Artikelnummer | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 9.395.732 | 9.273.855 | 9.488.231 | 9.292.334 | 9.382.143 | 0 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||||
1 | Raming uitgaven huurtoeslag | 1 | ‒ 236.000 | ‒ 317.700 | ‒ 254.500 | ‒ 271.900 | ‒ 251.600 | ‒ 287.200 |
2 | Kasschuif grootschalige woningbouw gebiedsbudget | 1 | ‒ 180.000 | ‒ 35.500 | 303.500 | ‒ 88.000 | 0 | 0 |
3 | Huurbevriezing 2025 en 2026 | 1 | ‒ 135.000 | ‒ 381.000 | ‒ 492.000 | ‒ 492.000 | ‒ 492.000 | ‒ 492.000 |
4 | Boodschappenbonus door verhogen huurtoeslag | 1 | 83.333 | 916.667 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen | 1 | ‒ 43.782 | ‒ 11.049 | 54.831 | 0 | 0 | 0 |
6 | Wet Regie | 1 | ‒ 36.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Desaldering RVB Flexwoningen | 1 | 29.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Dienst Huurcommissie | 1 | 8.269 | 12.103 | 10.463 | 9.945 | 9.945 | 9.945 |
9 | Plafondbijstelling Zuiderhage | 1 | ‒ 4.155 | 2.599 | 3.752 | 9.960 | 2.155 | 2.204 |
10 | Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid | 1 | 0 | 107.978 | 133.344 | 133.344 | 0 | 0 |
11 | Huurregister | 1 | 0 | 2.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
12 | Uitvoering woningbouw | 1 | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.875 | ‒ 9.375 | ‒ 12.250 |
13 | Verduurzamingsaanpak Nij Begun maatregel 29 | 2 | 179.000 | 185.077 | 194.709 | 118.024 | 117.200 | 116.000 |
14 | Subsidie duurzaam maatschappelijk vastgoed | 2 | ‒ 34.290 | 0 | 25.630 | 8.660 | 0 | 0 |
15 | ISDE Groningen maatregel 29 | 2 | 16.500 | 23.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 | Kasschuif emissiearm aanbesteden | 2 | ‒ 13.312 | 5.000 | 5.000 | 3.312 | 0 | 0 |
17 | Kasschuif duurzame rijksgebouwen | 2 | ‒ 10.856 | ‒ 9.130 | 3.446 | 4.916 | ‒ 2.184 | 13.808 |
18 | Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie | 2 | 0 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
19 | LVBB incidenteel | 3 | 11.215 | 14.590 | 15.660 | 7.209 | 600 | 0 |
20 | Ruimtelijke Informatie / NGII | 3 | 5.300 | 9.400 | 9.900 | 10.400 | 13.095 | 13.095 |
21 | Regiodeals | 3 | ‒ 105 | ‒ 13.842 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22 | Voortzetting programma Ruimtelijke Ordening | 3 | 0 | 7.255 | 7.005 | 6.935 | 6.935 | 6.935 |
23 | Uitbouw DSO-LV | 3 | 0 | 0 | 0 | 7.900 | 7.800 | 7.800 |
24 | Aankoop gronden | 4 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25 | Renovatie Binnenhof | 4 | 0 | 0 | 0 | 3.060 | 36.700 | 36.700 |
26 | Vennootschapsbelasting RVB | 12 | 24.441 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
27 | Indexatie VRO | 13 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
28 | Reservering investering sociale huur | 13 | 0 | 270.000 | 405.000 | 405.000 | 0 | 0 |
29 | Eindejaarsmarge Nationaal Groeifonds | 2, 3 | 2.871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30 | Eindejaarsmarge VRO | Alle | 31.852 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31 | Loon- en prijsbijstelling tranche 2025 | Alle | 17.003 | 18.111 | 14.115 | 7.668 | 7.598 | 7.613 |
32 | Alternatieve invulling taakstelling Hoofdlijnenakkoord | Alle | ‒ 2.366 | ‒ 7.823 | ‒ 9.198 | ‒ 11.141 | ‒ 11.482 | ‒ 11.463 |
33 | Aanvullende taakstelling apparaat (amendement-Bontenbal) | Alle | ‒ 1.384 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 |
34 | Toekomstbestendige programmabudgetten | Alle | 1.254 | 2.000 | 3.000 | 4.500 | 8.000 | 8.000 |
35 | Dekking bestendiging VRO | Alle | ‒ 1.000 | ‒ 35.100 | ‒ 48.850 | ‒ 24.700 | ‒ 15.350 | ‒ 25.000 |
36 | Extrapolatie | Alle | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.339.665 |
37 | Overig | Alle | 48.750 | 14.079 | 18.095 | 31.791 | 31.839 | 15.095 |
Stand eerste suppletoire begroting 2025 | 9.181.120 | 10.077.366 | 9.919.929 | 9.204.138 | 8.870.815 | 8.777.743 |
Toelichting uitgavenmutaties
1) Raming uitgaven huurtoeslag
De huurtoeslagraming is mede bijgesteld op basis van de raming van het CEP (Centraal Economisch Plan). Vanaf 2025 wordt de raming structureel verlaagd, onder meer omdat de inkomens meer zijn gestegen dan eerder verwacht en minder mensen in de huurtoeslag instromen dan eerder geraamd.
