Begrotingsgefinancierde zorguitgaven
Uitgaven | Art.nr. | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 36.498.950 | 38.549.208 | 40.212.715 | 42.624.570 | 44.789.641 | 44.804.652 | |
Instandhouding liquiditeitspositie NRG Pallas | 2 | 76.261 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Backpay weduwen KNIL-militairen en ambtenaren | 11 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RSV-immunisatieprogramma | 1 | 29.100 | 26.200 | 25.400 | 24.900 | 24.300 | 24.000 |
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) | 2 | 26.000 | 27.000 | 27.000 | 26.000 | 25.000 | 25.000 |
Wisselkoers BES-eilanden | 4 | 16.881 | 19.096 | 18.555 | 16.650 | 12.997 | ‒ 5.102 |
Dekking OCW begroting | 11 | 15.070 | 15.070 | 15.070 | 15.070 | 15.070 | 15.070 |
Uitspraak kosten kinderopvang pleegouders | 5 | 7.300 | 7.300 | 7.300 | 400 | 400 | 400 |
Stijgende aantallen abortussen | 1 | 4.986 | 8.719 | 8.635 | 8.635 | 8.635 | 8.635 |
Nieuwe directie Open Overheid | 10 | 492 | 18.377 | 18.926 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Uitstel vervanging abonnementstarief Wmo | - | 0 | ‒ 225.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
COVID-19 vaccinatieprogramma | 1 | 0 | 140.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
PGB2.0 | 10 | 0 | 33.500 | 32.500 | 0 | 0 | 0 |
Zorguitgaven BES-eilanden | 4 | 0 | 22.114 | 17.651 | 15.295 | 18.532 | 21.050 |
Inzet vrijwilligers in de palliatieve terminale zorg | 3 | 0 | 6.000 | 8.000 | 10.000 | 17.000 | 17.000 |
Meerkosten nieuwbouw PALLAS | 2 | 0 | 0 | 96.559 | 94.087 | 125.735 | 104.596 |
Overige mutaties | 106.000 | 1.169.216 | 1.201.321 | 235.023 | 507.596 | 3.273.624 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 36.781.040 | 40.041.800 | 41.689.632 | 43.079.630 | 45.553.906 | 48.297.925 |
Instandhouding liquiditeitspositie NRG Pallas
Er is sprake van een verslechterde balans van het bedrijf NRG PALLAS ten opzichte van de oorspronkelijke businesscase van 2021. Hierdoor wordt in 2025 € 76,3 miljoen aan toegevoegd aan het budget.
Backpay weduwen KNIL-militairen en ambtenaren
Er wordt een eenmalige reservering van € 50 miljoen getroffen ten behoeve van de backpay voor weduwen van voormalig KNIL-militairen en ambtenaren in Nederlands-Indië. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW3.1) voordat hierover wordt gestemd.
RSV-immunisatieprogramma
Het streven is om in het najaar 2025 te starten met het vaccineren van baby’s in hun eerste levensjaar. De uitvoering en de kosten voor de vaccins zijn hoger uitgevallen dan van tevoren geraamd. De meerkosten hiervoor bedragen in 2025 € 29,1 miljoen, aflopend naar € 24 miljoen in 2030. Daarna is er structureel € 21,9 miljoen beschikbaar.
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV)
Het CAK vergoedt zorgkosten aan zorgaanbieders die medisch noodzakelijke zorg verlenen aan onverzekerde personen. Op basis van de uitgavenrealisatie in 2024 verwacht het CAK dat deze uitgaven vanaf 2025 hoger uitvallen dan het beschikbare budget. Het budget voor 2025 wordt met € 26 miljoen verhoogd. Structureel wordt het budget met € 25 miljoen verhoogd.
Wisselkoers BES-eilanden
Door een gewijzigd wisselkoerseffect met de BES-eilanden, is er een tegenvaller van € 16,9 miljoen in 2025, aflopend naar € 13 miljoen in 2029. In 2030 leidt het tot een meevaller van € 5,1 miljoen.
Dekking OCW begroting
Ter dekking van de terugdraaiing van de bezuinigingen op de OCW-begroting, heeft VWS een taakstelling gekregen van € 15,1 miljoen structureel. Deze taakstelling wordt structureel ingevuld bij de 1e suppletoire begroting van VWS.
