Base description which applies to whole site

4.2 Bijlage 2 MIRT-Projectenoverzicht

In deze bijlage zijn de MIRT-projecttabellen met de aanlegprojecten en de programma’s voor planning en studies opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT-tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:

  • van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;

  • van een wijziging groter dan één jaar in de oplevering van het project.

De stand «vorig projectbudget» betreft de stand in de Najaarsnota 2024. De stand «vorig kasbudget» betreft de stand Ontwerpbegroting 2025.

Tabel 22 Projectoverzicht behorende bij 11.01: Verkenningen (bedragen x € 1 miljoen)

Verkenningen (11.01)

Projectbudget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

Voorkeursbeslissing

 

Projecten Noord Nederland

    

Vaarverbinding Ameland

248

0

2026

1

Verkenning Groningen Suiker

97

97

  

Projecten Noordwest-Nederland

    

A9 Rottepolderplein

0

5

 

2

OV en Wonen in en rond Utrecht

905

905

  

OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer

872

872

  

Verkenning Oude Lijn

1402

1402

  

A27 Zeewolde-Eemnes

0

3

ntb

3

Projecten Zuidwest-Nederland

    

A15 Papendrecht-Gorinchem

0

138

ntb

4

Verkenning MerwedeLingelijn

57

57

  

Verkenning Rail Gent Terneuzen

113

106

 

5

Verkenning BRT Leiden-Zoetermeer

37

37

  

Capaciteitsverruiming A16 Van Brienenoordcorridor Rotterdam

0

290

2023

6

Projecten Zuid-Nederland

    

A2 Deil-Den Bosch/Vught

0

126

2022

7

A58 Tilburg-Breda

0

25

ntb

8

A2/N2 (incl. Brainportlijn)

417

0

ntb

9

Verkenning HUB Den Bosch

142

142

  

Projecten Oost-Nederland

    

A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven & corridor Nijmegen-Eindhoven

0

452

2024

10

Verkenning Knooppunt OV Nijmegen

55

45

 

11

Verkenning RegioExpress

87

0

 

12

Verkenning Eurregiorail

33

0

 

13

N35 Wijthmen-Nijverdal

112

112

2025

 

Totaal verkenningsprogramma

    

Begroting (MF 11.01)

4.577

4.814

  

Toelichting

  • 1. Vaarverbinding Ameland: In november 2024 heeft de minister van IenW ingestemd met de formele startbeslissing voor de MIRT-verkenning Bereikbaarheid Ameland. De budgetreservering van € 250 miljoen is overgeboekt naar artikel 11.01 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 17).

  • 2. A9 Rottepolderplein: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.

  • 3. A27 Zeewolde-Eemnes: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.

  • 4. A15 Papendrecht-Gorinchem: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.

  • 5. De middelen voor Rail Gent-Terneuzen ter hoogte van €14,1 miljoen zijn overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen op artikel 11.01 MF. Die middelen zijn onderdeel van het compensatiepakket Wind in de Zeilen (€ 14,1 miljoen) en het Nationaal Groeifonds (€ 106,4 miljoen). Omdat beide bijdragen afzonderlijk in het Mobiliteitsfonds staan maar de kosten voor de MIRT-verkenning en de uiteindelijke realisatie uit de gezamenlijke totaalbijdrage moet worden gefinancierd, is het budget overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen.

  • 6. A16 Van Brienenoord-corridor: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het betreft op artikel 11 de projecten: A16 Van Brienenoord-corridor en A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven.

  • 7. A2 Deil-Den Bosch-Vught: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.

  • 8. A58 Breda-Tilburg: Dit betreft de afroming van de restbudgetten van de gepauzeerde budgetten. Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de projecten: A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught en A58 Breda-Tilburg.

  • 9. A2/N2 inclusief Brainportlijn: In verband met de start van de verkenning A2/N2 inclusief Brainportlijn worden de middelen overgeboekt van de Reservering op artikel 11.03.

  • 10. A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het betreft op artikel 11 de projecten: A16 Van Brienenoord-corridor en A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven.

  • 11. In het kader van een prijsstijging op het project Nijmegen Centrumzijde is € 10 miljoen overgeboekt naar artikel 11.01 MF.

  • 12. In verband met de faseovergang is € 87,4 miljoen overgeboekt van de reserveringen op artikel 11.03 MF naar de verkenningen op artikel 11.01 MF.

  • 13. In verband met de faseovergang is € 32,8 miljoen overgeboekt van de reserveringen op artikel 11.03 MF naar de verkenningen op artikel 11.01 MF.

Tabel 23 Projectoverzicht behorende bij 11.03: Reserveringen (bedragen x € 1 miljoen)

Reserveringen (11.03)

Budget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

Voorkeursbeslissing

 

Projecten Noordwest-Nederland

    

Gebiedsprogramma regio Amsterdam

8

8

nvt

 

Projecten Zuid-Nederland

    

Reservering Netwerkontwikkeling A2/N2

0

239

nvt

1

Multimodaal Metropool Regio Eindhoven

76

175

nvt

2

Projecten Noord-Nederland

    

Westflank Groningen

90

0

nvt

3

Reserveringen

    

N33 en Nedersaksenlijn

340

340

nvt

 

Exploitatie en Onderhoud Caribisch Nederland

66

77

nvt

4

Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer

7

7

nvt

 

ERTMS

475

725

nvt

5

Reservering Programma Hoogfrequent Spoor

133

133

nvt

 

Slimme en duurzame mobiliteit

0

4

nvt

6

Pakket Zeeland

57

114

nvt

7

Schoon Emissieloos Bouwen (rijksdiensten)

1

105

nvt

8

Reservering Bereikbaarheid WoMo HWN

374

17

nvt

9

Robuuste Hoofdvaarwegen

173

173

nvt

 

Goederenvervoercorridors

1

11

nvt

10

Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI)

163

146

nvt

11

Reservering Stikstof

14

14

nvt

 

Strategisch Capaciteitsmanagement

0

3

nvt

 

Verduurzaming Gebouwen

1

1

nvt

 

Modaliteitspecifieke reservering

0

38

nvt

12

Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur

100

100

nvt

 

PHS Reservering

133

133

nvt

 

Lelylijn

4

6

nvt

13

Brainport Eindhoven: Woningbouwmiddelen BO MIRT 2022

744

828

nvt

14

Reservering CER

6

0

nvt

15

Ontsluiting Woningbouw

34

36

nvt

 

Reservering Ontsluiting Woningbouw Regeerakkoord

2.541

0

 

16

Reservering Instandhouding

62

6.617

nvt

17

Totaal reserveringen

5.603

10.050

  

Begroting (MF 11.03)

5.603

10.050

  

Toelichting

  • 1. In het BO MIRT van november 2024 zijn definitieve afspraken gemaakt over de verdeling van de bijdragen van Rijk en regio aan de verschillende onderdelen van de Brainport deal (zie Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Voor de Rijksbijdrage wordt het hiervoor beschikbare budget binnen IenW aan de juiste posten toebedeeld. Dit heeft een herverdeling van de eerdere rijksbijdrage tussen de verschillende onderdelen tot gevolg. Het totaal van de Rijksbijdrage en regiobijdrage blijft hetzelfde, alsmede de verdeling per onderdeel. Per saldo wordt € 183 miljoen euro van de rijksbijdrage overgeboekt naar het onderdeel HWN-OWN A2-N2 inclusief Brainportlijn en Noordwest-tangent, waarmee de regionale bijdrage voor dit onderdeel wordt verlaagd. De regionale bijdrage aan de Multimodale knoop Eindhoven (84 miljoen euro) en Multimodaalpakket Metropoolregio Eindhoven (99 miljoen euro) wordt juist verhoogd.

  • 2. Multimodaal MRE: Het budget wordt conform de afspraken uit het BO MIRT van november 2024 met € 99 miljoen verlaagd en toegevoegd aan het budget voor A2/N2 (zie Kamerstuk 36 600 A, nr. 16).

  • 3. Een deel van de Woningbouw Middelen worden overgeboekt van artikel 11 naar artikel 14 MF om de middelen voor de SPUK mobiliteitspakketten, SPUK bovenplanse infrastructuur en risico beheersingskosten beschikbaar te stellen.

  • 4. Er worden middelen uit de reservering Exploitatie en Onderhoud Caribisch Nederland overgeboekt naar artikel 14 op HXII voor de meerjarige onderhoudsprogramma’s op Saba (€ 1 miljoen) en St. Eustatius (€ 5 miljoen). Daarnaast betreft het nog diverse kleinere mutaties naar HXII van € 5 miljoen.

