Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.811 | |
5.1 | Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.811 |
Leningen | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.811 | |
Schuldsanering | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.811 | |
Ontvangsten | 205.344 | 0 | 205.344 | 0 | 205.344 | 0 | 0 | 0 | 0 | 302.955 | |
Geschatte budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100% juridisch verplicht en dit betreft volledig het instrument leningen.
Leningen
Het totale uitgavenbudget op artikel 5 is bestemd voor de leningen vanuit de schuldsanering van Curaçao en Sint Maarten via de begroting Koninkrijksrelaties. Dit is terug te voeren naar de bestuurlijke afspraken die zijn gemaakt in aanloop naar de nieuwe staatkundige verhoudingen per 10 oktober 2010. Daarbij heeft Nederland een oplossing geboden voor de toenmalige schuldenproblematiek door de verplichting op zich te nemen een belangrijk deel van de schulden van Curaçao en Sint Maarten over te nemen. Deze leningen zijn voor 100% juridisch verplicht.