvt | nvt | |
Totaal | 9 | 9 | |||
Begroting (MF 13.03.03) | 9 | 9 |
Planuitwerkingsprogramma Personenvervoer (13.03.04) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Planning- en studiekosten van aanlegprogrammaMF 13.03.01 | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 11 | 11 | divers | divers | |
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 145 | 143 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 80 | 95 | divers | divers | 1 |
Reizigersfonds | 3 | 6 | nvt | nvt | 2 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Toekomstvast Spoor Zuid NL | 201 | 201 | divers | divers | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Stadionpark Rotterdam | 139 | 139 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Elektrificatie Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal | 98 | 98 | |||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 12 | 12 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Amsterdam Zuid 3e perron | 429 | 429 | divers | divers | |
Multimodale knoop Schiphol | 146 | 146 | divers | divers | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Nedersaksenlijn | 1 | 1 | |||
Meppel: Spoor- en perroncapaciteit | 79 | 79 | divers | divers | |
Lelylijn | 5 | 3 | divers | divers | |
HRMK Spoorbrug | 82 | 82 | divers | divers | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
Studie en innovatiebudget | 47 | 40 | |||
Totaal planning en studies personenvervoer | 1.477 | 1.484 | |||
Afrekening voorschotten | 24 | 20 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | ‒ 79 | ‒ 75 | |||
Programma planning en studies | 1.422 | 1.429 | |||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | 183 | 221 | |||
Planning en studieuitgaven op MF 11 | 0 | 0 | |||
Begroting (MF 13.03.04) | 1604 | 1650 | |||
Overprogrammering (-) | 0 | 0 |
Toelichting
1. Het projectbudget voor kleine projecten personenvervoer is als gevolg van diverse kleinere overboekingen met € 15 miljoen afgenomen.
2. IenW heeft ProRail een boete opgelegd voor te lage prestaties in 2023. Deze boete is in 2024 door ProRail betaald. Besloten is dat ProRail de boete van € 2,8 miljoen in 2025 moet inzetten voor het Verbeterprogramma ‘Betrouwbaar beter’, dat vanuit de instandhoudingssubsidie wordt betaald. Om die reden is dit bedrag overgeboekt naar het artikel 13.02 MF.
Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer (13.03.05) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma MF 13.03.02 | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 3 | 1 | 1 | ||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Programma 740 treinen | 90 | 106 | 2 | ||
Totaal programma planning en studies goederenvervoer | 93 | 107 | |||
Afrekening voorschotten | 2 | 2 | |||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | 138 | 315 | |||
Programma Aanleg | 234 | 424 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | ‒ 1 | ‒ 1 | |||
Begroting (MF 13.03.05) | 233 | 423 |
Toelichting
1. Naar aanleiding van de gemaakte afspraken in het BO MIRT GVV is in totaal € 1,9 miljoen toegevoegd aan de post kleine projecten Goederenvervoer vanuit de Reservering BO MIRT GVV op artikel 15 MF. Dit is bedoeld voor de voortzetting van het programma Rail Connected (Infra op Orde), het herijken van het MELVIN-systeem met ProRail-data over werkzaamheden rondom overwegen en spoorbruggen waarmee werkzaamheden op andere modaliteiten (binnenvaart/weg) beter worden afgestemd.
2. Op de TEN-T-corridor tussen de Rotterdamse haven en Bad Bentheim wordt een goederenwachtspoor (GWS) van 740 meter gerealiseerd bij Rotterdam Noord. De scope van Behandelen en Opstellen (B&O) wordt uitgebreid met het realiseren van het GWS. Het hiervoor benodigde budget ter hoogte van € 15,9 miljoen is toegevoegd aan het programmabudget B&O op artikel 13.03.01 MF.
Geïntegreerde contractvormen Spoorwegen (13.04) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Beschikbaarheidsvergoeding | 228 | 216 | 3.887 | 3.981 | 1 | ||
Rente- en belastingaanpassingen | ‒ 141 | ‒ 141 | |||||
Totaal | 228 | 216 | 3.746 | 3.840 | |||
Begroting (MF 13.04) | 228 | 216 | 3.746 | 3.840 |
Toelichting
1. Er is met betrekking tot Infraspeed 30 mln terugbetaald in 2024. Daarnaast is per abuis in de Najaarsnota 2024 een verkeerde stand voor het projectbudget opgenomen. De correcte stand was € 3.857 miljoen.