  • 5. Bij de 21e Voortgangrapportage ERTMS is het besluit genomen om de locatie voor het proefbaanvak te wijzigen naar de Zeeuwse Lijnen. De kosten voor de ombouw van de baan, het proefbedrijf, het alternatief vervoer en het maatregelenpakket afgesproken, bedragen € 337,3 miljoen en daarom dient er budget vanuit artikel 11.03 MF naar artikel 17.07 MF te worden overgeboekt. Omdat de locatie van het proefbaanvak wijzigt, worden de eerder overgeboekte middelen voor de Hanzelijn ter hoogte van € 87,5 miljoen, teruggeboekt naar artikel 11.03 MF en wordt per saldo € 249,8 miljoen overgeboekt naar artikel 17.07 MF.

  • 6. Voor de regeling Slim, Veilig en Duurzaam Mobiliteit wordt € 4,3 miljoen overgeheveld vanuit de reservering van Slim, Veilig en Duurzaam Mobiliteit.

  • 7. De NS voert extra treindiensten uit in de provincie Zeeland, in het kader van Wind in de Zeilen en daarvoor ontvangt de NS een subsidie van € 4,5 miljoen per jaar. Daarom is voor de voor de concessieperiode 2025-2033 € 40,5 miljoen overgeboekt vanuit artikel 11.03 MF naar de beleidsbegroting HXII, waar deze uitgaven verantwoord zullen worden.

    Daarnaast zijn de middelen voor Rail Gent-Terneuzen ter hoogte van €14,1 miljoen overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen op artikel 11.01 MF. Die middelen zijn onderdeel van het compensatiepakket Wind in de Zeilen (€ 14,1 miljoen) en het Nationaal Groeifonds (€ 106,4 miljoen). Omdat beide bijdragen afzonderlijk in het Mobiliteitsfonds staan maar de kosten voor de MIRT-verkenning en de uiteindelijke realisatie uit de gezamenlijke totaalbijdrage moet worden gefinancierd, is het budget overgeboekt naar het verkenningenbudget Rail Gent Terneuzen.

  • 8. Het gereserveerde budget voor Schoon Emissieloos Bouwen is door RWS opgevraagd op basis van een bestedingsplan en overgeboekt naar artikel 12.

  • 9. Het resterende afgeroomde deel van de vijf aanvullend gepauzeerde projecten met WoMo-middelen (€ 357 miljoen) wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Zie bij de projectoverzichten bij Planning en Studies (artikel 12.03.02) en Verkenningen (artikel 11.01) voor een nadere toelichting.

  • 10. Er is € 10,5 miljoen overgeboekt naar diverse modaliteitsartikelen op het MF conform de gemaakte afspraken bij het BO MIRT goederenvervoer najaar 2024.

  • 11. Het budget is met € 16,7 miljoen toegenomen vanwege de toevoeging uit de dekkingsopgave MF voor PBNI.

  • 12. De modaliteitspecifieke reservering is ingezet voor de dekking van het amendement De Groot inzake Groningen Airport Eelde (6,5 miljoen) en de reservering van de gedragsaanpak N36 als onderdeel van de Veiligheid Rijks-N-wegen (€ 0,5 miljoen). De resterende middelen zijn overgeboekt naar de generieke investeringsruimte en ingezet voor de dekkingsopgave van het MF.

  • 13. Voor de Lelylijn is met de regio afgesproken dat er de komende periode gewerkt wordt aan een Masterplan. Voor onderzoeksopdrachten van dit Masterplan is € 2 miljoen overgeboekt naar het artikel 13.03 MF.

  • 14. In het BO MIRT van november 2024 zijn definitieve afspraken gemaakt over de verdeling van de bijdragen van Rijk en regio aan de verschillende onderdelen van de Brainport deal. Dit heeft een herverdeling van de eerdere rijksbijdrage tussen de verschillende onderdelen tot gevolg. Er wordt € 84 miljoen voor de bijdrage aan de Multimodale knoop Eindhoven overgeboekt naar het onderdeel HWN-OWN A2-N2.

  • 15. Vanuit de dekkingsopgave MF is er circa € 6 miljoen gereserveerd voor de Critical Entities Resilience Directive (CER)-richtlijn op het Hoofdwegennet en Hoofdvaarwegennet.

  • 16. Het kabinet-Schoof I heeft € 2,5 miljard beschikbaar gemaakt voor de ontsluiting en bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties. De € 2,5 miljard wordt ingezet voor twee verschillende type woningbouwlocaties; woningbouwlocaties door heel Nederland waar op korte termijn extra woningen gebouwd kunnen worden en de grootschalige woningbouwlocaties. Om bestuurlijke afspraken te kunnen maken en deze te kunnen vertalen in regelingen en beschikkingen zijn deze middelen inclusief indexatie opgevraagd vanuit de Aanvullende Post van het ministerie van Financiën. Het gaat om een totaalbedrag van € 2,5 miljard en € 41 miljoen indexatie.

  • 17. Bij de Voorjaarsbesluitvorming 2025 is besloten om de middelen van de Reservering Instandhouding, in ieder geval tot en met 2038, over te boeken naar RWS (€ 5.653 miljoen) en ProRail (€ 225 miljoen) om op deze manier BKN-RWS en BKN-spoor beleidsarm door te trekken. Daarnaast is € 677 miljoen van de Reservering Instandhouding ingezet voor de dekkingsopgave op het Mobiliteitsfonds.

Tabel 24 Projectoverzicht behorende bij 12.03.01 Aanlegprogramma (bedragen x € 1 miljoen)

Aanlegprogramma Hoofdwegennet (12.03.01)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

       

Kleine projecten / Afronding projecten

19

10

6.095

6.079

  

1

Programma snelheidsaanpassing

3

3

56

56

   

Programma aansluitingen

5

0

133

133

   

Quick Wins Wegen

0

0

12

12

   

ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding)

2

0

1.478

1.478

2016

2016

 

Projecten Noordwest-Nederland

       

A10 Amsterdam praktijk-proef FES

0

3

41

41

2018

2018

2

A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas)

93

87

853

833

2032-2036

2032-2036

3

A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere

34

33

1.218

1.218

2027

2027

 

A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken

  

19

19

2015

2015

 

A2 Holendrecht - Oudenrijn

  

1.209

1.209

2012

2012

 

A9 Badhoevedorp

1

 

292

292

2017

2017

 

N50 Ens - Emmeloord

  

19

19

2016

2016

 

Projecten Zuidwest-Nederland

       

A15 Papendrecht-Sliedrecht

3

 

22

22

2021

2021

 

A4-A44 Rijnlandroute

 

62

542

557

regio

regio

4

A4 Burgerveen - Leiden

  

541

541

2015

2015

 

A4 Delft - Schiedam

  

642

642

2015

2015

 

A4 Vlietland / N14

11

 

31

16

2020

2020

5

N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid)

14

11

22

22

   

N61 Hoek-Schoondijke

0

 

111

111

2015

2015

 

Projecten Zuid-Nederland

       

A2 Passage Maastricht

1

 

686

686

2016

2016

 

A4 Dinteloord-Bergen op Zoom

  

260

260

2014

2014

 

A76 Aansluiting Nuth

  

59

59

regio

regio

 

A27 Houten Hooipolder

  

110

110

n.t.b.

n.t.b.

 

A2 Het Vonderen-Kerensheide

62

60

417

417

2025-2027

2025-2027

 

Projecten Oost-Nederland

       

A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15)

0

61

1.263

686

n.t.b.

n.t.b.

6

A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a

31

46

478

493

2023-2025

2023-2025

7

A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen

  

29

29

2017

2017

 

A50 Ewijk - Valburg

  

269

269

2017

2017

 

N35 Combiplan Nijverdal

1

 

319

319

2015

2015

 

N35 Wijthmen - Nijverdal

10

7

24

24

2018

2018

 

N35 Zwolle - Wijthmen

  

49

50

2018

2018

 

Projecten Noord-Nederland

       

A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2

120

83

965

928

2024

2025

8

N31 Leeuwarden (De Haak)

1

 

222

222

2014

2014

 

Overige maatregelen

       

Fileaanpak

  

61

61

   

Meer kwaliteit leefomgeving

  

152

152

   

Meer veilig

  

117

117

   

Afrondingen

       

Totaal aanlegprogramma

412

466

18.817

18.182

   

Totaal uitvoeringsprogramma

412

466

18.817

18.182

   

Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies

100

100

0

0

   

Programma Aanleg

512

566

18.817

18.182

   

Budget Aanleg (MF 12.03.01)

345

345

18.817

18.182

   

Overprogrammering (-)

‒ 121

‒ 221

0

0

   

Toelichting

  • 1. Kleine projecten / Afronding projecten: het kasbudget in 2025 is gestegen met € 9 miljoen hoofdzakelijk door de najaarsnotamutaties waarbij budget uit 2024 naar 2025 is verschoven als gevolg van kleine infra projecten. Het projectbudget is in totaal met € 16 miljoen gestegen door een overheveling van aanvullende SEB middelen vanuit beleid (€ 15,6 miljoen).