2) Kasschuif grootschalige woningbouw gebiedsbudget
Tijdens het BO Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van eind 2025 worden naar verwachting afspraken gemaakt met de grootschalige woningbouwgebieden over de concrete inzet van de middelen. Door verplichtingen aan te gaan biedt VRO zekerheid over ondersteuning aan gemeenten. De gerelateerde kasuitgaven worden in 2026 en 2027 geraamd.
3) Huurbevriezing 2025 en 2026
De huren voor sociale huurwoningen worden in 2025 en 2026 bevroren. Dit betekent dat er geen huurverhogingen mogen worden doorgevoerd per 1 juli 2025 tot 1 juli 2027. Deze huurbevriezing werkt door in lagere uitgaven voor de huurtoeslag.
4) Boodschappenbonus door verhogen huurtoeslag
De huurtoeslag wordt in 2026 incidenteel verhoogd met € 1 miljard. Hiervan wordt € 83,3 mln. in 2025 betaald, omdat de huurtoeslag voor januari 2026 in december 2025 wordt uitgekeerd. In 2026 wordt een bedrag van € 916,7 mln. betaald.
5) Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen
De regeling voor stimulering van Flex- en Transformatiewoningen is verruimd. Daarmee is de termijn voor startbouw verlengd van 12 naar 18 maanden. Hierdoor dient het kasritme aangepast te worden.
6) Wet Regie
De Wet Regie op de Volkshuisvesting zou ingaan per 1 januari 2025. Deze wet is echter nog niet behandeld in de Tweede Kamer, waardoor de wet met vertraging in werking treedt.
7) Desaldering RVB Flexwoningen
Door een latere matching van flexwoningen die ingekocht zijn door het RVB komen bijbehorende ontvangsten later binnen dan geraamd. De ontvangstenraming voor 2024 is daarom verlaagd. Deze ontvangsten worden in 2025 toegevoegd aan de begroting.
8) Dienst Huurcommissie
De Huurcommissie heeft te maken met een hogere zaaklast en een hoger aantal zaken die inhoudelijk moeten worden afgedaan dan voorheen. Om te kunnen voldoen aan deze toenemende zaaklast wordt de bijdrage aan de Huurcommissie verhoogd met structueel € 10,0 mln. Hiermee wordt de organisatie van de Huurcommissie toekomstbestendig gemaakt.
9) Plafondbijstelling Zuiderhage
Het Rijksvastgoedbedrijf is gestart met de eerste fase van de ontwikkeling van de grootschalige woningbouwlocatie Zuiderhage, Lelystad. Hier worden in de komende jaren, in samenwerking met de provincie en gemeente, 14.000 woningen gebouwd op rijksgrond. Het uitgaven- en ontvangstenritme voor de begrotingsfaciliteit worden herijkt naar aanleiding van de vernieuwde businesscase.
10) Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV)
De regeling Kansrijke Wijk is een interdepartementale regeling die gericht is op de 20 focusgebieden binnen het NPLV. De regeling heeft een looptijd tot en met 2025. De regeling wordt doorgezet in de jaren 2026-2028. Hiervoor ontvangt VRO als coördinerend ministerie van verschillende departementen een bijdrage.
11) Huurregister
Om een huurregister in te voeren wordt in 2025 een business case opgesteld. Vanaf 2026 zijn extra middelen beschikbaar om de ontwikkelfase van het huurregister te kunnen starten en indien uit onderzoek blijkt dat het wenselijk is het huurregister te implementeren en te onderhouden.
12) Uitvoering woningbouw
In de jaren 2028-2032 zijn middelen beschikbaar gesteld uit de woningbouwenveloppe voor personele capaciteit om de woningbouwdoelstellingen uit het HLA te realiseren. Het betreffende uitgavenbudget wordt gerealloceerd naar het apparaatsartikel van de BZK-begroting, om deze op het juiste instrument te verantwoorden.
13) Verduurzamingsaanpak Nij Begun maatregel 29
Een van de maatregelen uit de kabinetsreactie op de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGA) ziet toe op het isoleren van woningen tot de standaard voor isolatie in de provincie Groningen en de gemeenten in Noord-Drenthe. Deze maatregel voor verduurzaming wordt van de AP overgeboekt naar de begroting van VRO.
Over deze beleidsmatige uitgave ontvangt de Tweede Kamer in een aparte Kamerbrief een onderbouwing conform de rijksbrede werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW 3.1).
14) Subsidie duurzaam maatschappelijk vastgoed
De projecten voor het verduurzamen van Rijksgebouwen (DUMAVA) zijn vertraagd en schuiven door naar latere jaren. Op basis van de uitvoering en prognose wordt het budget van de subsidieregeling DUMAVA in het juiste ritme gezet.
15) ISDE Groningen maatregel 29
Ook in het kader van Nij Begun maatregel 29 wordt isolatiebudget van ISDE (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) van het ministerie van KGG overgeboekt naar VRO.
16) Kasschuif emissiearm aanbesteden
In het kader van het stikstofbeleid is er budget beschikbaar gesteld zodat aanbestedende Rijksdiensten uitstootverminderende criteria kunnen stellen bij aanbestedingen. De geplande projecten voor 2025 zijn vertraagd vanwege complexiteit en de uitspraak van de Raad van State omtrent het Europese natuurbeschermingsrecht.
17) Kasschuif duurzame rijksgebouwen
De projecten voor het verduurzamen van Rijksgebouwen (DUMAVA) zijn vertraagd en schuiven door naar latere jaren. Op basis van de uitvoering en prognose wordt het budget waarvoor het RVB de uitvoering doet in het juiste ritme gezet.
18) Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
Dit betreft de aanvraag voor de middelen op de aanvullende post «Uitvoeringskosten Klimaat» ten behoeve van de voortzetting van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. Het NPLW ondersteunt gemeenten bij de lokale warmtetransitie door kennis te delen en het monitoren van de uitvoering. De middelen worden opgevraagd van 2026 tot en met 2030.
19) LVBB (Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaarstellen) incidenteel
Deze incidentele middelen worden ingezet om een inhaalslag te maken bij de LVBB vanwege een vertraging in de ontwikkeling. Hierdoor wordt het basisniveau later opgeleverd dan verwacht, waardoor er meer kosten worden gemaakt. Daarnaast heeft het Service Team Rijk (STR) meer werk dan eerder geraamd.
20) Ruimtelijke Informatie / NGII
Er worden middelen ingezet om de financiële tekorten binnen de Nationale Geo-informatie-infrastructuur (NGII) te dekken. De NGII is een belangrijk systeem dat onder andere data aanlevert voor het Kadaster en andere ‘fysieke’ uitvoeringsorganisaties. In een onderzoek naar de NGII is gesteld dat de basis niet op orde is. Met deze middelen kan de NGII binnen bestaande systemen voldoen aan de wettelijke eisen.