Planning en studies regionaal, lokale infrastructuur (14.01.02) | Projectbudget 2025 | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
Rotterdam HOV | 691 | 691 | |||
De Vlietlijn | 329 | 337 | 1 | ||
Randstadrail/Metronet Rotterdam | 275 | 275 | |||
Projecten in voorbereiding | 20 | 20 | |||
Overige projecten in voorbereiding | 62 | 62 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 1.378 | 1.386 | |||
Planuitwerkingkosten op MF 11 | 42 | 33 | |||
Begroting (MF 14.01.02) | 1.588 | 1.549 |
Toelichting
1. In verband met de bijdrage aan de planstudie Vlietlijn is € 7,5 miljoen (inclusief 1,3 miljoen btw) overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII. Dit bedrag wordt via de BDU-uitkering 2025 beschikbaar gesteld aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het btw-deel zal in het btw-compensatiefonds (BCF) worden gestort.
Aanlegprogramma regionaal, lokale infra-structuur (14.01.03) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 0 | 9 | 183 | 183 | |||
Afrondingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Begroting (MF 14.01.03) | 0 | 9 | 183 | 183 |
Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur (14.03.04): | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | 150 | 549 | 1.399 | 1.399 | |||
Begroting (MF 14.03.04) | 150 | 549 | 1.399 | 1.399 |
Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur (14.03.04): | Kasbudget 2024 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | begroting | huidig | |
Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | 687 | 732 | 1.523 | 1.523 | 1 | ||
Begroting (MF 14.03.04) | 687 | 732 | 1.523 | 1523 |
Mobiliteitspakketten (14.03.05) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Mobiliteitspakketten | 395 | 320 | 1.048 | 1.080 | |||
Begroting (MF 14.03.05) | 395 | 320 | 1.048 | 1.080 |
Aanlegprogramma Hoofdvaarwegennet (15.03.01) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Beter Benutten | 0 | 0 | 16 | 16 | geen | geen | |
Impuls Dynamisch Verkeersmanagement | 0 | 0 | 100 | 100 | 2018 | 2018 | |
Walradarsystemen | 5 | 0 | 35 | 35 | divers | divers | |
Regeling kademuren | 2 | 3 | 9 | 9 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 3 | 3 | 14 | 14 | 2020 | 2020 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden | 1 | 20 | 83 | 83 | 2023 | 2023 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 0 | 0 | 13 | 15 | 2022 | 2022 | 1 |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwede | 0 | 0 | 7 | 10 | 2021 | 2021 | 2 |
Nieuwe Sluis Terneuzen | 41 | 12 | 1.232 | 1.229 | 2025 | 2024 | 3 |
Project Mainport Rotterdam (PMR) | 1 | 2 | 1.147 | 1.147 | nnb | nnb | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Maasroute modernisering fase 2 | 45 | 50 | 868 | 809 | 2027 | 2027 | 4 |
Zuid-Willemsvaart: aanleg Maximakanaal en opwaarderen tot Veghel | 0 | 0 | 429 | 432 | 2015 | 2015 | |
Sluis II Wilhelminakanaal | 6 | 5 | 126 | 98 | 2029 | ntb | 5 |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Toekomstvisie Waal | 4 | 0 | 150 | 150 | 2024 | 2024 | |
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 4 | 0 | 235 | 237 | 2023 | 2023 | |
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 1 | 0 | 59 | 59 | 2017 | 2017 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1: verbetering tot klasse Va | 8 | 0 | 294 | 294 | 2017 | 2017 | |
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 1 | 0 | 39 | 39 | 2018 | 2018 | |
Sluiscomplex Kornwerderzand | 0 | 0 | 129 | 129 | ntb | 2025-2029 | |
Overige projecten | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 2 | 1 | 194 | 194 | divers | divers | |
Afrondingen | divers | divers | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 123 | 96 | 5.178 | 5.099 | |||
Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies | 74 | 90 | |||||
Programma Aanleg | 123 | 96 | 5.252 | 5.189 | |||
Uitgaven mbt planning en studies op MF 15.03.02 mbt het programma aanleg | ‒ 108 | ‒ 76 | |||||
Budget Aanleg (MF 15.03.01) | 123 | 96 | 5.144 | 5.113 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 14 | ‒ 67 |
Toelichting
1. Dit project is afgerond en betreft een harde meevaller. Decharge verzoek is aangevraagd op 2 april 2024. Vooruitlopend op de decharge werd het resterend budget teruggegeven.