  • 2. A10 Amsterdam praktijk-proef FES: kasbudget (€ 3,0 miljoen) is uit 2024 doorgeschoven naar volgend jaar wegens afrekening met de Europees subsidies in 2026.

  • 3. A10 Knooppunten de Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas): het projectbudget is gestegen door een budgetoverheveling van Vernieuwing naar Knooppunt Nieuwe Meer Amstel voor de toevoeging van stalen vallen aan het contract Zuidasdok Nieuwe Meer. Het project Zuidasdok moet de aanvullende renovatiewerkzaamheden aan de bestaande Schinkelbruggen gaan opdragen aan de aannemer, zodat de werkzaamheden in 2025 en 2026 kunnen worden uitgevoerd (€ 19,8 miljoen).

  • 4. A4-A44 Rijnlandroute: het kasbudget in 2025 is verlaagd omdat met de najaarsnota € 62 miljoen naar voren is geschoven met als belangrijke oorzaken dat er in 2024 nog twee extra subsidiemijlpalen zijn betaald. Het projectbudget is met € 15 miljoen afgenomen door de afdracht aan het BTW-compensatiefonds inzake de subsidie-beschikking Rijnlandroute (t.g.v. Provincie Zuid-Holland).

  • 5. A4 Vlietland / N14: dit betreft meerkosten in 2025 voor de verbreding van de A4 Vlietlanden en de afsluitbomen (€ 11 miljoen) en aanvullend budget voor diverse onderdelen. Het projectbudget is daarom ook opgehoogd met € 15 miljoen.

  • 6. A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15): dit betreft een actualisatie van het kasbudget dat naar artikelonderdeel 12.04 is overgeboekt (€ 61 miljoen). Het projectbudget is met € 577 miljoen gestegen door het opvragen van aanvullend budget doordat het tracebesluit na de uitspraak van de Raad van State onherroepelijk is geworden. Dit betreft het actualiseren van de huidige aanbieding naar prijspeil 2024 en deels scopeaanpassingen.

  • 7. A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a: dit betreft de teruggave van budget omdat verwachte risico’s niet zijn opgetreden, er meer IBOI is uitgekeerd dan de markt indexering en een scopewijziging doordat de Ardeweg niet wordt teruggebouwd (€ 15 miljoen).

  • 8. A7 Zuidelijk Ringweg Groningen: dit betreft een actualisatie van het projectbudget.

Tabel 25 Projectoverzicht behorende bij 12.03.02 Planning en studies (bedragen x € 1 miljoen)

Planning en studies Hoofdwegennet (12.03.02)

Projectbudget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

TB

Openstelling

 

Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies -projecten

‒ 1.186

‒ 1.445

   

Projecten Nationaal

     

Beter Benutten

85

97

nvt

nvt

1

Geluidsaneringprogramma – weg

562

562

nvt

nvt

 

Kosten voorbereiding tol

114

110

nvt

nvt

 

Exploitatie tol

497

497

nvt

nvt

 

Reservering voor LCC

343

484

nvt

nvt

2

Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata

117

   

3

Snelfietsroutes

28

46

nvt

nvt

4

Voorbereiding vrachtwagenheffing

370

349

nvt

nvt

5

Exploitatie vrachtwagenheffing

460

474

nvt

nvt

6

Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid

438

437

nvt

nvt

 

Maatregelen Fietsveiligheid

48

51

nvt

nvt

7

Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen

178

198

nvt

nvt

8

Reservering inzet restbudgetten

218

   

9

Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen

165

170

nvt

nvt

 

Projecten Noordwest-Nederland

     

A1/A28 Knooppunt Hoevelaken

138

480

ntb

ntb

10

A12/A27 Ring Utrecht

1.773

1.773

ntb

ntb

 

A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn

22

547

ntb

ntb

11

A6 Almere Oostvaarders-Lelystad

23

149

ntb

ntb

12

Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht

0

28

Regio

Regio

13

Stedelijke Bereikbaarheid Almere

23

27

Regio

Regio

14

Projecten Zuidwest-Nederland

     

A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouwe

216

216

2027

ntb

 

A4 Haaglanden – N14

36

157

ntb

ntb

15

A4 Burgerveen – N14

3

358

ntb

ntb

16

Tolvrije Westerscheldetunnel

151

151

nvt

nvt

 

Projecten Zuid-Nederland

     

A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken

6

6

ntb

ntb

 

N65 Vught – Haaren

89

89

Regio

Regio

 

Toegangsweg Maastricht-Aachen Airport

3

3

Regio

Regio

 

Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop

58

79

ntb

ntb

17

Programma SmartwayZ.NL: InnovA58

581

588

ntb

ntb

18

Programma SmartWayZ.nl: ASML De Run

0

0

nvt

nvt

 

Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility

9

9

nvt

nvt

 

Programma SmartwayZ.NL: programmaorganisatie

1

1

nvt

nvt

 

Projecten Oost-Nederland

     

A1/A30 Barneveld

24

23

ntb

ntb

19

N35 Nijverdal – Wierden

129

129

ntb

ntb

 

N35 Knooppunt Raalte

26

26

Regio

Regio

 

N50 Kampen – Kampen Zuid

17

17

ntb

ntb

 

A28 Amersfoort-Hoogeveen

34

34

2025

ntb

 

A1/A35 Azelo-Buuren

0

1

ntb

ntb

20

Projecten Noord-Nederland

     

Toegangsweg Groningen Airport Eelde

14

7

Regio

Regio

21

N33 Midden (Zuidbroek-Appingedam)

200

200

ntb

ntb

 

N33 Noord (Appingedam - Eemshaven)

4

4

ntb

ntb

 

Overige projecten en reserveringen

145

157

   

Projecten in voorbereiding

     

Projecten Nationaal

     

Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken

     

Programma DUMO

     

Programma Fiets

     

Strategisch plan Verkeersveiligheid

     

Afrondingen

     

Totaal programma planning en studies

6.162

7.289

   

Begroting (MF 12.03.02)

6.162

7.289

   

Toelichting

  • 1. Beter Benutten: het project is afgerond, hierdoor is € 12 miljoen overgeboekt naar artikel 11.04.

  • 2. Reservering LCC: Er is uit de Reservering voor LCC € 117,6 miljoen afgesplitst ten behoeve van de toekomstige beheerkosten van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata. Daarnaast zijn door RWS aanvullende middelen opgevraagd met name voor het beheer van A7 Zuidelijke Ringweg Groningen. In totaal betreft dit € 22,7 miljoen.

  • 3. Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata: Er is uit de Reservering voor LCC € 117,6 miljoen afgesplitst ten behoeve van de toekomstige beheerkosten van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata.

  • 4. Snelfietsroutes: Voor de programma Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF) wordt een SPUK voorbereid. Dit betreft in totaal € 18 miljoen, verdeeld over 3 jaar (€ 6 miljoen per jaar). Voor de SPUK worden de middelen vanuit Doorfietsroutes (planstudie) overgeheveld naar Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (optimalisering gebruik).

  • 5. Voorbereiding vrachtwagenheffing: Dit betreft het saldo van Vrachtwagenheffing, conform middelenafspraak schuift het saldo op het mobiliteitsfonds door naar 2025.

  • 6. Exploitatie vrachtwagenheffing: Met OB2025 is in 2024 het exploitatiebudget van Vrachtwagenheffing onterecht geïndexeerd met €13,9 miljoen. Dit wordt toegevoegd aan de investeringsruimte van hoofdwegennet.

  • 7. Maatregelen fietsveiligheid: Ten behoeve van het bevorderen van de fietsveiligheid is 3,9 miljoen overgeboekt naar HXII. Dit wordt voornamelijk ingezet voor meerjarige voorlichting, gedragsbeïnvloeding en pilots.

  • 8. Veiligheid Rijks-N-wegen: Voor de trajecten N44, N14, N59 en N915 zijn de gereserveerde middelen binnen tranche 2 naar RWS overgeheveld voor de realisatie van de maatregelen (€ 19,2 miljoen). Dit geldt ook voor de voorbereidingskosten voor N50 Ramspol-Kampen en N36 (€ 2 miljoen).

  • 9. Reservering inzet restbudgetten: IenW reserveert minimaal € 200 miljoen vanuit de restbudgetten voor het opstarten van een van de gepauzeerde projecten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16).

  • 10. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.

  • 11. Afroming WoMo-budgetten in afwachting van nadere afspraken over de bestemming: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het gaat om de projecten A7/A8 Amsterdam-Hoorn, A4 Burgerveen-N14, A6 Almere Oostvaarders-Lelystad onder 12.03.02.

  • 12. Afroming WoMo-budgetten in afwachting van nadere afspraken over de bestemming: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het gaat om de projecten A7/A8 Amsterdam-Hoorn, A4 Burgerveen-N14, A6 Almere Oostvaarders-Lelystad onder 12.03.02.

  • 13. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.

  • 14. Het overschot op de specifieke uitkering Stedelijke Bereikbaarheid Almere is als meevaller overgeboekt naar artikel 11.04 en ingezet voor de dekkingsopgave van het Mobiliteitsfonds.

  • 15. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.

  • 16. Afroming WoMo-budgetten in afwachting van nadere afspraken over de bestemming: Ter dekking van de opgave op het Mobiliteitsfonds worden middelen vanuit vijf hoofdwegenprojecten onttrokken. Een deel van deze middelen is afkomstig uit de € 7,5 miljard van het kabinet Rutte IV voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Het volledige budget wordt bij deze projecten weggehaald, waarbij een deel van de middelen voor Woningbouw en Mobiliteit resteert en wordt toegevoegd aan de Reservering bereikbaarheid WoMo HWN op artikel 11.3 Reserveringen (€ 357 miljoen) in afwachting van nadere afspraken over de bestemming. Het gaat om de projecten A7/A8 Amsterdam-Hoorn, A4 Burgerveen-N14, A6 Almere Oostvaarders-Lelystad onder 12.03.02.

  • 17. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.

  • 18. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.

  • 19. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.

  • 20. Afromen restbudgetten gepauzeerde projecten: Het Rijksbudget wordt afgeroomd als gevolg van het besluit rond de inzet van de restbudgetten van de gepauzeerde wegprojecten conform de gemaakte afspraken in het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Het betreft de volgende projecten: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht, A4 Haaglanden - N14, InnovA58 (traject: Annabosch-Galder), A67 Leenderheide-Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo-Buuren.

  • 21. Dit betreft de verwerking van het Amendement De Groot (Kamerstuk 36 600 A nr. 11), waarbij aanvullend middelen worden gereserveerd voor de landzijdige bereikbaarheid van Groningen Airport Eelde in de vorm van een rotonde en OV-hub.

Tabel 26 Projectoverzicht behorende bij 12.03.03 Optimalisering gebruik hoofdwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

Optimalisering gebruik (12.03.03)

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit

32

32

nvt

nvt

 

Regionale regeling Schoon Emissieloos Bouwen

203

203

nvt

nvt

 

Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam Gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur

130

124

nvt

nvt

1

Ringen draaiende houden WoMo

212

 

nvt

nvt

2

Reservering kleinere maatregelen

280

 

nvt

nvt

3

Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets

18

 

nvt

nvt

4

Noordwest-Nederland

     

Ringen draaiende houden WoMo

0

218

nvt

nvt

5

Maatregelenpakket Amersfoort

50

 

nvt

nvt

6

Zuidwest-Nederland

     

Ringen draaiende houden WoMo

0

55

nvt

nvt

7

A4/A211 Harnaschknoop

35

 

ntb

nvt

8

Maatregelenpakket A4 Haaglanden-N14

16

 

nvt

nvt

9

Maatregelenpakket A15 Papendrecht-Gorinchem

16

 

nvt

nvt

10

Zuid-Nederland

     

Reservering VDL

5

5

nvt

nvt

 

Ringen draaiende houden WoMo

55

55

nvt

nvt

 

Quickwins A2 Deil-Vught

14

14

nvt

nvt

 

Maatregelenpakket A2 Deil-Vught

54

 

nvt

nvt

11

Maatregelenpakket A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg

23

 

nvt

nvt

12

Totaal Optimalisering gebruik

1.143

706

   

Begroting (MF 12.03.03)

1.143

706

   

Toelichting

  • 1. Er worden middelen toegevoegd aan de Tijdelijke stimuleringsregeling slim. veilig. doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023–2027 (IENW\/BSK-2023\/60021) inzake de Toegangsweg Groningen Airport Eelde € 6,5 miljoen en het Fietspad Leidschendam – Leiden (A4 Burgerveen - N14) €2,6 miljoen.

  • 2. Het regionaal ingestoken programma is omgezet naar vier werksporen en overgeboekt van de landsdelen Noordwest-Nederland en Zuidwest-Nederland naar Nationaal. Dit is conform de afspraken uit het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A nr. 16). Daarnaast zijn vanuit dit programma deels middelen overgeboekt naar RWS ten behoeve van een structurele verhoging van het aantal weginspecteurs.

  • 3. Reservering kleinere maatregelen: IenW reserveert € 290 miljoen vanuit de restbudgetten voor kleine maatregelen gericht op het verbeteren van de weginfrastructuur of de doorstroming van automobiliteit op het nationale netwerk (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Vanuit deze middelen is via het amendement Veltman en Olger van Dijk (Kamerstuk 36 600 A nr. 21) reeds € 10 miljoen vrijgemaakt voor het veilig maken van de spoorwegovergangen in Ermelo en Nijkerk op het traject Harderwijk-Amersfoort, zodat het weer mogelijk wordt om op dit traject spitstreinen in te zetten.

  • 4. Voor de programma Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF) wordt een SPUK voorbereid. Dit betreft in totaal € 18 miljoen, verdeeld over 3 jaar (€ 6 miljoen per jaar). Voor de SPUK worden de middelen vanuit Doorfietsroutes (planstudie) overgeheveld naar Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (optimalisering gebruik).

  • 5. Het regionaal ingestoken programma is omgezet naar vier werksporen en overgeboekt van de landsdelen Noordwest-Nederland en Zuidwest-Nederland naar Nationaal. Dit is conform de afspraken uit het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A nr. 16). Daarnaast zijn vanuit dit programma deels middelen overgeboekt naar RWS ten behoeve van een structurele verhoging van het aantal weginspecteurs.

  • 6. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.

  • 7. Het regionaal ingestoken programma is omgezet naar vier werksporen en overgeboekt van de landsdelen Noordwest-Nederland en Zuidwest-Nederland naar Nationaal. Dit is conform de afspraken uit het BO-MIRT najaar 2024 (Kamerstuk 36 600 A nr. 16). Daarnaast zijn vanuit dit programma deels middelen overgeboekt naar RWS ten behoeve van een structurele verhoging van het aantal weginspecteurs.

  • 8. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.

  • 9. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.

  • 10. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.

  • 11. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.

  • 12. Bestemming gehonoreerd regiovoorstel uit afroming restbudgetten: IenW reserveert € 206 miljoen voor gehonoreerde regiovoorstellen rond alternatieve/mitigerende maatregelen(pakketten) (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16). Te weten: A1/A30 Verbindingsboog (zie artikel 12.03.02), A4/N211 Harnaschknoop en Maatregelenpakketten voor A4 Haaglanden-N14, A15 Papendrecht-Gorinchem, Amersfoort (Knooppunt Hoevelaken), A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg respectievelijk A2 Deil-Vught.

Tabel 27 Projectoverzicht behorende bij 12.04 Geïntegreerde contractvormen (bedragen x € 1 miljoen)

Geïntegreerde contractvormen Hoofdwegennet (12.04)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Openstelling

Eind contract

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

  

Projecten Noordwest-Nederland

        

A10 Tweede Coentunnel

59

60

2.265

2.265

2013

2013

2037

 

A12 Lunetten - Veenendaal

41

28

729

729

2012

2012

2033

1

A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht

73

82

1.484

1.473

2027

2027

2040

2

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6)

64

64

1.932

1.932

2019

2019

2042

 

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere)

19

17

405

405

2019

2019

2040

 

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg)

50

51

1.218

1.218

2020

2020

2038

 

A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten

17

16

378

378

2019

2019

2044

 

Aflossing tunnels

38

30

965

965

   

3

Projecten Zuidwest-Nederland

        

A15 Maasvlakte - Vaanplein

123

76

2.454

2.385

2015

2015

2035

4

A16 Rotterdam

118

136

1.980

1.979

2025

2025

2043

5

A24 Blankenburgverbinding

151

104

2.111

2.120

2024

2024

2043

6

Projecten Zuid-Nederland

        

A59 Rosmalen - Geffen

0

 

271

271

2005

2005

2020

 

A27 Houten-Hooipolder

162

357

2.517

2.516

2029-2031

2029-2031

2046

7

Projecten Oost-Nederland

        

A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15)

56

 

625

220

nvt

nvt

 

8

A12 Ede - Grijsoord

11

10

172

172

2016

2016

2032

 

N18 Varsseveld – Enschede

15

11

332

332

2018

2018

2034

 

Projecten Noord-Nederland

        

N31 Leeuwarden - Drachten

0

 

164

170

2007

2007

2022

 

N33 Assen - Zuidbroek

16

15

368

368

2014

2014

2034

 

Tolgefinancierde uitgaven (NCW)

        

Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15)

0

1

580

557

    

Afrondingen

        

Totaal

1.013

1.058

20.951

20.454

    

Budget (MF 12.04)

1.013

1.058

20.951

20.454

    

Toelichting

  • 1. A12 Lunetten – Veenendaal: er is kasbudget (€ 12,7 miljoen) naar 2025 geschoven omdat in de periode 2025-2026 groot onderhoud plaatsvindt op het tracé A12 Lunetten-Veenendaal.

  • 2. A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht: er is kasbudget naar 2025 geschoven door de betaling voor een vergoeding voor het herstel kolommen Schipholbrug en verwerking excessieve prijsstijgingen (€ 9 miljoen). Het projectbudget is gestegen met € 12 miljoen veroorzaakt door een overheveling t.b.v. excessieve prijsstijgingen (€ 7 miljoen) en hogere ontvangsten (€ 4,9 miljoen) van de gemeente Amsterdam conform de bestuurs- en uitvoeringsovereenkomst op het moment dat het tunneldak van de Gaasperdammertunnel ter beschikking wordt gesteld.

  • 3. Aflossing tunnels: er is kasbudget naar 2025 (€ 8 miljoen) geschoven door hogere onderhoudsvergoeding dat wordt vastgesteld op basis van het aantal voertuigen dat door de tunnel heen gaat.

  • 4. A15 Maasvlakte – Vaanplein: het projectbudget is gestegen met € 69 miljoen doordat er vaker en stiller asfalt moet worden aangebracht. Er is overeenstemming en dat betekent dat RWS ook deels moet bijdragen aan deze kosten. Daarnaast zijn er restpunten uit de aanlegfase m.b.t. het aanleg van calamiteitenweg zoals de aanpassing van langzaam verkeerverbinding en daaruit voortkomende extra exploitatiekosten (€ 20,4 miljoen). Deze budget aanvullingen leiden ook tot een hoger kasbudget in 2025 (€ 47 miljoen).

  • 5. A16 Rotterdam: er heeft een kasschuif plaatsgevonden van 2025 naar 2024 doordat een viaduct voor kunstwerk 58 moet worden vervangen en die tot een andere kasritme heeft geleid (- € 18 miljoen). Het projectbudget is gestegen doordat het jaar 2039 aan de begrotingshorizon is toegevoegd aan de huidige stand (Voorjaarsnota 2025).

  • 6. A24 Blankenburgverbinding: er is meer budget nodig in 2025 (€ 47 miljoen) als gevolg van indexeringen van budgetten (IBOI) dat niet in 2024 is uitgegeven. Daarnaast vallen er in 2024 enkele contractuele indexeringen lager uit dan waarop werd gerekend, dit kwam door de onzekerheid omtrent het afzinken van het tunneldeel in het najaar van 2023.

  • 7. A27 Houten-Hooipolder: dit betreft een kasschuif naar latere jaren (- € 150,8 miljoen) zodat de reeks wordt aangepast op de voorlopige prognose waarbij met name een betere inschatting is gedaan van de benodigde budgetten in 2025 en 2026. Ook is er budget geschoven van 2025 naar 2024 doordat de engineeringskosten opdrachtnemer (fase 1) en apparaatskosten opdrachtgever hoger waren dan vooraf ingeschat (- € 40,5 miljoen). Het projectbudget is gestegen met € 84 miljoen doordat het jaar 2039 aan de begrotingshorizon is toegevoegd aan de huidige stand (Voorjaarsnota 2025) en betreft een overheveling van budget uit B&O omdat onderhoud (deels) wordt uitgevoerd binnen het DBM-contract.

  • 8. A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15): dit betreft een actualisatie van het projectbudget met € 405 miljoen door het opvragen van aanvullend budget doordat het tracebesluit na de uitspraak van de Raad van State onherroepelijk is geworden. Dit betreft een deel excessieve prijsstijgingen en de toevoeging vanuit de dekkingsopgave MF.

Tabel 28 Projectoverzicht behorende bij 13.03.01 Aanlegprogramma personenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)

Aanlegprogramma Personenvervoer (13.03.01)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

       

Maatregelenpakket HSL Zuid

5

4

174

174

divers

divers

 

Benutten Betrouwbaarheid & Capaciteit

       

Geluidsanering Spoorwegen (MJPG)

40

38

623

624

divers

divers

 

Programma Behandelen en Opstellen

43

20

190

175

divers

divers

1

Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE)

1

1

29

29

divers

divers

 

Verbeteraanpak stations

2

1

12

12

divers

divers

 

Spoorcapaciteit 2030

41

38

857

884

divers

divers

2

Innovatieprogramma Spoortrillingen

8

7

23

23

divers

divers

 

Regionale Knelpunten

9

4

17

17

divers

divers

 

Stations en stationsaanpassingen

       

Kleine stations

0

7

13

13

divers

divers

 

Toegankelijkheid stations

14

12

526

526

divers

divers

 

Overige projecten/lijndelen etc.

       

Programma ATB-Vv

2

6

81

81

divers

divers

 

Fietsparkeren bij stations

19

26

456

457

divers

divers

 

Kleine projecten personenvervoer

36

37

227

204

divers

divers

3

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

4

5

33

33

divers

divers

 

Programma Overwegen

51

59

943

946

divers

divers

4

Programma aanpak suïcidepreventie

2

3

22

22

2021/2026

2021/2026

 

Programma kleine functiewijzigingen

13

15

399

399

divers

divers

 

Maaslijn

30

51

226

226

divers

divers

 

Schoon en Emissieloos Bouwen

2

21

87

87

divers

divers

 

Projecten Noordwest-Nederland

       

Amsterdam CS Cuypershal

1

1

28

28

divers

divers

 

Paspoort- en beveiligingsfaciliteiten op A'dam CS

7

4

22

22

divers

divers

 

Projecten Zuidwest-Nederland

       

Programma Wind in de Zeilen

2

1

10

10

divers

divers

 

Stations en Stationsaanpassingen

       

Emplacement Den Haag centraal

28

36

118

118

2023/2026

2023/2026

 

Projecten Oost Nederland

       

Traject Oost

11

10

223

223

divers

divers

 

Zwolle-Herfte

    

divers

divers

 

Regionale lijnen

0

0

17

17

2017/2021

2017/2021

 

Spoorzone Ede Oost

5

5

49

49

divers

divers

 

Projecten Noord Nederland

       

Sporendriehoek Noord-Nederland

1

1

146

146

divers

divers

 

Afrondingen

       

Totaal ProRail projecten

       

Totaal overige (niet ProRail) projecten

       

Totaal uitvoeringsprogramma

378

415

5551

5545

   

Planning- en studieuitgaven binnen aanlegprogramma

‒ 9

‒ 15

‒ 178

‒ 221

   

Afrekening voorschotten

21

0

276

248

   

Programma Aanleg

390

401

5649

5572

   

Aanleg uitgaven binnen planning en studies

18

8

79

75

   

Aanleg uitgaven binnen MF11

0

0

0

0

   

Budget Aanleg (MF 13.03.01)

408

409

5728

5647

   

Overprogrammering (-)

‒ 212

‒ 227

     

Toelichting

  • 1. In verband met de toekomstige EOV-kosten van onlangs beschikte projecten is € 4 miljoen overgeboekt naar artikel 13.02 MF. Op de TEN-T-corridor tussen de Rotterdamse haven en Bad Bentheim wordt een goederenwachtspoor (GWS) van 740 meter gerealiseerd bij Rotterdam Noord. De scope van Behandelen en Opstellen (B&O) wordt uitgebreid met het realiseren van het GWS. Het hiervoor benodigde budget ter hoogte van € 15,9 miljoen is toegevoegd vanuit het programmabudget 740 meter op artikel 13.03.05 MF.

    Daarnaast is besloten een deel van de binnen het programma Spoorcapaciteit 2030 opgenomen scope TEV maatregelen Emplacement Rotterdam Noord Goederen uit te voeren binnen het programma B&O. De hiervoor benodigde middelen ter hoogte van € 2,7 miljoen zijn om die reden overgeboekt en toegevoegd aan dit programma.

  • 2. Het projectbudget voor de geluidsmaatregelen op de HSL is verlaagd met € 0,5 miljoen en overgeboekt naar de beheerder van de HSL (Infraspeed). Hiervoor zal Infraspeed de nodige geluidsmaatregelen treffen om de frequentie-verhogingen op de HSL t/m 2025 mogelijk te maken. In verband met de toekomstige onderhoudskosten van onlangs beschikte projecten is € 22,3 miljoen overgeboekt naar artikel 13.02 MF. Verder is besloten om de scope TEV maatregelen Emplacement Rotterdam Noord Goederen uit te voeren binnen het programma B&O. De hiervoor benodigde middelen ter hoogte van € 2,7 miljoen zijn om die reden overgeboekt naar dit programma. Daarnaast is € 1,9 miljoen overgeboekt naar PHS voor de planstudie Baanstabiliteit Delft-Schiedam.

  • 3. Het projectbudget voor kleine projecten personenvervoer is als gevolg van diverse kleinere overboekingen met € 23 miljoen toegenomen.

  • 4. In verband met de kostenstijging van het deelproject Spoorzone Rijen is € 4,8 miljoen toegevoegd vanuit de op artikel 11.03 MF geserveerde middelen. Daarnaast is in verband met de toekomstige EOV-kosten van onlangs beschikte projecten € 8,1 miljoen overgeboekt naar het artikel 13.02 MF.

Tabel 29 Projectoverzicht behorende bij 13.03.02 Aanlegprogramma goederenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)

Aanleg programma Goederenvervoer (13.03.02)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

       

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua

0

0

171

171

divers

divers

 

Programma Emplacementen op orde

2

1

231

233

divers

divers

 

Kleine projecten goederenvervoer

9

11

28

26

divers

divers

 

Projecten Zuidwest-Nederland

       

Calandbrug

1

4

275

188

divers

divers

1

Geluidmaatregelen Zeeuwselijn

0

0

22

22

divers

divers

 

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding

10

12

265

254

divers

divers

2

Projecten Oost Nederland

       

Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov)

1

5

145

145

divers

divers

 

Overige projecten

       

Nazorg gereedgekomen projecten

0

0

1

1

divers

divers

 

Afrondingen

       

Totaal uitvoeringsprgramma

24

33

1140

1041

   

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

‒ 10

‒ 11

‒ 138

‒ 315

  

3

Afrekening voorschotten

13

0

29

21

   

Programma Aanleg

28

22

1031

747

   

Aanleguitgaven binnen planning en studies

0

0

1

1

   

Budget Aanleg (MF 13.03.02)

28

23

1032

748

   

Overprogrammering (-)

0

0

0

0

   

Toelichting

  • 1. In verband met de aanleg van het Theemswegtracé wordt het huidige spoor van de Calandbrug verwijderd. Deze werkzaamheden worden gecombineerd met renovatie van de brug en reparatie of vervanging van het wegdek. In verband met deze kosten is het projectbudget verhoogd met € 87,9 miljoen vanuit de Generieke Investeringsruimte op artikel 11.04 MF. 

  • 2. In verband met excessieve prijsstijgingen, is het projectbudget verhoogd met € 11,4 miljoen vanuit de voor excessieve prijsstijgingen getroffen reservering op artikel11.04 MF.

  • 3. Bij Najaarsnota 2024 is het projectbudget voor de Calandbrug per abuis als planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma verantwoord. Bij Voorjaarsnota 2025 is dit niet meer het geval en dit leidt tot een verschil tussen de stand vorig en huidig voor het projectbudget.

Tabel 30 Projectoverzicht behorende bij 13.03.03 Optimalisering gebruik spoorwegen (bedragen x € 1 miljoen)

Optimalisering gebruik (13.03.03)

Projectbudget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Modal shift OVS

9

9

nvt

nvt

 
      

Totaal

9

9

   

Begroting (MF 13.03.03)

9

9

   
Tabel 31 Projectoverzicht behorende bij 13.03.04 planuitwerkingsprogramma personenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)

Planuitwerkingsprogramma Personenvervoer (13.03.04)

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Planning- en studiekosten van aanlegprogrammaMF 13.03.01

     

Projecten Nationaal

     

Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2)

11

11

divers

divers

 

Grensoverschrijdend Spoorvervoer

145

143

divers

divers

 

Kleine projecten personenvervoer

80

95

divers

divers

1

Reizigersfonds

3

6

nvt

nvt

2

Projecten Zuid-Nederland

     

Toekomstvast Spoor Zuid NL

201

201

divers

divers

 

Projecten Zuidwest-Nederland

     

Stadionpark Rotterdam

139

139

   

Projecten Oost-Nederland

     

Elektrificatie Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal

98

98

   

Quick scan decentraal spoor Gelderland

12

12

divers

divers

 

Projecten Noordwest-Nederland

     

Amsterdam Zuid 3e perron

429

429

divers

divers

 

Multimodale knoop Schiphol

146

146

divers

divers

 

Projecten Noord-Nederland

     

Nedersaksenlijn

1

1

   

Meppel: Spoor- en perroncapaciteit

79

79

divers

divers

 

Lelylijn

5

3

divers

divers

 

HRMK Spoorbrug

82

82

divers

divers

 

Overige projecten en reserveringen

     

Studie en innovatiebudget

47

40

   

Totaal planning en studies personenvervoer

1.477

1.484

   

Afrekening voorschotten

24

20

   

Aanleguitgaven binnen planning en studies

‒ 79

‒ 75

   

Programma planning en studies

1.422

1.429

   

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

183

221

   

Planning en studieuitgaven op MF 11

0

0

   

Begroting (MF 13.03.04)

1604

1650

   

Overprogrammering (-)

0

0

   

Toelichting

  • 1. Het projectbudget voor kleine projecten personenvervoer is als gevolg van diverse kleinere overboekingen met € 15 miljoen afgenomen.

  • 2. IenW heeft ProRail een boete opgelegd voor te lage prestaties in 2023. Deze boete is in 2024 door ProRail betaald. Besloten is dat ProRail de boete van € 2,8 miljoen in 2025 moet inzetten voor het Verbeterprogramma ‘Betrouwbaar beter’, dat vanuit de instandhoudingssubsidie wordt betaald. Om die reden is dit bedrag overgeboekt naar het artikel 13.02 MF.

Tabel 32 Projectoverzicht behorende bij 13.03.05 planuitwerkingsprogramma goederenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)

Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer (13.03.05)

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma MF 13.03.02

     

Projecten Nationaal

     

Kleine projecten Goederenvervoer

3

1

  

1

Overige projecten en reserveringen

     

Programma 740 treinen

90

106

  

2

Totaal programma planning en studies goederenvervoer

93

107

   

Afrekening voorschotten

2

2

   

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

138

315

   

Programma Aanleg

234

424

   

Aanleguitgaven binnen planning en studies

‒ 1

‒ 1

   

Begroting (MF 13.03.05)

233

423

   

Toelichting

  • 1. Naar aanleiding van de gemaakte afspraken in het BO MIRT GVV is in totaal € 1,9 miljoen toegevoegd aan de post kleine projecten Goederenvervoer vanuit de Reservering BO MIRT GVV op artikel 15 MF. Dit is bedoeld voor de voortzetting van het programma Rail Connected (Infra op Orde), het herijken van het MELVIN-systeem met ProRail-data over werkzaamheden rondom overwegen en spoorbruggen waarmee werkzaamheden op andere modaliteiten (binnenvaart/weg) beter worden afgestemd.

  • 2. Op de TEN-T-corridor tussen de Rotterdamse haven en Bad Bentheim wordt een goederenwachtspoor (GWS) van 740 meter gerealiseerd bij Rotterdam Noord. De scope van Behandelen en Opstellen (B&O) wordt uitgebreid met het realiseren van het GWS. Het hiervoor benodigde budget ter hoogte van € 15,9 miljoen is toegevoegd aan het programmabudget B&O op artikel 13.03.01 MF.

Tabel 33 Projectoverzicht behorende bij 13.04 Geïntregeerde contractvormen (bedragen x € 1 miljoen)

Geïntegreerde contractvormen Spoorwegen (13.04)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Beschikbaarheidsvergoeding

228

216

3.887

3.981

  

1

Rente- en belastingaanpassingen

  

‒ 141

‒ 141

   

Totaal

228

216

3.746

3.840

   

Begroting (MF 13.04)

228

216

3.746

3.840

   

Toelichting

  • 1. Er is met betrekking tot Infraspeed 30 mln terugbetaald in 2024. Daarnaast is per abuis in de Najaarsnota 2024 een verkeerde stand voor het projectbudget opgenomen. De correcte stand was € 3.857 miljoen.

Tabel 34 Projectoverzicht behorende bij 14.01.02 planuitwerkingsprogramma regionaal, lokale infrastructuur (bedragen x € 1 miljoen)

Planning en studies regionaal, lokale infrastructuur (14.01.02)

Projectbudget 2025

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Overige projecten en reserveringen

     

Rotterdam HOV

691

691

   

De Vlietlijn

329

337

  

1

Randstadrail/Metronet Rotterdam

275

275

   

Projecten in voorbereiding

20

20

   

Overige projecten in voorbereiding

62

62

   

Totaal programma planuitwerking en verkenning

1.378

1.386

   

Planuitwerkingkosten op MF 11

42

33

   

Begroting (MF 14.01.02)

1.588

1.549

   

Toelichting

  • 1. In verband met de bijdrage aan de planstudie Vlietlijn is € 7,5 miljoen (inclusief 1,3 miljoen btw) overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII. Dit bedrag wordt via de BDU-uitkering 2025 beschikbaar gesteld aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het btw-deel zal in het btw-compensatiefonds (BCF) worden gestort.

Tabel 35 Projectoverzicht behorende bij 14.01.03 aanlegprogramma regionaal, lokale infrastructuur (bedragen x € 1 miljoen)

Aanlegprogramma regionaal, lokale infra-structuur (14.01.03)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Projecten Zuidwest-Nederland

       

HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn)

0

9

183

183

   

Afrondingen

0

0

0

0

   

Begroting (MF 14.01.03)

0

9

183

183

   
Tabel 36 Projectoverzicht behorende bij 14.03 Regiospecifiek pakket Zuiderzeelijn (bedragen x € 1 miljoen)

Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur (14.03.04):

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur

150

549

1.399

1.399

   

Begroting (MF 14.03.04)

150

549

1.399

1.399

   
Tabel 37 Projectoverzicht behorende bij 14.03.04 Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur

Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur (14.03.04):

Kasbudget 2024

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

begroting

huidig

 

Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur

687

732

1.523

1.523

  

1

Begroting (MF 14.03.04)

687

732

1.523

1523

   
Tabel 38 Projectoverzicht behorende bij 14.03.05 Mobiliteitspakketten

Mobiliteitspakketten (14.03.05)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Mobiliteitspakketten

395

320

1.048

1.080

   

Begroting (MF 14.03.05)

395

320

1.048

1.080

   
Tabel 39 Projectoverzicht behorende bij 15.03.01 Aanlegprogramma hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

Aanlegprogramma Hoofdvaarwegennet (15.03.01)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

        

Projectomschrijving

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

 

Projecten Nationaal

       

Beter Benutten

0

0

16

16

geen

geen

 

Impuls Dynamisch Verkeersmanagement

0

0

100

100

2018

2018

 

Walradarsystemen

5

0

35

35

divers

divers

 

Regeling kademuren

2

3

9

9

nvt

nvt

 

Projecten Noordwest-Nederland

       

De Zaan (Wilhelminasluis)

3

3

14

14

2020

2020

 

Lichteren buitenhaven IJmuiden

1

20

83

83

2023

2023

 

Projecten Zuidwest-Nederland

       

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek

0

0

13

15

2022

2022

1

Capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwede

0

0

7

10

2021

2021

2

Nieuwe Sluis Terneuzen

41

12

1.232

1.229

2025

2024

3

Project Mainport Rotterdam (PMR)

1

2

1.147

1.147

nnb

nnb

 

Projecten Zuid-Nederland

       

Maasroute modernisering fase 2

45

50

868

809

2027

2027

4

Zuid-Willemsvaart: aanleg Maximakanaal en opwaarderen tot Veghel

0

0

429

432

2015

2015

 

Sluis II Wilhelminakanaal

6

5

126

98

2029

ntb

5

Projecten Oost Nederland

       

Toekomstvisie Waal

4

0

150

150

2024

2024

 

Verruiming Twentekanalen fase 2

4

0

235

237

2023

2023

 

Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis)

1

0

59

59

2017

2017

 

Projecten Noord-Nederland

       

Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1: verbetering tot klasse Va

8

0

294

294

2017

2017

 

Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee

1

0

39

39

2018

2018

 

Sluiscomplex Kornwerderzand

0

0

129

129

ntb

2025-2029

 

Overige projecten

       

Kleine projecten / Afronding projecten

2

1

194

194

divers

divers

 

Afrondingen

    

divers

divers

 

Totaal uitvoeringsprogramma

123

96

5.178

5.099

   

Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies

  

74

90

   

Programma Aanleg

123

96

5.252

5.189

   

Uitgaven mbt planning en studies op MF 15.03.02 mbt het programma aanleg

  

‒ 108

‒ 76

   

Budget Aanleg (MF 15.03.01)

123

96

5.144

5.113

   

Overprogrammering (-)

‒ 14

‒ 67

     

Toelichting

  • 1. Dit project is afgerond en betreft een harde meevaller. Decharge verzoek is aangevraagd op 2 april 2024. Vooruitlopend op de decharge werd het resterend budget teruggegeven.

  • 2. Dit project is afgerond en betreft een harde meevaller. Het restbudget op Overnachtingsplaats Merwede is teruggegeven.

  • 3. Dit betreft het aanvullend budget op het project Nieuwe Sluis Terneuzen ten behoeve van de staalclaim. Op 6 september 2024 heeft de Raad van Arbitrage in bouwgeschillen (RvA) het vonnis uitgesproken interpretatie van de staalclaim op het project Nieuwe Sluis Terneuzen.

  • 4. Dit betreft het aanvullend budget voor het Julianakanaal ten behoeve van het definitief herstellen van de calamiteit als gevolg van een volgelopen bouwkuip. Bij de voorbereiding van de werkzaamheden kwamen onverwachte zaken naar boven, waaronder de staat van de bodem van het kanaal. Duidelijk is geworden dat voor een robuust herstel van het kanaal en het tegelijkertijd afmaken van de verruiming aanzienlijk meer budget benodigd zal zijn dan eerder gedacht.

  • 5. Sluis II Wilhelminakanaal: Voor dit project is een realisatiebesluit genomen. De regionale bijdragen van € 28 miljoen zijn aan het projectbudget toegevoegd.

Tabel 40 Projectoverzicht behorende bij 15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

Tabel Projectoverzicht behorende bij 15.03.02: Planning en studies Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

     
 

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies

‒ 74

‒ 90

nvt

nvt

1

Uitgaven mbt planning en studies op MF 15.03.02 mbt het programma aanleg

108

76

nvt

nvt

1

Projecten Nationaal

     

Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen

29

31

nvt

nvt

 

Reservering voor LCC

437

437

nvt

nvt

 

Reservering voor scheepvaartveiligheid maatregelen agv Wind op Zee

797

842

nvt

nvt

2

Projecten Noordwest-Nederland

     

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer

7

7

2025 ‒ 2027

2025 ‒ 2027

 

Vaarweg IJsselmeer-Meppel

0

0

ntb

ntb

 

Projecten Zuidwest-Nederland

     

Capaciteit Volkeraksluizen

0

0

ntb

ntb

 

Projecten Oost-Nederland

     

Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen)

42

42

ntb

ntb

 

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel

33

33

ntb

ntb

 

Projecten Noord-Nederland

     

Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2

514

514

2024 ‒ 2028

2024 ‒ 2028

 

Overige projecten en reserveringen

411

361

  

3

Projecten in voorbereiding

     

Projecten Zuidwest-Nederland

     

Kreekraksluizen

  

ntb

ntb

 

Projecten Oost-Nederland

     

Verkenning IJssel fase 2

     

Overige projecten in voorbereiding

     

Gesignaleerde risico's

     

Afrondingen

0

1

   

Totaal programma planning en studies

2.304

2.352

   

Begroting (MF 15.03.02)

2.304

2.352

   

Toelichting

  • 1. Het verschil wordt veroorzaakt door het genomen realisatiebesluit voor het project Sluis II Wilhelminakanaal. Hierdoor is dit project overgegaan van de planstudietabel naar de aanlegtabel.

  • 2. Reservering voor scheepvaartveiligheid (SVV) maatregelen Wind op Zee (WOZ): Naar het ministerie van EZ is € 1,5 miljoen overgeboekt voor het onderzoeksprogramma SVV Noordzee 2025. Naar het ministerie van Defensie is € 12 miljoen overgeboekt voor de IenW bijdrage aan de kosten van noodsleephulp schepen (ERTV Zuid en ERTV Midden), welke de Kustwacht huurt bij de Rijksrederij voor 2025 en € 32,2 miljoen voor inhuur van extra Handhavingsvaartuig voor de periode 2025-2031.

  • 3. Overige projecten en reserveringen:

    • Voor het project Digitale Transport Strategie is € 5,6 miljoen overgeboekt naar HXII.

    • Voor subsidie Topsector Logistiek in 2026 en 2027 is € 4,1 miljoen overgeboekt naar HXII.

    • Vanuit het budget Modal Shift van weg naar water is conform de gemaakte afspraken bij het BO MIRT goederenvervoer najaar 2024 € 8,5 miljoen herbestemd voor Realisatiepacten Goederenvervoercorridor.

    • Vanuit artikel 11 is de reservering voor Walradarsystemen van € 32,2 miljoen overgeheveld en is € 16,8 miljoen overgeboekt voor uitgaven sanctiemaatregelen Rusland naar het gereserveerde budget voor de Kustwacht.

Tabel 41 Projectoverzicht behorende bij 15.03.03 Optimalisering gebruik hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

Tabel Projectoverzicht behorende bij 15.03.03: Optimalisering Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

 

Optimalisering Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Openstelling

Projectomschrijving

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Huidig

Modal shift van weg naar water

26

37

nvt

nvt

1

Totaal Optimalisering gebruik

26

37

   

Begroting (MF 15.03.03)

26

37

   

Toelichting

  • 1. Conform de gemaakte afspraken bij het BO MIRT goederenvervoer najaar 2024 is van het Modal Shift budget van weg naar water € 2,5 miljoen herbestemd voor Truckparkings Limburg en € 8,5 miljoen herbestemd voor Realisatiepacten Goederenvervoercorridor.