21) Regiodeals
Er is € 244,3 mln. beschikbaar gesteld voor de zesde tranche van de Regiodeals. De budgetten van de Regiodeals zijn de afgelopen jaren geïndexeerd, waardoor er ruimte is ontstaan op het instrument bijdrage medeoverheden van de Regiodeals in 2026. Deze middelen worden omgebogen ten behoeve van intensiveringen binnen VRO.
22) Voortzetting programma Ruimtelijke Ordening
Dit zijn generale middelen om de voortzetting van de ruimtelijke programma's te kunnen waarborgen. De ruimtelijke programma's worden ingezet voor het voeren van de regie op de ruimtelijke ordening.
23) Uitbouw DSO-LV
Er worden middelen ingezet om het Digitaal Stelsel Omgevingswet landelijke voorziening (DSO-LV) uit te bouwen. Het gaat dan onder andere om het ontsluiten van informatiebronnen, het verbeteren van samenwerkingsfunctionaliteiten en het voltooien van het open stelsel voor derden.
24) Aankoop gronden
Agrarische compensatiegronden van het Rijk kunnen niet alleen worden ingezet voor Rijksinfrastructuur en andere taken van Rijkspartijen, maar ook voor beleidsdoelen die door medeoverheden worden gerealiseerd. Hierdoor is de vraag naar compensatiegronden toegenomen en neemt de beschikbare voorraad af. Daarom is het gewenst om naast het terugkopen van aangeboden erfpachtrechten ook nieuwe aankopen te doen.
25) Renovatie Binnenhof
Ter dekking van verwachte uitgaven voor de renovatie van het Binnenhof, waarvan de verplichtingen pas na 2025 aangegaan worden, zijn middelen gereserveerd. Deze, onderdeel van de € 2 mld. die geraamd is voor de renovatie, worden nu overgeboekt van de aanvullende post naar de VRO-begroting.
26) Vennootschapsbelasting RVB
Over de opbrengsten van de benzineveilingen en bodemwinning moet het RVB jaarlijks vennootschapsbelasting afdragen.
27) Indexatie VRO
Er wordt tot en met 2030 € 15 miljoen per jaar beschikbaar gesteld om de (wettelijke) indexering mogelijk te maken.
28) Reservering investering sociale huur
Ter compensatie van de terugvallende huurinkomsten door de huurbevriezing worden middelen gereserveerd voor investeringen in de sociale huur.
29) Eindejaarsmarge Nationaal Groeifonds (NGF)
Niet-bestede NGF-middelen uit 2024 worden toegevoegd aan de begroting van 2025.
30) Eindejaarsmarge VRO
Dit betreft de ontvangen eindejaarsmarge over 2024. Er heeft een korting plaatsgevonden om generale problematiek te dekken.
31) Loon- en prijsbijstelling tranche 2025
De loon- en prijsbijstelling tranche 2025 is overgemaakt naar VRO. Van de prijsbijstelling is 50% overgemaakt. Op de resterende prijsbijstelling is omgebogen ten behoeve van de intensiveringen van VRO. Ook de loonbijstelling is niet volledig uitgekeerd. Het kabinet heeft besloten om de loonbijstelling voor externe inhuur tranche 2025 in te houden. Dit wordt ingezet ter dekking van rijksbrede problematiek.
32) Alternatieve invulling taakstelling Hoofdlijnenakkoord
Dit is een overboeking van VRO naar BZK waar de apparaatsbudgetten van VRO op de begroting staan. VRO vult de apparaatstaakstelling gedeeltelijk nader in met beleidsinhoudelijke keuzes. De posten waarop VRO het meeste ombuigt zijn verduurzaming maatschappelijk vastgoed, diverse subsidies voor de energietransitie gebouwde omgeving en projecten ruimtelijke kwaliteit (respectievelijk € 3, € 2,5 en € 4,5 mln.).
33) Aanvullende taakstelling apparaat (amendement-Bontenbal)
Uit de prijsbijstelling is dekking voor het amendement van het lid Bontenbal (Kamerstukken II 2024/25, 36600 XXII, nr. 64) voor 2025. Vanaf 2026 wordt dit gedekt uit budgetten voor diverse uitvoeringsorganisaties.
