Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 469.758 | 0 | 469.758 | 3.499 | 473.257 | 30.383 | 14.395 | 13.963 | 626 | 322.683 |
Uitgaven | 465.763 | 0 | 465.763 | ‒ 1.632 | 464.131 | 2.525 | ‒ 18.522 | 22.506 | 23.233 | 330.521 |
Subsidies (regelingen) | 138.748 | 0 | 138.748 | ‒ 4.723 | 134.025 | ‒ 199 | ‒ 18.493 | 21.467 | 22.607 | 11.338 |
Cyber security | 1.176 | 1.176 | 491 | 1.667 | ||||||
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland | 3.500 | 3.500 | 1.700 | 5.200 | 2.500 | 800 | 3.500 | |||
EU-cofinanciering Digital Europe | 13.050 | 13.050 | ‒ 969 | 12.081 | ||||||
NGF - project AiNed | 36.841 | 36.841 | ‒ 14.775 | 22.066 | ‒ 2.699 | ‒ 19.293 | 21.467 | 22.607 | 7.838 | |
NGF - project Nationaal Onderwijslab | 9.821 | 9.821 | 5.855 | 15.676 | ||||||
NGF - project 6G | 25.759 | 25.759 | 969 | 26.728 | ||||||
NGF - projecten Subsidie route | 20.201 | 20.201 | 2.006 | 22.207 | ||||||
Digitale veiligheid | 28.400 | 28.400 | 28.400 | |||||||
Opdrachten | 47.097 | 0 | 47.097 | ‒ 10.001 | 37.096 | 948 | ‒ 1.170 | 1.646 | 1.646 | 47.852 |
Onderzoek&opdrachten | 6.904 | 6.904 | ‒ 3.159 | 3.745 | 1.826 | 1.846 | 1.846 | 1.846 | 5.468 | |
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties | 4.108 | 4.108 | 540 | 4.648 | 1.780 | ‒ 230 | 5.068 | |||
Digital trust centre | 6.936 | 6.936 | ‒ 1.099 | 5.837 | 7.875 | |||||
Cyber security | 11.609 | 11.609 | ‒ 3.142 | 8.467 | 12.901 | |||||
ICT beleid | 8.338 | 8.338 | ‒ 3.010 | 5.328 | ‒ 2.559 | ‒ 2.587 | 8.612 | |||
CSIRT - DSP | 6.971 | 6.971 | ‒ 131 | 6.840 | ‒ 99 | ‒ 199 | ‒ 200 | ‒ 200 | 7.928 | |
Nationaal Groeifonds | 2.231 | 2.231 | 2.231 | |||||||
Bijdrage aan agentschappen | 69.372 | 0 | 69.372 | 10.118 | 79.490 | ‒ 529 | ‒ 836 | ‒ 794 | ‒ 771 | 65.769 |
Bijdrage RVO.nl | 15.783 | 15.783 | 10.275 | 26.058 | ‒ 56 | ‒ 114 | ‒ 114 | ‒ 114 | 12.965 | |
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) | 53.589 | 53.589 | ‒ 157 | 53.432 | ‒ 473 | ‒ 722 | ‒ 680 | ‒ 657 | 52.804 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 205.821 | 0 | 205.821 | 2.675 | 208.496 | 2.305 | 1.977 | 187 | ‒ 249 | 200.856 |
Bijdrage Metrologie | 12.924 | 12.924 | 12.924 | 12.924 | ||||||
Raad voor de Accreditatie | 838 | 838 | ‒ 182 | 656 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | 471 | |
Bijdrage ACM | 899 | 899 | 899 | 899 | ||||||
Bijdrage aan het CBS | 191.160 | 191.160 | 2.857 | 194.017 | 2.310 | 1.982 | 192 | ‒ 244 | 186.562 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.725 | 0 | 4.725 | 299 | 5.024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.706 |
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut | 1.468 | 1.468 | 1.468 | 1468 | ||||||
Bijdrage aan internationale organisaties | 3.257 | 3.257 | 299 | 3.556 | 3.238 | |||||
Ontvangsten | 43.679 | 0 | 43.679 | 227 | 43.906 | 0 | 0 | 0 | 0 | 48.235 |
Ontvangsten ACM | 162 | 162 | 162 | 162 | ||||||
Ontvangsten High Trust | 41.550 | 41.550 | 41.550 | 44.700 | ||||||
Diverse ontvangsten | 1.967 | 1.967 | 227 | 2.194 | 3.373 |
Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 469.758 | 0 | 469.758 | 3.499 | 473.257 | 30.383 | 14.395 | 13.963 | 626 | 322.683 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | |||||||||
waarvan overige verplichtingen | 469.758 | 469.758 | 3.499 | 473.257 | 30.383 | 14.395 | 13.963 | 626 | 322.683 |
Budgetflexibiliteit
De budgetflexibiliteit naar aanleiding van de wijzigingen uit de 1e suppletoire begroting is ongeveer 2%. Dit betekent dat 98% van het beschikbare kasbudget juridisch verplicht is. Van de 2% van de flexibele budgetten is 100% bestuurlijk gebonden. Dit betreft onder andere budgetten voor het ‘Opdracht en Onderzoeksbudget Nationaal Groeifonds’ en voor de subsidie-instrumenten ‘Digital Europe’ en ‘Kennis en innovatie ICT’.
Vergeleken met de stand van de Ontwerpbegroting 2024 is het percentage juridisch verplicht gestegen van 93% naar 98%. Dit komt doordat verschillende verplichtingen zijn aangegaan sinds de start van het begrotingsjaar.
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingbudget met € 3,5 mln wordt voornamelijk veroorzaakt door de opgevraagde eindejaarsmarge van € 50,9 mln en een verplichtingenschuif van € 13,7 mln voor het NGF-project AiNed om de middelen in een realistischer ritme te zetten. Daarnaast komt de wijziging van het verplichtingenbudget door een verplichtingenschuif van € 38,7 mln naar latere jaren. Deze heeft betrekking op de bijdrage aan VSL voor de uitvoering van hun wettelijke taak in het kader van de Metrologiewet. Eerder is de verplichtingenruimte naar voren geschoven van 2026 t/m 2028 naar 2025, echter het naar voren halen van de verplichtingenruimte blijkt in de praktijk niet met de voorziene werkwijze voor een subsidiekader en jaarlijkse beschikkingen te werken. Daarom wordt dit teruggedraaid.
Uitgaven
Subsidies
NGF - project AINed
Voor het NGF-project AINed zijn alle niet bestede middelen opgelopen door vertragingen uit 2024 (€ 15,8 mln) toegevoegd aan het budget voor 2025 via de 100% eindejaarsmarge die voor alle NGF-projecten geldt. In aanvulling hierop is er door dezelfde vertraging een kasschuif doorgevoerd op basis van het nieuwe uitbetalingsritme welke rekening houdt met deze vertraging. Hiervoor is € 29,2 mln naar latere jaren geschoven.
NGF - project Nationaal Onderwijslab
Voor het NGF-project Nationaal Onderwijslab zijn alle niet bestede middelen uit 2024 (€ 5,9 mln) toegevoegd aan het budget voor 2025 via de specifieke eindejaarsmarge die voor alle NGF-projecten geldt.
Bijdrage RVO.nl
Voor de opdracht aan RVO voor het jaar 2025 heeft er een overheveling van middelen plaatsgevonden, ter hoogte van € 10,2 mln. Deze middelen bestaan uit uitvoeringskosten van onder meer het Nationaal Groeifonds, het Programmabureau Cybersecurity Dcypher en de subsidieregelingen Cyberweerbaarheid en Mijn cyberweerbare zaak.