2. Dit project is afgerond en betreft een harde meevaller. Het restbudget op Overnachtingsplaats Merwede is teruggegeven.
3. Dit betreft het aanvullend budget op het project Nieuwe Sluis Terneuzen ten behoeve van de staalclaim. Op 6 september 2024 heeft de Raad van Arbitrage in bouwgeschillen (RvA) het vonnis uitgesproken interpretatie van de staalclaim op het project Nieuwe Sluis Terneuzen.
4. Dit betreft het aanvullend budget voor het Julianakanaal ten behoeve van het definitief herstellen van de calamiteit als gevolg van een volgelopen bouwkuip. Bij de voorbereiding van de werkzaamheden kwamen onverwachte zaken naar boven, waaronder de staat van de bodem van het kanaal. Duidelijk is geworden dat voor een robuust herstel van het kanaal en het tegelijkertijd afmaken van de verruiming aanzienlijk meer budget benodigd zal zijn dan eerder gedacht.
5. Sluis II Wilhelminakanaal: Voor dit project is een realisatiebesluit genomen. De regionale bijdragen van € 28 miljoen zijn aan het projectbudget toegevoegd.
Tabel Projectoverzicht behorende bij 15.03.02: Planning en studies Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies | ‒ 74 | ‒ 90 | nvt | nvt | 1 |
Uitgaven mbt planning en studies op MF 15.03.02 mbt het programma aanleg | 108 | 76 | nvt | nvt | 1 |
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 29 | 31 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 437 | 437 | nvt | nvt | |
Reservering voor scheepvaartveiligheid maatregelen agv Wind op Zee | 797 | 842 | nvt | nvt | 2 |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 7 | 7 | 2025 ‒ 2027 | 2025 ‒ 2027 | |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 0 | 0 | ntb | ntb | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 0 | 0 | ntb | ntb | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 42 | 42 | ntb | ntb | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 33 | 33 | ntb | ntb | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 514 | 514 | 2024 ‒ 2028 | 2024 ‒ 2028 | |
Overige projecten en reserveringen | 411 | 361 | 3 | ||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Kreekraksluizen | ntb | ntb | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Verkenning IJssel fase 2 | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
Afrondingen | 0 | 1 | |||
Totaal programma planning en studies | 2.304 | 2.352 | |||
Begroting (MF 15.03.02) | 2.304 | 2.352 |
Toelichting
1. Het verschil wordt veroorzaakt door het genomen realisatiebesluit voor het project Sluis II Wilhelminakanaal. Hierdoor is dit project overgegaan van de planstudietabel naar de aanlegtabel.
2. Reservering voor scheepvaartveiligheid (SVV) maatregelen Wind op Zee (WOZ): Naar het ministerie van EZ is € 1,5 miljoen overgeboekt voor het onderzoeksprogramma SVV Noordzee 2025. Naar het ministerie van Defensie is € 12 miljoen overgeboekt voor de IenW bijdrage aan de kosten van noodsleephulp schepen (ERTV Zuid en ERTV Midden), welke de Kustwacht huurt bij de Rijksrederij voor 2025 en € 32,2 miljoen voor inhuur van extra Handhavingsvaartuig voor de periode 2025-2031.
3. Overige projecten en reserveringen:
• Voor het project Digitale Transport Strategie is € 5,6 miljoen overgeboekt naar HXII.
• Voor subsidie Topsector Logistiek in 2026 en 2027 is € 4,1 miljoen overgeboekt naar HXII.
• Vanuit het budget Modal Shift van weg naar water is conform de gemaakte afspraken bij het BO MIRT goederenvervoer najaar 2024 € 8,5 miljoen herbestemd voor Realisatiepacten Goederenvervoercorridor.
• Vanuit artikel 11 is de reservering voor Walradarsystemen van € 32,2 miljoen overgeheveld en is € 16,8 miljoen overgeboekt voor uitgaven sanctiemaatregelen Rusland naar het gereserveerde budget voor de Kustwacht.
Tabel Projectoverzicht behorende bij 15.03.03: Optimalisering Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Optimalisering Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Openstelling | ||
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | Huidig |
Modal shift van weg naar water | 26 | 37 | nvt | nvt | 1 |
Totaal Optimalisering gebruik | 26 | 37 | |||
Begroting (MF 15.03.03) | 26 | 37 |
Toelichting
1. Conform de gemaakte afspraken bij het BO MIRT goederenvervoer najaar 2024 is van het Modal Shift budget van weg naar water € 2,5 miljoen herbestemd voor Truckparkings Limburg en € 8,5 miljoen herbestemd voor Realisatiepacten Goederenvervoercorridor.
