Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

   
        
 

Artikelnummer

Uitgaven 2025

Uitgaven 2026

Uitgaven 2027

Uitgaven 2028

Uitgaven 2029

Uitgaven 2030

Vastgestelde begroting 2025

 

4.385.412

4.774.112

2.987.561

1.821.135

1.599.550

1.550.514

Belangrijkste suppletoire mutaties

       

Stikstofaanpak landbouw

51

200.000

400.000

    

Eindejaarsmarge 2024

21

188.735

     

Subsidieregeling grasland

21

52.400

0

0

0

0

0

Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen

24

11.200

0

0

0

0

0

Ophoging EG-regeling

21

6.011

8.335

4.068

0

0

0

In beslag genomen goederen

21

5.750

5.500

5.250

4.750

0

0

Landelijke aanpak wolf

22

5.100

7.300

7.300

5.000

4.400

0

Invasieve exoten

22

4.600

0

0

0

0

0

Mestbeleid 2026 ‒ 2029

21

0

59.000

64.000

64.000

63.000

0

Mestaanwending en RENURE

21

0

10.000

30.000

30.000

40.000

15.000

Robotisering en digitalisering

23

0

5.000

12.500

17.500

20.000

20.000

Dierwaardigheid

21

0

8.100

7.600

9.200

12.700

12.700

Verdienvermogen (ecoregeling)

21

0

50.000

0

0

0

0

Visserij

22

0

5.000

10.200

10.100

5.100

19.600

Experimenteerlocaties en pilots

23

0

3.500

8.500

8.500

9.000

9.000

Gewasbescherming

21

0

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

GLB voorbereiding nieuwe periode

24

0

5.000

5.000

5.000

0

0

Versterking positie boer in de keten

21

0

1.920

2.880

3.300

3.300

3.300

Vervanging Aerius

22

0

3.188

3.832

4.132

0

0

Onderzoeksinfrastructuur HCU

23

0

0

2.000

3.000

30.000

0

Voedselbeleid

21

0

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

Overige mutaties

 

‒ 94.952

‒ 1.433.337

‒ 427.748

103.221

133.688

157.944

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

4.764.256

3.919.618

2.729.943

2.095.838

1.927.738

1.795.058

Toelichting

  • 1. Stikstofaanpak Landbouw

Op artikel 51 is € 600 mln. toegevoegd ten behoeve van de stikstofaanpak landbouw. 

2. Eindejaarsmarge

Dit betreft budget dat aan LVVN is toegekend voor betalingen die over de jaargrens heen lopen. Bovenop de reguliere eindejaarsmarge van maximaal één procent van de ontwerpbegroting van het afgelopen jaar is voor LVVN eindejaarsmarge toegekend voor de beëindigingsregelingen Lbv en Lbv-plus, zodat hiermee de overlopende verplichtingen op deze regelingen voldaan kunnen worden. Zonder de aanvullende eindejaarsmarge zou LVVN geen budget hebben om alle aanmeldingen voor de beëindigingsregelingen te betalen.

3. Subsidieregeling grasland

In 2025 wordt het subsidieplafond van de subsidieregeling behoud grasland bij afbouw derogatie opgehoogd met € 52,4 mln. Dit is het gevolg van een ophoging van de Europese deminimisgrens, waardoor er een hoger bedrag per aanvrager kan worden uitgekeerd. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

4. Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen

Roodvleesslachthuizen worden geconfronteerd met een forse tariefstijging. LVVN maximeert de tariefstijging en compenseert de kostenstijging voor de sector in 2025.

5. Ophoging EG-regeling

De middelen die bestemd zijn voor de CO2-levering glastuinbouw worden ingezet voor het ophogen van de Energie-efficiëntie Glastuinbouw (EG) regeling om zo het beoogde doelbereik van CO2 reductie te behalen.

6. In beslag genomen goederen

Jaarlijks worden er op grond van dierenwelzijn dieren in bewaring of in beslag genomen. Deze dieren komen in bewaring bij een opslaghouder die kosten maakt voor onder andere voer en medische zorg. De afgelopen jaren is een consequent hoger aantal dieren in beslag genomen hetgeen heeft geleid tot financiële tegenvallers. Daarom wordt voor de jaren 2025-2028 aanvullend € 21,3 mln. beschikbaar gesteld.

7. Landelijke aanpak wolf

De provincies en LVVN intensiveren de samenwerking en gaan in versneld tempo te werken aan beleidsmaatregelen voor de wolf. In december 2024 hebben Rijk en provincies daarom een gezamenlijke Landelijke Aanpak Wolven vastgesteld. Voor de uitvoering van deze aanpak wordt cumulatief € 29,1 mln. beschikbaar gesteld voor de periode 2025-2029. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

8. Invasieve exoten

Invasieve exoten zijn een gevaar voor de biodiversiteit en het aantal nieuwe invasieve exoten en hun verspreiding neemt toe. Er wordt een start gemaakt met het aanvalsplan tegen invasieve exoten om de schadelijke impact van invasieve exoten op de biodiversiteit te beperken. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

9. Mestbeleid 2026-2029

Uit de hoofdlijnenakkoord (HLA) middelen wordt € 250 mln. beschikbaar gesteld voor het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het mestbeleid, waaronder het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid, toezicht en handhaving van het mestbeleid en maatregelen voor de aanpak van de mestmarkt. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

10. Mestaanwending en RENURE

Uit de HLA middelen wordt, in anticipatie op goedkeuring vanuit de Europese Commissie, € 125 mln. beschikbaar gesteld voor subsidieregelingen voor het stimuleren van RENURE als kunstmestvervanger en voor emissiearme aanwendingstechnieken. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

11. Robotisering en digitalisering

In het HLA is een innovatieprogramma voor de land- en tuinbouw aangekondigd, voor robotisering gericht op het besparen van arbeidskrachten. Voor introductie en opschaling van inzet van robots in de boerenpraktijk is een samenhangend innovatieprogramma vereist. De belangrijkste doelen van dit innovatieprogramma zijn arbeidsbesparing, verduurzaming, nieuwe verdienmodellen en het verhogen van de efficiëntie van voedselproductie. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

12. Dierwaardigheid

Het doel is om in 2040 dierwaardige veehouderij te bewerkstelligen. In wet- en regelgeving (AMvB) zullen de gedragsbehoeften van productiedieren worden aangewezen. In de periode periode 2025 ‒ 2030 zijn activiteiten voor voorbereiding, onderzoek en pilots voorzien. Hiervoor wordt uit de HLA middelen € 50,3 miljoen beschikbaar gesteld en overgeheveld vanaf de aanvullende post.

13. Verdienvermogen (eco-regeling)

Deze middelen worden ingezet om het budget voor de ecoregeling in 2026 te verhogen, zodat de vooraf gecommuniceerde bedragen voor goud, zilver en brons uitbetaald kunnen worden. Dit is een ambitie uit het HLA. Het borgt daarnaast de stap van agrariërs naar een meer duurzame vorm van landbouw en een stabiele uitvoering van deze regeling. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

14. Visserij

Voor de genoemde ambities voor de visserij in het Regeerprogramma wordt € 50 mln. beschikbaar gesteld uit de HLA-middelen. De middelen worden ingezet voor het stimuleren van innovatie, investeren in verduurzaming van de visserijsector, toekomstvisie garnalenvisserij, visakkers en een versterkte internationale inzet voor de Nederlandse belangen. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

15. Experimenteerlocaties en pilots

In het HLA wordt innovatie in de landbouw benoemd als ambitie. Het hoofddoel van de aanpak voor experimenteerlocaties is het ondersteunen van de verdere verduurzaming van de Nederlandse land- en tuinbouw met nieuwe kennis en baanbrekende innovatieve praktijken. De innovaties waarmee geëxperimenteerd wordt kunnen bijdragen aan het behalen van doelstellingen op het gebied van water- en bodemkwaliteit, stikstofreductie, klimaat en biodiversiteit. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

16. Gewasbescherming

De middelen voor deze ambitie uit het HLA zijn bedoeld om de afhankelijkheid van chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen te verminderen en ervoor te zorgen dat de toepassing veilig is voor mens, dier en milieu. Dit wordt onder anderen bereikt door meerjarig gezondheidsonderzoek en het verbeteren van de naleving van gebruiksvoorschriften, waarvoor € 25 mln. beschikbaar wordt gesteld. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

17. GLB-voorbereiding nieuwe periode

Vanaf 2025 is er een intensief proces van (Europese) besluitvorming en de ontwikkeling voor een nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) voor 2028-2034. Er wordt cumulatief € 15 mln. beschikbaar gesteld om de ICT-architectuur voor te bereiden en de systemen hiervoor in te richten. Daarnaast zijn er middelen beschikbaar om de onderhandelingen en beleidsontwikkeling te faciliteren.

18. Versterking positie boer in de keten

Voor de uitvoering van EU-wetgeving om de positie van de boer in de keten te versterken worden middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen wordt onder andere (grensoverschrijdende) handhaving op oneerlijke handelspraktijken verbeterd en de keten middels een bemiddelingsmechanisme versterkt.

19. Vervanging AERIUS

Een ambitie uit het HLA is de ontwikkeling van een alternatief systeem voor Aerius. Om dit te ontwikkelen wordt er circa € 11,1 mln. beschikbaar gesteld. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

20. Onderzoeksinfrastructuur HCU

Deze middelen zijn beschikbaar gesteld uit de HLA middelen, voor de volgende onderzoeksfase, het uitwerken van een projectplan, ter voorbereiding van de vervanging van de huidige HCU. De HCU wordt ingericht voor onderzoek en diagnostiek naar besmettelijke dierziekten, zoönose en antimicrobiële resistentie. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

21. Voedselbeleid

Voedselbeleid is een ambitie uit het HLA. Er wordt € 10 mln. beschikbaar gesteld voor het tegengaan van voedselverliezen en voedselverspilling, het verhogen van transparantie in milieubelasting en voedselverbruik en het creëren van een volhoudbaar voedselsysteem. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

   
        
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2025

Ontvangsten 2026

Ontvangsten 2027

Ontvangsten 2028

Ontvangsten 2029

Ontvangsten 2030

Vastgestelde begroting 2025

 

74.297

91.763

133.693

146.422

63.591

63.161

Belangrijkste suppletoire mutaties

       

Maatregel Gerichte Aanpak

22

81.877

0

0

0

0

0

Overige mutaties

 

36.943

21.000

‒ 3.500

‒ 3.500

‒ 3.500

‒ 5.000

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

193.117

112.763

130.193

142.922

60.091

58.161

Toelichting

  • 1. Maatregel gerichte aankoop

    In 2020 is de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij N2000-gebieden (Maatregel Gerichte Aankoop) opengesteld voor een gebiedsgerichte aanpak van het vrijwillig beëindigen van veehouderijlocaties. In latere jaren werden de generieke Lbv en Lbv-plus opengesteld die financieel aantrekkelijker zijn. Hierdoor is het budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop gedeeltelijk onbesteed gebleven. De overgebleven middelen uit deze specifieke uitkering worden door de provincies terugbetaald aan LVVN.

Licence