Uitspraak kosten kinderopvang pleegouders
Een recente gerechtelijke uitspraak heeft bepaald dat pleegzorgaanbieders kosten voor kinderopvang als bijzondere kosten van pleegouders moeten vergoeden. Er wordt in de jaren 2025 tot en met 2027 € 7,3 miljoen toegevoegd aan het Gemeentefonds, zodat pleegzorgaanbieders deze kosten kunnen dekken. Structureel wordt vanaf 2028 € 0,4 miljoen toegevoegd aan het Gemeentefonds.
Stijgende aantallen abortussen
Door een stijging in het aantal uitgevoerde zwangerschapsafbrekingen in abortusklinieken, nemen de totale kosten van de subsidieregeling abortusklinieken toe. Omdat er de komende jaren rekening gehouden moet worden met een verhoogd aantal zwangerschapsafbrekingen, wordt het budget opgehoogd met structureel € 8,6 miljoen.
Nieuwe directie Open Overheid
Ter financiering van de nieuwe directie Open Overheid wordt structureel € 9 miljoen vrijgemaakt.
Uitstel vervanging abonnementstarief Wmo
De invoering van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo 2015 kan niet eerder dan per 1 januari 2027 plaatsvinden. Dit leidt tot een besparingsverlies in het Gemeentefonds van € 225 miljoen euro. Dit wordt vanaf de VWS-begroting overgeheveld naar het Gemeentefonds.
COVID-19 vaccinatieprogramma
Er worden middelen vrijgemaakt om in 2026 uitvoering mogelijk te maken voor het COVID-19 vaccinatieprogramma. Dit kost incidenteel € 140 miljoen. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW3.1) voordat hierover wordt gestemd
PGB2.0
Omdat het beheer van PGB 2.0 in ieder geval tot en met 2027 in het beheer van VWS blijft, is budget voor personeel en het aanhouden van doorlopende contracten en licenties blijvend benodigd. Om de huidige werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren is hiervoor in 2026 en 2027 respectievelijk € 33,5 miljoen en € 32,5 miljoen benodigd.
Zorguitgaven BES-eilanden
Er komt structureel € 21 miljoen extra budget beschikbaar voor de toegenomen zorguitgaven op de BES-eilanden voor zowel de prijsstijging als de volumegroei.
Inzet vrijwilligers in de palliatieve terminale zorg
Er wordt structureel € 17 miljoen toegevoegd aan de subsidieregeling om de tegemoetkoming voor de inzet, opleiding en coördinatie van de vrijwilligers in organisaties voor palliatieve terminale zorg te kunnen voortzetten.
Meerkosten nieuwbouw PALLAS
Op basis van meer gedetailleerde kosteninformatie is er een herberekening van de verwachte bouwkosten uitgevoerd. Deze herberekening leidt tot een verhoging van de raming van de bouwkosten van € 421 miljoen, verspreid over meerdere jaren. De stijging komt met name door hogere kosten die volgen uit het detailontwerp, langere doorlooptijd, hogere indirecte kosten en prijsstijgingen van materialen en arbeid.
Art.nr. | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SPUK MEOZ | 1 | 30.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevolkingsonderzoeken 2024 | 1 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Surplus eigen vermogen CIBG | 9 | 10.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Surplus eigen vermogen RIVM | 9 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
SPUK MEOZ
Uit de verantwoording van gemeenten over 2023 blijkt dat een deel van de beschikbare middelen voor de SPUK MEOZ niet tot besteding is gekomen. Hiervoor ontvangt VWS € 30,1 miljoen terug.
Bevolkingsonderzoeken 2024
In 2024 zijn minder bevolkingsonderzoeken naar borstkanker verricht dan waar in de raming mee rekening was gehouden. Het aantal bevolkingsonderzoeken naar baarmoederhalskanker en darmkanker was hoger dan geraamd. Per saldo leidt dit tot een incidentele terugontvangst in 2025 van € 11 miljoen.
Surplus eigen vermogen CIBG
Het eigen vermogen van het CIBG is hoger dan maximaal is toegestaan conform de regeling agentschappen. Het surplus leidt tot een incidentele terugontvangst van € 10,8 miljoen voor VWS.
Surplus eigen vermogen RIVM
Het eigen vermogen van het RIVM is hoger dan maximaal is toegestaan conform de regeling agentschappen. Het surplus leidt tot een incidentele terugontvangst van € 10 miljoen voor VWS.