Algemeen
Voor u ligt de begroting 2025 voor Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H).
Groeiparagraaf
– De begroting 2025 bouwt voort op de ontwikkeling van de begroting 2024.
– Aan dit begrotingshoofdstuk is ten opzichte van de begroting 2024 het artikel 2 slavernijverleden toegevoegd. Dit betreft de ontvangen bijdragen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (H7) ter financiering van een pakket aan maatregelen in het kader van het slavernijverleden.
Beleidsagenda
De beleidsagenda Koninkrijksrelaties geeft een overzicht van de hoofdlijnen van het beleid en wordt afgesloten met de volgende zes overzichten:
– Overzichtstabel met de belangrijkste beleidsmatige mutaties Koninkrijksrelaties (KR);
– Overzicht met de belangrijkste beleidsmatige mutaties BES-fonds;
– Strategische evaluatieagenda;
– Overzicht van risicoregelingen;
– Implementatie van mensenrechtenverdragen;
– Overzicht coronamaatregelen.
In het overzicht van risicoregelingen is een tabel «leningen» opgenomen. Het betreft de leningen die verstrekt zijn aan Aruba, Sint Maarten en Curaçao.
Het BES-fonds is een beleidsarm fonds en heeft daarom geen beleidsagenda. Via de vrije uitkeringen uit het BES-fonds ontvangen de Openbare Lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba middelen om de aan hen toebedeelde en deels wettelijke taken naar behoren uit te voeren, net zoals gemeenten middelen krijgen uit het gemeentefonds in Europees Nederland. Het gaat hierbij om vrij besteedbare middelen. Het is - net als bij gemeenten – aan de lokale democratie om ambities te formuleren, aanvullende inkomsten te genereren en beleidskeuzes te maken. Het is aan de eilanden om verantwoording af te leggen over de, via het BES-fonds, verstrekte middelen.
Beleidsartikelen
In de beleidsartikelen staat de beleidsinformatie en de financiële informatie over de voorgenomen uitgaven. De begroting van KR bevat vijf beleidsartikelen:
– artikel 1. Versterken rechtsstaat;
– artikel 2. Slavernijverleden;
– artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur;
– artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen;
– artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden.
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Algemene doelstelling;
B. Rol en verantwoordelijkheid;
C. Beleidswijzigingen;
D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid;
E. Toelichting op de instrumenten.
Budgetflexibiliteit
De peildatum voor de onder onderdeel D gepresenteerde budgetflexibiliteit (op basis van juridisch verplicht) is 1 januari 2025.
Niet-beleidsartikelen
In de niet-beleidsartikelen staan de voorgenomen uitgaven verantwoord die niet met beleid te maken hebben, zoals apparaatsuitgaven
De begroting van KR bevat twee niet-beleidsartikelen:
– artikel 6. Apparaat;
– artikel 7. Nog onverdeeld.
Een niet-beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Tabel budgettaire gevolgen van beleid;
B. Toelichting op de instrumenten.
BES-fonds
De begroting van het BES-fonds kent één beleidsartikel:
– artikel 1. BES-fonds.
Het beleidsartikel van het BES-fonds is opgebouwd uit dezelfde vijf elementen als de beleidsartikelen van de begroting van Koninkrijksrelaties. De apparaatsuitgaven/-ontvangsten voor de uitvoering van het BES-fonds zijn opgenomen in de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Bijlagen
De begroting van KR bevat negen bijlagen:
1. Verdiepingsbijlage KR;
2. Verdiepingsbijlage BES-fonds;
3. Moties en toezeggingen voor beide hoofdstukken;
4. Subsidies;
5. Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda;
6. Rijksuitgaven Caribisch Nederland;
7. Overzicht belasting- en premie ontvangsten Caribisch Nederland;
8. Overzicht eilandelijke inkomsten;
9. Overzicht renteloze leningen Caribisch Nederland.
Het uitgangspunt is om in de verdiepingsbijlage de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024 (RBV 2024) is opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Begrotingsartikel | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
1. Versterken rechtsstaat | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
2. Slavernijverleden | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 5 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 10 mln. |
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
6. Apparaat | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
7. Nog onverdeeld | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
1. BES-fonds | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |