Base description which applies to whole site

2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Uitgaven 2025

Uitgaven 2026

Uitgaven 2027

Uitgaven 2028

Uitgaven 2029

Vastgestelde begroting 2025

 

92.785

92.365

90.749

88.137

87.119

Belangrijkste suppletoire mutaties

      

1) Verwerking toedeling taakstelling

1

1.124

2.113

2.994

3.875

4.670

2) Toedeling taakstelling RVD

1

‒ 397

‒ 656

‒ 810

‒ 962

‒ 1.028

3) Toedeling taakstelling overige diensten

1

‒ 407

‒ 817

‒ 1.224

‒ 1.634

‒ 2.042

4) Toedeling taakstelling DPC

1

0

0

‒ 960

‒ 1.280

‒ 1.600

5) Inrichting tijdelijke huisvesting AZ

1

9.680

2.180

2.180

2.180

2.180

6) ICT en informatiebeveiliging

1

3.000

2.000

1.000

1.000

1.000

7) Apparaat

1

2.000

3.000

4.000

4.000

4.000

8) Dekken terugdraaien apparaatstaakstelling CTIVD door AZ

1

0

‒ 150

0

0

0

9) Dekking AZ kosten tijdelijke huisvesting

1

‒ 680

‒ 680

‒ 680

‒ 680

‒ 680

10) Negatieve EJM voor compenseren overschrijding 2024

1

‒ 1.529

0

0

0

0

11) Loon- en prijsbijstelling 2025

1

3.689

3.661

3.625

3.576

3.558

12) Loon- en prijsbijstelling toedeling naar KvdK

1

‒ 151

‒ 150

‒ 150

‒ 150

‒ 150

13) Loon- en prijsbijstelling toedeling naar CTIVD

1

‒ 204

‒ 193

‒ 182

‒ 171

‒ 166

14) Loon- en prijsbijstelling toedeling naar de TIB

1

‒ 93

‒ 93

‒ 93

‒ 93

‒ 93

15) Diverse overboekingen van en naar de begroting van AZ

1

516

87

87

87

87

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

109.333

102.667

100.536

97.885

96.855

Toelichting

  • 1. Interne verwerking van de taakstelling van en naar de diensten binnen het artikelonderdeel apparaatskosten en naar overige artikelonderdelen van de diensten binnen artikel 1.

  • 2. Toedeling taakstelling RVD.

  • 3. Toedeling taakstelling overige diensten.

  • 4. Toedeling taakstelling agentschap DPC vanaf 2027.

  • 5. Het ministerie van Algemene Zaken heeft in 2025 hogere kosten in verband met de inrichting van tijdelijke huisvesting en vanaf 2026 met daarmee samenhangende hogere operationele kosten.

  • 6. Dit betreft de verhogingen van de uitgaven voor ICT waaronder o.a. AZ-Next.

  • 7. Door het beleidsarme karakter en de beperkte omvang van de begroting van AZ is het niet mogelijk de tegenvallers op apparaat volledig op de begroting in te passen.

  • 8. Dekking voor terugdraaien apparaatstaakstelling CTIVD.

  • 9. Gedeeltelijke dekking voor de hogere operationele kosten rond de tijdelijke huisvesting van het ministerie van Algemene Zaken.

  • 10. Dekking binnen eigen begroting van de negatieve eindejaarsmarge door overschrijding van de uitgaven over 2024 van € 1,5 miljoen.

  • 11. Loon- en prijsbijstelling 2025

  • 12. De doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling naar het KvdK.

  • 13. De doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling naar de CTIVD.

  • 14. De doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling naar de TIB.

  • 15. Dit is het saldo van diverse overboekingen van en naar de begroting van Algemene Zaken.

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2025

Ontvangsten 2026

Ontvangsten 2027

Ontvangsten 2028

Ontvangsten 2029

Vastgestelde begroting 2025

 

5.399

5.399

5.399

5.399

5.399

Belangrijkste suppletoire mutaties

      

1) Ontvangsten a.g.v. doorbelasting loon- en prijs bijstelling RVD/CKH 2025

1

95

95

95

95

95

2) Extra ontvangsten ter dekking claim VJN

1

100

200

300

400

500

3) Toedeling taakstelling DPC

1

320

640

0

0

0

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

5.914

6.334

5.794

5.894

5.994

Toelichting

  • 1. Dit betreffen technische ontvangstenmutaties als gevolg van de doorbelasting van de loon- en prijs bijstelling 2025.