34) Toekomstbestendige programmabudgetten
De beleidsdirecties van VRO hebben middelen nodig voor uitvoering van het reguliere meerjarige beleid. Daarmee kunnen de directies bijvoorbeeld opdrachten uitzetten, onderzoeken laten doen of subsidies verstrekken. Deze middelen lopen de komende jaren sterk terug, omdat vorige kabinetten veelal tijdelijk programmabudget ter beschikking hebben gesteld. Hierbij wordt niet gecorrigeerd voor de eerder doorgevoerde subsidietaakstelling.
35) Dekking bestendiging VRO
Volkshuisvesting, woningbouw en ruimtelijke ordening zijn topprioriteiten van dit kabinet zoals verwoord in het Hoofdlijnenakkoord. Om langjarig te voorzien in kerntaken die de realisatie van de woningbouwopgave ondersteunen - zoals het maken van robuuste ruimtelijke keuzes, het voorzien in goede, toegankelijke ruimtelijke informatie en het borgen van de kwaliteit van bouwwerken - worden incidenteel woningbouwmiddelen ingezet.
36) Extrapolatie
Bij Miljoenennota 2025 is het jaar 2030 toegevoegd aan de begroting. De middelen voor 2030 zijn via de extrapolatie toegevoegd.
Artikelnummer | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | Ontvangsten 2028 | Ontvangsten 2029 | Ontvangsten 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 483.899 | 478.670 | 467.427 | 468.062 | 463.559 | 0 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||||
1 | Raming ontvangsten huurtoeslag | 1 | 31.200 | 27.600 | 38.000 | 50.300 | 49.400 | 47.900 |
2 | RVB Flexwoningen | 1 | 30.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Herijking regeling tegemoetkoming herplaatsing flexwoningen | 1 | ‒ 3.400 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
4 | Plafondbijstelling Zuiderhage | 1 | 3.058 | 1.194 | 1.218 | 1.863 | 1.901 | 1.939 |
5 | Afrekening RVB | 4 | 42.961 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Bijdrage apparaatskosten RVB | 4 | 3.000 | 7.800 | 7.800 | 7.800 | 0 | 0 |
7 | Extrapolatie | Alle | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 463.915 |
8 | Overig | Alle | 31.972 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand eerste suppletoire begroting 2025 | 623.190 | 517.264 | 516.445 | 530.025 | 516.860 | 515.754 |
Toelichting ontvangstenmutaties
1) Raming ontvangsten huurtoeslag
De ontvangsten huurtoeslag zijn naar boven bijgesteld, gebaseerd op realisatiecijfers over afgelopen jaar en de verwachting dat meer terugvorderingen zullen ontstaan.
2) RVB Flexwoningen
Door een latere matching van flexwoningen die ingekocht zijn door het RVB komen bijbehorende ontvangsten later binnen dan geraamd. De ontvangstenraming voor 2024 is daarom verlaagd. Deze ontvangsten worden in 2025 toegevoegd aan de begroting.
3) Herijking regeling tegemoetkoming herplaatsing flexwoningen
De ontvangsten geraamd uit de regeling Tegemoetkoming Herplaatsing Flexwoning worden in het juiste ritme gezet.
4) Plafondbijstelling Zuiderhage
Dit betreffen de hogere verwachte ontvangsten door het grootschalige woningbouwtraject Zuiderhage in Lelystad.
5) Afrekening RVB
De ontvangsten omvatten de definitieve afrekening van 2024 van de bevoorschotting aan het RVB uit de begroting van het ministerie van BZK. In 2024 werden de ontvangsten en uitgaven van het RVB nog op de begroting van BZK verantwoord.
6) Bijdrage apparaatskosten RVB
Dit betreft ontvangsten voor het RVB als bijdrage voor de apparaatskosten voor de afdeling verhuur, nodig voor het op peil brengen van de capaciteit voor de uitvoering van de wettelijke taken van het RVB.
7) Extrapolatie
Bij Miljoenennota 2025 is het jaar 2030 toegevoegd aan de begroting. De middelen voor 2030 zijn via de extrapolatie toegevoegd.