Geïntegreerde contractvormen Hoofdvaarwegennet (15.04) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Openstelling | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | Huidig |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen | 17 | 15 | 422 | 422 | 2019 |
Zeetoegang IJmond | 45 | 46 | 1.251 | 1.251 | 2021 |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 7 | 7 | 163 | 163 | 2021 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Keersluis Limmel | 3 | 3 | 96 | 96 | 2018 |
Afrondingen | divers | ||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 72 | 71 | 1.932 | 1.932 | |
begroting (MF 15.04) | 72 | 71 | 1.932 | 1.932 |
ERTMS (17.07) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ERTMS | |||||||
Realisatiefase | 310 | 309 | 3.419 | 2.804 | 1 | ||
Planuitwerkingsfase | 0 | 2 | 90 | 93 | |||
Programma | 310 | 311 | 3.509 | 2.897 | |||
Afrekening voorschotten | 6 | 0 | 30 | 27 | |||
Begroting (MF 17.07) | 316 | 311 | 3.539 | 2.924 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 154 | ‒ 180 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Bij de 21e Voortgangrapportage ERTMS is het besluit genomen om de locatie voor het proefbaanvak te wijzigen naar de Zeeuwse Lijnen. Als gevolg van deze scopewijziging wordt er budget overgeboekt vanuit de reservering op artikel 11.03 MF naar artikel 17.07 MF. De kosten voor de ombouw van de baan, het proefbedrijf, het alternatief vervoer en het maatregelenpakket afgesproken bedragen € 337,3 miljoen. In de Begroting 2024 zijn eerder al middelen overgeheveld van artikel 11.03 MF naar artikel 17.07 MF voor het proefbaanvak op de Hanzelijn. Omdat de locatie van het proefbaanvak wijzigt, worden de eerder overgeboekte middelen voor de infra-aanpassingen ter hoogte van € 87,5 miljoen teruggeboekt naar artikel 11.03 MF en wordt per saldo € 249,8 miljoen overgeboekt naar artikel 17.07 MF. Daarnaast is in 2021 bestuurlijk afgesproken dat ERTMS op de Noordelijke Lijnen wordt uitgerold. Deze scope was geraamd binnen de EOV-middelen op artikel 13.02 MF en om die reden is € 313,2 miljoen overgeboekt en toegevoegd aan het programmabudget ERTMS. In verband met excessieve prijsstijgingen, is het projectbudget verhoogd met € 102 miljoen vanuit de voor excessieve prijsstijgingen getroffen reservering op artikel 11.04 MF. In verband met de toekomstige EOV-kosten van onlangs beschikte projecten is € 52,7 miljoen overgeboekt naar artikel 13.02 MF. Het deelproject planuitwerkingsfase ERTMS EoG pilot & rangeren is afgerond en de vrijval ter hoogte van € 2,5 miljoen is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van het programma.
ZuidasDok (17.08) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ZuidasDok | |||||||
Generiek en ruimtelijke inrichting | 0 | 0 | 66 | 66 | 2017 | 2017 | |
Projectorganisatie en voorbereiding | 48 | 41 | 622 | 603 | 2028-2029 | 2028-2029 | 1 |
Tunnel en A10 | 62 | 92 | 1.580 | 1.600 | 2028-2029 | 2028-2029 | 2 |
OVT incl. keerspoor | 139 | 144 | 1.162 | 1.139 | 2028-2029 | 2028-2029 | 3 |
Afrondingen | |||||||
Programma | 249 | 277 | 3.430 | 3.408 | |||
Begroting (MF 17.08) | 249 | 277 | 3.430 | 3.408 |
Toelichting
1. Projectbudget van projectorganisatie is gestegen met € 19 miljoen door een schuif vanuit het project Tunnel en A10 (€ 15 miljoen) i.v.m. bouwteamkosten en IBOI 2023 (€ 1,9 miljoen). Ook is er een overheveling geweest vanuit vernieuwing t.b.v. de toevoeging van de stalen vallen aan het contract Zuidasdok Nieuwe Meer (€ 2,7 miljoen).