  • 2. De ontvangsten van het ministerie van Algemene Zaken worden geleidelijk taakstellend opgehoogd de komende jaren, gebaseerd op de ervaring met de ontwikkeling van de ontvangsten in het verleden en toekomstige prijsontwikkelingen.

  • 3. Voor de toedeling van de taakstelling worden door het agentschap DPC voor het jaar 2025 en 2026 extra ontvangsten ingezet in plaats van lagere uitgaven via de taakbijdrage.

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Verplichtingen

93.906

‒ 1.121

92.785

16.548

109.333

10.302

9.787

9.749

9.736

97.722

           

Uitgaven

93.906

‒ 1.121

92.785

16.548

109.333

10.302

9.787

9.749

9.736

97.722

           

1.1 Coördinatie van het algemeen communicatie- en regeringsbeleid (RVD) apparaatsuitgaven

2.440

0

2.440

‒ 435

2.005

‒ 618

‒ 772

‒ 923

‒ 989

‒ 989

Extrapolatie

         

5.448

           

1.2 Bijdrage aan de lange termijn beleidsontwikkeling (WRR) apparaatsuitgaven

644

0

644

‒ 6

638

‒ 13

‒ 19

‒ 26

‒ 32

‒ 32

Extrapolatie

         

644

           

1.3 Apparaatsuitgaven

56.811

‒ 1.121

55.690

14.835

70.525

9.424

10.030

10.470

10.847

10.847

Extrapolatie

         

47.883

           

1.4 Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB)

2.013

0

2.013

93

2.106

93

93

93

93

93

Extrapolatie

         

2.014

           

Bijdrage aan agentschap

          

1.5 Dienst Publiek en Communicatie

31.998

0

31.998

2.061

34.059

1.416

455

135

‒ 183

‒ 183

Extrapolatie

         

31.997

           

Ontvangsten

5.399

0

5.399

515

5.914

935

395

495

595

5.994

Toelichting

Uitgaven

De uitgaven van het ministerie van Algemene Zaken (AZ) zijn voor het jaar 2025 met € 16,6 miljoen toegenomen. Dit bedrag betreft het saldo van meerdere mutaties.

In verband met de tijdelijke huisvesting van het ministerie van AZ door de renovatie van het Binnenhof is het budget opgehoogd met € 9,7 miljoen in 2025 en vanaf 2026 met € 2,2 miljoen.

Daarnaast is er ook sprake van een tegenvaller van 5 miljoen euro in 2025 en verder. Dit betreft in 2025 en 2026 voor een belangrijk deel de ICT-voorzieningen voor de inrichting van de tijdelijke huisvesting, het creëren van een tweede datacenter en apparaatskosten. Structureel betreft het vooral het op niveau houden van de informatiebeveiliging en vervanging van apparatuur en systemen en overige apparaatskosten.

Om een deel van de kosten te dekken zet het ministerie van AZ uit eigen begroting een bedrag van € 680 duizend in.

Eindejaarsmarge

In 2024 had het ministerie een overschrijding van € 1,5 miljoen wat heeft geleid tot een negatieve eindejaarsmarge die binnen de eigen begroting zal worden gedekt.

Loon- en prijsbijstelling

Tevens zijn de tranches loon- en prijsbijstelling 2025 van respectievelijk € 3,1 miljoen en € 0,6 miljoen toegevoegd aan de begroting.

Overboekingen met andere begrotingen

Als gevolg van lagere realisaties van de banenafspraak in de sector overheid betalen departementen vanuit hun verantwoordelijkheid een heffing voor elke niet-gerealiseerde baan. Het ministerie van AZ draagt op basis van een verdeelsleutel € 176 duizend bij aan de dekking van dit besparings­ verlies.

Toedeling apparaatstaakstelling

De budgettaire taakstelling van 22% op de apparaatskosten zoals afgesproken in het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma is in de ontwerpbegroting 2025 verwerkt. De verdere (budgetneutrale) verdeling van deze reeks binnen het artikelonderdeel apparaatsuitgaven en naar verschillende artikelonderdelen is in het najaar bezien en wordt verwerkt bij deze eerste suppletoire begroting 2025.

Extrapolatie

Met de extrapolatiemutaties worden de begrotingsstanden in het extrapolatiejaar 2030 toegevoegd aan de begroting van het ministerie van AZ.

Ontvangsten

Om een deel van de kosten te dekken worden de begrote ontvangsten de komende jaren geleidelijk taakstellend opgehoogd naar € 0,5 miljoen vanaf 2029.

Licence