Tabel 42 Projectoverzicht behorende bij 15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 miljoen)

Geïntegreerde contractvormen Hoofdvaarwegennet (15.04)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Openstelling

      

Projectomschrijving

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Huidig

Projecten Noordwest-Nederland

     

Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen

17

15

422

422

2019

Zeetoegang IJmond

45

46

1.251

1.251

2021

Projecten Oost-Nederland

     

Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

7

7

163

163

2021

Projecten Zuid-Nederland

     

Keersluis Limmel

3

3

96

96

2018

Afrondingen

    

divers

Totaal uitvoeringsprogramma

72

71

1.932

1.932

 

begroting (MF 15.04)

72

71

1.932

1.932

 
Tabel 43 Projectoverzicht behorende bij 17.07 ERTMS (bedragen x € 1 miljoen)

ERTMS (17.07)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

ERTMS

       

Realisatiefase

310

309

3.419

2.804

  

1

Planuitwerkingsfase

0

2

90

93

   

Programma

310

311

3.509

2.897

   

Afrekening voorschotten

6

0

30

27

   

Begroting (MF 17.07)

316

311

3.539

2.924

   

Overprogrammering (-)

‒ 154

‒ 180

0

0

   

Toelichting

  • 1. Bij de 21e Voortgangrapportage ERTMS is het besluit genomen om de locatie voor het proefbaanvak te wijzigen naar de Zeeuwse Lijnen. Als gevolg van deze scopewijziging wordt er budget overgeboekt vanuit de reservering op artikel 11.03 MF naar artikel 17.07 MF. De kosten voor de ombouw van de baan, het proefbedrijf, het alternatief vervoer en het maatregelenpakket afgesproken bedragen € 337,3 miljoen. In de Begroting 2024 zijn eerder al middelen overgeheveld van artikel 11.03 MF naar artikel 17.07 MF voor het proefbaanvak op de Hanzelijn. Omdat de locatie van het proefbaanvak wijzigt, worden de eerder overgeboekte middelen voor de infra-aanpassingen ter hoogte van € 87,5 miljoen teruggeboekt naar artikel 11.03 MF en wordt per saldo € 249,8 miljoen overgeboekt naar artikel 17.07 MF. Daarnaast is in 2021 bestuurlijk afgesproken dat ERTMS op de Noordelijke Lijnen wordt uitgerold. Deze scope was geraamd binnen de EOV-middelen op artikel 13.02 MF en om die reden is € 313,2 miljoen overgeboekt en toegevoegd aan het programmabudget ERTMS. In verband met excessieve prijsstijgingen, is het projectbudget verhoogd met € 102 miljoen vanuit de voor excessieve prijsstijgingen getroffen reservering op artikel 11.04 MF. In verband met de toekomstige EOV-kosten van onlangs beschikte projecten is € 52,7 miljoen overgeboekt naar artikel 13.02 MF. Het deelproject planuitwerkingsfase ERTMS EoG pilot & rangeren is afgerond en de vrijval ter hoogte van € 2,5 miljoen is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van het programma.

Tabel 44 Projectoverzicht behorende bij 17.08 ZuidasDok (bedragen x € 1 miljoen)

ZuidasDok (17.08)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

ZuidasDok

       

Generiek en ruimtelijke inrichting

0

0

66

66

2017

2017

 

Projectorganisatie en voorbereiding

48

41

622

603

2028-2029

2028-2029

1

Tunnel en A10

62

92

1.580

1.600

2028-2029

2028-2029

2

OVT incl. keerspoor

139

144

1.162

1.139

2028-2029

2028-2029

3

Afrondingen

       

Programma

249

277

3.430

3.408

   

Begroting (MF 17.08)

249

277

3.430

3.408

   

Toelichting

  • 1. Projectbudget van projectorganisatie is gestegen met € 19 miljoen door een schuif vanuit het project Tunnel en A10 (€ 15 miljoen) i.v.m. bouwteamkosten en IBOI 2023 (€ 1,9 miljoen). Ook is er een overheveling geweest vanuit vernieuwing t.b.v. de toevoeging van de stalen vallen  aan het contract Zuidasdok Nieuwe Meer (€ 2,7 miljoen).

  • 2. Projectbudget van Tunnel A10 is gedaald met ‒ € 20 miljoen door een schuif naar programma projectorganisatiekosten (€ 15 miljoen) i.v.m. bouwteamkosten en IBOI 2023 (€ 3,7 miljoen).

  • 3. Het projectbudget van OVT is gestegen met € 23 miljoen als gevolg van hogere ontvangsten in 2025 t/m 2033 veroorzaakt door extra ontvangsten van de Gemeente Amsterdam (€ 9,6 miljoen), Vervoersregio Amsterdam (VRA) (€ 8,0 miljoen) en overige ontvangsten (€ 2,5 miljoen) i.v.m. verwerking IBOI 2024 percentage op hun bijdrage.

Tabel 45 Projectoverzicht behorende bij 17.10 PHS (bedragen x € 1 miljoen)

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (17.10)

Kasbudget 2025

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

       

Aanleg

       

PHS: Doorstroomstation Utrecht

0

0

253

253

   

PHS: Spooromgeving Geldermalsen

0

0

149

149

   

PHS: Meteren - Boxtel

59

63

805

803

   

PHS: Rijswijk - Rotterdam

21

12

376

388

  

1

PHS Amsterdam

82

81

1.068

1.042

  

2

PHS Ede

5

3

77

77

   

PHS: Amsterdam-Alkmaar

2

10

298

298

   

PHS maatregeken TEV

17

22

145

121

  

3

PHS: Nijmegen West-Entree

23

24

200

200

   

OV-SAAL korte termijn

0

0

630

630

   

OV-SAAL middellange termijn

0

0

98

98

   

PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen)

17

17

229

241

  

4

afrondingen

       

Planning en studies

       

Diverse corridors

7

8

685

681

   

Programma

232

239

5.013

4.980

   

Afrekening voorschotten

9

0

97

82

   

Begroting (MF 17.10)

241

239

5.110

5.062

   

Overprogrammering (-)

‒ 115

‒ 130

0

0

   

Toelichting

  • 1. Op basis van een inventarisatie van de nog uit te voeren activiteiten en de nog actuele risico’s, bleek het mogelijk om het projectbudget te verlagen met € 12,1 miljoen. Dit bedrag is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van PHS op artikel 17.10 MF, ter verlaging van de budgetspanning.

  • 2. In verband met de extra engineeringskosten als gevolg van de inpassing van de UK-Terminal is € 5,3 miljoen toegevoegd vanuit het PHS-budget planuitwerking voor een aanvullende realisatiebeschikking voor het deelproject Amsterdam CS. Daarnaast is vanuit het planuitwerkingsbudget € 20,6 miljoen toegevoegd voor de extra kosten naar aanleiding van de vertraging van een jaar van het project. Voor de Seinenproblematiek is € 8,9 miljoen overgeboekt vanuit de reservering zodat de uitvoering zoveel mogelijk doorgang kan vinden en de meerkosten niet nog verder oplopen. Op basis van een inventarisatie van de nog uit te voeren activiteiten en de nog actuele risico’s bleek het mogelijk om van het deelproject  Amsterdam Sloterdijk € 8,1 miljoen vrij te laten vallen. Dit bedrag is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van het PHS budget op artikel 17.10.02 MF ter verlaging van de budgetspanning. Daarnaast is een bedrag van € 1,2 miljoen overgeboekt naar de post PHS Nazorg.

  • 3. Er is € 24,3 miljoen toegevoegd vanuit het PHS-budget planuitwerking voor een aanvullende realisatiebeschikking.

  • 4. Op basis van een inventarisatie van de nog uit te voeren activiteiten en de nog actuele risico’s bleek het mogelijk om van de diverse deelprojecten binnen deze post in totaal € 14,9 miljoen vrij te laten vallen. Dit bedrag is toegevoegd aan het nog te beschikken deel van het PHS budget op artikel 17.10.02 MF, ter verlaging van de budgetspanning. Er is € 0,9 miljoen teruggeboekt naar de post «Reservering Seinenproblematiek» op artikel 13.03 MF. Het project Amsterdam Sloterdijk is per 1 januari 2025 formeel afgesloten en er is vanuit het projectbudget € 1,2 miljoen toegevoegd aan de post PHS Nazorg. In verband met de faseovergang van het project Culemborg is € 1,8 miljoen toegevoegd vanuit het PHS-budget planuitwerking op artikel 17.10.02 MF.

Licence