2. Projectbudget van Tunnel A10 is gedaald met ‒ € 20 miljoen door een schuif naar programma projectorganisatiekosten (€ 15 miljoen) i.v.m. bouwteamkosten en IBOI 2023 (€ 3,7 miljoen).
3. Het projectbudget van OVT is gestegen met € 23 miljoen als gevolg van hogere ontvangsten in 2025 t/m 2033 veroorzaakt door extra ontvangsten van de Gemeente Amsterdam (€ 9,6 miljoen), Vervoersregio Amsterdam (VRA) (€ 8,0 miljoen) en overige ontvangsten (€ 2,5 miljoen) i.v.m. verwerking IBOI 2024 percentage op hun bijdrage.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (17.10) | Kasbudget 2025 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | |||||||
Aanleg | |||||||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 0 | 0 | 253 | 253 | |||
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 0 | 0 | 149 | 149 | |||
PHS: Meteren - Boxtel | 59 | 63 | 805 | 803 | |||
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 21 | 12 | 376 | 388 | 1 | ||
PHS Amsterdam | 82 | 81 | 1.068 | 1.042 | 2 | ||
PHS Ede | 5 | 3 | 77 | 77 | |||
PHS: Amsterdam-Alkmaar | 2 | 10 | 298 | 298 | |||
PHS maatregeken TEV | 17 | 22 | 145 | 121 | 3 | ||
PHS: Nijmegen West-Entree | 23 | 24 | 200 | 200 | |||
OV-SAAL korte termijn | 0 | 0 | 630 | 630 | |||
OV-SAAL middellange termijn | 0 | 0 | 98 | 98 | |||
PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen) | 17 | 17 | 229 | 241 | 4 | ||
afrondingen | |||||||
Planning en studies | |||||||
Diverse corridors | 7 | 8 | 685 | 681 | |||
Programma | 232 | 239 | 5.013 | 4.980 | |||
Afrekening voorschotten | 9 | 0 | 97 | 82 | |||
Begroting (MF 17.10) | 241 | 239 | 5.110 | 5.062 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 115 | ‒ 130 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Op basis van een inventarisatie van de nog uit te voeren activiteiten en de nog actuele risico’s, bleek het mogelijk om het projectbudget te verlagen met € 12,1 miljoen. Dit bedrag is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van PHS op artikel 17.10 MF, ter verlaging van de budgetspanning.
2. In verband met de extra engineeringskosten als gevolg van de inpassing van de UK-Terminal is € 5,3 miljoen toegevoegd vanuit het PHS-budget planuitwerking voor een aanvullende realisatiebeschikking voor het deelproject Amsterdam CS. Daarnaast is vanuit het planuitwerkingsbudget € 20,6 miljoen toegevoegd voor de extra kosten naar aanleiding van de vertraging van een jaar van het project. Voor de Seinenproblematiek is € 8,9 miljoen overgeboekt vanuit de reservering zodat de uitvoering zoveel mogelijk doorgang kan vinden en de meerkosten niet nog verder oplopen. Op basis van een inventarisatie van de nog uit te voeren activiteiten en de nog actuele risico’s bleek het mogelijk om van het deelproject Amsterdam Sloterdijk € 8,1 miljoen vrij te laten vallen. Dit bedrag is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van het PHS budget op artikel 17.10.02 MF ter verlaging van de budgetspanning. Daarnaast is een bedrag van € 1,2 miljoen overgeboekt naar de post PHS Nazorg.
3. Er is € 24,3 miljoen toegevoegd vanuit het PHS-budget planuitwerking voor een aanvullende realisatiebeschikking.
4. Op basis van een inventarisatie van de nog uit te voeren activiteiten en de nog actuele risico’s bleek het mogelijk om van de diverse deelprojecten binnen deze post in totaal € 14,9 miljoen vrij te laten vallen. Dit bedrag is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van het PHS budget op artikel 17.10.02 MF, ter verlaging van de budgetspanning. Er is € 0,9 miljoen teruggeboekt naar de post «Reservering Seinenproblematiek» op artikel 13.03 MF. Het project Amsterdam Sloterdijk is per 1 januari 2025 formeel afgesloten en er is vanuit het projectbudget € 1,2 miljoen toegevoegd aan de post PHS Nazorg. In verband met de faseovergang van het project Culemborg is € 1,8 miljoen toegevoegd vanuit het PHS-budget planuitwerking op artikel 17.10.02 MF.